Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-01-2016, 12:16   #1
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
USA Valg av flyselskap til/i USA

Jeg må velge mellom SAS, BA eller Lufthansa i Business på en familietur til NYC.

Her er noen av momentene så langt:
SAS går direkte- tidlig avgang og ventetid i FRA er en definitiv ulempe med LH
Lufthansa og BA er omtrent 7000 kroner billigere
Vi er fire og hos Lufthansa og BA får man sitte to og to ved vindu
Jeg er silver i EuroBonus og bare medlem i Executive Club. Ikke medlem i Miles&More

Hvilke av de tre har best seter, best mat og best service til NYC?

Last edited by kristian; 17-01-2016 at 16:05. Reason: Få tips på BA også
kristian is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:32   #2
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Jeg var nylig i NYC med British Airways. Servicen trumfer SAS på alle mulige måter, iallfall i mine øyne. Jeg foretrekker å komme seint frem slik at en kan hoppe rett i seng ved ankomst hotellet. Det eneste minuset med BA er såklart at du a) må betale for seter i bizzen og b)du må gjennom ny sikkerhetskontroll på LHR. Dog synes jeg ikke at dette er et nevneverdig problem.

Skrev en liten rapport om returen fra JFK; https://insideflyer.no/forums/thread...-service.4775/
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:32   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Quote:
Originally Posted by kristian View Post
Og hva med BA - de ligger i pris omtrent likt med LH. Noen som har synspunkter på BA vs Lufthansa?
Jeg har neppe sagt det før, men sier det gjerne igjen; BA i C til de store byene i statene suger alleslags baller.
Bare skiftet på LHR er egentlig grunn god nok til å holde seg langt, langt unna. Gjerne i Tyskland vil jeg tro, men LH på det strekket er for meg upløyd mark.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:45   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Nå har ikke jeg flydd LH Biz på et par år, men om ikke maten er blitt nevneverdig bedre, så er den nok fortsatt ganske miserabel. Har ikke prøvd nye LH Biz heller så det blir kanskje litt skjevt sammenligningsgrunnlag, men jeg tror nok jeg ville godt for SAS, pga herlig ny kabin, god mat og gode rutetider. Tidligflight til FRA er ikke den beste starten på en reise.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 12:55   #5
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

SAS sitt businessprodukt har blitt svært bra. Når de da i tillegg flyr direkte til greie tider er det verdt noen kr ekstra mener nå jeg.
Men klart, om ei mellomlanding er ok for å spare noen sedler ville jeg valgt LH.
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 14:39   #6
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
BA Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Takk for god input sålangt. Hører gjerne fra flere og gjerne også mer om BA.
kristian is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 15:14   #7
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Jeg har neppe sagt det før, men sier det gjerne igjen; BA i C til de store byene i statene suger alleslags baller.
Bare skiftet på LHR er egentlig grunn god nok til å holde seg langt, langt unna.
Woooaah. Var da voldsomt som du skulle ase deg over BA og LHR. De villeste påstander. Litt nyanse skader ikke!

Jeg har flydd BA til USA og Canada to ganger det siste året, og skal avgårde med de igjen i mars. Har ingenting å utsette på hverken BA eller LHR. Servicen ombord hos BA er top notch. De er mitt foretrukne selskap over dammen, uavhengig av kabin.

Men nå er jo min flyplass BGO, så har dessverre ikke luksusen med direktefly over dammen. Sett bort fra rødnesene et par ganger om sommeren. KLM frister jo å prøve igjen, men de ligger som regel fast på 20-25k til NYC, mens BA ligger mellom 10 og 12k (sett bort fra setereservasjon såklart). Da er valget meget enkelt. LH er ikke aktuelt for min del, siden de ikke flyr fra BGO.

Last edited by OttoL; 17-01-2016 at 15:20.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 15:19   #8
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 698
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Personlig ville nok jeg valgt Lufthansa framfor SAS dersom man reiser i C-class. FRA-JFK benytter Lufthansa B747-8 og den er absolutt verdt å oppleve. Filmutvalget hos Lufthansa er svært omfattende og service konseptet er også blitt betydelig oppgradert selv om det forsatt ikke er på nivå med datterselskapet Austrian.

Last edited by FBI2012; 17-01-2016 at 15:27.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 15:40   #9
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Med uppgraderingen som SAS har gjort senaste tiden hade det nog varit mitt första val. Sista turen med Lufthansa hem från Delhi i C var en medioker upplevelse och ändå var jag lycklig över att vara på väg hem från Indien... I tillägg undgår du byte i Tyskland och är du medlem i EuroBonus blir poängen fler.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 16:00   #10
kristian
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 373
SAS Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Da står valget mellom SAS og BA....
kristian is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 20:30   #11
TommyL
Trangsynt
 
Join Date: Jul 2009
Posts: 607
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Spare 7000 og fly 747-8 i andre etasje...Lufthansa all the way!!
TommyL is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 20:39   #12
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,745
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Hadde heller flydd SAS direkte enn BA i F hvis jeg ikke skulle dra alene. LHR er ganske så ræva, ingen tvil om det. FRA også egentlig.
Husker vi dro med gamle SAS biz til NYC samme år som vi hadde hatt en Asia-rundt-i-F, kommentaren var som følger: "jøss så flott med direkteflight". Hvis man ikke er over middels interessert i fly og flyging, slår direkte i biz alt med mellomlanding.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2016, 20:41   #13
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: SAS eller Lufthansa i business tip NYC

Hyssssjj.... lov å ikke si noe til elefanten!!

Men jeg hadde valgt SAS direkte fra OSL - utrolig nok. Med nye seter og direkte flight er det faktisk ikke så galt.

Må, dessverre, også si med enig i at Security ved Connections på LHR T5 er fullstendig krise. Vi snakker om ansatte med en arbeidsmoral og stil som kunne fått Gandhi til å ty til vold, og paven til å banne. De er ignorante slabbedasker og døgenikter på et nivå der jeg hisser meg opp til 220 i puls bare jeg nærmer meg. Har ikke opplevd noe sted i hele verden med verre security enn der. Selv ikke Afrika

Bortsett fra akkurat de menneskene der, ville jeg valgt BA.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 12:31   #14
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Valg av flyselskap til USA

Jeg synes ikke security er noe nevneverdig problem. Men har tight connection fra SAN om noen måneder, så kommer helt sikkert til å endre mening da.

Hvis du klarer å få hele reisefølget inn på upper-deck i en 747 er det vel verdt omveien via FRA eller LHR. BA sine 772-maskiner begynner å dra på årene, så hvis det er de som er satt opp på ruten er det egentlig bare å holde seg unna.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 16:18   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Valg av flyselskap til USA

LHR burde da klare å sluse ankommende pax fra USA utenom sikkerhetskontrollen snart.
Enig i at de er treig. Sist gang holdt de på å undersøke en flaske med noe flytende (i forseglet pose) i 10 minutter.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 16:47   #16
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Valg av flyselskap til USA

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
LHR burde da klare å sluse ankommende pax fra USA utenom sikkerhetskontrollen snart.
Det er vel heller ikke opptil LHR (BAA), men opp til britiske myndigheter som har bestemt reglene
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 16:56   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Valg av flyselskap til USA

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
LHR burde da klare å sluse ankommende pax fra USA utenom sikkerhetskontrollen snart.
All transfer unntatt fra domestic må gjennom security - UK-regel.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 16:56   #18
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Valg av flyselskap til USA

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
LHR burde da klare å sluse ankommende pax fra USA utenom sikkerhetskontrollen snart.
Enig i at de er treig. Sist gang holdt de på å undersøke en flaske med noe flytende (i forseglet pose) i 10 minutter.
Sist jeg var der stoppet de bare båndet helt en stund. Slo av en prat og gjesper og lo litt. Han som kjørte scanneren satt og sendte SMS'ER istedenfor å følge med på skjermen. Han kunne like gjerne vært hjemme.

Tidligere en gang bare dro de og etterlot seg flere kofferter som skulle på secondary check. Da de stakkars pax spurte hva de skulle gjøre bare trakk de på skuldrene.

Jeg kan fortsette hele dagen, men skal ikke ødelegge tråden
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 16:59   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Valg av flyselskap til USA

<mod>
Og med Fnates innlegg avslutter vi "transfer i London-rantingen" for denne tråden og sporer tilbake til topic.
</mod>
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is online now   Reply With Quote
Old 18-01-2016, 17:39   #20
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Valg av flyselskap til USA

Hadde valgt SAS. Ny kabin, ok rutetider og sist og ikke minst direkte er veldig behagelig. Du slipper å stå opp før spettmeisen (har tatt LH kl 0610 selv et par ganger og da blir det en lang og slitsom dag inkl connection), produktet har blitt bra og i tillegg er det mye mer behagelig og ta SK908 fra EWR og våkne opp hjemme, kontra å våkne opp i FRA eller LHR, måtte connecte og vente på ny flight helt i ørska for så å fly siste par timer helt hjem.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Kimpton Hotels - ditt valg naar du skal til USA EB Reiseforum 6 23-05-2017 23:08
Valg av flyselskap til Etiopia Klette Reiseforum 10 17-07-2016 04:55
Valg av flyselskap til Asia? Savipix Reiseforum 20 05-02-2016 02:28
Routing-valg USA til Dubai ENTO Flyforum 4 09-06-2015 20:27
Hjelp til valg av flyselskap i F-class fluxie Reiseforum 17 20-10-2010 21:10


All times are GMT +2. The time now is 23:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.