Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 07-10-2012, 18:30   #1
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Star Alliance OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Overskriften setter kanskje an tonen for denne tur-rapporten, og det vi snakker om er Star Alliance selskapene Swiss, Lufthansa og SAS. Nødvendigvis vil dette da også innbefatte et stopp underveis begge veier - i Zürich nedover og i Frankfurt oppover.

Reisefølget hadde reist nedover forrige søndag med SAS/Lufthansa via Frankfurt. Siden jeg hadde et par viktige møter mandag måtte jeg utsette avreisen til Nice til tirsdag morgen og siden jeg ikke er en utpreget morgenfugl passet det bra med Swiss-avgangen kl. 09:45. Ikke stort å fortelle om turen til flyplassen annet enn at det Flybussekspressens F3 som bragte meg fra Storo til OSL denne gang - snaue 40 minutter på buss med medbragt musikk på iPoden er ikke forakte. Kvelden før hadde jeg sjekket tildelingen av seter på flyturen nedover, og der var jeg tildelt 9C på begge flighter. Jeg er en vindusmann, men på online checkin til Swiss var det ikke mulig å endre sete. Derfor ble det besøk på personlig innsjekk på OSL, null kø hos deres sjekk inn på H og ekstremt hjelpsom mann på innsiden av skranken. Jeg endte opp med ombordstigningskort med vindussete på Swiss-turene nedover, et godkjentmerke for håndbagasjen og innsjekket baggasje merket med oransje short connection-merke.

Herlig med OSL. Fullt av folk, men fremdeles bare 3-4 minutter for å komme gjennom sikkerhetskontroll (hvem trenger fast track?). Unødvendighetene ble fort plukket opp i taxfreen og da var det bare å sette seg ned en liten stund ved utgang 40 for en liten surfestund til Swiss-maskinen ankom.



Litt sen ankomst fra Zürich, men en rask snuoperasjon på OSL reddet mye for Swiss og deres Brig-Glis (HB-IPR). Som for de fleste tyskspråklige selskaper er det alltid en hyggelig varm velkomst på engelsk og når man i tillegg svarer tilbake Grüezi med tillært aksent fra tiden jeg arbeidet i Sisseln for 11 år siden er det gjort. Med kø innover ble det en liten samtale med en hyggelig purser og stemningen blir satt. Sete 9F finner man raskt og siden det fueles under boarding ble det passet på at sikkerhetsbelter skulle være av til dette var ferdig. Klokka 09:55 var vi så i lufta og kursen ble satt nedover kontinentet. Swiss kjører flight information på skjermene som felles ned fra under hattehyllen, og der ble vi oppdatert på all nødvendig informasjon. Som et lite krydder mellom denne informasjonen ble Tom&Jerry og andre humorinnslag vist underveis, men bare i passe porsjoner slik at man fikk med seg viktig informasjon som beregnet ankomsttid osv. Rundt 10 minutter etter avgang var kabinperonalet klar med utdeling av et varm snack og det drikke du måtte ønske. Igjen var det å prøve med litt sveitsisk aksent til purseren og resultatet ble flere tilfeldige samtaler i løpet av turen med medfølgende påflylling av det ene og det andre. De to amerikanerne som satt på siden av meg lurte litt på hva som var årsaken, men dessverre forstod de ikke dette når jeg forklarte dem det - engelsk bør da være nok var deres omkved. Så litt om maten som ble servert, det var en bruscettaaktig italiensk sak med varm ost på toppen. Hvis jeg skulle sette karakter fra 1 til 10, hadde den fått 10,5 for både smak og tekstur - de 10-12 bittene var bare rett og slett nyyyydelige. Og selvsagt i vanlig god sveitsisk tradisjon ble måltidet avsluttet med sjokolade og en nydelig kopp kaffe.



Tid for landing nærmet seg og informasjonsystemet gikk til ankomst mode. Alle de som skulle skifte fly i Zürich fikk vite sin nye gate og hvordan vi skulle komme oss til fra ankomst-gaten helt ytterst på A-pir. For meg var det B38 som gjaldt - altså gjennom hele A-piren til sentralbygget airside og videre til den nye pir B. Underveis ble to pressende ærend utført - sjasjklænsing og besøk innom en av fine røykesalongene på ZRH.

Da var det på ny tid for ombordstigning til Nizza. Strekkoden på ombordstigningskortet i en av de automatiske portene ble benyttet, men opp kom beskjeden om å kontakte personalet. Etter en kort samtale ble vi enige om at jeg flyttet frem i flyet for å unngå ungeskrål. Dessverre ble det bare sete mot midtgangen, men med russisk mor og datter på tur til Nice i nabosetene ble det et riktig hyggelig og pratsomt reisefølge den neste timen. Igjen ble Schwyzerdütsch-kortet spilt ut under ombordstigningen og da ble selvsagt en liten samtale ut av det. Det som imponerte meg mest var purseren som i sin ivrige vandring opp og ned langs midtgangen under hele flyturen alltid stoppet ved vår seterad for først å prate noen ord på russisk med damene og så med meg på tysk med meg om de vidunderlige norske fjordene (han hadde absolutt gjort hjemmeleksen). Serveringen på denne en time lange flighten var en Butterbretzel med en ferskost, og selvsagt drikke, sjokolade og kaffe. Unødvendig å si at det var noe å utsette på serveringen - Butterbretzelen var helt fersk og glinsende som den skal være.

Innflyningen til Nice ble en typisk NERAS and Reviera circle-to-land with RIVRU flight track for landing on 04R. Under taksingen inn til stand var det klart at vi var på plass før tiden, og i følge fransk tradisjon eksisterer ikke noe som heter før tiden. Resultatet ble at det gikk over 10 minutter før de fant en trapp til å komme oss ut av flyet. Ytterligere nesten fem minutter tok det før første buss var på plass.





Swiss spiller helt klart i Super League. Nice var en skjønnhetsfeil, og ikke noen avgjørende feil. Den lille feilen ble også rettet ved utlevering av bagasjen. Ut på båndet kom noen få kofferter med priority tag, og deretter kom min koffert med det oransje short connection-merket - farge teller ser det ut til. Jeg synes ikke had nevnt stolene, de er selvsagt Recaro-stoler som passer min rygg glimrende.

Da er det vel kanskje på tide med å vise noen få bilder fra noen få plasser langs kysten.


Det er nå seilregattasesong utenfor St. Tropez


En morgenstund på balkongen - en leilighet i Corniche Bellevue er ikke å forakte med utsikt over NCE


Og dette hotellet fikk ikke Bill Gates kjøpt, selv med en signert blankosjekk


Hadde vi hatt slike trikker i Oslo


Utsikt fra kaktushagen i Èze - litt mye varmedis denne dagen


Fra båthavna i Antibes
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2012, 21:30   #2
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Forsetter fra forrige

På lørdag formiddag var det tid for retur til Norge. Leiebilen, en Peugeot 3008, ble returnert til National etter vel overstått tjeneste for oss denne uken. Da var det bare å sjekke inn fire kofferter hos Lufthansa. Ombordstigningskort ble skrevet ut på Lufthansa sine automater, og hvert kort tok nesten et minutt å skrive ut og med 4 x to ombordstigningskort + ditto like mange reiseoppsummeringer med separat bakside tok det sin tid. Ingen kø ved de fire skrankene i E-området så den delen gikk veldig raskt.

Da var det bare å komme seg på innsiden av sikkerhetssjekken og inn i et forventet kaos. Køen var som vanlig lang og strakte seg ut på lavetten forbi Paul-bakeriutsalget. Bare halvparten av slusene var åpne i går, men etter 15 minutter var vi heldigvis gjennom sjekken. På innsiden var det nesten like trangt med folk som står i kø for A38 og naboene på langs av hele terminalen. For min del ålet jeg meg i retning av Relay for å få tak i litt lesestoff for turen og deretter innom l'Occitane de Provence for å få noe lavendelpåfyll, mens jentene hele tiden fordypet seg i de flytende dufter. Med lesestoff var det for meg å finne en sitteplass i kjelleren (A08 var gaten på tavla - altså ble det bussing igjen). Omtrent et kvarter før annonsert av ble det boarding av bussen. Med full buss regnet vi med at den gikk ut til flyet, men nei den gang ei. 10-11 minutter stod vi som sild i tønne i bussen og varmet var det også. Endelig ble sendt av gårde i retning terminal 2, men det var bare for å finne en snuplass nesten halvveis til T2 der BAs LCY-fly parkerer.



Etter en rundtur rundt flyet var vi ved trappen. Forreste dør i buss ble åpnet og de første fikk etter mer tid gå opp trappen. Vi som hadde satset på bakdøren ble værende i drivhuset mange mer minutter. Alt dette kaotiske må vel helst gå på kappen til både NCE og Avia Partner, men det ser ut som Norwegian og SAS er det selskapene som satser på landgang rett ut til flyene (Arild Edvardsen og Bjørnestjerne Bjørson var på de to Norwegian-halene når vi holdt på med å boarde, mens det var en SAS MD-80, en Blue1 MD95, en Monarch A320 og to BA-maskiner dokket under avgang). 13 minutter forsinket ble vi endelig pushet, og her er et par bilder fra avgangen.





Med oss fire i 20A-C og 21A bar det av sted til Frankfurt i en av de eldste A320 til Lufthansa. Interiøret var nytt og fresht med disse nye ekstra tynne stolene fra Recaro. Ikke noe å klage på både sittekomfort og plass forøvrig. Utenpå så Papa Uniform litt mer sliten, ikke på grunn av lakkeringen som var helt ny av året kanskje, men på grunn av doublers rundt passasjerdører og lasteromsluker og her og der nesten tilfeldig doublers som resultat av påkjørsler.

Dere sikkert lagt merke til at jeg ikke har sagt noe om den hyggelige rødhårende eldre purseren - en herlig og smittende humor, men hun hadde også en myndig kustus på sine øvrige i kabinen. Etter å ha vært den obligatoriske turen ut over sjøen, så gikk det ikke mange minuttene etter land fall så er serveringen i gang. Vi fikk et grovt frokostbrød med ost - litt tørt, men sammen med denne kan man få ned det meste.



Underveis ble det lesing av Flight International og å fotografere litt mens vi passerte Alpene. Omtrent halvveis inn i Sveits begynte skyene og da var det over til å lese Flight International plukket opp på Relay. Ankomst til FRA var omtrent på tid. Lufthansa tilbød bare over høytaleren informasjon om gates for connections, noe som for de fleste er verdiløst selv om det er de beste høytalere ombord (hvilket det ikke var i Papa Uniform). Landing var omtrent på tiden i FRA og det ble ikke noen fjernparkering.

Da er det vel på tide å gi noen kommentarer om Lufthansa også. Dere merker vel at jeg er litt mer dempede kommentarer om Lufthansa sammenlignet med Swiss. Dette er vel avhengig av det som så skjer på FRA, men mer senere om det. At hovedkontoret ligger i Køln sier vel noen også om hvilken liga jeg nå vil plassere Lufthansa - 2. Bundesliga. I forhold til tidligere turer med selskapet har det gått nedover i kvalitet, ingen tvil om det - og det merker man også på de i kabinen.


Før avgang fra A36 på FRA med SAS ble det tid til et par turer inn i røykeburene. Det var slettes ikke salongstørrelse på den slik det var på ZRH, og strengt tatt hadde det vært nok å stå noen minutter inne i dem for å få nok innenbords. Fikk også med meg en lørdagsutgave av Süddeutsche Zeitung som ble lest fra første til siste side på formiddagen i dag - det var noe annet en lettleste Dagbladet om bord på SAS.

De to gate agents arbeidet hardt. SAS-maskinen var en B736 og jeg regner med at kanskje den var satt opp med noe større. Mange avvisninger og omkalfatringer ble formidlet over skranken. Flyet ble fullt (unntatt sete mellom D og F på Business-rekken). Fikk en som absolutt også skulle ha 4F, men hadde blitt bumpet opp til 2F og EcoExtra uten å ha fått vite det. Med andre ord kaotiske tilstander på et smekkfullt fly. Det var nå 15 minutter etter scheduled departure, men fremdeles frenetisk aktivitet utenfor flyet med personell som trillet enkeltkofferter ut fra terminalenbygningen for å bli lastet om bord på flyet. Kapteinen kom så med den nydelige nyheten at bagasjehåndteringssystemet fikk er totalt sammenbrudd tidlig på lørdag og var enda ikke oppe og gikk. De var nå på frenetisk jakt etter halvparten av bagasjen som skulle om bord på vår flight. Han ville også prioritere å få med seg all bagasje. Bortimot en time forsinket bar det så avgårde, men med sterk medvind kunne en regne med at turen ville ta bare 1:35 og resultatet ble rundt 35 minutter forsinket ankomst.

Nå har jeg ikke sagt noe om selve flyturen og servicen om bord. Jeg sier bare overpriset BOB. Jeg kjøpte en flaske Ramløsa, en boks Zero, en pakke Cashewnøtter og en kalkunsandwich = kr 115. La oss starte de siste først, hvorfor i alle dager ha et slikt fansy pappfuteral på frokostbrødet som allerede er pakket inn i plast? Ville det ikke vært bedre å ha fjernet dette med en sneier kalkunpålegg som du ikke kan se gjennom? Halvparten av frokostbrødet kunne en plukke opp i smuler (regner med at det bare var hvete i bakverket og dermed ingen bindingsevne) og det er unødvendig å si brødet var tørt og det eneste som i en eller allen form holdt det sammen var noe som lignet italiensk salat blandt slitne filler av noe som kanskje var hodesalat. Også produsenten av cashewnøtter har blitt endret den siste tiden. Nå er det en svensk produsent som har delvis benyttet harsknet (oksidert) olje i produksjonen (noe som vanligvis er en måte å spare produksjonskostnader). Posens innhold er ellers også endret (mindre vekt og mindre størrelse på nøttene) og alt dette til samme pris som før. Få tilbake den samme engelske produsenten SAS hadde før og det raskt! Fra og med nå vil jeg bare nyte medbragt om bord på SAS. Hvorfor skal man kjøpe i dyre dommer noe som i hvert fall jeg ikke spise?

Jeg hørte også en del utlendinger som reagerte på at de hadde kjøpt Lufthansa-billetter og forventet også Lufthansa service. Det ble nokså bryskt avvist av kabinpersonalet og jeg overhørte også tendenser til munnhoggeri som SAS-ansatte burde holde seg for god til. Når jeg nå er i det negative hjørnet så har LN-RRY fremdeles de gamle stolene som plager min rygg, men siden jeg ikke denne gangen fikk noe nødutgangssete unngikk jeg den vandte skjevheten på setet.


Svinesund



Ned på bakken og på tide å vurdere SAS. SAS er ikke i eliteserien, men heller ikke en del av 1. divisjon. Opplevelsen i går kvalifiserer bare til toppen av 2. divisjon. Dette var sikkert en riktig salve med smell for enkelte, men i turistklasse har utviklingen over tid blitt bare verre og verre. Neste tur til NCE blir for meg i hvert fall med Swiss - begge veier - hvis ikke Norwegian får ned prisene da.

Så en liten fotografisk kommentar vedrørende vindusrenhold - Swiss hadde superbt reneste vinduer, mens SAS sine var dårligst (med tendenser til krakkeleringer).

Til slutt en liten kommentar om FRA og deres breakdown på bagasjehåndteringsanlegget i går. Ingen av våre fire kofferter kom ut på båndet på OSL i går. Ankomst service hos SAS var underbemannet ved vår ankomst, og det ble mange i kø for å gi fra seg nødvendig informasjon. Ingen informasjon om ståa er til nå tilgjengelig på flysas.com/wt. Etter lang ventetid fikk vi en email som inneholdt følgende informasjon:

Quote:
Hei,
Vi har ingen melding om når deres bagasje vil komme til Oslo. Grunnen til dette er at Frankfurt hadde stopp i sitt bagasjesorteringssystem i går, og har ca 12000 kolli stående der. Dette gjør jo selvsagt at det dessverre vil ta lengre tid før vi får bagasjen hit til Oslo.
Vi beklager dette, men vi vil ta kontakt på telefon når vi har den klar for utkjøring.
Hvis det er noen innsidere her som ønsker å sparke i gang noe som kan speede opp denne prosess er det bare å ta kontakt med meg på PM.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 07-10-2012 at 21:57. Reason: Dobbeltbilde fjernet
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 11:42   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Takk, utmerket og informativ rapport som vanlig, fra det hold. Savner bare matbilder. Er vel omtrent som forventet, basert på tidligere rapporter og egne erfaringer med selskapene.

Forstår godt at mange kan reagere på at de får SAS når de har bestilt en LH-billett.

Ellers er vel Recaro-setene hos Swiss og LH litt forskjellige, da Swiss har valgt en bedre polstring i setet, på linje med DY, mens LH har de samme putene som f.eks. Austrian har. En liten nyanse som for egen del gir ganske store utslag på følelsen av komfort.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 12:23   #4
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

For meg som er rimelig polstret fra før er det passformen som gjelder, og når det gjelder passformen så er den temmelig identisk om det er tykk eller tynn polstring.

Forøvrig fikk jeg for noen minutter siden beskjed om at min koffert var lokalisert og på vei til destinasjonen. Da blir spørsmålet om den blir to eller tre døgn forsinket.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 12:47   #5
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Fin rapport.

Akkurat det med LH-pax som klager på manglende LH-service er et LH-problem - det er de som velger å codeshare med LCC Light-selskapet SAS, og dermed overlater sine kunder til SAS' mildt sagt uoversiktelige servicekonsepter. Crew-et skulle anbefalt de å fly norsk innenriks før kl 9
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 13:12   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Takk for en fin rapport hvor jeg kjenner meg 100% igjen fra mange LH/LX/SK flighter siste tiden.

Ikke bare jeg – men også kona har stønnet litt skuffet (og hun er fint lite opptatt av selskap, flytyper osv. som sin verre halvdel.) når hun ser Lufthansa flighten er erstattet av en SK maskin.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 15:34   #7
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

SAS har en liten vei å gå , men du laster ikke røykeboxen og BAG problemene på FRA over på SAS nå da ? , sliten etter en fin ferie ?

Quote:
kalkunsandwich = kr 115. La oss starte de siste først, hvorfor i alle dager ha et slikt fansy pappfuteral på frokostbrødet som allerede er pakket inn i plast?
Papp'n har jo en slags mission siden man ikke har en askjett å spise den fra.. , greit å kunne plassere den i noe om man ikke trykker inn hele blingsen i en jafs ?

Salten er vel foresten er bra alternativ.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 20:00   #8
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Papp'n har jo en slags mission siden man ikke har en askjett å spise den fra.. , greit å kunne plassere den i noe om man ikke trykker inn hele blingsen i en jafs ?
Pappfuteralet som tallerken, nei neppe slik den er laget - da måtte man trøkke sandwichen inn i futteralet og når den skulle ut igjen hadde den hengt igjen. Da må sandwichen trykkes sammen for å få et tak for å få den ut, smuler og italiensk salat om hverandre, slikking av fingre ...

Det er en plast rundt sandwichen på lik linje med hva Lufthansa har, og det går fint å åpne den og benytte den når den åpnet for legg sandwichen på.

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
SAS har en liten vei å gå , men du laster ikke røykeboxen og BAG problemene på FRA over på SAS nå da ? , sliten etter en fin ferie ?
Absolutt ikke sliten etter noen ferie, er ikke en ferie en ferie da? Hvis du også ser godt etter så er røykeboks og Fraports problemere beskrevet utenfor der SAS omhandles. I motsetning til OSL så har Fraport muligheter før røykerne, men det er et problem for ikke-røykende i nærheten at avsuget fra disse boksene ikke er god nok. Med åtte røykere på full sugen inne i boksen så man at røyken siver ut fra glassburet og selv en innbarket røyker luktet røykeburet før man så den. Det er dermed helt klart at det er en del problemer på FRA for en ellers enkel og åpen flyplass. Sammenlignet med ZRH faller derfor FRA gjennom kvalitetsmessig. Det å benytte Lufthansa gjennom MUC er en helt annen sak, og der er det virkelig et close race med ZRH og kanskje vinner også MUC?

Da er på tide å gi en liten oppdatering vedrørende utkjøring av bagasjen, så er den nå underveis fra OSL. SAS har ingen skyld i dette og de har rett og slett vært veldig bra til å informere når de fikk informasjon fra FRA.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 20:14   #9
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Hvorfor flyr man med et selskap man ikke har skrevet annet enn eder og galle om de siste 10 år? Lærer man ikke av sine feil?
Forøvrig helt enig i at LX er en divisjon over LH, både foran og bak det som måtte være av gardiner.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 08-10-2012 at 20:32.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 20:57   #10
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

I nøden spiser fanden fluer heter det også
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 22:36   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Lærer man ikke av sine feil?
Hvor mange søndagsmorgener har du sagt at du aldri mer skal drikke ...?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 22:53   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvor mange søndagsmorgener har du sagt at du aldri mer skal drikke ...?
Det skjedde noen få ganger, men det begynner å nærme seg 20 år siden. Så man kan vel si at jeg lærte at det ikke var vits å si at jeg aldri mer skal drikke.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 08-10-2012, 22:54   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Da er på tide å gi en liten oppdatering vedrørende utkjøring av bagasjen, så er den nå underveis fra OSL. SAS har ingen skyld i dette og de har rett og slett vært veldig bra til å informere når de fikk informasjon fra FRA.
Da er du heldigere enn andre. Kjenner noen som dro til HKG med LH lørdag, og de er fortsatt uten bagasje og LH klarer heller ikke spore den opp.
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 00:20   #14
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Naar deg gjelder manglende bagasje er det en uting at det ikke kan opplyses om dette med en gang man ankommer anmkostflyplass. Man kaster bort masse tid ved aa vente ved baandet.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 00:28   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da er du heldigere enn andre. Kjenner noen som dro til HKG med LH lørdag, og de er fortsatt uten bagasje og LH klarer heller ikke spore den opp.
Det var 12 000 bagasjeenheter som ble stablet opp i en hangar på FRA, og å sortere dette manuelt tar sin tid. Helgen gikk med til å få ut bagasjeenhetene ut av sorteringsanlegget, og sorteringen startet først på morgenparten i dag. De tre andre i reisefølget er fremdeles uten sine kofferter, men de har fått beskjed at noe ankom OSL ved sjutiden i kveld. Om dette er alle tre eller bare en gav ikke meldingen beskjed om, så det blir spennende i morgen for dem. Får to av dem de fine klærne de kjøpte på salg på Cap3000 etter onkel hadde vært spandabel?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 00:40   #16
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Naar deg gjelder manglende bagasje er det en uting at det ikke kan opplyses om dette med en gang man ankommer anmkostflyplass. Man kaster bort masse tid ved aa vente ved baandet.
Det er ikke alltid dette er kjent. Det skjer ikke sjelden at bags ikke er blitt scannet før lasting, så med mindre man ikke har fysisk kontakt med kolliet på avreisestasjonen, er dette svært vanskelig. Men jeg har sett det gjort.

Men det er klart ting mange ganger kan gjøres bedre.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 00:43   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Har selv opplevd ved ankomst med BA, på veg ut fra tax-free i retning bånd 9 på OSL om å "please contact the Menzies desk in the arrivals hall"

Jeg kom med BA766, kofferten kom med BA768 noen timer senere
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 01:24   #18
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Det nå synes å være FRAports BRS-XP-system som falt ned på lørdag. Om det var hardwarefeil (HP Integrity blade servere fra 2010) eller om det var en softwarefeil (i Oracle-databasen som Maklee har tunet) vet jeg ikke, men i hvert fall var dette tilhørende de 0,43% downtime (FRAport oppgir en reliability rate på 99,57% hvilket er langt fra normale som er mellom 4 og 6 sigma i IT-bransjen).
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 13:13   #19
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Flott og informativ rapport LN-KGL - takk skal du ha!
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2012, 23:24   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: OSL-NCE-OSL med tre flyselskap i tre divisjoner

Da er tre av fire kofferter kommet til rette - ikke verst å greie og spore opp 75% av våre kofferter som satt fast i systemet på FRAport lørdag - og den som ikke har kommet til rette er den mest anonyme av dem (ja, det var ironisk ment).

Det har nå gått over tre døgn siden stoppen og fremdeles har ikke FRAport sendt fra seg alle koffertene. Dette holder ikke i det hele tatt FRAport. Jeg vil si det så sterkt at jeg vil anbefale dere å unngå FRA i det hele tatt. Kanskje bør dere også tenke sterkt på å benytte VIE også, siden FRAport har solgt samme ustabile system til VIE. Jeg synes rett og slett synd på Lufthansa som må slite med et slikt system på sin hoved-hub.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tre ulike flytypar og tre ulike operatørar TRD - ARN - HEL - OSL - TRD roger TripReports 4 27-06-2013 23:13
OSL 14.08 med tre nye individer i min samling grindstein Bilder & foto 2 14-08-2012 22:11
Tre raske på OSL idag LN-OSS Bilder & foto 11 20-06-2010 21:41
Juli vid tre tre stora! CPH ARN OSL ATC Flyforum 32 14-08-2009 08:24


All times are GMT +2. The time now is 07:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.