Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2017, 14:49   #1
Rane Viking
Lifetime EBG
 
Join Date: Jan 2016
Location: Oslo
Posts: 33
Star Alliance OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

TAP Portugal TP769
OSL-LIS, A320
Klasse: C (3t35min)


Etter en kvikklunsj på Gullsetra, og etter endelig å ha gitt etter for det evinnelige gnålet om SAS/AmEx-kortene de kaster etter deg i terminalen ("Hallo! Skal du reise innenriks eller utenriks idag?" "Hei du, nei, jeg er faktisk på vei til Mars idag!"), spaserer jeg endelig inn i denne reisens første flymaskin:



Jeg vet ikke hvorfor jeg lenge har hatt lyst til å prøve TAP - kanskje det har noe å gjøre med de utallige crosswindvideoene fra flyplassen på Madeira?! Eller det faktum at Portugal er et naturlig stoppested på vei til Brasil, både geografisk og historisk? Eller kanskje aller mest fordi TP gir full 200% EB-opptjening i biz, og ikke gjerrige 100-150% som du får fra LH når du ikke reiser full fleks for et halvt statsbudsjett?



Jeg har dessuten alltid likt TAPs livery, men kabinen på CS-TNM (levert 18/6/2002) ser mildt sagt ut til å trenge en oppgradering. Etter tykkelsen på disse aldrende, grå skinnsetene å dømme, har det vel gått med et helt fjøs til å innrede her.



Jeg er mutters alene foran, og den hyggelige purseren gir tegn til at jeg kan sitte hvor jeg vil. Vi tar av fra Tåkemoen etter å bli avist, ca 35 min etter rutetid. Dekket ligger lavt i Oslo denne første dagen etter dieselforbudstiden, og det er alltid like stas å se at det ikke er noe som heter dårlig vær, bare dårlig høyde!



Mens vi passerer Jomfruland på vei ut i Skagerrak, kommer en våtserviett (som faktisk er et vakuumpakket håndkle, på litt japansk vis) samt nøtter og drinkbestilling. Jeg prøver husets Spumante (musserende), og den serveres av en smilende grønn-og-rødkledd vertinne. Det blir nok ikke jetfylla dette, siden jeg skal rett på jobb når jeg endelig kommer fram til Rio. Men portugisisk vin på portugisisk skute må jo prøves!





Så kommer maten. Valget mellom tortellini med hasselnøtt og biff med ovnsbakte poteter blir lett, ettersom jeg er allergisk mot hasselnøtter. Dette er en funksjonshemming jeg vanligvis ikke respekterer så fryktelig høyt hos meg selv, men ombord i et fly kan det kanskje være greit at drøvelen ikke sveller opp til tredobbelt størrelse... Forventningene mine til servicen ombord på TAP har ikke vært concorde-høye, og nå kommer første positive overraskelse: Presentasjonen i C på TP shorthaul!



Her er det tallerkenanretninger galore, smør i rosett, porselen og stoffduk på brettet, og verken et plastlokk eller en millimeter gladpack å skue noe sted. For en 3,5 timers europaflight er vel ikke dette så verst, vel?! Fisken er god, biffen er en smule fly-seig, og "Abade de Priscos", hva nå enn dét er, er en heller forglemmelig, søt dessert. Men hey, dette er bra, dette er litt sånn 1987-aktig! Jeg kontemplerer et øyeblikk over om flybransjen noen gang vil oppdage sous vide... Personalet er svært så oppmerksomme under hele måltidet, noe som jo bare skulle mangle, ettersom jeg sitter alene i en 18-seters kabin og har purseren og en vertinne for meg selv...



Etter å ha lest litt, og fått servert et par glass vann på oppfordring, er det på tide å lande i Lisboa, denne gang på tidtabell. Det har egentlig vært en deilig, avslappende flight, og siden rad 3 D-F (midtsetet er blokkert) er på bulkhead bak et langt skap, med tre tomme rader foran meg på den andre siden av midtgangen, sitter jeg med følelsen av å ha flyet for meg selv (det var ca 60% fullt bak gardinen).



Landingen i Lisboa i solnedgang blir spektakulær, og gir et "første sniff" av Atlanterhavet, som jeg skal krysse noen timer senere.



Så er det losjetid i noen timer her i Lissabong, og jeg er "flink pike" og sjekker inn på BlueLounge, som ifølge TAP-nettstedet er gjeldende lounge-alternativ. Det lukter sterkt av luftfrisker i lobbyen, og mens jeg står der og blomstrer, får jeg et glimt eller to av loungen, som jeg må si sterkt kvalifiserer til alliansen kjeks-i-plast-og-nespresso-automat-lounges-of-the-world, og med en innredning som kan minne om en blanding av langtransportsjåfør-salongen på Stena Saga og dassen på Oslo bussterminal. Jeg viser boardingkortet, og betjenten bare "EHHHHH, du skal i ANA-loungen, du".



Og så blir det raskt bedre. ANA-loungen, ikke ANA som i ANA, men som i generell flyplasslosje for premiumpassageiros i Lisboa, ser ut til å ha åpnet ganske nylig. Interiøret er "hipt", og ser ut som et skoleprosjekt fra Arkitekthøgskolen, et slags fattigmanns The Loft i BRU, også med døllere mat; grove og fine baguetter med påsmurt i buffeten, og tre typer vin, samt juice, øl, mineralvann og kaffe. Jeg nøyer meg med et glass vin ved navn Fado, og sambarytmer på anlegget.

T minus 5 timer...

<Note to self> Siden flyplassen i Lisboa ligger midt på Karl Johan omtrent, så går det helt fint å dra inn til byen og spise et bedre måltid på en så lang transfer, neste gang. Kanskje allerede på vei tilbake? </note to self>

TAP Portugal TP87
LIS-GRU A332
Klasse: C (09t40m)

Litt snurt blir jeg idet jeg får øye på skuta, for jeg hadde håpt i det lengste at de skulle sette inn en av sine nyeste A330-200, med en tålelig grei 1-2-1 lie flat løsning. Nå blir det istedet CS-ROH, en gammal 332-skonnert fra 1997.



Setene foran er en variant av de samme recaro-sliterne som SAS hadde inntil nylig, så det blir fokus på nostalgi og ikke 180 grader over dammen i natt... Etter å ha fløyet ny SAS, ny Thai og ny Singapore i biz, blir dette ganske nitrist, litt turistbuss-aktige tekstiler og fargevalg. Men det mest irriterende er faktisk at det er så liten plass til å stue vekk saker og ting - man ender opp med å føle at det er trangt og rotete... (Her er jo 1-2-1 varianten genial med sine hyller og skuffer, synes jeg.)



Underholdningssystemet ombord vekker i beste fall nostalgiske minner, og er ikke akkurat AVOD for å sirre sånn...




Nå får vi fiffige amenity kits utformet som sardinbokser, samt varme kluter og hvite duker. Amenityboksen inneholder alt det forventede - i ok kvalitet, sovemaska ser fin ut. Den mest geniale tingen oppi her har jeg aldri sett i et amenity kit før...trommevirvel...en penn! Seff trenger man en penn når man skal skrive tolldeklarering, visum og annet?! Lurt.




Så kommer brettene. Dette er et nattfly, og alt blir servert samtidig. Jeg får andeconfit som smaker helt nydelig, og til forrett er det en veldig god tomatsuppe, servert ved setet fra tur-termos; 2017s mest geniale servering av flymat så langt!!! Til dessert: litt ananas og appelsin. Friskt og godt, og helt gangbart nå på døgnet. Brettet er borte igjen og måltidet er avsluttet en drøy time etter takeoff. Det er ingen tid å miste: Nu skal der soves.

Jeg våkner et par ganger av at det rister litt, men ellers sover jeg i ca 6,5 timer. Stolen funker jo fint, det er bare det med at man sklir nedover hele tida da, men det er jo en gammel kjenning for oss som har fløyet mye Ess A Ess på 2000-tallet. I løpet av natten har noen omtenksomt plassert en vannflaske ved siden av meg.



Nå er det daggry over Salvador de Bahia, og etter varme håndklær kommer frokostbrettet på bordet. Som vanlig fra TAP (kan jeg si nå) en svært så delikat og pen anretning, med ost, skinke, yoghurt, frukt og diverse bakverk. Plastlokk tas av før servering av den smilende flyvertinnen. Vanligvis sover jeg forbi frokost, men nå på året er ikke tidsforskjellen all verden, hjemme er klokka åtte...

Det nærmer seg landing i Sao Paulo (på tidtabell), og jeg angrer på at jeg ikke kjøpte billett direkte til Rio istedenfor (jeg skulle muligens jobbe litt i SP også). Men så får man prøvd det brasilianske selskapet GOL også, da...

I det jeg går av nattens ride, tenker jeg at en interkontinental flight som regel er variasjoner over samme tema, og at forskjellen mellom selskapene er ganske liten. TAP-betjeningen er hyggelige og flinke, og ingenting mangler egentlig, det er et godt businessprodukt på mykvaresiden. Men hardwaren trekker markant ned. Slitne kabiner med lusent underholdningssystem. Og for meg er 75% av vitsen med å sitte foran, den bokstavelig talt eksklusive følelsen av å få min egen "kokong", der jeg kan ha telefonen min liggende på lading ved siden av meg, hodetelefonene lett tilgjengelig, og ikke måtte drive rytmisk sportsgymnastikk over et annet vilt fremmed, sovende menneske for å komme seg på dass midt på natta, liksom. Nå beveget jeg meg faktisk ikke bak i favelaen på denne turen, så jeg kan ikke uttale meg om produktet bak forhenget. Skal legge inn en liten field trip på tilbaketuren...

TAP har 20 A330-900neo i bestilling. Når de kommer, tror jeg rutene til Sør-Amerika via Lisboa (kanskje til og med med en liten stopover der) vil være helt supre, også for forretningsfolk. Shorthaul i biz er de blant de bedre i Europa, vil jeg påstå.

GOL
GRU-GIG, A320
Klasse: M (0t45m)


Tja, hva er det å si? Jeg satt meg ned i B737-700-maskinen. Så lukket de flydøra. Så var det en slags traktor som dyttet flyet bakover. Så var det noen digre tønner under vingene som begynte å dure. Etter litt kjøring på rullebanen (kalles visst "taxing") så ble tønnene satt på et slags sentrufugeringsprogram, og så skjøt vi på magisk vis fart bortover det som så ut som en slags kjempelang parkeringsplass... Og så, vips, pekte nesen i været, vi "tok av"! Og så sovnet jeg. Og våknet opp i Rio de Janeiro 45 minutter og 13.600 EB-poeng senere.

Vinn vinn, eller TAP TAP? You decide.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0351.jpg
Views:	2725
Size:	108.9 KB
ID:	41832   Click image for larger version

Name:	IMG_0354.jpg
Views:	2719
Size:	86.2 KB
ID:	41833   Click image for larger version

Name:	IMG_0356.jpg
Views:	2711
Size:	122.2 KB
ID:	41834   Click image for larger version

Name:	IMG_0357.jpg
Views:	1482
Size:	145.4 KB
ID:	41835   Click image for larger version

Name:	IMG_0358.jpg
Views:	1481
Size:	101.8 KB
ID:	41836  

Click image for larger version

Name:	IMG_0361.jpg
Views:	1468
Size:	130.8 KB
ID:	41837   Click image for larger version

Name:	IMG_0365.jpg
Views:	1467
Size:	58.1 KB
ID:	41838   Click image for larger version

Name:	IMG_0370.jpg
Views:	1459
Size:	83.4 KB
ID:	41839   Click image for larger version

Name:	IMG_0374.jpg
Views:	1472
Size:	92.0 KB
ID:	41840   Click image for larger version

Name:	IMG_0375.jpg
Views:	1469
Size:	180.5 KB
ID:	41841  

Click image for larger version

Name:	IMG_0379.jpg
Views:	1474
Size:	89.9 KB
ID:	41842   Click image for larger version

Name:	IMG_0380.jpg
Views:	1462
Size:	82.6 KB
ID:	41843   Click image for larger version

Name:	IMG_0381.jpg
Views:	1469
Size:	83.4 KB
ID:	41844   Click image for larger version

Name:	IMG_0382.jpg
Views:	1463
Size:	113.9 KB
ID:	41845   Click image for larger version

Name:	IMG_0383.jpg
Views:	1463
Size:	140.2 KB
ID:	41846  

Click image for larger version

Name:	IMG_0395.jpg
Views:	1457
Size:	93.5 KB
ID:	41850   Click image for larger version

Name:	FullSizeRender-9.jpg
Views:	1455
Size:	128.4 KB
ID:	41851   Click image for larger version

Name:	IMG_0388.jpg
Views:	1460
Size:	117.4 KB
ID:	41852  

Last edited by Rane Viking; 16-09-2019 at 12:42.
Rane Viking is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2017, 14:54   #2
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Takk for rapporten. Har lenge tenkt på en TAP tur, men dette må jeg si fristet lite kontra andre alternativ :/
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2017, 21:44   #3
AlexanderDGL
ScanFlyer Blue
 
AlexanderDGL's Avatar
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 163
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Herlig, mye bra humor her! Gleder meg til resten.
AlexanderDGL is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2017, 23:56   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Meget forfriskende!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 00:08   #5
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Fin rapport. Synes de var kurante til TMS i bak i bussen.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 01:08   #6
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Morsom og underholdende rapport

Husk returen
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 04:41   #7
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Flott historie.
Aldri flyd med TAP men har havnet I Brazil med all slags bolag.
God mat of pene damer.
Ikke mye å klage på der nei,
Send gjerne rapport fra oppholdet, det kan nok være like så spennende som en flytur og vel så det.
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 07:12   #8
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,467
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Takk for finfin lesing :-)

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
RJon is online now   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 11:40   #9
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Tack för rapporten. TAP är ett av de mindre kända bolagen i Star Alliance och det är trevligt att se vad de har att bjuda på.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 19:38   #10
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Ypperlig start på rapporten!
Upsaker is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 21:48   #11
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Quote:
Originally Posted by Rane Viking View Post

<Note to self> Siden flyplassen i Lisboa ligger midt på Karl Johan omtrent, så går det helt fint å dra inn til byen og spise et bedre måltid på en så lang transfer, neste gang. Kanskje allerede på vei tilbake? </note to self>
Mener relativt bestemt at TAP tilbyr slik overnattingspakke på vei med transfer i Lisboa. Skal vist være helt greie saker.
Disclaimer: Ikke googlet dette, kun på husken

Rapporten er klart bedre enn C setene der
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2017, 21:54   #12
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Quote:
Originally Posted by Tjab View Post
Mener relativt bestemt at TAP tilbyr slik overnattingspakke på vei med transfer i Lisboa. Skal vist være helt greie saker.

[I]Disclaimer: Ikke googlet dette, kun på

Stemmer det. Hadde stopover i Lisboa med hotell inkl. i billettprisen på en tur til Rio. Det var i økonomi og tipper det var ca 10 år siden. Så vet ikke om de har opprettholdt denne praksisen? Mulig avgangene til Brasil korresponderer bedre med flighten fra Oslo nå også.


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 23-01-2017, 00:13   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Takk for kul rapport. Er sjelden vare med TAP long haul.

Kan se ut som om det var en liten stund siden de kjøpte inn de 4K OLED-skjermene der, ja.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2017, 17:31   #14
Rane Viking
Lifetime EBG
 
Join Date: Jan 2016
Location: Oslo
Posts: 33
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Latam Brazil JJ3511
GIG-GRU, Airbus A320
Klasse: Y (0t45m)


Så er det klart for hjemreisen. Jeg valgte det relativt nyfusjonerte selskapet LABAN ... nei ... SATAN ... nei ... LATAM (LAN Chile pluss TAM), på vei tilbake, bare for å få litt skarve variasjon. LATAM virker som et litt spennende selskap faktisk, med både Nightmarelinere og A350 i drift og bestilling, og med en fin og moderne visuell profil, synes jeg. Internett-innskrekk går som en drøm på hjemmesidene (det er mer enn man kunne si om GOL, som hadde litt sånn optiontown-Joomla-grensesnitt). Men en 45 minutters innenriksflight er og blir en 45 minutters innenriksflight, og jeg skulle gjerne prøvd dem på en litt lenger rute...



På vei ut til rullebanen, takser vi forbi PT-MSV, en av selskapets 767 (2012). Ikke vanskelig å pynte ei rose - 767 med winglets er fortsatt et fint syn, selv om den sikkert er like glad i fuel som prinsesse Ragnhild angivelig skal ha vært i Campari!



Jeg får endelig prøvd "BYO-AVOD", og det er jaggu et konsept jeg har sans for. Hvorfor ha installerte skjermer som må typegodkjennes i hue og ræva, når alle går rundt og sleper på hver sin spritnye 4K duppeditt likevel? Jeg rekker å se et halvt nå-bygger-vi-noe-stort-og-nå-går-det-kanskje-til-helvete-nei-jaggu-fikk-vi-det-til-denne-gangen-også-program på Discovery, og vips er vi nede i grøss og GRU.



Er det et godt tegn når man sitter og drømmer om at TP82 er syk og at man "dessverre" er overført til LH sin 747-8 maskin? Å nei, ikke det nei... Ei heller popper det opp noen automatisk generert e-post om at setet mitt er flyttet pga bytte av fly (les: 1-2-1 config). Så da blir det nok Haukeliekspressen på vei over tilbake igjen også.

Mens jeg venter på den, blir det tid til en tur i Star Alliance Lounge, eneste losjealternativ for oss stjernegriser i GRU. Men først må jeg vente på at TAP sin innsjekk åpner. Hvorfor kunne det ikke vært felles Star Alliance Check In også? Vinn vinn for både passageiros og selskaper, spør du meg...



Loungen er grei den, stor og fin, og med mange sitte- og ståmuligheter, både i spise-, lese-, hvile-, kontorere- og dusjemodus. Maten er litt så som så. Man kan si mye om brasilianere, men noen salatelskere er de ikke. Her blir det servert gulrotsuppe og ulike varianter av butterdeigsaktige bakverk med innbakt ost, samt oliven, og pickles av ymse sort, og jeg tenker i mitt stille sinn at vi jo egentlig er blitt ganske bortskjemt oppe på Gullsetra etterhvert.

Så bærer det mot boarding, siden flyet i mellomtiden er tauet til gaten, og tydeligvis heller ikke kollisjon-med-bakkefartøy-og-booke-om-til-Swiss-guden la sin hånd på meg idag.

TAP Portugal TP082
GRU-LIS, Airbus A330-200
Klasse: C (09t55m)




Det er ungsauen CS-TOM, levert til TAP 5/2/2008, som skal flakse oss over dammen i natt. Og det synes også, her er kabinen lik som sist, men alt er vesentlig freshere, skjermene større, og det er AVOD og WiFi (TAP tar betalt for nettbruk, også i C...)



En liten skvett Spumante, og så ruller vi, smækk på tidtabell. Kanskje dette ikke blir så verst likevel? Farvel 'a, favela!



Når skiltet plinger, er det menyer, varme kluter og amenity-sardinbokser å få. Så en liten amuse bouche med litt mer sprudlevin, mens hovedrettbestillingene tas av en flyvert som har lært seg etternavnet mitt, og det er alltid et bra triks.



Dette er et kveldsfly, og dermed kan serveringen strekkes ut en smule. De enkelte rettene serveres fra tralle, ikke ulikt det eksisterende konseptet til SAS, og det er både valg på forrett, hovedrett og dessert. Om man treffer de riktige valgene, skal vise seg å bli en VELDIG annen sak...



Nok en gang serveres deilig suppe fra termos, og til forrett velger jeg en salat med ørret, som ikke akkurat eksploderer av smak... Men presentasjonene er som vanlig pene og appetittvekkende. Helt til...



...KLASK!!! Til hovedrett har jeg bestilt det som liksom skal være en terrine av tørket kjøtt med tomat-, løk- og potetsaus. Men nå blir jeg litt stille. Den både ser ut og smaker som Snögg hundemat! Jeg tør påstå at dette er det verste jeg noensinne har fått på et fly. Noen sinne! Jeg blir så paff at jeg ikke får meg til å sende ut skaberakkelet en gang. Bare sitter og stirrer tomt ut i lufta mens jeg trøkker det i meg med robotlignende bevegelser. Tror jaggu jeg nikker bekreftende til at det smaker også, jeg. Ser for meg at de står og ler så de griner bak forhenget et sted, før de kaster Whiskas-boksen i galleykverna. Djiiiisess!!!



Etter å ha fått igjen matlysten med et heller intetsigende ostefat med en ok portvin, runder jeg det hele av med litt frukt, samt en kopp te med petits-fours.

Så er det etterhvert tid for å lalle litt, idet vi går klar av et gigantisk tordenvær vest for Natal. Man har jo hørt om et visst ublidt A330-møte med slike systemer tidligere, og vi får håpe at Thales-utstyret er like lite tilstedeværende ombord på denne skuta, som i billettsystemet til Ruter. Midt på natta våkner jeg av at enten jeg eller CS-TOM er kommet i overgangsalderen. Det er blitt ganske steikvarmt i kabinen, og jeg informerer crewet om dette, som justerer AC'en. Jeg tror det verste jeg vet er varme fly - en colabokskald kabin er hundre ganger bedre enn å sitte innesperret i en panelovn.

God søvn eller ikke, jeg velger å stå over frokosten for å sove litt mer. Kabinen gjøres klar for landing, og den lett survete purseren kommer rundt med brillene på nesen og en liste med connection gates, og leser det opp for oss personlig. Litt søtt, egentlig. "Mister, your name is so difficult to pronounce!" Jaja, snakk for deg sjæl. Så lander vi i LIS en halvtime før tidtabell, ca kl 0510. Det er en lille smule for tidlig etter min smak... Kunne vi ikke heller ha vært oppsatt en time senere fra GRU? Nå er det bare å håpe at fattigmanns-The Loft er åpen.



Det er den, og her er jeg alene en go stund før morgentrafikken tar seg opp. I ANA-loungen kan man dusje gratis hvis man har med eget håndkle, ellers kan dette kjøpes... Jeg spiser dagens første frokost her, og nå passer det egentlig bra med påsmurte baguetter og Nespresso-automat. Får jobbet et par timer nå, og så er det klar for siste leg.

TAP Portugal TP762
LIS-OSL, Airbus A320
Klasse: C (03t45m)




CS-TNV ble levert til TAP på julaften 2009, men innredningen er like gammeldags som på de langt eldre fuglene i flokken, de klumpete, grå skinnsetene minner meg om de første 733-grisene til DY.



Siden dette er en flight med avgang 0855, blir det frokostservering. Det er ingenting å si på denne, annet enn at crewet ikke gir ved dørene idag - det jo hadde vært f.eks vært ok om de hadde giddet å slenge inn rundstykkene våre i ovnen mens de tilberedte den varme crewfrokosten sin, som de nå bærer "kamuflert" gjennom kabinen...

En rolig og grei tur, jeg får jobbet litt, og vips er jeg hjemme igjen, og vi parkerer på ny terminal.

Konklusjon
Hvis jeg skal til Rio på en fire dagers jobb igjen, kommer jeg kanskje til å prøve et av de andre alternativene neste gang. Men det var gøy å krysse av i boka for TAP; og dersom de får oppdatert hardwaren i C på de nye maskinene sine, og Osloruta fortsatt består, skal jeg nok fly dem til Sør-Amerika igjen. Men ikke før de har fått levert tilstrekkelig med nye A330-900neos!

Takk for at du leste helt hit! Your controls!

PS: Det blir mumlet om stopover i svarene her: Joda, TP har et stopover-program, ikke ulikt FI. Sjekk ut www.portugalstopover.com - for mitt vedkommende var det ikke snakk om å bruke et ekstra døgn på Lisboaloffing, poenget mitt var heller at det er fullt mulig å praie en taxi og dra på en liten rundtur i byen hvis du har 5 timers layover.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMG_0668.jpg
Views:	1028
Size:	120.0 KB
ID:	41870   Click image for larger version

Name:	IMG_0665.jpg
Views:	1030
Size:	96.9 KB
ID:	41871   Click image for larger version

Name:	IMG_0659.jpg
Views:	1023
Size:	137.9 KB
ID:	41872   Click image for larger version

Name:	FullSizeRender-12.jpg
Views:	1026
Size:	91.7 KB
ID:	41873   Click image for larger version

Name:	FullSizeRender-11.jpg
Views:	1024
Size:	98.5 KB
ID:	41874  

Click image for larger version

Name:	IMG_0586.jpg
Views:	1014
Size:	100.8 KB
ID:	41875   Click image for larger version

Name:	IMG_0580.jpg
Views:	1015
Size:	74.0 KB
ID:	41876   Click image for larger version

Name:	IMG_0578.jpg
Views:	1022
Size:	96.9 KB
ID:	41877   Click image for larger version

Name:	IMG_0575.jpg
Views:	1019
Size:	94.9 KB
ID:	41878   Click image for larger version

Name:	IMG_0574.jpg
Views:	1019
Size:	134.3 KB
ID:	41879  

Click image for larger version

Name:	IMG_0570.jpg
Views:	1017
Size:	101.8 KB
ID:	41880   Click image for larger version

Name:	IMG_0561.jpg
Views:	1019
Size:	63.7 KB
ID:	41881   Click image for larger version

Name:	IMG_0553.jpg
Views:	1024
Size:	95.4 KB
ID:	41882   Click image for larger version

Name:	IMG_0550.jpg
Views:	1022
Size:	167.8 KB
ID:	41883  
Rane Viking is offline   Reply With Quote
Old 28-01-2017, 01:18   #15
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Spennde med rapport fra TAP-sjelden vare. Takk for fine bilder og velskrevet rapport
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 20:14   #16
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,005
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Har hatt mange fine turer med TAP. De nye eierne (Azul) er vel i ferd med å oppgradere selskapet. Det første de har oppgradert synes å være prisnivået og mulighet til å kjøpe ekstra lang stop-over i Lisboa. Resten følger nok etter hvert.....

Last edited by Desk pilot; 02-02-2017 at 20:23.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 02-02-2017, 22:04   #17
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Fin rapport, TAP er et bra selskap innad i Europa, litt gammeldags, men hyggelig service.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 14-02-2017, 21:28   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: OSL-LIS-GRU-GIG-GRU-OSL i C (TP) og Y (G3, LA)

Quote:
Originally Posted by Rane Viking View Post
Men en 45 minutters innenriksflight er og blir en 45 minutters innenriksflight, og jeg skulle gjerne prøvd dem på en litt lenger rute...
Det skulle du så absolutt. LATAM longhaul er strålende!!!

For øvrig takk for veldig morsomt skrevet rapport. Jeg skal definitivt ikke booke TAP long haul etter å ha lest denne. Men veldig gøy å lese
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL-FRA-LHR-LIS-TMS-LIS-OSL (Sao Tome and Principe) Hypern TripReports 9 30-03-2016 16:20
Skrekk og gru... Hello Kitty kommer LN-MOW Småprat 25 26-01-2015 15:10
GRU invadert av fotballsupportere LN-AND Småprat 1 13-12-2012 14:52
Skrekk & gru, need som help Harald Oanes Bilder & foto 9 12-06-2010 18:11
Webjet (WH) SDU-GRU jefi99 TripReports 3 07-04-2010 18:45


All times are GMT +2. The time now is 14:30.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.