Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-11-2010, 22:59   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Star Alliance StarMegaDO II

Så var det tid for deltagelse på det andre StarMegaDOet i regi av Flyertalk.

Opplegget (for min del) begynte i Frankfurt, så først måtte jeg komme meg ditt på egenhånd og kjøpte en en-veis billett med SAS på deres salg i august til 500-og-noe-kroner. Var et opplegg allerede fra lunjstider på tirsdag den 2/11, men pga jobb så måtte jeg droppe det så kom først ned til kvelden og middagen og overaskelsen da.



SK4757, med avgang 16:40 fra OSL, var booket og etter en litt amputert dag på jobben satt jeg på Flytoget på vei mot OSL. Litt usikker på hvordan security ville gå, da jeg hadde både brunost og leverpostei i kofferten, som jeg tenkte ta med som håndbagasje. Tok sjansen på at det skulle gå bra, men fryktet det værste da sikkerhetskontrolløren ikke likte det han så og ba om å få se i kofferten. Så som det var at det sikkert er leverposteien dere reagerte på, og mente at det ikke kunne regnes som veske. I følge han så gjorde det egentlig det, men sa at vi kunne si det ikke var veske denne gangen.......javel, fint. Og faktisk første gang, jeg har opplevd å kunne diskutere med dem og vinne en diskusjon om hva som er fast eller flytende.

Etter å ha tatt ut noen dollar, bar det så opp i SAS Scandinavian Lounge hvor jeg fikk meg litt øl, GT og litt mat før avreisen. Ble så boarding og kom meg ut til gaten hvor en av SAS sine 737-600 stod å ventet. Denne gangen ved LN-RRY

Kom meg ombord og fant sete 10A, som jo er av de gode plassene ombord i SAS sine -600


Husker ikke helt belegget, men mener husker det var ca 70% fullt. Hvorav 6 på business og 2 på economy extra, fordelt utover de 6 første radene.

Push back litt før tid og kom oss opp i luften og satte kursen nedover mot Frankfurt. Kjøpte med en øl og chips ombord og eller var det en helt vanlig flygning de ca 2t ned til FRA uten noe spesielt å melde om. Landet noen minutter før tiden og som ofte når man kommer med SAS fra OSL så ble det fjernpark overfor T2 og bussing inn til B-piren på T1. Oppsatt rutetid fra 18:45, men siden jeg skulle være på Lufthansa kontoret klokken 19:00 var det kjekt at vi både kom litt tidlig og at jeg kun hadde håndbagasje

Etter en runde med noen representanter og stander (inkludert mat og drikke prøver ) fra de forskjellige selskapene i Lufthansafamilien og noen taler var det klart for middag. Satt selv mellom forumets LNv22 og markedsdirektøren til Star Alliance og vil si jeg hadde en riktig så interesant diskusjon om både Star Alliance og allianser generelt

Lufthansa stilte også opp med massasje. Så etter middagen ble det å få knadd opp litt stive skuldre og rygg



Så var det tid for overaskelsen, som var nachspiel i Lufthanse sin First Class Terminal


Fikk kikket oss rundt der, itillegg til at vi måtte ta endel vanskelig beslutninger som å velge hva slags brennvin vi hadde lyst på


Etterpå ble det å tusle bort til Sheraton, hvor rom var booket for natten. Min roomie, LNv22, hadde allerede sjekket inn så var bare å gå rett til køys for å lade opp til morgendagens sprell.


Dagen etter hadde vi beregnet god tid, så begikk over til terminal ca 2,5 time før avgang. Jeg fikk sjekket inn i business skranken på 2 minutter, men pga noe billettkrøll som han (LNv22) før utdype selv tok langt over en time før vi kunne begge levert fra oss koffertene og sette kursen gjennom security og utover A-piren for litt mat og drikke i Tower Loungen

Stappfull lounge og at det kun er to små heiser opp ditt trakk litt ned, men utsikten for de som finner en stol ved vinduet er det ingenting å si på.

LH440 til Houston var satt opp på gaten rett ved siden av loungen, hvilket var praktisk så begikk oss etterhvert ned dit hvor D-ABVH, malt i "Boeing-Lufthansa 50års samarbeid" livery stod å ventet. En 747-400 levert i april 1991 og dermed over 19,5 år gammel





Kom meg ombord og ned i sete 25B for anledning. Som var i den tredje business kabinen i denne jumboen.

Fikk strekt ut bena....


....og drukket et glass med velkomst Champagne....


.....og var klar for til flyturen til Houston

To be continued........
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 23-11-2010 at 23:46.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 23:45   #2
LN-FHU
Superflyer
 
LN-FHU's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Barteland
Posts: 4,569
Default Re: StarMegaDO II

Quote:
LH440 til Houston var satt opp på gaten rett ved siden av loungen, hvilket var praktisk så begikk oss etterhvert ned dit hvor D-ABVH, malt i "Boeing-Lufthansa 50års samarbeid" livery stod å ventet. En 747-400 levert i april 2011 og dermed over 19,5 år gammel
Tsk tsk tsk.....trodde det sto bedre til med mattekunnskapene Espen....
__________________
****************************************

****************************************
Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 23:53   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: StarMegaDO II

Quote:
Originally Posted by LN-FHU View Post
Tsk tsk tsk.....trodde det sto bedre til med mattekunnskapene Espen....
Du må være snill med han. Han har jo ikke Excel hjemme må vite..
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2010, 23:54   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: StarMegaDO II

Er det Michael Moore som sitter over gangen der?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 24-11-2010, 00:09   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: StarMegaDO II

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er det Michael Moore som sitter over gangen der?
He he, nei, men en vaskeekte Texaner som stort sett holdt seg til Jack & Coke
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2010, 05:32   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: StarMegaDO II

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Er det Michael Moore som sitter over gangen der?
Husker ikke hva han het, men Ben, reiselivsredaktoeren i usa today sitter ved siden av han

Keep it coming!!
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 15:15   #7
Halvorsn
ScanFlyer Molded
 
Halvorsn's Avatar
 
Join Date: May 2009
Location: Oslo
Posts: 2,029
Default Re: StarMegaDO II

Nice rapport! vil ha mer
__________________
Canon 5D mark III | Canon 1D mark IV | Canon 1D mark III
Halvorsn is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 19:43   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: StarMegaDO II

Del 2

Glassene ble så samlet sammen og vi kunne komme oss avgårde. Etter en 54-sekunders take-off var vi airborne og kursen ble satt mot Houston. Denne gangen en relativt nordlig rute, som innebar at vi kom over Island

Menyer og hvite duker ble så delt ut og en runde med drikketralla ble gjennomført, så jeg kunne få litt mer Champagne


Menyen ble studert, valg tatt og man fikk også litt tid til å se ut av vinduet


Til forrett var valgene dette:
Marinated King Prawns on mixed Melon Salad

Veal Roulade with Mushrooms, dried Fruit, Bulgur Salad, Orange and Carrot Sauce

Mixed Lettuce with Herb Mushrooms, Olives and Bell Pepper with Spanish Dressing


Gikk for kalverulladen, som var ganske god, med uten å imponere


Til hovedrett stod valget mellom følgene

Red Mullet Filet on Paella with Mussels

Garganelli with Tomato Sauce, Cheese and Olives

Roast Goose with Red Cabbage, Potato Dumplings and Herb Crumb Butter


Gikk for pastaen, som smakte langt bedre enn den så ut


Litt surr med vinene da det visste seg at de bare hadde 2 av 3 rødeviner som stod på menyen, uten at jeg tror crewet var klar over det. Men de var ingen krise og det var god stemning blant både crew og passasjere, så var ikke noe problem å velge noe annet

Til dessert stod valget mellom ost, mandelkake og frukt. Valgte ostene som var Manchego og Iberico, sammen med et glass portvin. Sistnevnte visste seg å være korket, men de kom med en ukorket en etterpå


Etter maten ble det så en kopp te og litt whisky, da en Johnnie Walker Black Label, som Lufthansa serverer på business class


Som nevnt, var det god stemning blant både passasjerer og crew og var aldri noe problem å få påfyll av det man måtte ønske.


Litt mer te....og denne gangen ukorket portvin


Midt i flighten kom de også med litt eplekake og fant da ut det var en anledning for den nesten obligatoriske Warsteineren




Fant ut det var greit å strekke litt på bena og ta en tur opp til 1.klasse, hvor en gjeng Flyertalkere hadde laget seg en liten salong hvor man kunne slå seg ned for en liten stund. Litt bedre Champagne enn Jaquart som de serverer i business ble også prøvd


....itillegg fikk jeg med meg et glass Blue Label av flyvertinnen til å ta med meg ned


Ble så etterhvert tid for servering nr 2 hvor valget var følgene
Serrano Ham with Olive, Octopus Salad, ashed Goat Cheese, grilled Zucchini and Bell Pepper

Linguini with Spinach and Tomato Sauce


Valgte "tapastellerkenen" og den fallt i smak


Hvem sier det er kjedelig å fly?


Etterhvert så begynte vi å nærme oss Houston.....


...og flyet ble gjort klart for landing




Landet så i et regnfullt Houston og kunne omsider parkere ved den D-terminalen


En utrolig hyggelig flygningen var over, selv om maten ganske var totalt sett hakket under hva jeg har fått hos Lufthansa tidligere. Men crewet var opplagt og hyggelig og det var en flygningen jeg virkelig nøt.

Litt kø i immigration, men ikke så alt for vært og bagasjen hadde allerede ankommet båndet da jeg kom og man kunne finne shuttlen til hotellet.

Kom oss på plass og etter noen drinker i hotellbaren bar det på MO's BBQ for litt mat. Men merket godt jeg var sliten og noe jet-lagged så dro hjem ganske tidlig og tok kvelden.



Dagen stod jeg opp tidlig og benyttet meg av jet-laggen for en morgenøkt i treningsrommet. Senere på dagen ble det å besøke Continental før det var tid for Frequent Traveller Awards. Havnet på bordet til Kingfisher representantene som stort sett hanket inn det som var av bonusprogrampriser for asiatiske flyselskap



......mer følger: neste del bli Charterturen!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 25-11-2010 at 22:11.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 20:05   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,280
Default Re: StarMegaDO II

Takk så langt.. Helt topp
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 21:49   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: StarMegaDO II

Bra rapport, men alt for lang ventetid mellom delene.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 23:03   #11
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Re: StarMegaDO II

Ser for meg overskriften til dette bildet:

"Full nordmann stoppet Lufthansa fly"


BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2010, 23:03   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: StarMegaDO II

CO1905 som var rutenummeret på charteren som skulle ta oss IAH-PHX-SEA....og med avgang "alt for tidlig" kom shuttelen allerede klokken 05:00 for å ta oss de 10 minuttene bort til flyplassen. Heldigvis var jeg ennå ikke på amerikansk tid, så kom meg nå opp.

Innsjekk i charterskranken til CO på IAH og fikk sendt avgårde kofferten, før det ble en tur innom Presidental Club for en liten matbit. Typisk amerikansk lounge som ikke er veldig å skryte av, men er deilig med en stille oase med gode stoler mens man venter på flyet



Soloppgangen...


Ble så tid for boarding og ikke overaskende skulle 80% av loungen med på samme flyet. Ved gaten stod N57864 å venten. En 757-300 bygget i 2001, og som kom fra ATA før den fikk CO farger.

Med sete på rad 34 var det en lang vei å gå gjennom det tynne røret før man kom til den bakerste kabinen og kunne slå seg seg. Ikke standard catering på denne flighten og etterhvert kom champisen....en av mange runder


Frokost ble det også, og av den relativt typisk amerikanske sorten, men smaken var god


Ikke noe å si på stemningen på tross av fakirflighttider, da det er utrolig hvordan litt drikke løser opp trøtthet.

Kom oss så ned i PHX og det var deilig med sol og rundt 30 grader i starten av november


Her ble vi tatt med til et kaktusreservat hvor vi hadde et møte med toppledelsen i US Airways, som har sitt hovedkontor rett borti høgget


Så var det på tide å komme seg videre og vi kom oss ombord og kunne sette kursen mot PAE og Boeing


Serveringen kom igang igjen og crewet var virkelig med på opplegget og sørget for at man ikke var tørste. Itillegg var den en putekrig ombord, lotteri med meget fine premier (Kapteinen vant en iPad) og det var rett og slett morsomt.

På menyen stod COs sin hamburger


Før oppryddning......


Innflygningen til PAE


Egentlig var det meningen at vi skulle ta en low-pass ved ankomst, men pga tett tåke ble det avlyst og vi landet som normalt på PAE. Riktignok kan man diskutere hvor normalt det er å lande på PAE.

Parkerte det Boeing sitt besøksenter og ble sluset inn gjennom regnet for en velkomst av Boeing


Hos Boeing var det en super omvisning hvor vi blant annet var nede på produksjonsgulvet for 787, 777 og 747, inne en Dreamlifter og ikke minst kom inn i en av 787ene som brukes i testingen. Ingen bilder derfra da det det er photoforbud hos Boeing, men fikk dette fra flyvinduet når vi kom som viser endel av de parkerte 787ene


Senere på kvelden var det et opplegg med middag gjennom Starwood på Sheraton, før man etterhvert tok kvelden og ruslet ned til Westin hvor vi hadde rom for natten

Dagen etter var det på tide å begynne hjemreisen. For min del betydde det å først komme seg til Denver hvor jeg skulle tilbringe en natt. Ble United og en av deres A320 ned dit. Stappfullt fly og knyttnevetesten ble bestått under tvil. Tok en cola og eller satt jeg stort sett og leste og hørte på musikk. Var også en tur innom Red Carpet Lounge på SEA. Tok meg en juice, mens jeg stort sett satt i telefonen hele oppholdet. Like greit da det uansett ligger i kjelleren og ikke er noen utsikt, selv om loungen i seg selv var ganske fresh.
Avgang på tid og samme gjaldt landing i Denver. Kjørte litt budsjett og hoppet på en Super Shuttle inn til Westin Tabor Center hvor jeg skulle bo



Litt synd UA fargene skal forsvinne, da jeg synes de er bedre enn CO sine


Ankomst Denver


Alt i alt en kjempetur og Tommy og de andre organisatorene i Flyertalk hadde nok engang fått til et kjempeopplegg, og disse MegaDOene kan absolutt anbefales.

Resten av hjemreisen savnes muligens, men den kommer i en helt egen trip report
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2010, 16:25   #13
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: StarMegaDO II

Meget bra Espen Hamburgeren så skikkelig god ut!!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 28-11-2010, 16:46   #14
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,537
Default Re: StarMegaDO II

Kjempeflott rapport Man skulle planlagt litt bedre, slik man kunne tatt seg en tur på DO..
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2022, 13:49   #15
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: StarMegaDO II

Takk for en flott rapport! 12 år flyr fort.....
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2022, 20:27   #16
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: StarMegaDO II

Ha ha ha. Hjerteløst bra. Synd jeg aldri fikk med meg en av de originale av disse.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2022, 01:01   #17
fjasebase
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jun 2010
Location: Texas
Posts: 1,446
Default Re: StarMegaDO II

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Ha ha ha. Hjerteløst bra. Synd jeg aldri fikk med meg en av de originale av disse.

Er det helt slutt? Covid som satte stopper?
fjasebase is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2022, 13:01   #18
SpotOn
ScanFlyer Silver
 
SpotOn's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Somewhere near(-ish) OSL
Posts: 641
Default Re: StarMegaDO II

Quote:
Originally Posted by fjasebase View Post
Er det helt slutt? Covid som satte stopper?
Nja... Tommy777 arrangerte en videochat-sesjon for 1 år siden (april 2021) hvor det var snakk om planlegging for neste MegaDo. Dette ble fulgt opp med invitasjon til å melde seg frivillig til planlegging av en jorden rundt-MegaDo. Hva som skjer i kulissene er ikke godt å si.
SpotOn is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump


All times are GMT +2. The time now is 20:53.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.