Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2019, 16:55   #201
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Skjønner. Vel, slik jeg tolker situasjonen tror nok ikke de som tar tog istedenfor fly til København i morgen at morgendagens flyavgang kommer til å kanselleres som følge av dette.

Ambisjonen er nok noe mer langsiktig enn så. Det finnes mange eksempler på at endringer i billettsalg kan påvirke antallet flyavganger. (Spør hvilken trafikkplanlegger som helst.) Det er nok slike endringer de prøver å bidra til.
Jeg har ikke noe særlig tro på at folk flest noen gang kommer til å tenke langsiktig når det gjelder å velge mellom fly eller andre fremkomstmidler. Det blir heller et valg om hva som er mest tilgjenglig og hensiktsmessig for den enkelte.

Når det er sagt så må jeg si at jeg stusser litt når jeg hører at Lan Marie Berg tar toget til Barcelona i stedet for fly. Det blir anbefalt å ta buss til Gøteborg og tog videre. Så må man gjerne ta flere stopp på veien og overnatte på hotell.
Da lurer jeg veldig på hvordan klimaavtrykket blir når man tenker på hvor mye utslipp man forårsaker i løpet av 2-3 dager sammenlignet med en 3 timers flytur. Buss, tog, hotell, mat osv. osv. Og når man også anbefaler å ta flere stopp på veien blir det jo enda mer utslipp.
Og ikke nok med det. Setet du kunne ha kjøpt på flyet ble i stedet brukt av et annet menneske.

Am I right or am I wrong?

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 17:07   #202
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post
Jeg har ikke noe særlig tro på at folk flest noen gang kommer til å tenke langsiktig når det gjelder å velge mellom fly eller andre fremkomstmidler.

Godt mulig det. Men hva folk flest velger blir jo en annen diskusjon, her snakker vi vel om resonnementet blant dem som velger.

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post

Setet du kunne ha kjøpt på flyet ble i stedet brukt av et annet menneske.
Det genereres jo ikke en ny pax "i steden for" den som velger vekk fly. Det blir en pax mindre på flyet. Sef. kan akkurat den avgangen være helt utsolgt slik at et annet menneske som ellers ikke ville fått plass faktisk kommer "i steden for", men det er jo ikke enkeltavganger på enkeltdager som er interessante. Det er jo helhetsbildet. Og der ser velge-vekk-fly ut til å bli en faktor i trafikkplanleggingen.

https://www.bbc.com/news/business-49890057

Last edited by vbirk; 14-10-2019 at 17:16.
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 17:51   #203
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Godt mulig det. Men hva folk flest velger blir jo en annen diskusjon, her snakker vi vel om resonnementet blant dem som velger.



Det genereres jo ikke en ny pax "i steden for" den som velger vekk fly. Det blir en pax mindre på flyet. Sef. kan akkurat den avgangen være helt utsolgt slik at et annet menneske som ellers ikke ville fått plass faktisk kommer "i steden for", men det er jo ikke enkeltavganger på enkeltdager som er interessante. Det er jo helhetsbildet. Og der ser velge-vekk-fly ut til å bli en faktor i trafikkplanleggingen.

https://www.bbc.com/news/business-49890057
Velge vekk fly for hva da?
Og hvordan blir regnestykket når man reduserer flyavganger som dermed resulterer i økning av andre fremkomstmidler?
Jeg forstår poenget ditt, men
så lenge man ikke problematiserer hvilket avtrykk man lager totalt sett ved å velge andre alternativer kommer det igjennom som symbolpolitikk etter min mening.
Ref. Naturvernforbundets råd om å ta Kielfergen til Kiel og tog med ganske forurensende strøm videre nedover Europa. Smart eller ikke?

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 18:48   #204
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by BU9001/V2.0 View Post

Ref. Naturvernforbundets råd om å ta Kielfergen til Kiel og tog med ganske forurensende strøm videre nedover Europa. Smart eller ikke?

Nja, de foreslår vel ikke helt det?

"Skal man på tur til Europa, og vil kutte sine utslipp mest mulig, vil tog og buss være langt bedre valg enn ferjene."

https://naturvernforbundet.no/samfer...39451-139.html

Tog på kontinentet er ikke i nærheten av å generere samme utslipp som fly.

https://www.dw.com/en/trains-vs-plan...vel/a-45209552
vbirk is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 19:47   #205
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Fenomenet flyskam

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Nja, de foreslår vel ikke helt det?

"Skal man på tur til Europa, og vil kutte sine utslipp mest mulig, vil tog og buss være langt bedre valg enn ferjene."

https://naturvernforbundet.no/samfer...39451-139.html

Tog på kontinentet er ikke i nærheten av å generere samme utslipp som fly.

https://www.dw.com/en/trains-vs-plan...vel/a-45209552
Eh, jo de gjør faktisk det.
De tar ferge så det tyter CO2 ut av ørene på dem.

Quote:
Snarveiene
Nå finnes det måter å gjøre turen enklere på, selv om det tar noe lenger tid. Starter du turen med Color Lines ferje Oslo-Kiel kommer du til den nordtyske byen klokken 10 neste morgen. Da kan du spise en bedre frokost, og reise fra Kiel 12.38, via Köln og Paris, og nå nattoget fra den franske hovedstaden til Toulouse klokken 22.52. Med et raskt bytte er du da framme i Barcelona klokken 11.21 neste dag. Dette nattoget er også et alternativ til nattoget via Latour-de-Carol.

End quote.

https://naturvernforbundet.no/naturo...5592-1024.html

BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2019, 20:46   #206
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 741
Default Re: Fenomenet flyskam

Aha, jeg misforsto deg, jeg trodde du hevdet at Naturvernforbundet mente at ferger ga lave CO2-utslipp.

Anyway. Vi her på forumet (kan egentlig kun snakke for meg selv) fikk vel ikke vår fly-interesse fordi vi lette etter en transportform med lavt CO2-utslipp. Miljøvern var i alle fall ingen drivkraft bak min interesse.
Men vi gjør vel det samme her som mennesker alltid gjør-- vi søker tankesett som setter vår livsstil i et så gunstig lys som mulig, for å slippe å føle ubehag ved å ikke ville gi slipp på livsstilen. Og det er en helt naturlig mekanisme.

Last edited by vbirk; 15-10-2019 at 07:49.
vbirk is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 18:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.