Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 04-04-2013, 22:32   #1
Halmateo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 3
Default Mellom-Amerika som reisemål?

Reiser på 2 ukes ferie i des.2013. Valget ligger mellom Cancun og Dominikanske republikk! Jeg trenger med andre ord tips på hvor man bør dra av disse to plassene, evt. om dere anbefaler en annen plass i mellomamerica
Halmateo is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2013, 22:51   #2
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Om dette er din første tur til Mellom-Amerika burde du definitivt vurdere Costa Rica, for å så ta turen innom Panama og Nicaragua. Tre veldig forskjellige, men flotte land som ligger som perler på en snor!

..og velkommen til Flyprat
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2013, 23:17   #3
Halmateo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 3
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Takker for responsen. Dette blir min første tur. Men det går vel ikke noen charterfly til Costa Rica...!?
Halmateo is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2013, 23:18   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Har vært både på Yukatan og Den dominikanske republikk, Den dominikanske republikk regnes ikke av noen som mellom-amerika, mens Yukatan av enkelte regnes som nord-amerika og an andre som mellom-amerika. Av de 2 ville jeg imidlertid anbefalt Yukatan, Den dominikanske republikk blir litt for mye vanlig sydensted.

-Cancun: Lang landtunge med store hoteller over en lang strekning. Ikke noe egentlig sentrum. Senere på året drar mange fra USA hit for "spring break". Syntes det var ganske så upersonlig og du må stort sett forholde deg til ett hotell. Sandstrender.

-Isla Mujeres: Liten øy utenfor Cancun med både et par et par store og små hoteller og vertshus i små gater. Mye lokalbefolkning. Både sandstrender og snorkle og dykkeforhold. Syntes det var koselig her, men lå litt dårlig til for utflukter.

-Cozumel: Stor øy med mye ødemark, et par digre hoteller som ligger isolert. Mange digre cruisebåte lå hver eneste dag utenfor hotellet og sperret utsikten. Lite sandstrender og dårlige forhold for snorkling. Sentrum på øya hadde endel spisesteder, butikker og båten inn til Playa del Carmen. Syntes øya var en stor skuffelse.

-Playa del Carmen: Her var det klart mest folkeliv, men nesten bare turister. Gågater og veldig stort utvalg i restauranter og utsalgssteder for klær og souvenirer. Sandstrand, et par "beach lounges" spilte høy musikk og trakk til seg mange folk. Noen la ut en video på youtube fra et liveshow fra en av dem hvor jeg kunne se meg selv i bakgrunnen. :-) Ligger best plassert for utflukter. "Tequilla museum" som selger alle mulige varianter av drikken, spør etter om de har en alkoholfri variant så får du spesialbehandling..

Fra best til dårligst vil jeg ranger dem: Isla Mujeres, Playa del Carmen, Cancun og til slutt Cozumel. YMMV


Ellers er det jo endel å se langs den landtungen alle er enige om er mellom-amerika.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2013, 23:30   #5
GinTonic
ScanFlyer Silver
 
GinTonic's Avatar
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 541
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Quote:
Originally Posted by Halmateo View Post
Takker for responsen. Dette blir min første tur. Men det går vel ikke noen charterfly til Costa Rica...!?
Nope. Men fra Oslo kan du fly 1-stop til både San Jose og Panama via New York, eventuelt til Panama via Amsterdam.
GinTonic is offline   Reply With Quote
Old 04-04-2013, 23:35   #6
Halmateo
Newcomer
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 3
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Takker "HelgeturEkstremist" Din rangering av plassene kommer jeg til å huske! Det gjør valget i mexico lettere
Halmateo is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 00:08   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Som charterdestinasjon har de i Yucatan også øya Holbox som jeg ikke har besøkt. Det skal være en veldig rolig øy helt i nordøst.

Ellers er det i Yucatan mange severdigheter av verdensklasse som de ikke har noe noe av i den dominikanske republikken:
-Imponerende områder med Maya-ruiner som Chichen Itza i innlandet og Tulum som ligger idyllisk ved havet
-de har også fornøyelsesparker med store oppsetninger av maya-kultur
-Cenotes, grotter som man kan dykke i
-undervanns skulpturpark som man kan dykke på ved Isla Mujeres
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 08:31   #8
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
SAS Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Mulig man stiller seg lagelig til hogg her, men Mexico syntes jeg faktisk var en skitten og utrygg plass sist jeg var der i fjor sommer.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller valgt Stillehavskysten i Costa Rica som nevnt over her! Båttur ut til Isla Tortuga, Blue Marlin havfiske, fantastiske resorts og et utrolig dyreliv!

Går helt greit å fly dit med en connection i USA, ellers tror jeg faktisk det går direkte fra Madrid med Iberia om den ikke er stengt ned nå..

Just my 2 cents..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 09:20   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Kan anbefale Panama
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 09:27   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Velkommen til forumet.

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Mulig man stiller seg lagelig til hogg her, men Mexico syntes jeg faktisk var en skitten og utrygg plass sist jeg var der i fjor sommer.
Det er mitt inntrykk også, men jeg har bare vært der en gang - i Puerto Vallarta. Fikk inntrykket fra jeg mellomlandet i Mexico City og vil aldri tilbake til det landet før de får en viss orden i sysakene sine.

Derimot har jeg hørt fra mange om dette med Puerto Rico. Det skal visst være fantastisk.

MEN, det betyr ikke at alt som funker for meg funker for andre. Det er litt kjipt å skrive negative kommentarer når noen har lyst til å dra et sted, så jeg hadde litt kvaler. Men siden det er konstruktive forslag over også, så synes jeg det var ok.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 05-04-2013 at 09:29.
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 09:35   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Hm, dette med Puerto Rico har jeg glemt... Kan selv tenke meg det og legge inn et par dager i NYC på samme turen..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 10:12   #12
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Mulig man stiller seg lagelig til hogg her, men Mexico syntes jeg faktisk var en skitten og utrygg plass sist jeg var der i fjor sommer.
Var dette på Yucatan? Mexico City eller lengere nord ville jeg aldri funnet på å dra til pga alle problemene der.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 12:03   #13
Betha
Newcomer
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 33
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Som charterdestinasjon har de i Yucatan også øya Holbox som jeg ikke har besøkt. Det skal være en veldig rolig øy helt i nordøst.

Ellers er det i Yucatan mange severdigheter av verdensklasse som de ikke har noe noe av i den dominikanske republikken:
-Imponerende områder med Maya-ruiner som Chichen Itza i innlandet og Tulum som ligger idyllisk ved havet
-de har også fornøyelsesparker med store oppsetninger av maya-kultur
-Cenotes, grotter som man kan dykke i
-undervanns skulpturpark som man kan dykke på ved Isla Mujeres
I tillegg er det meget kort til Belize, som er et fascinerende land på en del områder, og hvor de snakker engelsk dersom det er av interesse. Men ster som Caye Caulker og Ambergris Caye er (eller var da jeg var der) veldig trivelige og litt annerledes enn Yucatan.

I tillegg er det jo kort vei derifra inn til Tikal som er de mest fascinerende maya ruinene jeg var ved (var ikke i chiczen Itza, men i alle de andre store).

Hvis ikke er jo mulighetene fra Cancun f.eks. et fly til Tuxtla Gutierres og noen dager i San Christobal de Las Casas som virkelig er verdt et besøk.

Alle landene i dette området har jo ellers veldig fine områder, og er så små at det er lett å komme seg rundt. Dog, det er greit å holde seg unna storbyene, de er bare kjedelige og med relativt lite å tilby.
Betha is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2013, 22:27   #14
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Hei robertaas!

Når jeg var der i fjor var jeg i Ensenada og Rosarito på Baja California-siden..Må innrømme at jeg ikke ble imponert dessverre, men er vel kanskje ikke den tryggeste delen av landet heller da så nært grensen mot USA..

Ikke meningen å skremme noen, men greit med å formidle litt forskjellige inntrykk. Vet jo at mange elsker Mexico også, så meningen min er subjektiv selvsagt. Jeg skal ikke tilbake dit på en stund...

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 00:02   #15
gygrid
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 245
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Som så mye annet, avhenger det vel helt av hva man er ute etter. Jeg var noen dager i Cabo San Lucas for et drøyt år siden og elsket det. Det skal riktignok sies at det lille jeg så av Mexico var stort sett gjennom vinduet på shuttlebussen mellom flyplassen og all-inclusive resorten jeg bodde på. Med ankomst torsdag ettermiddag og retur midt på dagen søndag så jeg ikke noen grunn til å forlate resorten. Jeg fikk hva jeg ventet meg, sol, strand, OK mat og en hel del drikke. At jeg endte opp i Mexico hadde stort sett med pris å gjøre.

Jeg tror ikke jeg så en mexicansk turist. Men de tok vare på anlegget, stod i resepsjonen, vasket rommene og serverte i barer og restauranter. Altså ikke veldig forskjellig fra hverdagen her i California.

Yucatan vet jeg lite om og det frister meg heller ikke. Skal man først vasse i amerikanske turister, er det uendelig mye bedre at de kommer fra vestkysten enn østkysten og mid-west.

Skal prøve å få til en tur før sommeren. Regner med det blir samme sted og samme resort. Med 3-4 overnattinger trenger jeg ikke mer. Ville dog hverken reist og bodd slik om det var snakk om en tur på ei uke eller lenger.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 02:01   #16
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Hei robertaas!

Når jeg var der i fjor var jeg i Ensenada og Rosarito på Baja California-siden..Må innrømme at jeg ikke ble imponert dessverre, men er vel kanskje ikke den tryggeste delen av landet heller da så nært grensen mot USA..
Jeg tror du er gal. Helt nord i Mexico er det jo selvmordsforsøk å dra. Mexico City er heller ikke noe å dra til.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2013, 02:07   #17
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Yucatan vet jeg lite om og det frister meg heller ikke. Skal man først vasse i amerikanske turister, er det uendelig mye bedre at de kommer fra vestkysten enn østkysten og mid-west.
Skal du vasse i turister fra USA på Yucatan er det bare å dra til hotellstripen i Cancun. Drar du andre steder er mixen mye bedre.

Timing er også grei å få til. Jeg var der som samtidig som masse mexicansk middelklasse kom på ferie.

Her gikk det i spansk:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2018, 13:42   #18
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Quest : World of wonder-Panama City

CNN. Vises også i kveld. Anbefales. Anbefaler også byen...

Last edited by SQ 777; 21-10-2018 at 13:49.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 21-10-2018, 19:15   #19
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Quest : World of wonder-Panama City

Er det ikke en del sivil uro i Panama? Mannen min skal dit snarlig, og de vil bli fraktet fra flyplass til havnen med politieskorte. Det har vært enormt sikkerhetsopplegg med agenter fra Panama som har besøkt rederiet her i Europa. Årsaken skal være at politikere har bestemt at et spesielt område av byen skal bli 100% industrielt så de har sluttet å sende politi / oppfølging til bydelen. Dermed hersker "krig" der... I tillegg til misnøyen med Amerika, som jeg har forstått er stor i Panama?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 26-02-2020, 23:00   #20
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,142
Default Re: Mellom-Amerika som reisemål?

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er mitt inntrykk også, men jeg har bare vært der en gang - i Puerto Vallarta. Fikk inntrykket fra jeg mellomlandet i Mexico City og vil aldri tilbake til det landet før de får en viss orden i sysakene sine.
Ikke at de vel har fått orden på så mye, men på mandag skal jeg allikevel tilbake til Mexico. Mexico City på jobb i noen dager.

Er det noen tips å hente på immigrasjon og logistikk?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Boston som reisemål? Ståle Reiseforum 74 30-01-2023 20:40
Alicante som reisemål sail4fun Reiseforum 0 22-08-2016 21:00
Marseille som reisemål Bergern Reiseforum 3 10-01-2015 08:26
Beste destinasjoner i Sør-/Mellom-Amerika? Peppep Reiseforum 8 20-04-2014 20:43
Boeing 777-300 mellom Nord-Amerika og Europa? LN-REF Småprat 16 23-03-2012 15:36


All times are GMT +2. The time now is 16:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.