Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2017, 15:19   #41
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Melbourne

Quote:
Originally Posted by CrtochRocket View Post
Fant ingen god tråd med MEL-info, så da starter jeg en.

Hvor bor man og hva er must-do's?

Er der 19-22.01. Da er det Australian Open, uten at jeg visste det. Det medfører at alle vanlige hotell som Hilton, Intercontinental osv er fullbooket . Dvs., Hilton har rom til 5.000+kr. Det er ikke aktuelt for Hilton.
Da er det nok tilsvarende på Grand Hyatt, som kan anbefales på det varmeste. Kort vei til døgnåpne Golden Tower med supercombo og Jack Daniels i kjøkkenglass.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2017, 15:25   #42
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Melbourne

Quote:
Originally Posted by CrtochRocket View Post
Fant ingen god tråd med MEL-info, så da starter jeg en.

Hvor bor man og hva er must-do's?

Er der 19-22.01. Da er det Australian Open, uten at jeg visste det. Det medfører at alle vanlige hotell som Hilton, Intercontinental osv er fullbooket . Dvs., Hilton har rom til 5.000+kr. Det er ikke aktuelt for Hilton.
Du MÅ jo ut og smake vin. Ikke vær gjerrig, men gi gass på turnivået. Vi hadde egen guide en hel dag og det var verdt hver eneste ossiedollar.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2017, 17:18   #43
CrtochRocket
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2016
Location: SVG
Posts: 104
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Vinsmaking er høyt på agenda. Gjerne tips om hva som er verdt turen.

Står på venteliste på restaurant Attica.


Fernweh...
CrtochRocket is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2017, 11:15   #44
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Då er det klart for planlegging av Australiatur.
Reisande: Meg sjølv, frøken, gutunge på 6 og ein på 2.5 på reisetidspunkt. 6-åringen er veldig positivt innstilt til resing og fly og er ein roleg fyr. Han andre er litt meir uroleg.
Reiseperiode: Første to veker av oktober. Eg skal på ein konferanse og tenkte å ovalisere den litt. Så lite fleksibilitet på dato. Det skulle gi mellom 10 og 12 dagar i Australia for alle fire. Sjølv reiser eg ned ei god veke tidlegare, så frøken og kids må reise åleine.

Ungar på fly: Er det best å "bli ferdig med det" når ho reiser åleine eller bør det leggast einn ein pause? Ser ut til at Emirates via Dubai og Singapore via Singapore(!) har eit utvalg i connections på mellom 1,5 - 20 timar.

Tenkjer dette blir bestilling gjennom reisebyrå; vil dei få til å legge oss i same bestilling sjølv om det er ulik avreisetid?

Reisemål: Eg skal til Adeleide, så lurer på å begynne der med heile gjengen og så jobbe oss mot Melburne og evt. Sydney for å flyge heim derifrå. Nokon som har tips til must-see på vegen? Strand-liv, dyrepark, akvaire osv. er sjølvsagt. Har litt lyst å reise opp til Alice Springs, men veit ikkje om det er verdt det. Great Barrier Reef trur eg er utafor rekkevidde med så små ungar og med den tida vi har.

Overnatting: Vi har litt middels budsjett, så det blir ikkje noko luksushotell. Fundera leilegheiter/airbnb. Vi bør vel begrense oss til kanskje tre lokasjonar med ein tre-fire dagar pr. plass.

Tek gjerne mot tips og erfaringar!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2017, 12:19   #45
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,681
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by roger View Post
Då er det klart for planlegging av Australiatur.
Reisande: Meg sjølv, frøken, gutunge på 6 og ein på 2.5 på reisetidspunkt. 6-åringen er veldig positivt innstilt til resing og fly og er ein roleg fyr. Han andre er litt meir uroleg.
Reiseperiode: Første to veker av oktober. Eg skal på ein konferanse og tenkte å ovalisere den litt. Så lite fleksibilitet på dato. Det skulle gi mellom 10 og 12 dagar i Australia for alle fire. Sjølv reiser eg ned ei god veke tidlegare, så frøken og kids må reise åleine.

Ungar på fly: Er det best å "bli ferdig med det" når ho reiser åleine eller bør det leggast einn ein pause? Ser ut til at Emirates via Dubai og Singapore via Singapore(!) har eit utvalg i connections på mellom 1,5 - 20 timar.

Tenkjer dette blir bestilling gjennom reisebyrå; vil dei få til å legge oss i same bestilling sjølv om det er ulik avreisetid?

Reisemål: Eg skal til Adeleide, så lurer på å begynne der med heile gjengen og så jobbe oss mot Melburne og evt. Sydney for å flyge heim derifrå. Nokon som har tips til must-see på vegen? Strand-liv, dyrepark, akvaire osv. er sjølvsagt. Har litt lyst å reise opp til Alice Springs, men veit ikkje om det er verdt det. Great Barrier Reef trur eg er utafor rekkevidde med så små ungar og med den tida vi har.

Overnatting: Vi har litt middels budsjett, så det blir ikkje noko luksushotell. Fundera leilegheiter/airbnb. Vi bør vel begrense oss til kanskje tre lokasjonar med ein tre-fire dagar pr. plass.

Tek gjerne mot tips og erfaringar!
Sydney er veldig dyrt så her kan det nok være verdt å legge inn AirBNB, dere tenker på å leie bil? Med Air BNB kan man ihvertfall kutte matbudsjettet ved å kjøpe på matvarebutikk og lage selv. Vær oppmerksom på at en del strender i Australia ikke akkurat er beregna for småbarn (men for surfere) men det klarer man å finne ut av lokalt. De har en fin dyrepark i Sydney med det aller meste fra slanger til apekatter.

Jeg vet ikke om du har noen erfaring med å reise langt med unger? Det er jo veldig individuelt fra barn til barn hvordan de takler lange flyturer. Noen sover som en stein, mens kanskje andre må ha litt mer stimuli. Australia er langt, fryktelig langt. Husker 15 timer fra Doha til Sydney var langt selv i businessklassen. Kan kanskje være lurt å dele opp ja - en natt eller to i Dubai kan sikkert gjøre susen - de fleste hotell der har jo svømmebasseng og det er gode hotell ikke langt fra flyplassen heller. Men igjen dette vil jo stjele hardt opparbeida feriedager man kanskje vil bruke til noe annet. Australia er heldigvis ikke en vanskelig destinasjon da, ville vært langt kjipere om kidsa fikk et problem (les sykdom) i India eller Thailand enn Australia.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-04-2017, 21:34   #46
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Australia er en av mine favoritter, fantastisk land! Med ett eneste unntak har jeg aldri truffet sure, grinete eller vanskelige australiere.

Problemet er at det er nesten så langt unna det går an å komme, og som Hypern også sier: det er en fryktelig lang flytur. Jeg har tatt den "i ett jafs" bare én gang, 40 timer fra utgangsdøren hjemme til sengen på hotellet. Det var i tillegg på økonomiklasse, selv med Singapore Airlines ble det en laaang tur... For mors skyld bør hun nok legge inn en natt med seng og dusj underveis. Selv om barna sover og klarer seg greit, er det tross alt hun som må passe på dem hele tiden og det blir ikke mye søvn og avslapping underveis. Unn dere en god stopp hvis det er innen rimelighetens grenser, det trenger jo ikke være så veldig fancy.

Personlig ville jeg valgt Sydney fremfor Melbourne. Storbyene i Australia er i seg selv ikke så veeeldig spennende, med unntak av noen få steder er det omtrent en blåkopi av amerikanske byer. Sentrumskjernen i Sydney er mye av det samme, skyskrapere i glass og betong. Dog er det mer artige ting der enn i Melbourne, du har jo broen, operahuset, the Rocks, fergetur rundt havnen, dyrepark(er) osv. Tar du fergen over til Manley og dyreparken er det mange fine restauranter og steder langs nordsiden av bukta som er verdt en titt. Bondi Beach bør vel også stå på turistlisten. Jeg ble også litt glad i Brisbane sist jeg var der, men den er neppe verdt turen i seg selv, spesielt ikke hvis dere har hatt en god runde i Sydney.

Jeg vet jo ikke hvordan billetter/reiserute ser ut for dere, men en idé er å ta runden opp langs østkysten og eventuelt fly hjem fra Gold Coast eller Brisbane.
Du har jo Sea World ved Brisbane, noe sikkert barna vil like. Fantastiske show med blant annet sjøløver og delfiner.

Ideelt sett burde man kanskje startet med noen dager avslapping og strandliv før storbyer, men ser jo at du er "låst" til Adelaide i starten.

Det skal også sies at det er noen ting i Australia som er veldig artig for voksne, men ikke passer fullt så bra for barn. Bridge walk i Sydney er bokstavelig talt et høydepunkt, man går på guidet tur oppå broen, helt øverst på stålbuen 134 meter over sjøen under! Snorkling på Barrierer Reef en annen. Krokodille-safari langs elvene i nord.

Når det gjelder Ayers Rock og the Olgas, må jeg si at det er verdt en tur i solnedgangen. Om barna synes det samme er høyst tvilsomt, og det er tross alt en tre timers flytur fra Sydney. Og bortsett fra outback og småbusker er det ingenting annet i nærheten. Kanskje far kan ta seg en tur på egenhånd ut dit?

Send meg gjerne en PM hvis du har flere spørsmål. God tur!

Last edited by KnutW; 26-04-2017 at 21:38.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 10:24   #47
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Takk til både KnutW og Hypern.

Eg har budd i Brisbane i 5 mnd. tidlegare. Ti år sidan... :/. Så eg har vore ein del opp langs kysten mellom Byron Bay og Cairnes. Og heilt rett; mykje i Australia er fine greier for voksne, mindre fancy med ungar. Kanskje vi skulle ta besteforeldra på ordet og parkere dei der :

Trur kanskje vi bør overtale frøken til å ta stopp med seng og dusj ja. Tek ein dag ekstra, men kan vel vere lurt. Får undersøke det alternativet betre.

Eg hadde egentleg tenkt å prioritere Melburne over Sydney fordi eg ikkje har vore der. Men kanskje det er rett; meir å finne på i Sydney.

For å ikkje ha altfor mykje farting trur eg to alternativ kan vere:

1: Møtest i Adeleide, vere der eit-tre dagar og så reise til Sydney og farte rundt der resten. Flyge heim derifrå.
2: Møtest i Sydney, vere der mesteparten av tida. Flyge til Gold Cost, ta området Bayron Bay mm, og flyge heim frå Brisbane. Sea world er nok ein meget passande attraksjon. Blir litt gamle tufter for min del, men det er strengt tatt ikkje så nøye.

Så kan vi sjekke pris mm til Ayers Rock mm, vil anta det kunne til dømes gått an å reise Sydney - Alice Springs - Cold Coast om så er.

Airbnb og leigebil kan nok vere meget fornuftig å sjekke ut. Får friske opp venstrekøyringa mi litt...

Vi får teikne litt på kartet i helga.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 12:17   #48
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Jeg fløy OSL - LHR - BKK - SYD i februar. La inn et 18t stopp i BKK som gjorde underverker for min del. Bagasjen ble sjekket hele veien til SYD, hadde kun med litt håndbagasje med et skift og tannkost. Fra landing tok det rett over 1 time før jeg gikk inn dørene på Radisson Blu hotellet. Stort rom til 1300kr natta, drikke og mat i Club loungen, basseng og hyggelig restaurant på toppen. Neste gang jeg drar til Australia blir det samme opplegg, garantert
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 14:50   #49
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Jeg fløy OSL - LHR - BKK - SYD i februar. La inn et 18t stopp i BKK som gjorde underverker for min del. Bagasjen ble sjekket hele veien til SYD, hadde kun med litt håndbagasje med et skift og tannkost. Fra landing tok det rett over 1 time før jeg gikk inn dørene på Radisson Blu hotellet. Stort rom til 1300kr natta, drikke og mat i Club loungen, basseng og hyggelig restaurant på toppen. Neste gang jeg drar til Australia blir det samme opplegg, garantert
Godt tips. Og innsjekka bagasje over natta er nok svært viktig i dette tilfellet!
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 14:52   #50
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Min reise var med EVA fra London til BKK, avreise på kvelden. Ankommer BKK etter en natt på fly rundt kl 15. Noen timer søvn på flyet og noen på hotellet, så er du klar for avreise igjen med Thai neste morgen kl 07. Tok taxi fra hotellet rundt 0430 etter 5-6 timer søvn. Funket brillefint.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 27-04-2017, 21:49   #51
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Jeg fløy hjem fra Sydney via Melbourne, Singapore og Paris til Oslo. Jeg har aldri vært så sliten. Og fyllesjuk.
En nattstopp i Singapore hadde nok gjort susen.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 00:03   #52
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg fløy hjem fra Sydney via Melbourne, Singapore og Paris til Oslo. Jeg har aldri vært så sliten. Og fyllesjuk.
En nattstopp i Singapore hadde nok gjort susen.
Høres ut som skikkelig amatørferd. Du burde sove og ikke drikke ombord på flyet.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2017, 11:29   #53
Henshaw
ScanFlyer Crusty
 
Henshaw's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Tønsberg
Posts: 3,935
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Siden man kommer seg dit med kun ett stopp ville jeg personlig bare tatt alt i ett, men hatt lang nok pause i DXB til å kunne gå litt rundt å få i meg noe mer spisbart enn flymat.
__________________

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2017, 16:44   #54
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Fysj for ufine prisar. Dette blir eit dyrt prosjekt, men prisar på over 10k sjølv for ungane. Spørs om eg skal gamble på å vente litt for å sjå om det kjem salg på SQ? Ligg an til at det blir kombinasjon med SK og SQ som ser billegast ut. SK og EK via DXB har mykje meir behagelege reisetidspunkt, men er mykje dyrare. Denne kom opp som alternativ hos sas.no, men det gjere den heller ikkje lenger . Finn den på finn.no via div online-byrå, til grei pris, men er litt skeptisk til slike. Berg Hansen skal ha over 10k meir.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2017, 01:01   #55
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Ja, familietur til den andre siden av jorden er ikke gratis. Men et kjapt søk på Finn med utreise tir 3/10 og hjem tir 17/10 ga 31564 kroner t/r for to voksne og to barn OSL-DUS-HKG-SYD med SAS og Cathay. Dog "i ett jafs" med bare et par timer i hhv DUS og HKG. Greie tider også, avgang OSL 0915, ankomst SYD 2045 neste dag. Retur via HKG og AMS, avg. SYD 1510, ank OSL 1240 neste dag.

Aner ikke hva prisen blir hvis du/dere legger inn ett ekstra døgn i Hong Kong.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 17:12   #56
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Da har det blitt booket tur til BNE i begynnelsen av september.
Har sett litt på hva man kan finne på, men lurte på andre tips.

Foreløpig så består planene på å besøke Brisbane Lookout, Queensland Museum, Wheel of Brisbane og City Botanic Gardens, men dette tar ikke opp de 5 dagene jeg har der nede.

Med min historikk når det kommer til leiebil i utlandet så er ikke det aktuelt, enda mindre med venstrekjøring
Så offentlig transport, og/eller apostlenes hester, blir fremkomstmiddel.

Vurderer dagstur opp til Sunshine Coast og/eller ned til Gold Coast, men spørs om det blir aktuelt.

Hotell ikke booket, så tips til hvor i byen det er greit å basere seg hadde vært fint. Foreløpig så vurderes sentrum eller over elven til South Brisbane/West End.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 17:14   #57
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Kan ikke få anbefalt Gold Coast nok. Vi besøkte Surfers Paradise og Byron Bay, begge kjente steder. Det er gode muligheter med tog (blant annet direkte fra flyplassen) om du ønsker det.

Byron Bay er noe mindre turistifisert enn Surfers Paradise, men begge har fantastiske strender. Vi angrer på at vi ikke tilbrakte flere dager der når vi først var i nærheten.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2017, 23:59   #58
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Kan ikke få anbefalt Gold Coast nok. Vi besøkte Surfers Paradise og Byron Bay, begge kjente steder. Det er gode muligheter med tog (blant annet direkte fra flyplassen) om du ønsker det.

Byron Bay er noe mindre turistifisert enn Surfers Paradise, men begge har fantastiske strender. Vi angrer på at vi ikke tilbrakte flere dager der når vi først var i nærheten.
Einig. Byron Bay er sweet. Blir nokre dagar på Gold Coast med avstikker til Byron i oktober.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2017, 20:38   #59
Norwing
ScanFlyer Blue
 
Norwing's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 157
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Da har det blitt booket tur til BNE i begynnelsen av september.
Har sett litt på hva man kan finne på, men lurte på andre tips.

Foreløpig så består planene på å besøke Brisbane Lookout, Queensland Museum, Wheel of Brisbane og City Botanic Gardens, men dette tar ikke opp de 5 dagene jeg har der nede.

Med min historikk når det kommer til leiebil i utlandet så er ikke det aktuelt, enda mindre med venstrekjøring
Så offentlig transport, og/eller apostlenes hester, blir fremkomstmiddel.

Vurderer dagstur opp til Sunshine Coast og/eller ned til Gold Coast, men spørs om det blir aktuelt.

Hotell ikke booket, så tips til hvor i byen det er greit å basere seg hadde vært fint. Foreløpig så vurderes sentrum eller over elven til South Brisbane/West End.
Har vært fire ganger i Brisbane (har familie der). Enig i at Gold coast eller Sunshine coast bør stå på programmet, i hvert fall hvis man liker strandliv, da det ikke er noen strender i selve Brisbane. Gold Coast er nok enklere med offentlig transport. Har selv tatt toget dit to ganger. Man må bytte til en buss de siste 10 min til Surfers Paradise. Kjøp translink kort som kan brukes på alt av tog/buss/ferge i queensland. Sunshine coast er også veldig fint med mange mindre strender og tettsteder, men er nok litt mer avansert med offentlig transport, har selv kun vært der med bil. Selve Brisbane er en koselig og forholdsvis kompakt by. Mange hyggelige cafeer/barer midt i hovedgata hvor man kan slå i hjel noen timer med en øl eller to og se på folk. Wheel of Brisbane er ikke så mye å skryte av, i hvert fall ikke hvis du har vært i London eller Singapore. Men området det ligger i (South bank) er veldig hyggelig med "falske" strender og badeanlegg langs elva, samt masse kafeer og restauranter. Det går båter (city cat) hit fra sentrum, samt det er gangbro over elva. Det et en koselig dyrepark, Lone pine koala sanctuary) i Brisbane hvor man kan se alle de typiske australske dyrene (utenom store krokodiller) og gå inn blandt løse kenguruer og emuer. Ettersom jeg alltid har bodd privat har jeg ikke noen hotelltips, og har bodd i suburbs litt utenfor byen hos familie, så blir jo en litt annen type ferie. Bare spør hvis det et noe annet du lurer på så skal jeg svare etter beste evne eller høre med min familie der.
Norwing is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2017, 03:09   #60
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Reisetips i Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Kan ikke få anbefalt Gold Coast nok. Vi besøkte Surfers Paradise og Byron Bay, begge kjente steder. Det er gode muligheter med tog (blant annet direkte fra flyplassen) om du ønsker det.

Byron Bay er noe mindre turistifisert enn Surfers Paradise, men begge har fantastiske strender. Vi angrer på at vi ikke tilbrakte flere dager der når vi først var i nærheten.
Er ikke særlig til strandperson, og spørs om jeg gidder å reise i flere timer for dagstur til Byron Bay.
Ser ut til at det tar omtrent like lang tid til Sunshine Coast som Gold Coast, så det er større sjans for at det blir dagstur nordover enn sørover. Er i utgangspunktet ikke fan av å reise dit "alle" andre reiser.

Quote:
Originally Posted by Norwing View Post
Har vært fire ganger i Brisbane (har familie der). Enig i at Gold coast eller Sunshine coast bør stå på programmet, i hvert fall hvis man liker strandliv, da det ikke er noen strender i selve Brisbane. Gold Coast er nok enklere med offentlig transport. Har selv tatt toget dit to ganger. Man må bytte til en buss de siste 10 min til Surfers Paradise. Kjøp translink kort som kan brukes på alt av tog/buss/ferge i queensland. Sunshine coast er også veldig fint med mange mindre strender og tettsteder, men er nok litt mer avansert med offentlig transport, har selv kun vært der med bil. Selve Brisbane er en koselig og forholdsvis kompakt by. Mange hyggelige cafeer/barer midt i hovedgata hvor man kan slå i hjel noen timer med en øl eller to og se på folk. Wheel of Brisbane er ikke så mye å skryte av, i hvert fall ikke hvis du har vært i London eller Singapore. Men området det ligger i (South bank) er veldig hyggelig med "falske" strender og badeanlegg langs elva, samt masse kafeer og restauranter. Det går båter (city cat) hit fra sentrum, samt det er gangbro over elva. Det et en koselig dyrepark, Lone pine koala sanctuary) i Brisbane hvor man kan se alle de typiske australske dyrene (utenom store krokodiller) og gå inn blandt løse kenguruer og emuer. Ettersom jeg alltid har bodd privat har jeg ikke noen hotelltips, og har bodd i suburbs litt utenfor byen hos familie, så blir jo en litt annen type ferie. Bare spør hvis det et noe annet du lurer på så skal jeg svare etter beste evne eller høre med min familie der.
Go kort ser ut til å være tingen, hvor mye bør jeg satse på å trenge for å ta bus/tog/osv. rundt omkring i 5 dager? 30-40 AUD?

Koala Sanctuary er ikke usannsynlig at det blir tur til, har faktisk sett på det allerede.

Hotell blir nok i området sør av Central Station, og på den siden av elva, hvis det ikke er noen som synes det er en dum ide.
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nice - hovedtråd martino Reiseforum 85 09-08-2023 22:38
Lisboa (hovedtråd) Someone Reiseforum 57 14-12-2018 16:42
Hovedtråd: Amsterdam JonathanAxell Flyspotting 24 18-04-2015 17:01
Hovedtråd: Roma Harald Oanes Flyspotting 0 17-09-2011 09:50
Reisetips? Superhai Flyforum 3 13-12-2004 16:05


All times are GMT +2. The time now is 15:27.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.