Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 31-07-2017, 15:42   #21
Ruby
Tomleskolt
 
Ruby's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Location: Stavanger
Posts: 1,843
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Fy flate for en bra og innholdsrik rapport / ferie. Ser kjempekjekt ut.
Takk så langt
__________________
Ruby is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 14:36   #22
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Så var turen kommet til turens siste dag på Bali. Kjente at det var litt vemodig å skulle reise, kunne gjerne vært en uke til. Men så er det nå engang slik at vi vet at det ikke er veldig lenge til neste gang vi kommer hit, og til vi får hilse på Ketut og Nyoman og co igjen. Tidlig opp også i dag, og så bare bading og soling frem til vi stakk inn til Nusa Dua for lunsj. Har klart å pådra meg en nasty betennelse i håndleddet, så måtte innom den lokale sjappa og kjøpe litt krem og tabletter, og håper det virker. Vi hadde fått beholde romme(ne) til kl 1630, så vi fikk dusjet og skiftet og gjort oss klar til utsjekk før vi ble hentet og kjørt til flyplassen. Tok den «nye» motorveien, så det gikk svært radig. Fant en sånn bagwrap stasjon og fikk pakket inn bambuspersiennene til hjemturen. Hadde 6 kolli å sende som innsjekket bagasje, og alt ble sjekket inn frem til Stavanger.



Eneste plassen det var litt kø var i passkontrollen, men utover det gikk det radig å komme igjennom. Og vi hadde såpass med tid at vi likesågodt kjøpte oss inn i T/G Lounge oppe i mezzaninetasjen. Varm og kald mat inkl, samme med alkoholfri drikke. En enhet alkohol, og 15 min fotmassasje var også inkludert i inngangsprisen på USD25. Synes egentlig det er greit nok, går fort litt penger med å spise mat og ta noe drikke på flyplassen uansett, og så er det noe med komforten og roen her kontra nede i avgangshallen med alle som er på vei hjemover.

Vi skulle dra fra gate 1A, og fikk med oss via FR24 at fuglen vi skulle med var 9V-STV. Tuslet ned mot gaten, og her stod den klar og ventet på oss.

31.07.17
SQ 947
AIRBUS 330-300
DPS-SIN
REG NR 9V-STV
Kl 2000
Sete 40A



Boarding helt etter planen, og pushback ganske så presis. Taxet ut, og tok av på RW 09, mot øst. Mørket hadde senket seg, så det var ikke all verden med inntrykk ut vinduet, ei heller så mye å rapportere om selve flyturen. Kort liten etappe på 2t20min, middag (lam) etter en liten time, og så kom vi til Singapore hvor vi landet på RW 20R og taxet inn til gate på terminal 3. Ganske praktisk, for neste flygning gikk også fra terminal 3. Måtte gjennom full security både da vi gikk av flyet fra Bali, og da vi gikk inn til gaten på flyet til Amsterdam.

31.07.17
SQ 324
AIRBUS 350-900
SIN-AMS
REG NR 9V-SMJ
Kl 2355
Sete 52G



Også denne var ganske så presis, og vi tok av mot sør-vest, og fikk se Singapore by night ut vinduet på høyre side. Den observante leser har kanskje sett at individet er det samme vi fløy med ned, så ganske så ny maskin altså. Stod over middagen etter avgang, ikke såå lenge siden den på forrige flygning. Flyturen ble oppgitt til å skulle ta 12t20min. Til min store forbauselse sov jeg mer el mindre helt frem til frokost, ca 90 min før vi skulle lande i Amsterdam. Hadde eggerøre og pølse med poteter til frokost, og så fikk jeg med meg slutten på en film før vi var nede på bakken. Landet igjen på 18R, og takset i lange tider før vi parkerte ved gate på pir G en drøy time før siste etappe hjem.





Først her begynte stresset, for det var køer både i security og i passkontrollen. Og vi skulle fly hjem fra pir B, bortimot så langt man kan komme fra pir G faktisk. Gutta kom først frem til gaten, og med et par minutters klaring så kom mor og jeg halsende også. Kom oss om bord på bussen som tok oss til flyet, en Fokker 70.


01.08.17
KL1197
FOKKER 70
AMS-SVG
REG NR PH-KZP
KL 0815
Sete 8A



Fant oss til rette også her, og priset oss lykkelige for at vi ikke skulle fly i mer enn en drøy time i denne lille saken. Litt kortere taksetur ved avgang, vi tok av fra RW 06 og satte kursen nordover mot skydekte Vestlandet. Tok en runde over Kvitsøy og så landet vi inn fra nord på Sola. Tok oss en runde i taxfree butikken for å handle litt, og så bar det ned til bagasjebåndet. Samme øyeblikk som vi kom ned ramlet våre fem første kolli ut , og vi tenkte «jøss, stikk motsatt av Bali her». For så vidt riktig det, med det unntak at på Bali dukket alle kolli opp. De håndlagde persiennene vi kjøpte dukket aldri opp, så de har vi meldt savnet. Håper de kommer til rette om ikke så lenge. Rasket med oss det vi hadde av bagasje og kom oss inn i en taxi og hjem til katter og hus. Husvakten slet med robotklipperen, så den hadde hatt pause i tre uker, og det kunne man se på plenen. Nå går den på høygir utenfor her. Kom oss i hus, begynte på de kjipe men hverdagslige pliktene som klesvask og støvsuging og sånt. Og med det setter vi sluttstrek for sommerferien 2017, samt dette reisebrevet. Håper dere har kost dere med det, for det har nemlig vi gjort !

PS, hvem som tapte veddemålet og måtte reise hjem i styggest klesplagg? Vel, her en ikke så helt fornøyd forfatter ;-)



Takk for følget!
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 18:52   #23
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Imponerende reisebrev, takk for at jeg "fikk være med" til Bali

Galangal får du kjøpt i de fleste asiatiske matbutikker i Norge. Nær slektning av ingefær.
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2017, 19:14   #24
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Imponerende reisebrev, takk for at jeg "fikk være med" til Bali

Galangal får du kjøpt i de fleste asiatiske matbutikker i Norge. Nær slektning av ingefær.
Takker. Ja de sa at man evt kunne bruke ingefær.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 01:49   #25
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Takk for turen, staale! meget bra
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2017, 06:21   #26
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Alle tiders rapport Indonesisk ketjap manis fåes kjøpt på Coop obs. Da behøver dere ikke reise flere ganger.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 10-08-2017, 19:19   #27
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Ketjap Manis?

Finnes ørti grunner til å dra tilbake , og neste gang tipper jeg vi må prøve noen dager i Sidemen, der var det skikkelig idyllisk.

PS, bambuspersiennene dukket opp et døgn og to forsinket, men heldigvis i god stand, så nå de montert opp og tatt i bruk !
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2017, 12:21   #28
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Noen uker siden vi kom hjem nå, men må si at Bali er langt fremme i bevisstheten nå som Mt Agung har begynt å røre på seg.... Håper at han bare breser seg litt, og så faller i søvn så fort som mulig....

Levebrødet til Nyoman er stort sett turene på Agung, men der er det jo full stopp nå naturligvis. Noen flere som tar turen til Batur i stedet, og det hjelper iallefall litt.

Når det gjelder folkene på gården så har Ketut og Pamela evakuert til Sanur, mens folkene i landsbyen og på gården ellers stoler på at gudene beskytter dem. Gården ligger ca 12 km fra krateret, og ligger dermed utsatt til ved et utbrudd.

Krysser fingrene for alle der nede, både kjente og ukjente.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2019, 19:23   #29
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Det må jeg si, til tross for gammel TR, så skal det roses når folk fortjener det! Jeg har alltid hatt absolutt 0,000000% interesse i å reise til Bali, men din reise gjorde at jeg tenkte "oi, jaja, så gæærnt er det jo ikke". Dere var virkelig på det "ikke-turistifiserte" Bali, og med så mye omreising og turing så har dere ikke én gang (så vidt jeg kunne se) betalt til grusomme turistatraksjoner som utnytter dyr og natur på verste vis. Om alle hadde vært som dere, hadde verden vært ett bedre sted!



https://www.nationalgeographic.com/m...mal-suffering/
__________________
Spoiler mixer

Last edited by Polaris; 25-05-2019 at 19:30.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2019, 00:12   #30
staale
Born to run
 
staale's Avatar
 
Join Date: Mar 2009
Location: Stavanger
Posts: 622
Default Re: Sommerferien 2017, Bali revisited

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Det må jeg si, til tross for gammel TR, så skal det roses når folk fortjener det! Jeg har alltid hatt absolutt 0,000000% interesse i å reise til Bali, men din reise gjorde at jeg tenkte "oi, jaja, så gæærnt er det jo ikke". Dere var virkelig på det "ikke-turistifiserte" Bali, og med så mye omreising og turing så har dere ikke én gang (så vidt jeg kunne se) betalt til grusomme turistatraksjoner som utnytter dyr og natur på verste vis. Om alle hadde vært som dere, hadde verden vært ett bedre sted!



https://www.nationalgeographic.com/m...mal-suffering/
Tusen ærbødigst takk. Det varmet. Litt av visjonen med å skrive de reisebrevene har vært å ta bort bildet av Bali som en slitt partyøy. Og vi er selv aktive mtp å oppfordre folk til å unngå " any and all animal attractions". Håper du tar turen til Bali engang, ta gjerne kontakt i så fall.
__________________
Grab your tickets and your suitcase,
staale is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS PLUS revisited Wig-wag TripReports 0 15-10-2018 17:08
Til Florida med Swiss i C - Sommerferien 2015 SAJblue TripReports 14 28-03-2016 11:40
Nimrod revisited med mer... Turtle Bilder & foto 17 28-04-2012 23:35
Sommerferien - fly på OSL? FlyCarl Småprat 19 03-07-2011 18:58
Sommerferien over LN-KGL Flyforum 5 01-08-2005 14:02


All times are GMT +2. The time now is 16:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.