Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2005, 15:44   #1
peraARN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 70
Default Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

http://www.flightinternational.com/Articles/2005/10/04/Navigation/187/201954/Arlanda+attracts+more+Asia-US+stopovers.html

Lite intressant läsning, hade inte hört talas om detta tidigare.
peraARN is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 15:48   #2
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Så bra at noen jobber for å tiltrekke seg nye selskaper til Skandinavia. Hører jo at både Kastrup og Arlanda forsøker å tiltrekke seg nye aktører. Lurer på hvor mye Gardermoen forsøker....
DY is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 15:56   #3
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,486
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

problemet til OSL er jo - som jeg kanskje har påpekt før - at det ikke er en interessant flyplass for feed fra andre land (som CPH og ARN) og at Norge har omtrent halvparten av Sveriges befolkning. Men, OSL har jo tiltrukket seg en del fraktere som stanser på veien over Atlanteren eller Polen - KE 744F, LH MD11F, SU DC-10F for å nevne noen. Kanskje vi får FedEx' A380F når den tid kommer? Kommer flere asiatiske selskper på ARN, kan jo Sverige se langt etter flere SAS-ruter fra STO - her snakker vi den berømte spikeren i kisten...
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:12   #4
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Som jeg ser det er det store problem her volume - jeg har svært ved at se hvorledes der lokalt i stockholm skulle være volume til en lang række af sådanne linjer fra Asien til US via ARN.

Men las os ser hvad der sker - det samme potentiale rent afstandsmæssigt er både til stede i CPH, HEL og OSL.
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:23   #5
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,480
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Nice. Hoppas deras ansträngningar ger resultat.

Intressant att man från Arlandas sida är så konkreta och förmår tala om ett bestämt antal linjer som kan bli verklighet.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:29   #6
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by jikswoboB
Nice. Hoppas deras ansträngningar ger resultat.

Intressant att man från Arlandas sida är så konkreta och förmår tala om ett bestämt antal linjer som kan bli verklighet.
Målrettet og bra jobbing gir som regel resultater
DY is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:31   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Det var vel med slikt arbeid CO valgte OSL som første flyplass i Skandinavia!!!
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:43   #8
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by EB
Det var vel med slikt arbeid CO valgte OSL som første flyplass i Skandinavia!!!
Ja for der var det ingen andre selskaper som kunne tilby nonstop-flyvninger
DY is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:47   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,544
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Tror nok arbeidet med å få inn CO startet før SAS la ned ruten...
EB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 16:59   #10
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by EB
Tror nok arbeidet med å få inn CO startet før SAS la ned ruten...
Det gjorde det nok.....men ble vel ikke mindre aktuelt når SAS gikk ut og ville legge den ned Noe som i ettertid har vist seg være et meget smart trekk av CO.
DY is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:02   #11
Alf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by PP
Som jeg ser det er det store problem her volume - jeg har svært ved at se hvorledes der lokalt i stockholm skulle være volume til en lang række af sådanne linjer fra Asien til US via ARN.

Men las os ser hvad der sker - det samme potentiale rent afstandsmæssigt er både til stede i CPH, HEL og OSL.
Vågar nästan sätta en massa pengar på att det är fler Stockholmare på SAS's asien linjer än vad det är köpenhamnare!

mvh alf
Alf is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:04   #12
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by Alf
Quote:
Originally posted by PP
Som jeg ser det er det store problem her volume - jeg har svært ved at se hvorledes der lokalt i stockholm skulle være volume til en lang række af sådanne linjer fra Asien til US via ARN.

Men las os ser hvad der sker - det samme potentiale rent afstandsmæssigt er både til stede i CPH, HEL og OSL.
Vågar nästan sätta en massa pengar på att det är fler Stockholmare på SAS's asien linjer än vad det är köpenhamnare!

mvh alf
Men det kommer jo folk fra andre plasser også som vil være med.....
DY is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:04   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by CK
problemet til OSL er jo - som jeg kanskje har påpekt før - at det ikke er en interessant flyplass for feed fra andre land (som CPH og ARN) og at Norge har omtrent halvparten av Sveriges befolkning.
Nå er det vel slik at Osl nå ikke er så mye mindre enn ARN og at det reiser flere med fly i Norge enn i Sverige totalt, så det argumentet synes jeg nå er litt tynt. Men jeg ser meg da enig i at Huber nok virker mere lokkende.
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:05   #14
Alf
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 360
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by DY
Quote:
Originally posted by Alf
Quote:
Originally posted by PP
Som jeg ser det er det store problem her volume - jeg har svært ved at se hvorledes der lokalt i stockholm skulle være volume til en lang række af sådanne linjer fra Asien til US via ARN.

Men las os ser hvad der sker - det samme potentiale rent afstandsmæssigt er både til stede i CPH, HEL og OSL.
Vågar nästan sätta en massa pengar på att det är fler Stockholmare på SAS's asien linjer än vad det är köpenhamnare!

mvh alf
Men det kommer jo folk fra andre plasser også som vil være med.....
Självklart gör det det! Men jag gjorde en jämförelse bara.
Alf is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:06   #15
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 379
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

PIA kunne jo teoretisk hatt stopp i Oslo til Amerika f.eks. OSL ligger gunstig til i forhold til Great Circle Routes mellom disse destinasjoner

PIA flyr vel til Houston nå også, så kanskje en stopp i OSL på veien hadde vært lurt, særlig siden de allerede er en aktør på OSL - Karachi/Lahore/Islamabad.
vadheim is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:18   #16
jikswoboB
Qwerty
 
jikswoboB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stockholm
Posts: 1,480
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Varje större flygplats har nog någon form av marknadsföringsavdelning. Somliga flygplatser är dock mer beroende av den än andra för att locka till sig nya flygbolag. För flygplatser som representerar en omättlig marknad är kanske inte marknadsföringen det som avgör.

Quote:
Originally posted by MartinL
Quote:
Originally posted by CK
problemet til OSL er jo - som jeg kanskje har påpekt før - at det ikke er en interessant flyplass for feed fra andre land (som CPH og ARN) og at Norge har omtrent halvparten av Sveriges befolkning.
Nå er det vel slik at Osl nå ikke er så mye mindre enn ARN og at det reiser flere med fly i Norge enn i Sverige totalt, så det argumentet synes jeg nå er litt tynt. Men jeg ser meg da enig i at Huber nok virker mere lokkende.
Jo, men vad som avgör i det här fallet är ändå hur många som reser internationellt från respektive land och jag tror mig vara säker på att det är fler svenskar än norrmän som flyger utomlands.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:27   #17
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Norge 2004 9 900 041 utenlands PAX

Sverige 2004 14 446 771 utenlands pax



ikke så skremmende spørr du meg med tanke på at det er 4 mill mennesker i Norge og 9 i sverige!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 17:32   #18
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Befolkning:
Norge 4 621 299 Kilde: www.ssb.no
Sverige 9 024 186 Kilde www.scb.se
DY is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 18:39   #19
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Quote:
Originally posted by Alf
Quote:
Originally posted by PP
Som jeg ser det er det store problem her volume - jeg har svært ved at se hvorledes der lokalt i stockholm skulle være volume til en lang række af sådanne linjer fra Asien til US via ARN.

Men las os ser hvad der sker - det samme potentiale rent afstandsmæssigt er både til stede i CPH, HEL og OSL.
Vågar nästan sätta en massa pengar på att det är fler Stockholmare på SAS's asien linjer än vad det är köpenhamnare!

mvh alf
Ok - jeg er vist nød til at uddybe min kommentar her. Når jeg snakker volume er jeg ikke ude i den evige snak om CPH vs. ARN. Jeg snakker volumer i forhold til de store hubs i Europa - f.eks. jar jeg svært ved at se hvorledes ARN skulle kunne bærer endnu et selskab der fløj Asien-ARN-New York. Der er allerede tre selskaber på denne rute og jeg tror ikke på at der er volume til at det skulle være attraktivt for endnu et selskab at lave en sådan routing. Her har de større europæiske lufthavne volumemæssig en stor fordel - derfor ser jeg det også som helt urealitisk når ARN snakker om 12 potentielle ruter.

Generelt er problemet her i Skandinavien volume - et stort område hvor der bor relativt få menneske. Så selv om lufthavnene er gode til markedsføre sig selv er det svært at tiltrække nye selskaber. (ja selv LFV er vist ved at få oppet sig og fører nu en fornuftig markedsføring af ARN hvilket de ellers ikke har været kendt for).

Se f.eks. CPH der arbejder benhårdt med at tiltrække interkontinentale selskaber til CPH - nu har der lige været bid med DL og CO men eller har der været en lang periode uden de store lyspunkter på den interkontinentale front. Dette på trods af at CPH på den nyligt blev runner up i "The OAG Airport Marketing Awards" i kategorien lufthavne 10-25 mio. pax.

Så markedsføringen er altså ikke problemet, men volumen...

__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2005, 19:28   #20
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Arlanda försöker locka Asiatiska bolag.

Glimrende tiltak, og jeg får håpe at de lykkes med å tiltrekke flere selskaper som vil ta sin "tekniske" stopp på ARN. Tror dette burde kunne gå å få til på OSL også, men da må de også kunne ha en stor og fristende gulrot som f,eks lavere fee å friste med.

For mange av disse rutene er det ikke nødvendigvis så viktig at det er et stort eller lite lokalt marked hvor de kan selge flere seter. Hovedfokuset er å selge flyene så fulle som mulig for den totale strekningen, og så er det viktig for dem å finne en lempelig flyplass uten slottider og som ligger i henhold til den mest gunstige flytrasè. Mange Europeiske storflyplasser vil i så måte være uaktuelle pga stor trafikk og at de ligger for langt syd.
Vi ser jo nå at både SQ og TG flyr nonstop til New York, og det er jo det mest optimale så lenge de har flymateriell til dette. For de som ikke har det vil en landing på ARN ( eller OSL) være den nestbeste løsningen..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Opa Locka RJon Bilder & foto 6 06-04-2017 01:46
Nytt svenskt bolag Nordic Air Sweden Savipix Flyforum 9 23-11-2012 19:28
Inte flygande grisar men älgar denna gång - Nytt bolag i Sverige Savipix Flyforum 8 17-09-2011 20:38
Kanske något att locka resenärer med.. Marcus W Flyforum 1 25-03-2009 12:50
Tomas Johansson startar nytt bolag Savipix Flyforum 14 01-10-2007 15:59


All times are GMT +2. The time now is 03:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.