Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-01-2020, 08:50   #1
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Mattilsynet har vært på Gardermoen

Ifølge flysmart
https://flysmart24.no/2020/01/17/har...8rt36DmAmeKGcw


Quote:
Mattilsynet retter hard kritikk mot selskapet som leverer det meste av maten som serveres på mange av restaurantene på Oslo Lufthavn. Produksjonen av maten skjer i lokaler der tilsynet mener det er dårlig renhold og der ansatte viser manglende rutiner for personlig hygiene.
Konklusjonen kommer etter en uanmeldt inspeksjon som ble foretatt i produksjonslokalene til selskapet SSP Gardermoen (Select Service Partner) i november.
Rapporten derfra er nedslående for matprodusenten

Hvorfor er jeg ikke overrasket
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 08:53   #2
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Hvorfor er du ikke overrasket?

Jeg besøker Gardermoen 50-100 ganger i året med reise, aldri opplevd noen "problemer" med maten. Egentlig stort sett alltid fornøyd.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 09:17   #3
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,011
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Hvorfor er du ikke overrasket?

Jeg besøker Gardermoen 50-100 ganger i året med reise, aldri opplevd noen "problemer" med maten. Egentlig stort sett alltid fornøyd.
Det eneste som er tiltalende på Gardermoen er bolle på Bit, resten er både dyrt og laber kvalitet. Det beste med Gardermoen er når du komemr deg vekk derfra. Dessverre et nødvendig onde hele greien
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 09:38   #4
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,014
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Forstår ikke helt, lager SSP maten for alle restaurantene? Altså lager ingen restauranter maten selv? Hva er vitsen med restauranter da? Eller er det snakk om ferdigproduktene i plastikk? Eller er det snakk om maten ombord på flyene?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 10:01   #5
Trdfly
ScanFlyer Rusty

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 6,926
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Forstår ikke helt, lager SSP maten for alle restaurantene? Altså lager ingen restauranter maten selv? Hva er vitsen med restauranter da? Eller er det snakk om ferdigproduktene i plastikk? Eller er det snakk om maten ombord på flyene?
SSP er selskapet som driver serveringsstedene (usikker på om det gjeller alle).
Upper Crush er for eksempel et brand som SSP driver franchaise på.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 10:15   #6
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,377
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Upper Crush er for eksempel et brand som SSP driver franchaise på.
De var nye for meg. Samme konsept som Upper Crust?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 10:59   #7
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Det eneste som er tiltalende på Gardermoen er bolle på Bit, resten er både dyrt og laber kvalitet. Det beste med Gardermoen er når du komemr deg vekk derfra. Dessverre et nødvendig onde hele greien
At det er dyrt har jo fint lite med mattilsynet å gjøre. Prisene er som på flyplasser flest, absolutt. Men har aldri opplevd noe feil med maten, som jo er det mattilsynet skal se på. At du forventer bedre med tanke på pris er jo noe annet.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 11:11   #8
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,466
Angry Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
At det er dyrt har jo fint lite med mattilsynet å gjøre. Prisene er som på flyplasser flest, absolutt. Men har aldri opplevd noe feil med maten, som jo er det mattilsynet skal se på. At du forventer bedre med tanke på pris er jo noe annet.
At prisene er som på flyplasser flest, stemmer overhodet ikke. Det er mye billigere på flyplasser rundt omkring i f.eks. Europa, også om vi tar hensyn til pris- og lønnsnivået i andre land.
I tillegg blir maten blir dårligere når renholdet og hygienen er så dårlig som Mattilsynet beskriver i sin rapport.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 12:01   #9
mann78
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2012
Location: Akershus
Posts: 396
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Det eneste som er tiltalende på Gardermoen er bolle på Bit, resten er både dyrt og laber kvalitet. Det beste med Gardermoen er når du komemr deg vekk derfra. Dessverre et nødvendig onde hele greien
Man drar vel ikke til en flyplass for å spise, men ofte må man ha noe.

Jeg har prøvd pizza på WB Samson, helt ok. Samme gjelder den halve baguetten de har med skinke og ost.
mann78 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 13:46   #10
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,680
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
At prisene er som på flyplasser flest, stemmer overhodet ikke. Det er mye billigere på flyplasser rundt omkring i f.eks. Europa, også om vi tar hensyn til pris- og lønnsnivået i andre land.
I tillegg blir maten blir dårligere når renholdet og hygienen er så dårlig som Mattilsynet beskriver i sin rapport.
Kommentaren min er til OttoL som skriver "hvorfor er jeg ikke overrasket". Jeg er overrasket, for jeg forventer ikke dårlig renhold og hygiene på OSL, det er poenget. Forventer du egentlig det?
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 14:06   #11
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,466
Thumbs down Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Kommentaren min er til OttoL som skriver "hvorfor er jeg ikke overrasket". Jeg er overrasket, for jeg forventer ikke dårlig renhold og hygiene på OSL, det er poenget. Forventer du egentlig det?
Jeg forventer selvsagt ikke dårlig hygiene, men det er nok en sammenheng mellom dårlig hygiene og dårlig mat.
Jeg er derfor ikke overrasket over Mattilsynets rapport.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 14:09   #12
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,251
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Da maa de skjerpe seg. OSL er veldig overpriset, men det henger sammen med utleieprisene saa klart. Jeg klaget en gang til et av stedene for for at de ikke stod ved inngangen at de ikke hadde varmmat paa foer senere. Vi hadde smaabarn og masse greier med og ville ikke flytte til et annet spisested. Vi endte med bl.a. noen vasne rekesmoerbroed til ca. kr 150, da det var lite annet aa velge mellom. Jeg sendte en klage og de beklaget men takket for tilbakemelding. Ang. prisnivaaet sa de at det laa paa det samme som i Oslo sentrum. Mulig det, men jeg paapekte etter aa ha sett etter at f.eks. i Biblioteksbaren paa Bristol koster et av de deilige hoeye smoebroedene der marginalt mer og er i annen liga kvalitetsmessig. Service er jo ogsaa meget bedre.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 14:41   #13
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,344
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
SSP er selskapet som driver serveringsstedene (usikker på om det gjeller alle).
Upper Crush er for eksempel et brand som SSP driver franchaise på.
SSP hadde vel monopol inntil utbyggingen av T2, da ble det delt opp, så nå er det vel det vel litt konkurannse ihvertfall.
Det OSL skulle hatt var en liten dagligvarebutikk/brustadbu som mange av Matkroken/Coop marked-butikkene i Oslo sentrum. Under 100kvm, ikke en ren dagligvarebutikk, men en slags hybrid mellom kiosk og butikk, med salatbar, kaffemaskin, bake-off og mye micromat som kan varmes selv i en micro i butikken. Optimal plassering kunne vært på resturantområdet bak jernbanestasjonen, for innenfor sikkerhetskontrollen vil Avinor ihvertfall ikke slippe dem inn, om de vil slippe dem inn i det hele tatt...
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 14:56   #14
meliiis
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 593
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Hva forventer man når Avinor går ut med et motsatt anbud: Hvem kan betale oss mest pr m2 i året for og få lov til å drive matservering på OSL?? Litt satt på spissen men... :/
meliiis is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2020, 15:57   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Mattilsynet har vært på Gardermoen

Problemet her var ikke prisen, men kvaliteten/hygienen. Fint om man kunne diskutere det som er topic.
Selv ble jeg overrasket over at det er en stor aktør fordelt på så mange konsepter.
Sikkert greit for Avinor, men ikke så bra for kundene når det slurves med rutinene.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
De beste loungene du har vært i gardkarlsen Reiseforum 66 21-01-2013 16:59
Hvor har jeg vært? Tertit54 Flyforum 5 28-11-2008 19:40
Hvor i verden har du vært? Fredrik Propell Flyforum 22 17-07-2007 11:34
Har vært diskutert før? Holmion Flyforum 24 04-05-2007 14:13
Har endelig vært på Flymuseet Fellowship Flyhistorisk forum 26 03-10-2006 03:24


All times are GMT +2. The time now is 17:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.