Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2005, 09:18   #1
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Ensomt på første klasse

Norske næringslivstopper holder seg langt unna første klasse på sine flyreiser. Sjekk her hvem som sitter hvor.



Hele artikkelen kvalitetsleverandøren Nettavisen her
  Reply With Quote
Old 23-03-2005, 10:52   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,586
Default Re: Ensomt på første klasse

Agurktiden starter tidlig i år... Med slike oppslag så skulle en nesten tro at det er forbudt å kjøpe seg plass på noe som kan være bedre enn det journalisten flyr på...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 10:55   #3
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Ensomt på første klasse

Greit nok å ha en artikkel om dette en eller annen gang, men på "førstesiden" til Nettavisen hører ikke dette hjemme i det hele tatt.
DY is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 11:09   #4
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: Ensomt på første klasse

Samme hva nøttavisen skriver så er det mange som reiser foran gardinen på intercont.

Slett ikke uvanlig at der er helt fullt foran når jeg sitter og sjekker plassituasjonen før jeg eller kolleger skal foreta ID-reiser på Aisa og Amerika-rutene.

Men slike tall skal vi helst ikke legge ut her...
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 11:51   #5
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,978
Default Re: Ensomt på første klasse

Det er mye politikk i slike ting som dette. Det hadde for eksempel vært "litt" uheldig om det hadde kommet frem at toppsjefen i min bedrift reiste på første klasse når det gjøres et stort poeng av at bermen skal fly (reise) så billig som råd er. Eller i en uke hvor han sa opp 1500 personer.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 13:01   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Re: Ensomt på første klasse

Så bra som businessclass er blitt på de fleste flyselskaper, så er det nesten merkelig at noen fortsatt vil betale for first class.

Hadde vært morsomt å sett en oversikt over flyselskapenes belegg på first class. Men slike tall er nok untatt offentligheten. Men det må vel være lønnsomt, ellers hadde vel ikke flyselskapene tilbudt dette.

Har et intrykk av at asiater er en stor bruker av first class, og da tror jeg dette henger litt sammen med asiatenes jag etter status, og first class reise gir vel forsåvidt det! :smokin

Så har man på den andre siden vanvittig rike folk som bryr seg katta om hva det koster. Husker en artikkel jeg leste om Concord. BA hadde gjort en undersøkelse blandt til reisene på Concorde rett og slett ved å spørre dem om de visst hvor mye billetten kostet, og svaret fra flertallet var at de ikke hadde peiling! Og da snakker vi om kraftig dyre billetter. Resultatet var at BA kunne øke prisen med 50 % uten at de faste brukerne av tilbudet merket noen ting. Ok, da satt litt på spissen av meg, men hovedpoenget mitt er at det finnes jo en gruppe mennesker som er så rike at de ikke bryr seg om hva billetten koster, og selvfølgelig bare skal ha det beste.

Selv har jeg sterke drømmer om å reise First class en gang. Et par måneder på tur med en RTW First class billett hadde vært det ultimate. Har reist First Class på innenriks i USA, men synes liksom ikke det teller i forhold til interkontinental First Class billett. Eller hva EB?
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 13:06   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,586
Default Re: Ensomt på første klasse

Gudene vet... Har fløyet First Class 2 ganger. En gang med Pan Am fra LAX til Tokyo...(...før jeg var gammel nok til å drikke alkohol) En gang med CO fra Denver til London en opplevelse helt klart - men ikke så mye bedre enn senere turer på samme strekning, samme selskap men da BusinessFirst.

Første innenriks er først og fremst bedre plass og en stille og rolig kabin...
EB is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 14:35   #8
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,979
Default Re: Ensomt på første klasse

Nøttavisen er og blir, og har alltid vært, Nøttavisen.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2005, 15:31   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Ensomt på første klasse

Quote:
Originally posted by Blubird
Nøttavisen er og blir, og har alltid vært, Nøttavisen.
Man kan si hva man vil om Nettavisen, selv om de har noen agurknyheter, så er de ofte tidlig ute med nyheter som skjer i luftfarten.

Ønsker forresten å benevne selskaper/bedrifter med korrekt navn i størst mulig grad. Og er forsiktig med å bruke "pekefingeren".
DY is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 21:52   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Vel er ikke alle som snakker helt sant her. De aller fleste store norske bedrifter flyr business på interkontinentale turer. Har selv en far som er høyt oppe i næringslivet (og har tidl jobbet i selskaper som uttaler seg her) og han reiser mye og flyr stort sett business i Europa og ALLTID business på interkontinentale ruter. Noe annet ville vært galskap for skal han ha presentasjoner for investorer eller kanskje forhandle om kontrakter til milliarder av kroner MÅ man være utvilt. ...og som businesstraveler har man ikke tid til og hvile ut på bakken før man skal videre til neste sted. Det sier seg selv at når man tar en 3 eller 4 dagers tur til f.eks fjerneøsten og drar rett i møte når man ankommer så må man ha en viss grad av komfort på turen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:05   #11
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Jeg synes det er helt OK at folk som har en hel haug med reisedager i året får reise på første klasse. Er man på reisefot for eksempel 200 dager i året, skulle det bare mangle om man ikke skulle få litt "kompensasjon" for ulemper som reising medfører. Uansett om bedriften må spare på andre ting eller ei.

IMM
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:10   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by imm


Jeg synes det er helt OK at folk som har en hel haug med reisedager i året får reise på første klasse. Er man på reisefot for eksempel 200 dager i året, skulle det bare mangle om man ikke skulle få litt "kompensasjon" for ulemper som reising medfører. Uansett om bedriften må spare på andre ting eller ei.
IMM
Vel, som det nevnes av andre her så er business class vel stort sett så bra at det er vanskelig å se for seg veldig mange situasjoner hvor første klasse er påkrevet. Jeg vil tro at man kan slappe minst like godt av i BAs business class (som jeg hører er veldig bra), og sikkert hos de fleste andre selskaper. Selv om jeg ikke har noe i mot at folk reiser på hverken business class eller første klasse om det er påkrevet, så vil jeg også anta at bedriften kompenserer de som er mye på reisefot ¨gjennom helt andre mekanismer enn billettklasse (f.eks. gjennom lønn).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:12   #13
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,203
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Lurer på hva en person ville valgt hvis han kunne velge mellom en businessclass billett på langtur eller en økonomiklasse på samme pluss mellomlegget utbetalt?

Vet iallefall hvordan jeg hadde valgt!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:21   #14
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Den grafen på toppen er gjenbruk fra en tidligere artikkeln i Nettavisen fra i fjor da det var noe storm om bruk av business class for offentlige tjenestefolk, etter at en eller annen komitè hadde vært på tur til en elleer annen landsby et varmt sted for å studere innvirkningen av varm og fuktig luft på krittforbrukt i barnehagene, eller noe tilsvarende fin moro.

At business class er langt mer utstrakt brukt enn man uttaler offentlig er vel ingen stor hemmelighet; men det som i mine øyner skiller klientellet mellom business cass og first (etter å ha noen titalls turer i business og snart ti i first rundtom på kloden) er i hovedtrekk følgende:

- business class er akkurat det det; business class, det er i hovedsak folk på forretningsreiser. Unntakene er opups hos noen selskap, brylluppsreise og folk som endelig får brent av noen poeng, og folk som ellers har relativt romslig økonomi.
- first class er de som har så mye penger at prisen ikke er en sak, og som ønsker mer privatliv, samt noen få i næringslivet som enten vil ha privatlivet, eller sitter høyt nok til at de kan ha det slik.

For å være veldig generaliserende, så ser man det same i lounger på bakken; hos Singapore Airlines sine lounger i Singapore er det flere ganger jeg har valgt å bruke business class siden av loungen selv om jeg kan gå på andre siden, av den enkle grunn at F-siden er en zoo av bråkete familier a la the Osbournes, og tar så lite hensyn til folk, mens business class siden er relativt stille, md tr til fire ganger så mange folk der. Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:23   #15
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by Bizflyer

Lurer på hva en person ville valgt hvis han kunne velge mellom en businessclass billett på langtur eller en økonomiklasse på samme pluss mellomlegget utbetalt?

Vet iallefall hvordan jeg hadde valgt!!

BF
Business class helt klart. Mellomlegget, minus skatt og all annen ubekvemlighet, så er ikke det så stort. Dra heller forran gardinen,og kos deg med poengene til en oppgfadering av en privat tur med konemor ved din side.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:40   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by ph-ndr


Den grafen på toppen er gjenbruk fra en tidligere artikkeln i Nettavisen fra i fjor da det var noe storm om bruk av business class for offentlige tjenestefolk, etter at en eller annen komitè hadde vært på tur til en elleer annen landsby et varmt sted for å studere innvirkningen av varm og fuktig luft på krittforbrukt i barnehagene, eller noe tilsvarende fin moro.
Det stemmer nok. Det har også vært en innstramming i Statens reiseregulativ i løpet av det siste året (jeg husker ikke helt når endringen ble innført, men det er nylig). Det heter seg nå at all bruk av business class skal godkjennes på forhånd, og det skal visstnok være tjenestemessige grunner for å velge business class på fly. Tidligere var denne formuleringen, om jeg husker rett, forbeholdt reiser på første klasse med fly.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:41   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Business class helt klart. Mellomlegget, minus skatt og all annen ubekvemlighet, så er ikke det så stort. Dra heller forran gardinen,og kos deg med poengene til en oppgfadering av en privat tur med konemor ved din side.
Fy skamme seg... Bruke bonuspoeng opptjent i tjeneste til å ta ut fordeler på private reiser. Da antar jeg at du innberetter denne fordelen til likningsmyndighetene....?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 01:07   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by TOS

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Business class helt klart. Mellomlegget, minus skatt og all annen ubekvemlighet, så er ikke det så stort. Dra heller forran gardinen,og kos deg med poengene til en oppgfadering av en privat tur med konemor ved din side.
Fy skamme seg... Bruke bonuspoeng opptjent i tjeneste til å ta ut fordeler på private reiser. Da antar jeg at du innberetter denne fordelen til likningsmyndighetene....?
Nei, jeg har ikke konemor eller gubbe. Og da bruker jeg heller poengene på ting som passerer revisors nåløye som faglig innhold.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 07:55   #19
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,837
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by ph-ndr

Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).
Hva er nå galt med det:smokin Har vært innom mang en lounge på fatterns gullkort
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 08:15   #20
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Replying to Topic 'Ensomt på første klasse'

Quote:
Originally posted by Someone


Quote:
Originally posted by ph-ndr

Unntaket her er rushtiden (kvelden i SIN, før alle flyr ut) og sommeren (når alle slipper inn på pappa eller mamma sitt gullkort (Hei SAS og UA).
Hva er nå galt med det:smokin Har vært innom mang en lounge på fatterns gullkort
Så lenge du oppfører deg, ingenting. Det jeg hater er at ale bis-lounger og andre lounger som man får familien inn i på et gullkort blir til fullstendige ubevoktede barnehager på sommerstid. Dette gjelder alle selskap, dog mest ille er det i USA, hvor barnefaktene ser ut til å strekke seg lengre opp i årene, og matronene som passer stedet ikke er så langt unna mamma-stadiet.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Førstereis på første klasse Cecilie TripReports 49 15-09-2019 09:08
Funker norwegians i første klasse? Dag Viking TripReports 13 27-06-2018 09:04
Nybegynnerspørsmål for første klasse Peppep Reiseforum 18 14-05-2013 19:29
Første dag i første klasse Hypern TripReports 34 11-09-2011 10:42
KAMIKAZE kultur på første klasse LN-HAT Flyforum 30 24-04-2006 10:07


All times are GMT +2. The time now is 22:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.