Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-06-2017, 10:39   #301
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Jeg har en tur til Miami med mellomste arvingen i September på OSL-MIA-OSL ruten. Var tilfeldig innom checkmytrip.com i går og så på reisen og der sto den under cancelled og nye biletter var satt opp.

SAS har ikke kontaktet meg på noen måte (Fra Singapore Airlines ringte det en svenske for å fortelle at det var forandring av flytype til og med). Da har de booket om så vi må via CPH som er litt kjipt men ok. Det som er var jo at vi hadde hotell booket og avtaler med noen vi skulle møte i Miami. Turen var også redusert fra 6 til 4 dager. Det er jo svært merkelig at de ikke varsler og enda fjernere at de ikke spør om det er OK?

Jeg ringte 05400 og (hvor de stort sett er proffe) hvor jeg traff på en kar jeg har snakket med før, en svenske som høres ut som han holder på å sovne. Han hadde ingen forståelse for at jeg burde ha blitt varslet og han begynte å kverulere på hva som betydde fra OSL eller CPH osv. Jeg fyrte meg opp og minte han på at samtalen var tapet og at han var nok 100% klar over hva jeg mente. Da begynte han å søke litt i systemet sitt og vi fikk booket om så turen i det minste endte opp på 7 dager.

Kaoset som var på sas.no med seter osv som fulgte er det sykeste jeg har opplevd innen IT. Flighter var borte, arvingen var borte, seter kunne ikke velges og checkmytrip hadde helt annen info. Du må legge inn eurobonusnummer og passord fem seks ganger og det poppet opp alt mulig ræl. På plusgrade var alle oppgraderinger også kaos og umulig å legge inn nye. (Reisen er i utganspunktet SAS Plus)

Jeg har vært forsiktig med å kritisere SAS på dette forumet i det siste, men dette er litt klønete.

Fikk tak i en hyggelig svensk dame i dag som retter opp i det meste.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 10:56   #302
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Jeg har også reise OSL-MIA (3.sept) men har ikke blitt varslet. Men ringte SAS og snakket sikkert med samme svenske du snakket med. Har selvsagt blitt booket om via CPH. Reiser med barn så direkteflight var pri 1 men der går jo det i vasken.

Burde heller ha valgt DY direkte til FLL, noe som også slo meg når jeg booka.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 12:16   #303
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Dette er egentlig helt krise av SAS...
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 12:41   #304
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Man kan undres hva det tenkes (og med hva) og om ledelsen i SAS er klar over dette. Man må finne seg i endringer i blant, men de skal selvsagt varsles.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 12:48   #305
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Til SAS sitt forsvar så tipper jeg de sender ut endringer ila uka men at Check In kom de i forkjøpet på endringen. Endringene er ikke før i august så det er ikke last minute changes.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 16:00   #306
KLMfan
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Jeg hadde en OSL-MIA med SK i Januar 18 booket, ombooket via CPH i appen, og en uke etterpå kom det e-poster, så tipper det bare tar litt tid.
KLMfan is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 16:20   #307
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Det er mange bookinger som skal behandles, så noen ganger havner vogna foran hesten. Men det er viktig å huske at ombookingene er å anse som forslag, og at man har full rett til å be om endringer.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 20:04   #308
OSL-FLL
Newcomer
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 16
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Samme her.
Oppdaget tilfeldigvis for noen dager siden at turen vår i oktober var endret. Hadde opprinnelig OSL-CPH-MIA-OSL, men lå nå med OSL-CPH-MIA (en dag etter plan) og MIA-CPH-OSL på returen. Surt å miste direkte hjem. Tok kontakt og endte opp med OSL-EWR-FLL. Ble tilbudt å reise 3 dager før men det har vi ikke mulighet til og eneste mulighet er da via EWR. Ikke ideelt med connection i EWR men vi kommer direkte til FLL hvor vi skal bo noen dager. På returen ble det MIA-CPH-OSL.

Forståelse for at dette er store endringer og pårvikrer mange passasjerer som må bookes om når det reduseres så kraftig på OSL/CPH-MIA, men må si jeg er litt skuffet over manglende informasjon fra SAS og at denne type endring gjøres relativt kort tid i forkant.

A
__________________
OSL-FLL is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 20:14   #309
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

OSL-MIA-OSL, som ble lansert med brask og bram med 4 ukentlige, er nede i 1 ukentlig?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 20:50   #310
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Dette er kun spekulasjon men jeg mistenker at MIA ikke går allverden, i tillegg til at SAS har mangel på fly og sliter med å få kabalen til å gå opp. Jeg var skeptisk til MIA fra starten av i direkte konkurranse med DY som allerede er etablert samt at en rekke andre nye Europaruten til MIA som har blitt lansert de siste par årene. Det lukter litt BKK-storyen av dette spør du meg.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 21:00   #311
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,618
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Det er en viss sjangs for at yield er svak på MIA, hvis man ikke har klart å kapre noen fullprisbetalende. Spent på hva status er her om ett år.
view is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 21:37   #312
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,636
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Jeg er også litt skeptisk til MIA, uten at det betyr jeg har rett.


Ting tyder vel kanskje på at jeg hadde rett og det ser litt ut som MIA kanskje ikke var den rette destinasjonen for SAS generelt
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 22:52   #313
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Jeg er på generelt grunnlag glad for at SAS er i stand til å ekspandere og åpne nye ruter mellom nye markeder da jeg regelmessig flyr SAS men da primært på langdistanse. Men jeg, med mine norske OSL-briller klarer ikke å legge skjul på at dette er noe skuffende og ikke i samsvar med hva de har kommunisert ift satsningsområder (forretningsreisende, handelspartnere osv) det siste året, i tillegg til de er reaktive og responderer ift DY, et selskap de selv sier retter seg mot et annet segment spesielt på langdistanse. Det er mulig det er meg men det virker som om det er noe «halvveis» med det hele dessverre der de forsøker å tilfredsstille alt og alle, og det er det jeg mener er i strid med hva de selv har uttalt.

De reaktive og går de inn i et low yield market sammenlignet med andre markeder de er i på IC. MIA har hatt en sterk vekst i antall nye ruter siste tiden og mer er på vei/økt kapasitet fra Europa (AB, LH, OS) i tillegg til at DY allerede har godt dekning i Florida. Det minner meg litt om BKK-ruta rett og slett selv om EU-MIA riktig nok ikke er presset så hardt fra MEB3. Men på den annen side så er EU-MIA vesentlig mindre enn EU-Thailand.

Nå er ikke interlineavtaler og alle connections offentliggjort ennå men selv om de uttaler at det blir gode forbindelser til Latin-Amerika og Karibia så er det mye som tyder på at MIA ikke er ideelt for connections videre i USA. Tenker spesielt da for OSL sin del som har et meget begrenset 1-stop tilbud til USA der denne ruta ikke gjør store forskjellen. Men SAS sier det selv i pressen i dag at det har vært vanskelig pga at nye ruter ikke må kannibalisere eksisterende ruter. Det er for øvrig derfor jeg er redd vi aldri får en ORD eller IAD rute fra OSL, noe som virkelig hadde åpnet for muligheter videre.

Nå er det lenge til høsten 2016 så mye kan skje og det er hull som må fylles så det er lov å håpe at jeg endrer mening etter hvert (les: justerer forventningene…).

Kan heller ikke unngå å takke DY og Kjos for ekspansjonen til SAS…vi kan vel strengt talt takke DY for at SAS i det hele tatt gjenåpnet OSL-EWR.
+1 Someone
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 14-06-2017, 23:04   #314
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 725
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Jeg er ikke like ivring som andre her til å dømme MIA som destinasjon.

Jeg tror problemet her er vel så mye tilgjengeligheten på longhaul-fly for SAS.
Blir også spennende å se hvordan CPH-BOS kommer til å gå med kraftig redusert frekvens.

Dessverre er det halvannet år til SAS får inn mer kapasitet...
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2017, 00:45   #315
RIBRO
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2007
Location: Bærum
Posts: 1,501
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Har SAS hatt noe allotment fra cruiseselskapene? Det kan jo utgjøre en del pax, uten at man klarer seg på de alene.
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 15-06-2017, 10:22   #316
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,973
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ting tyder vel kanskje på at jeg hadde rett og det ser litt ut som MIA kanskje ikke var den rette destinasjonen for SAS generelt
MIA har vel flere udfordringer.

For det første er det en leisure marked som er low yield. Mange selskaber flyver til MIA og tilbyder generelt rimelige priser året rundt. SAS fordel skulle være direkte fly, men når de deler afgangene mellem 3 hubs og skærer ned på frekvenserne, så forsvinder den fordel for de fleste.

Desuden er en af de store udfordringer med MIA, at man benytter A330 og dermed ikke har mulighed for at medbringe cargo af betydning. Specielt på udrejserne fra Skandinavien er det minimalt cargo som flyet kan have med. Det har nok en del indflydelse på økonomien på denne rute også.

Jeg havde egentligt troet(frygtet) at SAS ville sætte LN-RKP ind fast på denne rute. For det første kunne de få mere Cargo med på en A340, men da det er meget leisure trafik, så ville man også kunne sælge RKP's gamle C og Y sæder til en rimeligere pris end på de andre ruter. Desuden ville man slippe for at RKP dukkede så meget op på andre ruter også og skuffede pax som får den gamle kabine.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 22:44   #317
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Er det noen som vet når SAS innsjekk åpner i MIA? Jeg skulle helst sjekket inn endel baggasje før jeg leverer bilen, men det kan fort være fire timer før avreise.
chrisljo is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 22:48   #318
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 296
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by chrisljo View Post
Er det noen som vet når SAS innsjekk åpner i MIA? Jeg skulle helst sjekket inn endel baggasje før jeg leverer bilen, men det kan fort være fire timer før avreise.
3 timer før
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 22:48   #319
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue
 
SKY-LIMITED's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Trondheim
Posts: 202
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Når vi var der sist nå 30. juni, med flight 1550 til CPH, annonserte de åpning av innsjekk 12.30.
Så ca 3 og en halv time før avgang da....
__________________
Ja til mer Heavy!
SKY-LIMITED is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2017, 23:03   #320
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS med ARN-LAX, OSL-MIA og CPH-MIA

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
3 timer før
Quote:
Originally Posted by SKY-LIMITED View Post
Når vi var der sist nå 30. juni, med flight 1550 til CPH, annonserte de åpning av innsjekk 12.30.
Så ca 3 og en halv time før avgang da....
Takker! Da finner jeg en løsning.
chrisljo is online now   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AerLingus til Hartford, CT (BDL) samt retur til LAX og muligens MIA OttoL Flyforum 4 06-10-2022 23:59
Sommerens tur, OSL - MIA - CUN - HAV - MIA - OSL dhgang03 Reiseforum 8 10-03-2010 12:36
OSL-MIA TCAS Reiseforum 8 25-11-2009 22:27
CPH-ZRH-JFK-MSY-FLL//MIA-ZRH-CPH med LX, B6 og US i Y+C Terminal3 TripReports 12 29-03-2009 13:18
RYKTE: MH åpner KUL-ARN-MIA? The Ticketor Flyforum 12 16-11-2005 21:15


All times are GMT +2. The time now is 12:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.