Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2014, 10:54   #301
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Skulle gjerne kunne valgt flygeledere ja
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2014, 11:04   #302
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 293
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne...
Touché :-)
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2014, 11:43   #303
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Quote:
Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Dere har et valg... Vi kan ikke velge hvilke flyplasser vi vil fly til utifra flygelederne...
Touché :-)
Når det er sagt får ikke vi lov til å si nei til kunder heller, selv om man skulle ønske det noen ganger. (f.eks regionalselskapet fra middelhavsområdet ett annet hjemmlig regionalselskap leide inn her for en tid tilbake )
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 15:05   #304
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Hvilket trasé tok denne i dag?

__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-06-2017, 16:00   #305
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvilket trasé tok denne i dag?
ILS. Og det før kalles nok for "vectors" - eller radarleding som det så pent heter på norsk.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 20:58   #306
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default OSL - ny traséforskrift - youtube

Ser de akkurat nå bruker 01L til ankomst og 19L til avgang. Det er vel relativt uvanlig? Trafikken i dag er jo ikke veldig liten heller


Og med dertil litt uvanlige innflyvninger og utflyvninger sammenlignet med vel hva man ofte ser





__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 25-06-2017 at 21:03.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 21:12   #307
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Fra pappa perm soffa´n ser dette ut som resultatet av konvektivt vær - tordenskyer m.m. D.v.s. skyer fly ikke vil fly gjennom.
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 25-06-2017, 21:14   #308
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ser de akkurat nå bruker 01L til ankomst og 19L til avgang. Det er vel relativt uvanlig? Trafikken i dag er jo ikke veldig liten heller


Og med dertil litt uvanlige innflyvninger og utflyvninger sammenlignet med vel hva man ofte ser





Det har vært et ganske kraftig regn- og tordenvær i området nå, det kan kanskje ha noe med saken å gjøre?
haavig is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2017, 00:46   #309
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: OSL - ny traséforskrift - youtube

Someone; anbefaler den nye Flightradar24-appen, den viser nå mye ekstra bl.a. vær/skyer og da blir routinger som ovenfor fort tydelige


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 16:45   #310
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 375
Spørsmål Før "grønne landinger" på OSL

Jeg var på jakt etter et eksempel på en situasjon der teknokrater prøvde å innføre en god ide, men hvor det ble forsøkt gjort på en måte som ga sterk pushback og dermed førte til at det tok mye lenger tid å få innført tiltaket.

Jeg mener å huske at innføringen av "grønne landinger" på OSL var en sånn sak, men jeg tenkte det var best å faktasjekke meg selv før jeg bruker det... :-)

Jeg mener å huske at situasjonen var at man begynte å snakke offentlig og prøve å få det forankret rundt 2005, men da ble sagt sånne ting som at "flyene som skal lande på Gardermoen kan slå av motorene 20 minutter før de skal lande", og det ble ramaskrik: "Så flyselskapene skal fire på sikkerheten sånn at de kan spare litt penger" og sånt. Og dermed ble det tyst, i et par år, først i 2007 hørte jeg om "grønne landinger", og med den vinklingen sklei det greit igjennom, og ble såvidt jeg har forstått gjennomført med point merge i 2011.

Så, var det her et eksempel på at prosessen ble forsinket med et par år fordi man ikke forsto sitt publikum, eller husker jeg prosessen feil?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2017, 22:06   #311
Mdpilot11
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 61
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

På Gardermoen är det allt annat än gröna landingar! Man leder runt trafiken i en halv-cirkel, vilket innebär upp till 10 min längre flygtid, på låg höjd FL 90-110, i högtrafik. Kostar selskapen massor med pengar och ökar bränsleförbrukningen samt utsläppen mitt över Oslo by... 🤔

Enklare för flygledarna och bättre kapacitet, men grönt är det inte!
Mdpilot11 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 18:59   #312
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Var nok aldri meningen at de skulle slå av motorene men fly med motorene på tomgang. Trur nok ikke du får en eneste pilot til å slå av en fungerende motor i luften.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte
Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net!
Vede is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 08:15   #313
Field in sight
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2016
Posts: 357
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Quote:
Originally Posted by Mdpilot11 View Post
På Gardermoen är det allt annat än gröna landingar! Man leder runt trafiken i en halv-cirkel, vilket innebär upp till 10 min längre flygtid, på låg höjd FL 90-110, i högtrafik. Kostar selskapen massor med pengar och ökar bränsleförbrukningen samt utsläppen mitt över Oslo by... ��

Enklare för flygledarna och bättre kapacitet, men grönt är det inte!
De færreste må fly i viften, og det som blir flydd i viften blir flydd i clean med samme fuelforbruk som i cruise. Å si at det koster selskapet masse med penger, og øker drivstofforbruket er direkte feil.

Og flytiden din blir ikke lengre grunnet point merge. Du må sekvenseres uansett.
Field in sight is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 11:23   #314
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
De færreste må fly i viften, og det som blir flydd i viften blir flydd i clean med samme fuelforbruk som i cruise. Å si at det koster selskapet masse med penger, og øker drivstofforbruket er direkte feil.

Og flytiden din blir ikke lengre grunnet point merge. Du må sekvenseres uansett.
Ikke helt det samme fuelforbruket i FL90 som på cruise, men bortsett fra det så funker det kjempeok de gangene man får direct INSUV, BAVAD, VALPU eller TITLA. De gangene man får free speed direct IBATA, ELVUN, ADAVU og LUVOX finnes det tilfeller av spontane gledesutbrudd i cockpit
73H is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 11:29   #315
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Ikke helt det samme fuelforbruket i FL90 som på cruise, men bortsett fra det så funker det kjempeok de gangene man får direct INSUV, BAVAD, VALPU eller TITLA. De gangene man får free speed direct IBATA, ELVUN, ADAVU og LUVOX finnes det tilfeller av spontane gledesutbrudd i cockpit
Jeg regner med at dere ikke flyr med 310 KIAS i FL90? Er vi under 250 kts er fuel flow passe lav i clean config.
CFM is online now   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 11:47   #316
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,193
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Jeg regner med at dere ikke flyr med 310 KIAS i FL90? Er vi under 250 kts er fuel flow passe lav i clean config.
Nei, flyr sjelden mer enn 220 i hårføneren, men i forhold til å fly idle inn fra cruise, så medfører det en merkostnad på x antall minutter gangtid på motorene (grisedyrt når formålet er å fly sightseeing). Man forflytter seg som sikkert kjent en kortere distanse i 220 vs 300, slik at om forbruket er 1:1 så vil det allikevel være høyere forbruk samlet sett på grunn av mer tid i level flight på lav høyde.

Den største tabben som er gjort på Gardermoen ever er å sette visual approach ban for alt over prop. Kortest mulig distanse inn, minst tid i luften og best kost/nytte.

Det fungerer ofte bra på Gardermoen, men alt for ofte føles det som at det ligger en eller annen kunstig limit på kapasiteten i sektorene rundt flyplassen som gjør at de har lavere kapasitet enn tilsvarende størrelse flyplasser ute. Speed på 250 fra gud bedre hvor langt ute, mot EKCH sin like: "please maintain high speed as long as possible, direct LAMOX". Ikke tror jeg at luftrommet i Køben er noe mindre komplekst enn i Oslo, og er det det så er det neppe på grunn av antallet bevegelser
73H is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 12:04   #317
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Norsk flykontroll har aldri vært kjent for sin kjempefleksibilitet, men jeg prøvde så godt jeg kunne å gi direct i gamle dager. Problemet er at man pga en del krøkkete datasystemer og ikke minst den nye -og strenge- støyforskriften på Gardermoen har en del begrensninger i praktisk utførelse, f.eks visual-ban er et resultat av støyforskriften. Dette er noe Avinor får tredd nedover øra fra myndighetene, ikke noe de finner på selv.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 12:58   #318
Mdpilot11
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 61
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Och vi som flyger turboprop måste ge full gas för att hålla 220 kts i FL90, vilket inte är bränsleekonomiskt för oss... Hela upplägget är bara för dumt! Det ges även besked om maintain max speed från en sektor, för att sedan reducera kraftigt i nästa sektor eller tvärt om... Planera descend in till OSL blir därför helt omöjligt!

Last edited by Mdpilot11; 25-07-2017 at 13:02.
Mdpilot11 is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 13:51   #319
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Jeg vil anbefale fb gruppen Piloter og flygeledere i Norge hvis man ikke allerede er med. Interessant med meningsutveksling og tanker fra flere sider. At TP inn til en plass med primært 737 trafikk som OSL kan være litt problematisk til tider er ikke noe nytt. Opplevde det mange steder. Men det var veldig morsomt å virkelig redusere til minimum clean, med en lett Dash engang, etter instruksjon fra ATC Gikk ikke lang tid før vi ble bedt om å bekrefte clean speed og påfølgende spm. om vi kunne øke igjen.

Med mindre annen hastighet er påkrevet flyr jeg gjerne 240-250 under 10.000 og deretter clean speed om jeg flyr “feil vei“ eller vekk fra plassen.

Det er som nevnt over mange ting som spiller inn på hvorfor systemet er som det er på OSL, men det blir gjerne mye individuell synsing når man kommer med egne erfaringer. Jeg fløy ikke så ofte inn til OSL etter at viftene ble innført, men opplevde som oftest at det fungerte ganske smidig. Det skyldes nok også tidspunkt på dagen i forhold til når det er rush.
Foretrekker ihvertfall tidlig speed control og litt vifte framfor å sose rundt i holding
CFM is online now   Reply With Quote
Old 25-07-2017, 16:57   #320
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 460
Default Re: Før "grønne landinger" på OSL

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Nei, flyr sjelden mer enn 220 i hårføneren, men i forhold til å fly idle inn fra cruise, så medfører det en merkostnad på x antall minutter gangtid på motorene (grisedyrt når formålet er å fly sightseeing). Man forflytter seg som sikkert kjent en kortere distanse i 220 vs 300, slik at om forbruket er 1:1 så vil det allikevel være høyere forbruk samlet sett på grunn av mer tid i level flight på lav høyde.
Men sekvensering inn på approach er mer tuftet i tid enn distanse, så liter på mila er vel totalt irrelevant. Poenget med vifta er jo å holde flyene på en equidistanse så lenge de må holde høyde fremfor veddeløpsbane eller vektorering i hytt og kav (der sistnevnte tærer på kapasitet). Er det virkelig tobanersflyplasser med tilsvarende trafikkmengde der ute som er så drastisk mye snillere på fuelforbruket?
MFM is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Frem og tilbake x 2,5 (LAX–OSL–MOL; OSL–OAK–OSL–MOL; KSU–TRD–KEF–JFK; JFK–LAX flyKSU TripReports 21 12-10-2015 20:01
Norwegian Dreamtour med 787 OSL-AGP-OSL i Premium og Economy Ruby TripReports 25 16-07-2013 13:04
OSL-BGO-OSL-TRD/OSL-TRD-OSL (2012) SeatBelt TripReports 17 09-07-2012 12:28
OSL-CPH-POZ-MUC-OSL-CPH-VNO-CPH-OSL (2011) SeatBelt TripReports 27 01-11-2011 21:46
OSL-BGO-OSL-LHR-OSL Chriscross TripReports 4 15-06-2009 18:18


All times are GMT +2. The time now is 00:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.