Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-06-2019, 12:52   #61
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Altså.. ikke si at vi på ramme alvor diskuterer om det er reise med tog eller fly som resulterer i mest CO2 per passasjerkilometer? Værsåsnill?
Mener du at man bare skal ha noe forhold til fakta og kosekvenser? Husker at jeg så en beregning av hvor mye forurensing av fornying av Bergensbanen ville gi og at selv med 100% fornybar strøm så ville det ta ganske så mange tiår å "spare dette inn" i forhold til flytrafikk. Og så langt frem i tid ville man ikke lengere ha like forurensende flytrafikk.

Det er ingen enkle svar og alle alternativer har både positive og negative sider som enkelte ønsker overse. Vindmøller dreper fx mye fulg og spesielt ørner, og gir i tillegg forurensning fra utvinning av neodym.

"Nullutlipp" på reise er en illusjon, selv ikke ved bruk av hest vil man kunne oppnå det.


https://www.youtube.com/watch?v=zUuLjmnM3Zw
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL

Last edited by robertaas; 12-06-2019 at 12:55.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-06-2019, 13:28   #62
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Fenomenet flyskam

Nå var vel utgangspuktet her at du hevdet at den eldre herren i Tyskland brukte mer CO2 ved å ta tog istedenfor fly. Dersom du har tilgang til noen kalkyler som viser at dette er noe annet enn ”riv ruskende galt” så er jeg åpen for dem.

Last edited by vbirk; 12-06-2019 at 16:52.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:14   #63
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Thumbs down Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Jeg leste nettopp i VG at Grønn ungdom foreslår en maks kvote på 3 flyreiser i året per nordmann. Hva tenker dere om det? Jeg syns dette er litt vel drastisk...

Dessverre ingen artikkel å lenke til enda da jeg fant infoen i feeden til VG.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:19   #64
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Landsstyret i Grønn Ungdom mener det bør innføres et kvotesystem for flyreiser der hver nordmann har tillatelse til tre reiser i året.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-2
Martin is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:20   #65
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

https://www.gronnungdom.no/blog/2019...all-flyreiser/
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:26   #66
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

https://www.vg.no/i/1nrQbQ

Her er en link. Rimelig drastisk forslag. Det virker som de tenker at man skal kunne kjøpe kvoter av hverandre, men alternative reisemåter som gjør flyreiser overflødige må jo finnes i så fall. I vårt langstrakte avsidesliggende land ville dette bety drastiske inngrep i manges hverdag.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:30   #67
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 410
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

De er velkomne til å holde neste landsmøte i Nord-Norge
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:35   #68
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
De er velkomne til å holde neste landsmøte i Nord-Norge
Jeg tror ikke de orker å sykle så langt haha
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:43   #69
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Om dette hadde blitt vedtatt hadde Björn Rosengren virkelig fått rett i sin berømte uttalelse
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 22:47   #70
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Rart de ikke bare foreslår å legge ned hele landet? For det er det som vil skje hvis det de foreslår skulle blitt gjennomført.
Dette føyer seg bare inn i rekken av ''innenfor ring 3''-standpunkt, sammen med bompengesaken og ulvedebatten. Vet ikke om jeg skal si noe mer, blir bare oppgitt..
LN-HFH is online now   Reply With Quote
Old 16-06-2019, 23:03   #71
B747-8
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Aug 2017
Location: OSL
Posts: 2,528
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by LN-HFH View Post
Rart de ikke bare foreslår å legge ned hele landet? For det er det som vil skje hvis det de foreslår skulle blitt gjennomført.
Dette føyer seg bare inn i rekken av ''innenfor ring 3''-standpunkt, sammen med bompengesaken og ulvedebatten. Vet ikke om jeg skal si noe mer, blir bare oppgitt..
Alt det du sier stemmer. Man blir bare oppgitt
B747-8 is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:03   #72
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by LN-GAB View Post
De er velkomne til å holde neste landsmøte i Nord-Norge
Hva med Svalbard?
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:06   #73
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Synes det er et velkomment forslag mot de som flyr til Mallorca «på hytta» annenhver langhelg, eller til alle hjemmekampene til Engelske lag uten å bli bankrupt.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:07   #74
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Synes det er et velkomment forslag mot de som flyr til Mallorca «på hytta» annenhver langhelg, eller til alle hjemmekampene til Engelske lag uten å bli bankrupt.
De bor jo på Oslo Vest så de tar bare båten eller diesel-bilen til Gøteborg og flyr derfra. Eller til den nye flyplassen i Trysil



Siden de vil forby cruisturisme og alt for mange flyturer så burde de jo også legge ned forbud mot turister som flyr til Norge
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:15   #75
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Jeg er i mot forbud/kvoter for å oppnå et mål. Men hvor "ille" ville dette blitt? Hvis vi sier at en person kan ha 3 t/r reiser i året. -Vi er over 5 millioner mennesker. Det blir 30 millioner enveis reiser. Hvor mange flyr vi egentlig idag?

Så lager vi en børs og selger de vi ikke bruker.
storg is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:26   #76
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Problemet er ikke at vi erstatter bilturene med fly, men at når vi først flyr, flyr vi skikkelig langt. Å kjøre bil tur/retur fra Trondheim til Oslo, setter større avtrykk enn den samme flyreiesen, om man drar alene. Det er en typisk jobbtur, og sparer i tillegg en haug med timer.
MEN når vi først skal ut og reise på ferie, da pakker det på seg. Hvorfor ikke Thailand? Garantert sol og halv pris på pilsen i forhold til Ebeltoft. Uten fly, ville tanken være absurd. Nå til dags koster den under 5000 norske...
Hvis man virkelig vil spare miljøet, må man droppe dansketuren og Harry-handelen først.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 17-06-2019 at 01:32.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:31   #77
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
De bor jo på Oslo Vest så de tar bare båten eller diesel-bilen til Gøteborg og flyr derfra. Eller til den nye flyplassen i Trysil



Siden de vil forby cruisturisme og alt for mange flyturer så burde de jo også legge ned forbud mot turister som flyr til Norge
Jeg tenker globalt, ikke bare Norge I stedet for forbud synes jeg flyreiser burde bli mye dyrere. Det hadde hjulpet mye på. Både for miljø og for å dempe det helt ekstreme turistkjøret i mange områder i verden. Men jeg er fullt klar over at det er en «utopi» pdd.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 01:44   #78
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg tenker globalt, ikke bare Norge I stedet for forbud synes jeg flyreiser burde bli mye dyrere. Det hadde hjulpet mye på. Både for miljø og for å dempe det helt ekstreme turistkjøret i mange områder i verden. Men jeg er fullt klar over at det er en «utopi» pdd.
Merkelig nok, er jeg helt enig.
Avgifter på flyvninger burde være noe mot eksponentielt lagt opp; De korte jobbreisene avgiftsbelegges lite, mens drømmeturen til Bali svir såpass, at du vurderer Hvaler til neste år.
Men nå er jeg for bompenger også...
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid

Last edited by Bergern; 17-06-2019 at 01:50.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 03:29   #79
OEH
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Feb 2005
Location: Oslo
Posts: 1,304
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Hva med kvoter på dårlige politiske forslag?
Maks 3 forslag per år, ellers mister man retten til å stille forslag i to år?
Kommunisme burde nå vært et så velprøvd system at det var forkastet for lengst. For dette er kommunisme forkledd i grønt. Hele den grønne bevegelsen er et skalkeskjul for inn føring av diktatur. Styr unna!
OEH is offline   Reply With Quote
Old 17-06-2019, 04:58   #80
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Grønn ungdom ønsker flyreisekvote

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Jeg tenker globalt, ikke bare Norge I stedet for forbud synes jeg flyreiser burde bli mye dyrere. Det hadde hjulpet mye på. Både for miljø og for å dempe det helt ekstreme turistkjøret i mange områder i verden. Men jeg er fullt klar over at det er en «utopi» pdd.
Meg er også helt enig, ikke overrasket dog, vi bor begge utenfor Norge som er et land med minimal effekt av «Climate Change».
Ja det er lett å se at Grønn Ungdoms forslag er dårlig - men selv et så dårlig forslag er betydelig bedre enn å ikke foreslå noe som helst slik majoriteten av innleggene her gjør, om man er litt mer informert enn Trump er det lett å se at vi Globalt står over for seriøse store utfordringer - greit nok om man vil være komplett Trump i hodet - men ikke klag over at at Highway 1 og 101 er stengt i månedsvis når du skal oppleve U.S. West Coast - Skogbrann sesongen er nå offisielt 365 dager i året her på vest kysten - noe som dobler kostnadene for brann fly og gjør at Erickson Air Tankers nå har fremskyndet ombyggingen av de ex MD-87 fra Spanair som stod parkert i Madras Oregon.
Et kort spørsmål til dere som kritiserer uten å foreslå noe som helst, hvor realistisk er det at dere vil være uker uten strøm i de neste månedene ? Det er hverdagen for svært mange i Nord California - Energi Leverandørene (ikke Fjordland eller Hafslund) vil stenge av strømmen når brannfaren er stor !
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 19:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.