Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-04-2016, 19:16   #21
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Tilbake på La Aurora internasjonale lufthavn etter ett døgn i Guatemala City, klar for fly videre til Flores. Ruten GUA-FRS er Guatemalas eneste innenriksrute og opereres av Avianca og TAG (Transportes Aéreos Guatemaltecos).




Valget falt denne gangen på Avianca. Her fra innsjekkingsområdet. Jeg hadde helt glemt ut at ruten var satt opp med ATR 72 ved innsjekk på nett, og valgte av gammel vane seter lengst mulig fremme. Det var heldigvis seter ledig bakerst i flyet, som vi fikk byttet til da vi kom til flyplassen.




Vi gikk rundt på flyplassen og lette etter gate-området. Det eneste vi fant var immigrasjon og veien til internasjonale gate-er, noe som ikke ga mening da vi skulle på innenlandsflyvning. Vi endte i alle fall opp med å gå bort dit. Ble spurt om destinasjon og ble bare vinket videre, uten at vi måtte vise verken pass eller boardingkort.




Det var ikke mange folk på flyplassen denne onsdagskvelden.




Vi var de eneste gjestene i Copa-loungen.




Etter noen tørre kjeks i loungen, gikk vi ut til gate rett utenfor. Her var det som ventet nesten utelukkende turister som også skulle se på Tikal-ruinene.




Gikk forbi en Saab 340 fra TAG på vei til ATR-en.







ATR med boarding bak, og derfor mest praktisk med seter bakerst.




Selv om det kun var en 45-minutters flytur, ble det delt ut mat og drikke på turen.




Fremme på Mundo Maya internasjonale lufthavn. Her, på Guatemalas andre største flyplass, er også fasilitetene delt mellom nasjonale og internasjonale flyvninger. Herfra kan en ta fly til Belize City i tillegg til Guatemala City. Små forhold, altså.




Et kart over Guatemala og det som må være et av verdens korteste bagasjebånd.




Ankomsthallen.




Omtrent en time nord for Flores ligger Maya-ruinene. Attraksjonen som er grunnen til at folk drar hit til Nord-Guatemala.




Her fra Flores som, sammen med Santa Elena og San Benito, er det største byområdet i nærheten av Tikal. Det er mest kjent for Isla de Flores, en liten befolket øy med broadgang, som ligger i innsjøen Lago Petén Itzá, like utenfor fastlandet.





Neste etappe var fra Flores til grensebyen Melchor de Mencos, for deretter å passere grensen til fots for så å ta bussen videre inn i Belize. Det mest praktiske reisemiddelet ble i dette tilfellet buss. Turen skulle heldigvis ikke bli så lang, og det er da alltid gøy å prøve å reise som lokale når man er ute og reiser.

Busstasjonen var stort sett som forventet. Mye folk over alt og et jevnt tilsig av busser med tilsynelatende tilfeldige destinasjoner. Det tok ikke allikevel ikke lang tid før det dukket opp en minibuss som skulle til Melchor.





Vi kom oss på bussen. Vi var ikke de eneste som skulle den veien, i den tidvis overfylte bussen. Turen tok en drøy halvannen time.




Grenseelven mellom Guatemala og Belize. Det var altså ikke den mest bevoktede grensen i verden.






På den andre siden av grensen var det en 3-4 kilometers taxitur til nærmeste busstasjon. Derfra gikk turen videre til hovedstaden Belmopan. Det var også en busstur på rundt halvannen time. Denne gangen i en litt større buss.




Belmopan er blant stedene som blir nevn blant steder verdt å besøke i Belize, byen blir stort sett omtalt som en kjedelig liten småby. Det er i og for seg sant. Byen med sine rundt 15 000 innbyggere var ikke særlig livlig. Allikevel synes jeg det er interessant å se hovedsteder, og da kanskje særlig oppkonstruerte hovedsteder som Belmopan.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 19:20   #22
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli




Belize er et lite land, og mindre enn en to-timers busstur fra Belmopan ligger landets største by, Belize City. Byen var tidligere hovedstad, men på grunn av store ødeleggelser etter en orkan i 1961, ble hovedstaden flyttet til mer trygge omgivelser midt i landet.






Belize City er heller ingen by man som turist blir anbefalt å dra til. Det virker ikke som at den har et særlig godt rykte blant lokalbefolkningen. Ovenfor er et bilde fyrtårnet i Belize City, kanskje byens største severdighet.





Etter å ha sett et par av byene, var det på tide å ta turen ut til en av “Caye”-ene (øyene), uttales som “keys” som i Florida, nærmere bestemt Ambergris Caye. Dette var også min første Cessna-tur, så jeg gledet meg stort til den 15-minutters lange flyturen fra Belize (BZE) til San Pedro (SPR).

Vi ankom flyplassen ganske tidlig, og siden flyene ut til øyen går “hele tiden”, spurte vi om det var mulig å komme med et tidligere fly. Det var visst mulig, og vi fikk komme med et fly med avgang om seks minutter, og vi sto fortsatt ved innsjekkingsområdet! Sikkerhetskontrollen ble raskt unnagjort og vi rakk det uten problemer.












Det var veldig fint med noen avslappende dager i disse omgivelsene før hjemreisen!




Tropic Airs terminalbygg, omgitt av golfbiler som var innbyggerne på øyens hovedfremkostmiddel.

Den opprinnelige planen var egentlig å ha siste natten på fastlandet. Men, etter å ha sjekket inn og levert bagasje tenkte vi at det hadde vært likegreit å ta et tidlig fly tilbake dagen etter. Spurte om det, uten for mye håp. Det var ikke noe problem — vi fikk tilbake bagasje og ble booket gratis om til valgfri avgang neste dag!






Veldig spesielt boardingkort. Da det var klart for boarding ble alle med blått boardingkort bedt om å komme til gate!






FIkk sete ganske langt fremme! Her ved landing på BZE.

Last edited by eql1zr; 29-04-2016 at 14:41.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 28-04-2016, 19:21   #23
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli




Begynnelsen på hjemreisen med United. Her på vei til flyet som skulle ta oss fra BZE til IAH.




Klar for avgang fra rullebane 07.




Rakk en liten tur innom United Club i Houston før flyet videre til Amsterdam.




United B772 i Star Alliance livery. Ser ganske så bra ut.




Ikke like fin innredning som i Dreamlineren, men fortsatt god benplass på rad 16.




Avslutter ferien med litt laks (!) på SK822 tilbake til Oslo. Rakk det fint 1 time og 25 minutter transfertid i Amsterdam. Vi hadde fleksible billetter til begge SAS-flyvningene AMS-OSL denne dagen, sånn i tilfelle, siden det ikke var sammenhengende bookinger.


Det var det — takk for at du leste!
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 00:05   #24
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Herlig rapport fra en fantastisk reise.
Jeg liker også å få med meg hovedsteder rundt omkring. Klarte å lure med meg tre kompiser på overnatting i Canberra på vei fra Melbourne til Sidney

Tusen takk!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 10:07   #25
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Herlig rapport fra en fantastisk reise.
Jeg liker også å få med meg hovedsteder rundt omkring. Klarte å lure med meg tre kompiser på overnatting i Canberra på vei fra Melbourne til Sidney

Tusen takk!
Takk for tilbakemelding!

Jeg har selv tatt turen fra Sydney til Canberra for å se den byen, selv om hovedstaden der heller ikke er en by man blir anbefalt å dra til. Belmopan minnet meg mye om Canberra, selv om det er en mye mindre by. Begge byene gir veldig preg av å være planlagt fra bunn av, spesielt på måten regjeringsbygg er plassert i forhold til resten av byen.
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 20:41   #26
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,139
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Dette var bare kjempebra, og så morro å lese.

Jeg har attentionspan som en labrador, og jeg leste alt. Sugde det inn. Det skal dukke opp noe bra tøft om ikke denne vinner vårens beste tripreport.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2016, 21:55   #27
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Dette var bare kjempebra, og så morro å lese.

Jeg har attentionspan som en labrador, og jeg leste alt. Sugde det inn. Det skal dukke opp noe bra tøft om ikke denne vinner vårens beste tripreport.
Takk! Det er mange gode rapporter her inne, blant andre din, men veldig hyggelig at denne rapporten faller i smak!
eql1zr is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2016, 17:54   #28
SBT
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2010
Location: Drammen
Posts: 774
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
superduper og informativ rapport fra eksotiske strøk. Flott skrevet og med fine bilder.
Håper å få tatt meg et besøk til et par av byene senvinteren 2017 i forbindelse med cruise.
Takk for at du deler
på kaien i Belize city, er det enten rødt eller grønt skilt, som henviser til om det pt er risikabelt å forlate havnen og begi seg inn i byen på egenhånd.
SBT is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2016, 20:59   #29
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Flott rapport Ja til mørk kabin
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2016, 00:10   #30
LN-RTP
Aviator Extraordinaire
 
LN-RTP's Avatar
 
Join Date: Feb 2015
Location: Fort Lauderdale
Posts: 2,626
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Fin rapport og hatten av for være turist i Honduras. Det landet har vært på topp med flest mord per innbygger, nå har dog Venezuela tatt over med Caracas.

Vært ofte i Tegusigalpa men kun på flyplassen. Mye skummelt som foregår der, men det gikk jo bra så da så.

Fint i Central Amerika, men lovløst under overflaten. Costa Rica er det landet jeg trivdes best der. Stort sett går det ut på pene damer og god mat, deretter godt vær og billig å bo/feriere.

Statistikk på mord:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...by_murder_rate
LN-RTP is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2016, 10:29   #31
eql1zr
ScanFlyer Silver
 
eql1zr's Avatar
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 553
Default Re: Påsketur til Sentral-Amerika (El Salvador, Honduras, Nicaragua, Guatemala og Beli

Quote:
Originally Posted by LN-RTP View Post
Fin rapport og hatten av for være turist i Honduras. Det landet har vært på topp med flest mord per innbygger, nå har dog Venezuela tatt over med Caracas.

Vært ofte i Tegusigalpa men kun på flyplassen. Mye skummelt som foregår der, men det gikk jo bra så da så.

Fint i Central Amerika, men lovløst under overflaten. Costa Rica er det landet jeg trivdes best der. Stort sett går det ut på pene damer og god mat, deretter godt vær og billig å bo/feriere.

Statistikk på mord:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/List...by_murder_rate
Jeg er klar over statistikken, og var innom 2., 3. og 6. plass på den listen i løpet av turen. Det er stort sett et resultat av interne oppgjør og ikke spesielt rettet mot turister. Tok allikevel de forhåndsregler som var mulig å ta, som å unngå sentrumsområder på kveldstid.

Flyplassen i Tegucigalpa ligger veldig tett på byen. Satt på en bar en av kveldene som lå helt opp mot gjerdet til rullebanen.

Jeg synes det er noe med å se de landene i sentral-Amerika som ikke har blitt like turistvennlige som Costa Rica og Panama
eql1zr is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Sentral Amerika og Bahamas Sondbjo Reiseforum 16 24-11-2014 22:36
Påsketur til Manchester. Solaspotteren TripReports 8 06-07-2014 03:09
Påsketur til Vestkysten! WooAa TripReports 4 27-04-2014 21:50
Påsketur til Nord-Asia C/F kimmam TripReports 35 04-01-2013 20:57
Påsketur til Pattaya. Hickok TripReports 52 14-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 12:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.