Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2015, 13:20   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Air France Nye store kutt hos Air France

Etter i lengre tid ha forhandlet med fagforeningene uten og oppnå enighet om en ny og mer effektiv drift går nå Air France ledelsen over til plan B for og få bukt med tapene. 2.900 ansatte blir sagt opp, og 14 langdistansefly planlegges parkeres, samt de 787 som var tiltankt Air France avbestilles

http://uk.reuters.com/article/2015/1...0RZ0OX20151005
Quote:
Air France confirmed in a meeting with staff on Monday that it plans to cut 2,900 jobs by 2017 and shed 14 aircraft from its long-haul fleet as part of efforts to lower costs, two union sources said.
Mere detaljer kommer, men det er flere destinasjoner som ryker

Og i god fransk ånd, svarer de ansatte med opptøyer
https://www.youtube.com/watch?v=Py9sFED91js


Skal visstnok være HR-sjefen som er en av de som har mista skjorta i videoen der

Så da er det bare og vente på streiken.....
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 17:22   #2
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Den skjorteløse er Xavier Broseta er i tillegg til HR også ansvarlig for samfunnsansvar. Han som reddet noen filler er Pierre Plissonnier som er sjef for langdistanse.

https://www.youtube.com/watch?v=z42dm7Ylcq4


Har selv med i en brokete fortid som student i Frankrike vært med i demonstrasjoner der og det er ikke akkurat helt som i Norge. CGT tuller man ikke med. Er glad ingen av mine neste 15 turer involverer Air France.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 05-10-2015 at 17:24.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 17:31   #3
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Nye store kutt hos Air France

For de som synes fagforeningene i Danmark er militante, så er de franske i en helt annen liga. De er mer mafiaorganisasjoner å regne.
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 21:21   #4
ohegge
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 465
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 21:38   #5
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,756
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!
Er å storme møter og prøve å lynsje folk virkelig virkemidler du mener vil være en berikelse av norsk arbeidsliv?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 21:44   #6
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 306
Default Re: Nye store kutt hos Air France

veldig kortsiktig med å avbestille 787 egentlig
med tanken på at det er et fly som begynner å vise resultatene nå og viser at den sparer mye penger i forhold til de andre flyene som er i samme størrelse som 787
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2015, 21:46   #7
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,620
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Hoho, dæven det er vilt hvordan det går for seg i franske fagforeninger til tider. Her er frankmennene klin gærne, og det er direkte helsefarlig å være toppleder i Frankrike hvis man skal nedbemanne, legge ned fabrikker, kutte lønninger osv. Flere eksempler på at ledere har blitt holdt i fangenskap av fagforeninger som et ledd i forhandlinger.
view is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 00:55   #8
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
Her har tiltaksløse og handlingsvegrende, norske fagforeninger, desidert noe å lære mye av!
Jajøss!
Drittvilkårene vi har her oppe, kontra feks tilsvarende i Frankrike er selvfølgelig grunnet manglende vilje til slagsmål.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 01:29   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
veldig kortsiktig med å avbestille 787 egentlig
med tanken på at det er et fly som begynner å vise resultatene nå og viser at den sparer mye penger i forhold til de andre flyene som er i samme størrelse som 787
Investering i en ny flåte er dyrt. Å tyne noen ekstra år ut av fly man allerede eier, er som regel bedre økonomi. Verdien av å investere i splitternye fly er oppskrytt. Se bare på Delta.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 19:46   #10
Epilef
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 306
Default Re: Nye store kutt hos Air France

nå har jo Delta andre fordeler som å eie egen raffineri, det vil si billigere Fuel, og vi vet godt at det er en stor del av kostnader av flyturene

så å sammenligne delta her blir kanskje litt feil ?
Epilef is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 19:59   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,969
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Snakker mer om flåtekostnader. Fuel er ikke alt. Kapitalkostnader for nye fly er høye, og selv om eldre fly trenger mer vedlikehold og brenner mer fuel, er det gjerne mer økonomisk å beholde nedbetalte fly.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2015, 20:05   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by Epilef View Post
nå har jo Delta andre fordeler som å eie egen raffineri, det vil si billigere Fuel, og vi vet godt at det er en stor del av kostnader av flyturene

så å sammenligne delta her blir kanskje litt feil ?

Og eie eget raffineri gir ikke nødvendigvis så veldig mye billigere fuel. Kun i de tider raffeneriene har veldig gode marginer, hvilket de i det siste ikke nødvendigvis har hatt.
Innsatskostnadene i form av olje, energi, utstyr, investeringer og personell er det samme
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2015, 06:27   #13
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Nye store kutt hos Air France

For DU, som ikke hadde noe, så var det en no brainer. For andre som skal bytte/innføre ny type krever det kurs, over en viss tid fase inn flyet, kjøpe inn reservedeler eller en kontrakt på vedlikehold osv.

Blir nok billigere å sitte på gammelt materiell noen år til. Hvor populært det er å kjøpe US materiell med tanke på fagforeningen i Frankrike skal jeg ikke begi meg inn på, men kan jo være de har en finger med her?

Tror ikke de siste røyksignaler er sendt i denne kampen.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2015, 08:02   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,819
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Air France virker også ha kuttet litt i Europaflåten ila året. Det er ikke noe særlig som har kommet inn, samtidig ser jeg at Air Canada har tatt over 4 A321 fra Air France i løpet av 2015
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OSL-SPU (DY) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA) 2025: FEB: OSL-ZRH-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2015, 09:38   #15
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,238
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Investering i en ny flåte er dyrt. Å tyne noen ekstra år ut av fly man allerede eier, er som regel bedre økonomi. Verdien av å investere i splitternye fly er oppskrytt. Se bare på Delta.
Ja, definitivt , Amerikanske selskaper har som regel praksis for å holde på fly og flytyper i opp til 3 tiår. Hadde det ikke vært for 9-11-01 så hadde vi nok sett flytyper som f.eks. 727 operatert opp mot 8-10 år til i statene.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 09-10-2015, 22:46   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,250
Default Re: Nye store kutt hos Air France

AF er tydelig litt bekymret over hvilket image selskapet kan få etter "kjeppjagingen" den siste tid. Jeg mottok denne mailen idag:


Dear Sir, Madam,

I am sure that like all of us, you were shocked by the events that took place at the end of Air France’s Central Works Council meeting last Monday.
What we all saw does not represent Air France.
These violent acts were the work of isolated individuals and do not reflect the reality nor the ambition of your airline. Furthermore, these events did not disrupt our flights in any way.
In a highly competitive world, Air France needs to take brave steps to ensure its future as a leading airline with global ambitions. As you've no doubt noticed when you travel with us, Air France is committed to an unprecedented transformation of its products and services.
Our goal is simple: to offer you a high quality product, with a French touch that makes us stand out. We will continue to do this.
We are doing all we can to earn your trust and look forward to welcoming you again soon on one of our flights.

Frédéric Gagey and the teams at Air France
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2015, 18:22   #17
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Du er ikke alene om å få den mailen jb1, den gikk ut til alle oss som flyr Air France.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2015, 18:56   #18
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Du er ikke alene om å få den mailen jb1, den gikk ut til alle oss som flyr Air France.
Jada. Dukket opp her også.
Hvis AF går tilbake fra nullopptjeningsflightene, skal jeg vurdere å reise via Paris igjen.
Amsterdam foretrekkes inntil videre.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2015, 19:12   #19
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,250
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Jeg vil jo tro at de sendte den ut til flere enn meg. Jeg håper det, da jeg ikke er den mest frekvente ombord i AFs fly. AF er ganske bra, men Flying Blue er et av de dårligste programmene, selv om mange dessverre tar etter. Gebyrene har gått noe ned, men jeg har byttet til Delta Skymiles når jeg flyr Skyteam.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 10-10-2015, 19:17   #20
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Default Re: Nye store kutt hos Air France

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg vil jo tro at de sendte den ut til flere enn meg. Jeg håper det, da jeg ikke er den mest frekvente ombord i AFs fly. AF er ganske bra, men Flying Blue er et av de dårligste programmene, selv om mange dessverre tar etter. Gebyrene har gått noe ned, men jeg har byttet til Delta Skymiles når jeg flyr Skyteam.
jeg fikk den også og har aldri flydd hverken AF eller noe annet Skyteam selskap. Ikke har jeg noe kort der eller. Men jeg får tilbuds-mail ifra de
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Mot store kutt i tilbudet på kortbane hos Widerøe Someone Flyforum 25 04-01-2019 15:13
Mot store kutt i LOT Someone Flyforum 4 06-01-2013 11:01
Store kutt i vente hos Lufthansa Someone Flyforum 4 17-07-2009 20:28
Store kutt i Airbus CK Flyforum 1 01-03-2007 12:57
Nye store kutt mellom OSL og MOL enml Flyforum 51 26-01-2007 16:12


All times are GMT +2. The time now is 08:45.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.