Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-09-2008, 14:26   #1
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Oppdaget at jeg har klart å booke noen billetter med SAS/Icelandair med feil navn, dvs. fornavn og etternavn er byttet om. SAS kundeservice sier at jeg omtrent kan se bort fra sjansen for å reist på disse billettene. Hva tror dere som jobber på innsjekk?

Skal prøve å ringe WIAS (booket på wideroe.no), men wideroe.no er nede så jeg finner ikke nummer dit nå.
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 14:39   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Du aner ikke hvor mange som gjoer det samme.....

Det er ikkeno problem. Som i multiplikasjon - faktorenes orden er likegyldig! Slapp av og glem hele saken.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 14:41   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Har selv reiser med SAS hvor navnene har blitt byttet om og som LN-MOW sier. Ikke noe problem. Så god tur!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 14:47   #4
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Flott, takk MOW. Snakket nettopp med Icelandair på Island, og de sa omtrent det samme. Hvis jeg skulle reist til USA burde jeg dratt til flyplassen med en gang og fått gjort en reissue, men ellers bare ta det ved innsjekk. (men de aksepterer altså slike korrigeringer uten problemer om det krever reissue også)

Har jo booket ørten ganger før på wideroe.no, men denne gangen gikk det tydeligvis litt fort. Men det er søren meg ikke lett å vite hva som er rett og galt når du får eticket-kvitteringen på mail...

Huskeregel for fremtiden (er det rart med blir forvirret?):
Hr Fornavn Etternavn (amadeus-bekreftelse)
Etternavn Fornavn mr (eticket-kvittering)

:-)
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 14:51   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Quote:
Originally Posted by Andrev View Post
Har jo booket ørten ganger før på wideroe.no, men denne gangen gikk det tydeligvis litt fort. Men det er søren meg ikke lett å vite hva som er rett og galt når du får eticket-kvitteringen på mail...
Et tips er å opprette en profil på wideroe.no. Da taster jeg bare inn brukernavn og passord hver gang jeg bestiller og alt annet (navn, kredittkort etc) gjøres automatisk, og da slipper man å gjøre feil itillegg til at man sparer tid
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 14:53   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Quote:
Originally Posted by Andrev View Post
Flott, takk MOW. Snakket nettopp med Icelandair på Island, og de sa omtrent det samme. Hvis jeg skulle reist til USA burde jeg dratt til flyplassen med en gang og fått gjort en reissue, men ellers bare ta det ved innsjekk. (men de aksepterer altså slike korrigeringer uten problemer om det krever reissue også)
Det er heller ikke noe problem. Navnet kan korrigeres i et eget felt i API som er 'utenom' bookingen. Aarsaken er at navn i API maa matche passet noeyaktig og det er det ofte at flybestillingen ikke gjoer ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 15:32   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Og her er mer lesestoff i sakens anledning: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=31954
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 17:31   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,919
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Dette har vel vært oppe sånn cirka en million ganger her på forumet, og det er ingen som opplever problemer med det.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 18:17   #9
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Så sent som idag har jeg checked 6 svenskere AAR-CPH hvor navnene var byttet rundt
nema problema

hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 19:06   #10
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Det er ikke noe nytt... Og som MOW sier, APIen kjøres jo separat uansett.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 22:18   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Dette er faktisk noe som har dukket opp med internet og selvbooking .. det er enormt mange som ikke klarer aa taste for- og etternavn riktig .. enten det er hos oss, hos SAS eller paa andre bookingportaler. Saa dette er noe btransjen har maattet venne seg til. Det kan selvfoelgelig gjoere det vanskeligere aa spore opp en booking hvis man ikke har ref-nummeret, men ellers har det ingen betydning.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 22:56   #12
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Var beroligende svar dette Var ikke så veldig stresset før jeg ringte SAS, det var nok ikke det smarteste stedet å ringe... Men det ordner seg jo. Er fortsatt et stykke igjen for å gjøre selvbooking idiotsikkert, gitt... (alltid fascinerende hva brukere får seg til å gjøre uansett)

Sjekket dem inn på web nå i ettermiddag. Icelandair holder de 6 første radene monkey class borte fra ASR, så det er veldig smart å være tidlig ute med innsjekk. Exit row funker jo ikke når man har barn, men uansett fint å sitte langt fremme.

(og profil på widerøe har jeg, men det hjelper jo ikke så mye når man skal bestille for andre eller flere enn seg selv)
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 06-09-2008, 23:06   #13
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Jeg som jobber i et asiatisk selskap ser dette hele tiden, da det som regnes som for- og etternavn kan variere litt fra land til land og det legger opp for en del forvirring på akkurat dette punktet. Som tidligere sagt her - dette er langt fra uvanlig.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 00:04   #14
memphis_belle
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 167
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette er faktisk noe som har dukket opp med internet og selvbooking .. det er enormt mange som ikke klarer aa taste for- og etternavn riktig .. enten det er hos oss, hos SAS eller paa andre bookingportaler. Saa dette er noe btransjen har maattet venne seg til.
Hm. Noen burde kanskje fortelle dette til SAS kundeservice?
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 12:27   #15
SK384
ScanFlyer Crusty
 
SK384's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 3,182
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Slenger meg på med et spørsmål jeg også. Fikk akkurat beskjed her før i dag om at vi er en liten gjeng som skal til London like over jul. Billetter har arbeidsgiver allerede bestilt gjennom Ryanair (Det kan jo bli en opplevelse.....) Saken er den at jeg har et mellomnavn og han som bestilte har ikke tatt med det. Er det noe som kan skape problemer? Ryanair er jo ikke kjent for å være det mest fleksible og kundevennlige selskapet på den kloden.
SK384 is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 12:40   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,825
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Slenger meg på med et spørsmål jeg også. Fikk akkurat beskjed her før i dag om at vi er en liten gjeng som skal til London like over jul. Billetter har arbeidsgiver allerede bestilt gjennom Ryanair (Det kan jo bli en opplevelse.....) Saken er den at jeg har et mellomnavn og han som bestilte har ikke tatt med det. Er det noe som kan skape problemer? Ryanair er jo ikke kjent for å være det mest fleksible og kundevennlige selskapet på den kloden.
Ikke nødvendig å ta med mellomnavn i reservasjonen
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 12:44   #17
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,363
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Nei, dette går helt fint. Men som noen har vært inne. Problemene skaper man selv hvis man spør kundeservice hos diverse selskaper (tydeligvis også SAS).
__________________
Neste flyvning:
24.01.23: OSL-LPA (DY 1816)
01.02.23: LPA-OSL (FS 1283)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 12:59   #18
Andrev
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen
Posts: 565
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Ja, i dette tilfellet var det ingen som sa noe som helst, personen på bagdrop skjønte umiddelbart hva som var fornavnet :-) Om man googler på dette temaet, finner man mange rare historier om hva kundeservice hos diverse flyselskaper får seg til å si om man spør om sånt.

Men i USA forresten, der driver jo TSA hele tiden og sjekker at navnet i pass/ID stemmer over ens med navnet på boarding pass? (de later som i alle fall, vet ikke om de kan lese)
Andrev is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 13:00   #19
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Tingen er at du vil aldri få svaret "dette går fint" når du ringer og spør, med mindre det er fullstendig åpenbart att det ikke er noe som helst problem. Dette på grunn av at det er ikke personen på telefon som tar denne avgjørelsen, den blir tatt på flyplassen. Selvfølgelig vil da personen i telefonen ikke sette seg i en posisjon der denne lover noe som denne ikke har noen kontroll over.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 08-09-2008, 14:31   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,917
Default Re: Booking med feil navn (fornavn byttet med etternavn)

Quote:
Originally Posted by Andrev View Post

Men i USA forresten, der driver jo TSA hele tiden og sjekker at navnet i pass/ID stemmer over ens med navnet på boarding pass? (de later som i alle fall, vet ikke om de kan lese)
Saa lenge navnet stemmer, er faktorenes orden likegyldig ... har aldri hoert om noen som har hatt problemer. Opp til naa har man faktisk kunnet reise uten ID - man har bare maattet finne seg i litt ekstra kroppsbefoeling. Et lyst hode i DHS har imidlertid funnet ut at det aapnet for muligheter for at personer paa Ny-Fly-listen kan komme seg ombord (duhh!), saa det er det naa slutt paa... etter hvor mange aar?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tre fornavn, ett etternavn RSL Reiseforum 9 08-12-2012 23:16
Feil navn på booking gjennom supersaver.no ossie Reiseforum 3 10-07-2012 17:39
Fikk med mellomnavn i etternavn feltet på bestilling. krise? siagdestein Reiseforum 7 01-06-2012 00:59
Booking med BA til USA og særnorsk navn? Utpaatur Reiseforum 9 24-11-2009 11:19


All times are GMT +2. The time now is 20:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.