Flyprat


Go Back   Flyprat > General Aviation og sjøfly

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 02-12-2020, 00:26   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Avinor IFR-muligheter utenfor åpningstid på norske flyplasser

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Tror Evenes og mange andre enda stenger når tårnet stenger.
For detaljert og oppdatert info:
https://avinor.no/ais/opshrs/ats

Vær obs på å velge riktig tjeneste.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 02:14   #2
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
For detaljert og oppdatert info:
https://avinor.no/ais/opshrs/ats

Vær obs på å velge riktig tjeneste.
Takker. I følge den så er f eks Evenes stengt mellom 1240 og 1820 på lørdag. Betyr det i dag som før at ingen VFR er mulig?
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 15:09   #3
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Kan jo begynne med “store” flyplasser, som Bodø og Evenes. Det er jo galskap at flyplassen er helt stengt for all trafikk etter stengetid av tårnet. Mange flotte turer kunne vårt gjort på sommernatta i Nord Norge. En172 klarer helt sikkert og lande i godværet etter stengetid.
Det er fortsatt mulig å benytte mange flyplasser i nord frem til kl 23 med PFLY-ordningen, i tillegg til at enkelte (som HF på hverdager, TC og BO) er H24.

At et tårn kommer inn i RTC tviler jeg på at vil bety lengre åpningstider, om noe frykter jeg at man risikerer enda kortere åpningstider. For eksempel ved at det stenges i perioder uten rutetrafikk hvor det sees et potensiale for innsparing, som i dag ville vært lite praktisk ettersom at man ikke har "andre" arbeidsoppgaver tilgjengelig. Ved kryssutsjekker i et tårnsenter kan samme AFIS/FLL da bemanne et annet tårn i perioden.


Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Takker. I følge den så er f eks Evenes stengt mellom 1240 og 1820 på lørdag. Betyr det i dag som før at ingen VFR er mulig?
For EV er svaret nei. Det er derimot mange som er åpne for de med PFLY (http://nlf.no/sportsfly/pfly-avtale-sportsflygere). At EV ikke er på den lista har nok med forsvarets tilstedeværelse å gjøre.

Last edited by Field in sight; 02-12-2020 at 15:12.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 17:35   #4
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Det er fortsatt mulig å benytte mange flyplasser i nord frem til kl 23 med PFLY-ordningen, i tillegg til at enkelte (som HF på hverdager, TC og BO) er H24.

At et tårn kommer inn i RTC tviler jeg på at vil bety lengre åpningstider, om noe frykter jeg at man risikerer enda kortere åpningstider. For eksempel ved at det stenges i perioder uten rutetrafikk hvor det sees et potensiale for innsparing, som i dag ville vært lite praktisk ettersom at man ikke har "andre" arbeidsoppgaver tilgjengelig. Ved kryssutsjekker i et tårnsenter kan samme AFIS/FLL da bemanne et annet tårn i perioden.



For EV er svaret nei. Det er derimot mange som er åpne for de med PFLY (http://nlf.no/sportsfly/pfly-avtale-sportsflygere). At EV ikke er på den lista har nok med forsvarets tilstedeværelse å gjøre.
Leste litt om PFLY, og det er fortsatt mye restriksjoner. Kan ikke skjønne at VFR ikke skal være lov 24 timer i døgnet uansett om tårnet er åpent eller ikke. Samme med IFR. Kan få remote clearance over telefon eller remote frekvens, PCL og fulle prosedyrer hvis vektorer ikke er tilgjengelig. Men det skal jo være vanskelig i Norge!
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 19:02   #5
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Kan ikke skjønne at VFR ikke skal være lov 24 timer i døgnet uansett om tårnet er åpent eller ikke. Samme med IFR. Kan få remote clearance over telefon eller remote frekvens, PCL og fulle prosedyrer hvis vektorer ikke er tilgjengelig. Men det skal jo være vanskelig i Norge!
Har du tenkt på BR-kategori og kjøretøy på manøvreringsområdet? Selv om det ikke ytes ATS kan det fortsatt foregå arbeid på rullebanen - alt fra planlagt vedlikehold til ikke-planlagt brøyting, lysreparasjon/lyspærebytt eller inspeksjon.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 19:33   #6
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Ved stenging av rullebane har vi NOTAMs som brukes, og ved inspeksjon eller brøyting bane har man uansett radio som skal brukes om flyplassen er kontrollert eller ikke. Husker en gang jeg ble stående på rullebanen med en punktering på ukontrollert flyplass i USA. Fikk sagt i fra til de som lå i pattern og ringte til ATC som hadde luftrommet over, og de sendte ut en NOTAM om at flyplassen var stengt inntil videre.

Synes det er rart at noe som fungerer helt uproblematisk andre plasser skal være så vanskelig i Norge.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 19:46   #7
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Ved stenging av rullebane har vi NOTAMs som brukes, og ved inspeksjon eller brøyting bane har man uansett radio som skal brukes om flyplassen er kontrollert eller ikke. Husker en gang jeg ble stående på rullebanen med en punktering på ukontrollert flyplass i USA. Fikk sagt i fra til de som lå i pattern og ringte til ATC som hadde luftrommet over, og de sendte ut en NOTAM om at flyplassen var stengt inntil videre.

Synes det er rart at noe som fungerer helt uproblematisk andre plasser skal være så vanskelig i Norge.
Kjøretøy opererer ikke på tårnfrekvens på noen flyplasser i Norge meg bekjent. Enkelte kjøretøy, men det i stor mindretall, har medhør.

Forventer du at fly i lufta sjekker en oppdatert liste med publiserte NOTAM like før landing? Jeg bare spør, siden min erfaring tilsier at det ofte ikke en gang er sjekket før avgang (det inkluderer NOTAM som er oversett).
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 20:12   #8
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Å ha en radio med tårnfrekvens ser jeg på som en relativt enkel sak å ordne. Ved inspeksjon/brøyting av bane kaller man opp radio blindt med sine hensikter, og likedan når arbeidet er ferdig og de er klar av banen. På samme måte kaller fly opp på samme frekvens når de nærmer seg og får da vite om det er biler eller fly som er på banen.

Jeg sier ikke at man må sjekke notam i luften, men alle skal sjekke før avgang. Om det blir gjort eller ikke får så være den enkeltes problem om de da ender opp med lande på en stengt rullebane. I de fleste tilfeller vil stenging av bane være opplyst om i god tid i forveien, og ved uforutsette hendelser kan man håpe på at det er folk på bakken med radio som kan annonsere/svare. Det er jo mange mindre striper her i landet hvor dette ikke er noe problem. I mitt tilfelle satt jeg i flyet med radioen på mens jeg ventet på hjelp.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 20:30   #9
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Å ha en radio med tårnfrekvens ser jeg på som en relativt enkel sak å ordne. Ved inspeksjon/brøyting av bane kaller man opp radio blindt med sine hensikter, og likedan når arbeidet er ferdig og de er klar av banen.
Vi snakker kanskje om 1000 flyradioer som må installeres og vedlikeholdes, og 1000-1500 ansatte som må få seg flytelefonisertifikat. Mulig å ordne? Ja. Enkel sak å ordne? Ikke nødvendigvis.

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Jeg sier ikke at man må sjekke notam i luften, men alle skal sjekke før avgang. Om det blir gjort eller ikke får så være den enkeltes problem om de da ender opp med lande på en stengt rullebane.
Jeg ser vi har litt forskjellige tilnærminger til risiko, om du mener at det er greit at det kan skje.

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
I de fleste tilfeller vil stenging av bane være opplyst om i god tid i forveien, og ved uforutsette hendelser kan man håpe på at det er folk på bakken med radio som kan annonsere/svare.
Hvor mye vet du egentlig om hva som skjer på en lufthavn? Dette virker på meg som en veldig forenklet forståelse av lufthavnoperasjoner. Svært lite av aktiviteten på en rullebane med kjøretøy er planlagt på forhånd. Det planlegges ikke at det skal bli glatt og måtte legges kjemikalier, enda mindre når det skal legges. Det planlegges ikke at et lys skal kjøres over og knekke. Det planlegges ikke at ei lyspære skal slutte å fungere. Det planlegges ikke at det oppdages FOD som må fjernes.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 22:56   #10
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Vi snakker kanskje om 1000 flyradioer som må installeres og vedlikeholdes, og 1000-1500 ansatte som må få seg flytelefonisertifikat. Mulig å ordne? Ja. Enkel sak å ordne? Ikke nødvendigvis.


Jeg ser vi har litt forskjellige tilnærminger til risiko, om du mener at det er greit at det kan skje.


Hvor mye vet du egentlig om hva som skjer på en lufthavn? Dette virker på meg som en veldig forenklet forståelse av lufthavnoperasjoner. Svært lite av aktiviteten på en rullebane med kjøretøy er planlagt på forhånd. Det planlegges ikke at det skal bli glatt og måtte legges kjemikalier, enda mindre når det skal legges. Det planlegges ikke at et lys skal kjøres over og knekke. Det planlegges ikke at ei lyspære skal slutte å fungere. Det planlegges ikke at det oppdages FOD som må fjernes.
Radioer, de fleste kjøretøy som Avinor disponerer har allerede en radio, så det er ikke snakk om å skaffe noe som allerede eksisterer. Det må de også ha i dag for å bevege seg på manøvreringsområde. Angående flytelefonisertifikat, er jeg usikker på om de trenger noe annet de kursene de allerede har i dag for å bruke radio. Forskjellen vil være i at stedet for å spørre tårnet om å bevege seg utpå taxebaner/rullebaner, vil man i når tårnet er stengt i stedet informere om det samme. Om dette er noe som lar seg gjøre med nåværende regelverk, skal jeg ikke påstå helt sikkert.

Jeg har heller ikke sagt at all aktivitet på en rullebane skal publiseres på forhånd, det vil være planlagt større vedlikehold/stenging som også i dag publiseres som NOTAM. Rullebaneinspeksjoner, brøyting, etc. vil jo være noe som skjer flere ganger daglig, i og utenfor åpningstid, og kunne løses ved at en person annonserer per radio utenfor tårnets åpningstid om kjøretøy som entrer rullebane eller annen del av manøvreringsområde. Og fly som da evt. er på vei inn vil kunne få beskjed per radio om rullebanen er tilgjengelig eller ikke når de kaller opp.

Som sagt tidligere i denne posten, er ikke jeg sikker på om dagens regelverk tillater slik radiobruk, men dette er noe andre land klarer utmerket, blant annet USA hvor jeg ved flere tilfeller har flydd inn til flyplasser utenfor tårnets åpningstid og hatt kommunikasjon med personell som har hatt baneinspeksjoner og lignende.

Og angående risiko ved piloter som ikke leser NOTAM. Vi har jo også i Norge mange flyplasser som ikke er kontrollert overhode (verken ATC eller AFIS), og også på disse plassene vil det jo fra tid til annen være arbeid på eller i nærhetene av rullebane. Dette er også informasjon som blir gjort offentlig, enten på nettet eller ved at man ringer den enkelte flyplass (som i mange tilfeller også er påkrevd for å bruke enkelte mindre flyplasser).
Enhver pilot er pålagt å skaffe relevant informasjon før en flyvning, det være seg vær, NOTAMs og annen informasjon. Synes ikke det skal være argument å ikke bruke en flyplass utenfor åpningstid fordi enkelte ikke leser seg opp før en tur, isåfall må man vel nekte alle å fly? Det er jo ikke bare flyplasser som kan være stengt for vedlikehold, det er jo også luftrom som man ikke kan bevege seg inn i av flere grunner, også informasjon man finner i NOTAMs. Trenger ikke å være mindre farlig det.


Men uansett har vi kanskje beveget oss litt utenfor det dette evnet opprinnelig handlet. Er ikke nødvendigvis negativ til remote tower, men som nevnt av andre mister man kanskje en del av bildet. Det kan være nytting informasjon å vite hvordan været har utviklet seg i løpet av dagen. F.eks. om vinden har vært stabil, eller om den økt/minsket eller skiftet retning.
Og også autometar hadde vært fint å fått på plass. Det er kanskje en mulig for noe unøyaktig vær, men det kan ihvertfall gi en pekepinn på hvordan været er før man tar av (og det kan mange tilfeller være før plassen faktisk åpner).
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 23:30   #11
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Marius_S View Post
Radioer, de fleste kjøretøy som Avinor disponerer har allerede en radio, så det er ikke snakk om å skaffe noe som allerede eksisterer. Det må de også ha i dag for å bevege seg på manøvreringsområde.
Angående flytelefonisertifikat, er jeg usikker på om de trenger noe annet de kursene de allerede har i dag for å bruke radio.
Nei, bakkeradioer er ikke flyradioer. Det benyttes litt forskjellige løsninger for bakkekanaler på norske lufthavner, men en fellesnevner er at det ikke er flyradioer.

Kurs for å kjøre på manøvreringsområdet omhandler nettopp bare det, og er på norsk. Det har ingenting med flytelefonisertifikat og kommunikasjon med lufttrafikk gjøre, hvor fraseologi forøvrig vil måtte foregå på engelsk.

Du sammenligner stadig med mindre private "striper". Dette er lite sammenlignbart, da det ikke allerede eksisterer infrastruktur og krav slik det gjør for Avinors lufthavner. Det å redusere sikkerhetsnivået er noe helt annet.

Argumentet med NOTAM var ikke at enkelte ikke leser seg opp, men at NOTAM blir innhentet før flyvning og at essensiel informasjon lett kan glippe om den er publisert mellom tidspunkt for avgang og ankomst i et slikt teoretisk scenario.

Forøvrig enig rundt AUTOMETAR. Selv om kvaliteten er diskuterbar, gir det en pekepinn samt kreves for utarbeidelse av TAF utenfor åpningstid. Men dette har forsåvidt lite med fjernstyrte tårn å gjøre. De stedene som ikke har AUTOMETAR utsteder METAR i åpningstiden uavhengig av om de sitter i et fysisk eller fjernstyrt tårn.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2020, 23:42   #12
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Jeg ser vi har litt forskjellige tilnærminger til risiko, om du mener at det er greit at det kan skje.

Hvor mye vet du egentlig om hva som skjer på en lufthavn? Dette virker på meg som en veldig forenklet forståelse av lufthavnoperasjoner. Svært lite av aktiviteten på en rullebane med kjøretøy er planlagt på forhånd. Det planlegges ikke at det skal bli glatt og måtte legges kjemikalier, enda mindre når det skal legges. Det planlegges ikke at et lys skal kjøres over og knekke. Det planlegges ikke at ei lyspære skal slutte å fungere. Det planlegges ikke at det oppdages FOD som må fjernes.
PFLY-ordningen er jo allerede en ting mange plasser, så det er jo åpenbart at det er noe som kan la seg gjøre selv uten ATS, RFFS, og baneinnspeksjon. Jeg har erfaring fra begge ender av skalaen, som ATC på en temmelig travel flyplass med både 380 og 747 i regulærtrafikk (pre-COVID, 747ene er forsåvidt pensjonert) og som seilflyger på plasser som Oppdal og Starmoen med en salig miks av motor og seil uten noe mer enn morgeninnspeksjon av bane og null ATS (de har brannslukningsaparat og førstehjelpsskrin, da!).

Å bruke flyplassene utenom åpningstid vil være aktuelt for mopeder med vinger, ikke tonnevis med JET-A1 pakket inn i alu og titan. Dette er 99% godværsopperasjoner i dagslys, så baner som trenger kjemikalier og knekte lys vil nesten aldri være et problem i utgangspunktet, og ha langt mindre konsekvenser for disse enn for en 737.

Selv ser jeg med lengsel mot GA-kulturen i USA, som en av få ting de er oppriktig bedre enn oss på.

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Du sammenligner stadig med mindre private "striper". Dette er lite sammenlignbart, da det ikke allerede eksisterer infrastruktur og krav slik det gjør for Avinors lufthavner. Det å redusere sikkerhetsnivået er noe helt annet.
Og derfor eksisterer PFLY-ordningen, som tar høyde for dette.

Last edited by MFM; 02-12-2020 at 23:46.
MFM is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 01:28   #13
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Vi snakker kanskje om 1000 flyradioer som må installeres og vedlikeholdes, og 1000-1500 ansatte som må få seg flytelefonisertifikat. Mulig å ordne? Ja. Enkel sak å ordne? Ikke nødvendigvis.


Jeg ser vi har litt forskjellige tilnærminger til risiko, om du mener at det er greit at det kan skje.


Hvor mye vet du egentlig om hva som skjer på en lufthavn? Dette virker på meg som en veldig forenklet forståelse av lufthavnoperasjoner. Svært lite av aktiviteten på en rullebane med kjøretøy er planlagt på forhånd. Det planlegges ikke at det skal bli glatt og måtte legges kjemikalier, enda mindre når det skal legges. Det planlegges ikke at et lys skal kjøres over og knekke. Det planlegges ikke at ei lyspære skal slutte å fungere. Det planlegges ikke at det oppdages FOD som må fjernes.
Hvorfor finnes lufthavner? For at fly skal kunne bruke de. Legger ikke kjemikalier på sommeren. Skifter ikke lyspærer etter midnatt. Og hva er risikoen over det som finnes med fly?
Jeg har tusenvis av timer på ukontrollerte flyplasser, dvs tusenvis av takeoff og landinger. Stempel, turbin. Haugevis av approacher til minimums med ingen på flyplassen. Pilot Controlled Lighting. Skjer det noe på flyplassen, gressklipping eller snømåking, så flytter de seg når du er i nærheten. Bruker radio, og enten har de en handradio i brøytebilen og ofte en høyttaler ute på frekvensen. Men stort sett blir det dønn stille på natta. En del mindre flyplasser har kun 8-10 bevegesler på natta. Stort sett frakt, alt fra C208 til MD11 og 767. Har fungert perfekt i alle år.
Men holdningen i Norge er jo at alt skal kontrolleres.....
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 21:17   #14
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Hvorfor finnes lufthavner? For at fly skal kunne bruke de. Legger ikke kjemikalier på sommeren. Skifter ikke lyspærer etter midnatt. Og hva er risikoen over det som finnes med fly?
Jo, lyspærer kan skiftes døgnet rundt gitt at det er bemannet, noe det flere steder er. Det er tilfeller med forefallende arbeide (alt fra arbeid med lysinstallasjoner, til gressklipping langs banekanten og annet arbeide) som godt kan foregå om natten.

Jeg tror ikke at "men det er jo risiko med fly, så det er greit" fungerer som argument. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at hendelsen assosiert med risikoen inntreffer, og hvor stor konsekvensen er. Risikoen for sammenstøt mellom kjøretøy i avgang-/landingsfasen kan gi store konsekvenser som igjen gjør at sannsynligheten for at det skjer må være svært lav for å ha et akseptabelt sikkerhetsnivå. Dette er et ansvar som til syvende og sist lufthavneier sitter med. Man kan ikke forvente at man vil kunne redusere til samme sikkerhetsnivå på en Avinordrevet lufthavn som på en tilfeldig privateid småflystripe.

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Haugevis av approacher til minimums med ingen på flyplassen.
Det vil i så fall forutsette at man flyr RNP. Det å fly bakkebaserte instrumentinnflyvninger til norske flyplasser utenom åpningstid er forbudt (selv bare treningsapproach med missed approach).

Quote:
Originally Posted by Midtiblinken View Post
Skjer det noe på flyplassen, gressklipping eller snømåking, så flytter de seg når du er i nærheten. Bruker radio, og enten har de en handradio i brøytebilen og ofte en høyttaler ute på frekvensen.
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men at det har betydelige kostnader assosiert med seg. Hvem skal dekke disse? Avinor? GA-miljøet?

Quote:
Originally Posted by MFM View Post
Selv ser jeg med lengsel mot GA-kulturen i USA, som en av få ting de er oppriktig bedre enn oss på.
Helt enig - MEN, når man diskuterer dette kan man jo også ha i bakhodet at det er en viss størrelsesforskjell på GA-miljøene i USA og Norge.

Quote:
Originally Posted by MFM View Post
Og derfor eksisterer PFLY-ordningen, som tar høyde for dette.
Om du ser et par svar lengre oppe i tråden brukte jeg nettopp PFLY som eksempel selv.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 22:16   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,439
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men at det har betydelige kostnader assosiert med seg. Hvem skal dekke disse? Avinor? GA-miljøet?


Helt enig - MEN, når man diskuterer dette kan man jo også ha i bakhodet at det er en viss størrelsesforskjell på GA-miljøene i USA og Norge.
Dette er jo selve kjernen i problemet. Som GA-flyger så skulle jeg gjerne hatt tilgang til å lande på alle norske flyplasser når som helst, men jeg innser jo at det ville være fullstendig hinsides bruk av ressurser å legge til rette for det.

Flyplassene i Norge har ei åpningstid som er tilpasset de som flyplassene først og fremst er til for. Mystisk nok passer åpningstidene bra til Widerøe sine ruter... Og luftambulansen finnes det ordninger for. Da er det ikke fornuftig å bruke masse ressurser på å holde åpent for de som PFLY-ordningen ikke passer for.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is online now   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 22:16   #16
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Vil bare nevne det med radioer. Når jeg for et par år siden jobbet på bakken fikk vi (handligselskap) utdelt radio fra Avinor for kommunikasjon med tårnet (hovedsakelig for tauing og kryssing av stripe). Denne radioen hadde så vidt jeg husker i hvertfall mulighet til å skifte mellom tre frekvenser, bakke-tårn, ground frekvens og tower (tror også approach lå inni der). Det var den førstnevnte vi brukte. Dette var en vanlig VHF-frekvens som også kan stilles inn på fly. Nå kan det selvsagt ha skjedd ting, men synes det er rart at dagens radioer i Avinor ikke har mulighet til å skifte frekvenser.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 22:24   #17
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Det å fly bakkebaserte instrumentinnflyvninger til norske flyplasser utenom åpningstid er forbudt (selv bare treningsapproach med missed approach).
Det bør kanskje også skytes inn som en forklaring på dette at det skyldes et krav om monitorering av instrumentenes overvåkings- og alarmsystemer. Enn så lenge utføres dette fra tårnet, men overføres suksessivt til tårnsentret i Bodo etter hvert som den enkelte flyplass' tårn overføres.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 22:55   #18
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det bør kanskje også skytes inn som en forklaring på dette at det skyldes et krav om monitorering av instrumentenes overvåkings- og alarmsystemer. Enn så lenge utføres dette fra tårnet, men overføres suksessivt til tårnsentret i Bodo etter hvert som den enkelte flyplass' tårn overføres.
Joda, kan jo kontrollere oss i hjel. ILS har flagg både på Loc og GS. Når vi fløy NDB så hadde vi morse i bakgrunnen. Kan lett fly approacher uten og ha andre som kontrollerer det samme som du gjør selv. Det er ditt ansvar i flyet uansett.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 23:22   #19
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Og for practice approacher kan jo disse gjøres i VMC. Da har det ikke noe å si at det ikke er noen som overvåker. Man må selvsagt ha med en ekstra pilot til å se ut.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2020, 23:45   #20
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,083
Default Re: Avinor vil teste ut fjernstyrte kontrolltårn

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Jo, lyspærer kan skiftes døgnet rundt gitt at det er bemannet, noe det flere steder er. Det er tilfeller med forefallende arbeide (alt fra arbeid med lysinstallasjoner, til gressklipping langs banekanten og annet arbeide) som godt kan foregå om natten.

Jeg tror ikke at "men det er jo risiko med fly, så det er greit" fungerer som argument. Spørsmålet er hvor sannsynlig det er at hendelsen assosiert med risikoen inntreffer, og hvor stor konsekvensen er. Risikoen for sammenstøt mellom kjøretøy i avgang-/landingsfasen kan gi store konsekvenser som igjen gjør at sannsynligheten for at det skjer må være svært lav for å ha et akseptabelt sikkerhetsnivå. Dette er et ansvar som til syvende og sist lufthavneier sitter med. Man kan ikke forvente at man vil kunne redusere til samme sikkerhetsnivå på en Avinordrevet lufthavn som på en tilfeldig privateid småflystripe.

Hvor sannsynlig er det at et kjøretøy blir truffet av et fly? Hvis du bruker PCL, så ser de på bakken at noen kommer inn. Radio kan være hand holdt som koster et par tusen. Trenger sikkert kun en per flyolass på de fleste plasser. Og igjen, ingen er på rullebanen på natta. Nord Norge har som kjent sol hele døgnet på sommeren og store opplevelser kan bli hatt.
Dette bare viser vilje, eller mangel på det. Jeg og tusenvis av andre, bruker flyplasser døgnet rundt som mange er mye større enn se fleste i Norge. Sannsynligvis er det veldig få, hvis noen, som er private. De fleste drevet av by eller kommune.

Det vil i så fall forutsette at man flyr RNP. Det å fly bakkebaserte instrumentinnflyvninger til norske flyplasser utenom åpningstid er forbudt (selv bare treningsapproach med missed approach).
Jeg brukte ILS, VOR, LDA, SDF, RNAV og NDB. Overvåket alle selv. Har ikke flydd GA siden RNP kom.


Jeg sier ikke at det ikke er mulig, men at det har betydelige kostnader assosiert med seg. Hvem skal dekke disse? Avinor? GA-miljøet?

Hvis ikke de norske skatter og avgifter kan kjøpe den ene radioen som ikke er essensiell, men grei og ha, så kan jo kanskje en papirflytter eller to i Avinor ta en missed approach. Det norske byråkratiet dreper all frihet.


Helt enig - MEN, når man diskuterer dette kan man jo også ha i bakhodet at det er en viss størrelsesforskjell på GA-miljøene i USA og Norge.


Om du ser et par svar lengre oppe i tråden brukte jeg nettopp PFLY som eksempel selv.
Dette kan gjøres lett og billig, men det skal vel ikke skje slikt i Norge.

Jeg kommenterte flere punkter ovenfor, ser ikke ut til at jeg brukte quote knappen rett....
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norske flyplasser Sveinmk General Aviation og sjøfly 10 03-04-2013 14:05
Flyplasser utenfor "avinor systemet som har ruteflyvniger Tjab Småprat 3 09-12-2012 13:46
DY9191 på MOL utenfor åpningstid MFM Register- og ATC-Forum 5 28-06-2011 21:06
Sikkerhet på norske flyplasser anders320 Flyforum 3 15-06-2008 23:56
Webcam på norske flyplasser Green1 Flyforum 3 21-12-2005 13:39


All times are GMT +2. The time now is 10:28.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.