Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-02-2009, 05:19   #1
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
OBB 19 PEK-FNJ (Reisebrev fra Nord Korea)

24. juli 2007
Air Koryo JS152 – PEK-FNJ
Ilyushin Il-62M

Ja, jeg vet det er lenge siden jeg foretok denne reisen, men føler den er såpass sær at det likevel kan være interessant å skrive noen ord om flyturen og oppholdet i DPRK (Democratic People’s Republic of Korea – aka Nord Korea).

Hvorfor Nord Korea?

Som de fleste meningsløse påfunn, ble denne planen klekket på fest – nærmere bestemt nyttårsaften 06/07. Etter mye frem og tilbake, var vi fem nordmenn som fant ut at Nord Korea skulle bli det store reisemålet for sommeren 07. På det tidspunkt var det ingen som visste at dette landet faktisk var fullt mulig å reise til – t.o.m. for amerikanere (dog bare innenfor en viss periode) – men ved hjelp av noen kjappe søk på internett fant vi frem til http://www.koreakonsult.net. Det viste seg at turisme til Nord Korea slettes ikke var så uvanlig, selv om det neppe kunne kalles en typisk charterdestinasjon. Da vi reiste, hadde selskapet ca 2-3 turer i året, mens det nå er utvidet til oppunder 10 turer. Vestlige turister har åpenbart gått lei av Mallorca.

Min motivasjon for å reise var todelt. For det første anser jeg meg selv som over gjennomsnittlig interessert i politikk og historie, og Nord Korea var sånn sett en unik mulighet til å kombinere begge deler. I tillegg har jeg en høyst uoffisiell konkurranse med en kamerat om hvem som har besøkt flest land, og ettersom han skulle dra, var jeg pent nødt til å hive meg med. Hvis ikke kunne det fort bli et vanskelig ”hull” å tette. Er jo ikke akkurat et land man reiser til på egenhånd

Reiseruten fra Norge til Asia var BGO-CPH-ARN-PEK med SAS. Egentlig ikke så veldig mye å si om den reisen. Jeg satt fornøyd på første rad bak Y+ fra ARN til PEK, og var langt i fra misfornøyd da bagasjen min ikke dukket opp i PEK; shopping! Det ble seks dager i Beijing før vi skulle inn i Nord Korea. I forkant av reisen hadde jeg lest mye om Air Koryo, det nasjonale nordkoreanske flyselskapet som skulle fly oss fra Beijing til Pyongyang. Selskapet er svartelistet av EU, svartelistet av USA, og har en flåte bestående av til dels eldgamle Sovjet-fly, så ingen overdrivelse å si at jeg var over gjennomsnittlig skeptisk.

Vel fremme på flyplassen måtte vi først fylle ut utreiseskjemaer fra Kina, deretter bar det til innsjekking. JS152 hadde innsjekking hos Air China i terminal 2, og synet da jeg kom dit var, ja, spesielt. Selve innsjekkingsområdet var helt normalt, men jeg synes det var litt artig at Air Koryo opererte med både Business Class og vanlig Economy. I Business-køen stod det en lang rekke av nordkoreanske embetsmenn/kvinner med store mengder varer, primært elektronikk (tv, dvd-spillere, pc-er m.m). Som i alle kommuniststater, er det tydeligvis noen få som har råd til alt. Bare det å reise utenlands er noe som utelukkende er forbeholdt de aller mest lojale støttespillerne til landets ledelse, så det var ikke snakk om hvermannsen på tur her i gården. Boardingpass ble utdelt, vindussete 22F, men jeg var litt skuffet over at det ikke var Air Koryo-logo på boardingpasset – kun Air China.

Etter sikkerhetskontrollen stoppet jeg for et bedre måltid – fryktet det kunne bli en stund til neste gang – før jeg spaserte ut til gateområdet. Spenningen som hadde ligget latent i kroppen hele dagen, ble til å ta og føle på da jeg så flyet. Det så ikke falleferdig ut på noen måte, men det er klart at det pirrer litt ekstra i magen når man forbereder seg på en flytur med et selskap som er svartelistet ”overalt”.



Vel ombord i flyet må jeg si at jeg ble positivt overrasket. Etter det jeg har funnet ut, var dette en av de maskinene som ble levert på 80-tallet, og i så henseende så flyet ut akkurat som forventet. Slitte seter, ingen mulighet for å sikre håndbagasjen over oss, men ellers helt greit. Skrekkhistorier om løse setebelter, sprekker i vindu osv. viste seg å være tull og tøys. I tillegg ble knyttnevetesten for en 1.87m høy kar også bestått, men det var nok delvis p.g.a. manglende taxfree-magasiner i setelommen. For øvrig var det en rekke personer fra FN om bord – tilsynelatende fra WFP – samt noen afrikanske skolebarn som reiste inn i UNICEF-regi. Godt å se at verden fremdeles kan snakke sammen. Flytiden var beregnet til 1 time og 50 minutter.



Det første og eneste sikre tegnet på at flyet ikke var av aller nyeste modell, var da kabinpersonalet måtte gå igjennom kabinen med en mopp i taket like etter takeoff. Høy kondens gjorde at det rett og slett regnet på flere av passasjerene – bl.a. min sidemann. Et fascinerende syn. Da vi nådde cruisehøyde, var det tid for servering. I motsetning til SAS, var all mat og drikke inkludert i prisen, og jeg fikk min første smak av nordkoreansk øl (http://en.wikipedia.org/wiki/Taedonggang). Historien bak dette ølet er absolutt verdt å lese, og forklarer selvsagt hvorfor smaken fikk meg til å tenke på Storbritannia. Måltidet var ellers et helt typisk asiatisk måltid med ris, en eller annen type kjøtt, samt litt grønt. Smakte helt ok. Etter måltidet ble det tid til å lese i avisen som alle vestlige ombord fikk utdelt etter boarding. Den avisen handlet primært om Korea-krigen og amerikanernes krigsforbrytelser. Tonen var satt!

Under hele innflyvningen fulgte jeg spent med ut vinduet, men den var omtrent like spennende som innflyvning til Gardermoen – ikke veldig mye å skrive hjem om altså. Flyplassen lå et stykke utenfor Pyongyang, og kan ikke beskrives som særlig vakker (http://en.wikipedia.org/wiki/Sunan_Airport). Et stort portrett av Kim Jong Ils far, Kim Il Sung, var en klar påminnelse om en persondyrking som man normalt kun ser i såkalte folkerepublikker.

Etter å ha fått bagasjen, måtte vi igjennom sikkerhetskontrollen. Ikke fordi vi skulle fly videre, men fordi vi skulle ut av flyplassen og inn i landet. Vi var på forhånd informert om at mobilen ikke kunne medbringes, så den var lagt igjen i Beijing. All bagasje ble skannet og undersøkt av en funksjonær. De var spesielt på vakt mot elektroniske artikler, men jeg fikk inn iPod-en min m/tilhørende docking station uten problemer. Faktisk var ikke kontrollen noe mer krenkende enn det man kan oppleve her til lands, og alle funksjonærer snakket brukbar engelsk. Når de fant noe de var usikker på, spurte de i en vennlig tone, så kanskje norske tollere/vektere burde ta seg en tur hit og lære litt om god service. I Norge blir jo alle behandlet som kriminelle inntil det motsatte er bevist.

Som oppsummering av flyturen, må jeg si at det absolutt var en morsom opplevelse. Det var ingenting å utsette på servicenivået ombord, og all mat og drikke var av tilfredsstillende kvalitet. Selv om interiøret nok kunne trengt en oppgradering, var alt rent og pent – noe som langt i fra er tilfellet når man flyr med langt nyere maskiner i Europa. Jeg følte meg heller aldri utrygg i flyet, men innerst inne var jeg litt glad for at jeg skulle ta tog tilbake til Beijing. Det er tross alt ingen vits i å utfordre skjebnen mer enn nødvendig.

På utsiden av terminalen møtte vi våre to guider. De skulle følge med oss under hele oppholdet, og ryktene ville ha det til at de egentlig var hemmelige agenter med ett oppdrag; sørge for at ingen vestlige fant på noe tullball. Vår gruppe bestod at totalt 15 personer (to slovenere, fem nordmenn og åtte svensker), så èn "hemmelig agent" pr 7,5 turist. Bussen vår var på mange måter også en positiv overraskelse; fullt kjørbar, om enn av noe lavere standard enn f. eks tyske turistbusser.



Spenningen fra flyturen ble nå avløst av spenningen over det ukjente. Hva hadde vi i vente? De to siste bildene er hentet fra bussturen fra flyplassen og inn til hotellet i Pyongyang.





Jeg skal få lagt ut mer fra min reise i Nord Korea så snart jeg få sortert ut litt bilder, samt forfattet teksten. Skal se om jeg også kan finne noen flere bilder fra selve flyturen. Det tar litt tid å bla igjennom ca 3500 bilder
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010048.jpg
Views:	9735
Size:	79.3 KB
ID:	21715   Click image for larger version

Name:	P1010053.jpg
Views:	9697
Size:	89.0 KB
ID:	21716   Click image for larger version

Name:	P1010056.jpg
Views:	9612
Size:	78.4 KB
ID:	21717   Click image for larger version

Name:	P1010068.jpg
Views:	9544
Size:	56.6 KB
ID:	21718   Click image for larger version

Name:	P1010070.jpg
Views:	9517
Size:	73.8 KB
ID:	21719  


Last edited by ILS2; 20-03-2009 at 17:30.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 05:35   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: PEK-FNJ

Stilig!! Slike turer utenom det vanlige er strålende lesning!!!
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 08:01   #3
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: PEK-FNJ

Dette er det vi kan kalle 'eksotisk' lesning. Ikke akkurat en tur du kjapt bestiller på nettet to dager før ala' en restplass til Malorca

Ser frem til fortsettelsen
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 08:21   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: PEK-FNJ

Absolutt bra lesning!

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 10:01   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: PEK-FNJ

Utrolig spennende!! Dette vil vi høre mer om!
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 15:20   #6
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: PEK-FNJ

Meget bra og meget interessant. Kan vel knapt bli så mye mer eksotisk enn dette? Kom gjerne med mer stoff!!

Fascinerende med plassering av kofferter som ikke virker særlig godt sikret, farlig ved turbulens?
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 15:30   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: PEK-FNJ

En trip-report hvor jeg venter i spenning på det som ikke har med fly å gjøre!!
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 16:25   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: PEK-FNJ

Enig med de forrige talerne.

Gleder meg til resten
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 18:14   #9
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: PEK-FNJ

Kjempeartig - jeg gleder meg til fortsettelsen. Nord Korea har lenge fasinert meg, så dette var og blir interessant lesing!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 18:27   #10
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: PEK-FNJ

Spennede og interessant rapport, ser frem til mere
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 21:26   #11
LN-GAB
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 410
Default Re: PEK-FNJ

Hoho, gleder meg til resten! Morsomt at tollere i Nord-Korea er "mildere" enn i Norge
LN-GAB is offline   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 22:32   #12
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,964
Default Re: PEK-FNJ

Utrolig bra start, ser frem til resten!
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 25-02-2009, 22:58   #13
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Re: PEK-FNJ

Kjempespennende lesning og herlige bilder Takk for at du tar deg tid til å lage denne tripreporten. Godt og se at det innes flere som er intressert i mer "sære" reisemål. Ser frem til fortsettelsen.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 16:15   #14
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea - Del 2

Jeg har fundert litt frem og tilbake på hvordan jeg skal angripe dette referatet. Å gjøre det til et dag-for-dag referat blir muligens for langdrygt. Så spennende var tross alt ikke Nord Korea. Tar i stedet for meg de opplevelsene som gjorde størst inntrykk på meg, supplert med bilder. Skal prøve å forklare bildene så langt det lar seg gjøre. Hvis noen har ytterligere spørsmål, er det bare å kjøre på med kommentarer.


Førsteinntrykket


Jeg har sjelden vært så observant og interessert i omgivelsene rundt meg som under bussturen fra flyplassen til hotellet. Det første som slo meg var selvsagt mangelen på trafikk. Pyongyang er tross alt en millionby med en trafikkmessig infrastruktur deretter, men det var det overhodet ikke behov for. Den største ansamlingen av biler/busser jeg så på en gang, var faktisk utenfor flyplassen da vi landet. Bilkø var med andre ord aldri noe tema. Som sagt har byen imponerende veier, men mangelen på veivedlikehold viste med all tydelighet at økonomien i landet ikke kan kalles oljesmurt. Byen fremstod ellers som veldig ren, selv om den disige luften – p.g.a. luftfuktigheten – minnet mye om smogen i Beijing.

Underveis passerte vi bl.a. ’Triumfbuen’, som åpenbart var inspirert av den franske triumfbuen.


Vårt primære overnattingssted under oppholdet var Hotel Yanggakdo (http://en.wikipedia.org/wiki/Yanggakdo_Hotel). Som vår turoperatør lovet oss, lå hotellet idyllisk til ytterst på en halvøy i elven som renner gjennom byen, Taedong. Man kunne selvsagt også på det på en annen måte; hotellet lå rimelig isolert til i forhold til bykjernen – i den grad det fantes en bykjerne.



Jeg ble tildelt rom i 46. etasje, en etasje fra toppen. Den øverste etasjen var satt av til det som er alle nåværende – og tidligere – kommuniststaters favorittoppfinnelse; rullerende restauranter. Alle som har reist mye rundt i Øst-Europa – samt i tidl. Sovjet-Asia og Kina – vet hvor utbredt det er med disse restaurantene på toppen av hoteller, tv-tårn m.m., og når sant skal sies, så har man rimelig god utsikt høyt der oppe. Legg for øvrig merke til det høye bygget litt til venstre for midten med to kupler på toppen. Dette er et av de andre store hotellene i Pyongyang – dette med to rullerende restauranter på toppen.



Her er et nærbilde av det nevnte hotell.


Kan i tillegg nevne at maskinen som sørget for sirkulering av restauranten var avslått helt til det var tilstrekkelig mange gjester i restauranten. Vi var på forhånd advart om at landet til stadighet ble rammet av strømbrudd – rett og slett på grunn av kapasitetsmangel – så på kveldstid var alt mørkt. Ingen skyline alla Las Vegas, med andre ord.
Her er et bilde fra en dag med litt bedre værforhold.

Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010144.jpg
Views:	4829
Size:	36.0 KB
ID:	21760   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 269.jpg
Views:	4819
Size:	59.4 KB
ID:	21763   Click image for larger version

Name:	P1010147.jpg
Views:	4839
Size:	35.8 KB
ID:	21764   Click image for larger version

Name:	P1010448.jpg
Views:	4800
Size:	56.0 KB
ID:	21765  

Last edited by ILS2; 27-02-2009 at 17:52.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 16:21   #15
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea - Del 3

Økonomisk skakkjørt


Til tross for at hele oppholdet var lagt opp slik at landet ble stilt i et best mulig lys, var det rett og slett umulig å bli fraktet fra A til B i landet – eller bare i hovedstaden for den saks skyld – uten å se klare tegn til økonomisk stagnasjon. For hovedstadens vedkommende var kanskje det mest synlige bevis på dette det halvferdige Hotel Ryugyong (http://en.wikipedia.org/wiki/Ryugyong_Hotel). Nord Koreas høyeste bygg er altså et halvferdig hotell med en heisekran på toppen. Bygget var synlig overalt i hovedstaden, men på dager med høy luftfuktighet og mye dis kunne det være vanskelig å få øye på. Se bare her (sjekk i bakgrunnen av bygget midt i bildet).



For meg var dette hotellet selve symbolet på landets økonomiske situasjon. Ettersom Pyongyang skal være landets utstillingsvindu, sier det ganske mye om krisen i landet når de ikke har klart å fullføre et såpass stort prestisjeprosjekt.



Våre guider var naturlig nok ikke spesielt snakkesalig om dette bygget, men de erkjente at byggingen hadde stoppet opp på grunn av pengemangel, og at ingen av de visste om det kom til å bli ferdigstilt. Når man nærmet seg bygget, så man tydelig at det kun var skjelettet som var ferdig. Bygningen for øvrig hadde verken vinduer eller noen annen form for fasade, så en eventuell ferdigstilling vil garantert bli kostbar. Sannsynligheten for at vind og vær har gjort skader på den eksisterende fasaden, er også stor.

La meg tilføye at det tilsynelatende var planlagt opptil flere rullerende etasjer på toppen – kanskje så mange som fem – noe som bare underbygger min tidligere påstand om kommunistlands fascinasjon for dette.

Ellers var det uendelig mange eksempler på økonomisk forfall i landet. Halvferdige høyblokker var et relativt vanlig syn i Pyongyang, og effekten av dette blir ikke akkurat mindre når det har en brukket heisekran på toppen.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010369.jpg
Views:	4772
Size:	57.1 KB
ID:	21766   Click image for larger version

Name:	P1010614.jpg
Views:	5163
Size:	28.2 KB
ID:	21767   Click image for larger version

Name:	P1010697.jpg
Views:	4778
Size:	34.7 KB
ID:	21768   Click image for larger version

Name:	P1010154.jpg
Views:	60
Size:	42.3 KB
ID:	21769  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 16:26   #16
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea - Del 4 (Økonomisk skakkjørt del 2)

Et annet sikkert tegn på at et land ikke har innført markedsøkonomi er mangelen på butikker. I vestlige storbyer er 1. etasje alltid forbeholdt en eller annen form for salg av varer eller tjenester. I Nord Korea var denne etasjen stort sett uokkupert – til nøds brukt som leilighet.





De som mener at offentlig transport i Norge er utdatert, bør ikke reise til Nord Korea.


Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010344.jpg
Views:	4735
Size:	53.9 KB
ID:	21770   Click image for larger version

Name:	P1010345.jpg
Views:	4757
Size:	67.3 KB
ID:	21771   Click image for larger version

Name:	P1010426.jpg
Views:	4778
Size:	157.9 KB
ID:	21772   Click image for larger version

Name:	P1010432.jpg
Views:	4756
Size:	59.6 KB
ID:	21773  
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 16:32   #17
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea - Del 5 (Økonomisk skakkjørt del 3)

Som tidligere nevnt, har Nord Korea fokusert veldig mye på å bygge ut veinettet – primært rundt hovedstaden og sørover mot grensen. På våre bussturer på kryss og tvers så vi mange steder hvordan konstruksjonen av store vei- og jernbaneprosjekter tilsynelatende bare hadde stoppet opp. Også dette må nok kunne tilskrives den finansielle krisen landet kom inn i da Sovjetunionen kollapset. På det første bildet under ser man det som later til å være en kryssende motorvei, mens det neste bildet avslører noe ganske annet.





På den annen side, er det ikke unikt for Nord Korea å stoppe utbygging av nødvendig infrastruktur på grunn av finansieringsproblemer. I Bergen, Norge, stod et ferdigsprengt tunnelløp ubrukt i over 20 år av samme årsak – til tross for at tilslutningsveier/broer alt var ferdigstilt. At kommunen i tillegg hadde lovet næringsdrivende i området 4-felts motorvei hvis de etablerte seg på Kokstad, hjalp ikke.

Uansett burde nok Norge tatt seg råd til mer utbygging, mens Nord Korea på sin side nok kunne ha brukt pengene på andre tiltak. Straks man forlot hovedstaden, var det knapt en annen bil på veien. Likevel hadde hovedveiene inn og ut av byen minst fem felt i hver retning.



Det eneste sjåføren måtte se opp for på veien var større hull i asfalten på grunn av vedlikeholdsmangel.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	P1010159.jpg
Views:	4718
Size:	49.1 KB
ID:	21774   Click image for larger version

Name:	P1010162.jpg
Views:	4705
Size:	55.3 KB
ID:	21775   Click image for larger version

Name:	P1010451.jpg
Views:	4731
Size:	55.0 KB
ID:	21776   Click image for larger version

Name:	P1010461.jpg
Views:	4691
Size:	56.2 KB
ID:	21777  

Last edited by ILS2; 27-02-2009 at 16:40.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 16:37   #18
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Nord Korea - Del 6 (Økonomisk skakkjørt del 4)

Straks man forlot ”riksveiene” falt veistandarden dramatisk. Ikke ulikt norske fylkesveier.


Under busstransport utenfor hovedstaden holdt sjåføren alltid en nærmest uforsvarlig høy hastighet, og det skyldtes nok primært at de ikke ønsket å gi oss for god tid til å ta bilder av ”fattigdom” – noe som var langt mer synlig på landsbygden.





Landlige omgivelser er likevel ingen unnskyldning for ikke å ha høyblokker.


Jeg lar dagens siste bilde være introduksjonen på mitt neste tema; Propaganda.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 376.jpg
Views:	4684
Size:	107.9 KB
ID:	21778   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 688.jpg
Views:	4672
Size:	64.9 KB
ID:	21779   Click image for larger version

Name:	P1010294.jpg
Views:	4671
Size:	63.8 KB
ID:	21780   Click image for larger version

Name:	Kina og Nord-Korea 2007 709.jpg
Views:	4665
Size:	61.9 KB
ID:	21781   Click image for larger version

Name:	P1010745.jpg
Views:	4701
Size:	66.6 KB
ID:	21782  

ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 27-02-2009, 19:49   #19
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,964
Default Re: PEK-FNJ

Fascinerende lesning og bilder! Ser frem til fortsettelsen.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 28-02-2009, 00:00   #20
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: PEK-FNJ

Herlig - gleder meg til neste kapittel!
Her om dagen så jeg forresten en artikkel i en eller annen nettavis her om dagen om dette "pyramidehotellet". Der sto det at bygget delvis er i ferd med å dette sammen på grunn av dårlig betong. I tillegg sto det at siden dette tydelig vis ikke blir noe av, blir bygget retursert på offisielle bilder, og er fjernet fra kart!

VC-10
VC-10 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Beijing (PEK) lounge SAS1DSVG Reiseforum 4 29-12-2016 12:00
God tirsdag fra boarding til FNJ (Pyong Yang) petter380 Flyforum 20 12-08-2014 21:50
Netjets. SVG-PEK. Twin Otter Flyforum 8 06-11-2008 04:39
Routing PEK-CPH MD11 Flyforum 8 04-07-2008 11:15
OT: Hotelltips PEK Savipix Flyforum 3 12-06-2005 11:18


All times are GMT +2. The time now is 10:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.