Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-03-2017, 13:16   #1
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Med Blue Air sin oppstart av direkterute til Bucharest, ønsker jeg å avlegge et besøk til Romania i høstferien (har to uker fri, så er fleksibel). Jeg er takknemlig for tips til hva man burde gjøre og hvor man burde besøke med en uke til rådighet, som lett kan la seg gjennomføre uten å måtte leie bil. Jeg er i grunn åpen for det meste av forslag, og er spesielt fan av flott natur, interessant arkitektur og mat/drikke.
Har noen erfaring med å besøke Moldova og Transnistria fra Romania? Hvordan er prosessen for å besøke sistnevnte? Ser ganske straight forward ut, men kult om noen har erfaring fra de siste årene.

På forhånd mange takk for hjelpen.
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 16:06   #2
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Jeg har erfaring fra Moldova/Transnistria. Veldig spesielt. Vær obs på super korrupte grensevakter. Vi måtte totalt betale 250 $ i bestikkelser til de forskjellige grensepostene. Vi krysset da fra Ukraina også.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 19:03   #3
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Var i Transdnjestr på selveste 9. mai i fjor. Flott tur, nesten verdt en trip report, men dårlig med fly-relaterte ting på den turen. Vi (fire av gutta på tur) hadde orget med en lokal Trandnjestr-guide (han snakket sågar svensk!) som hentet oss på hotellet i Chisinau med bil. Han kjørte oss til Tiraspol, det var en liten stopp på "grensen" mellom Moldova og Transdnjestr, vi betalte noen euro og kunne så være i "landet" i 10 eller 12 timer, husker ikke nøyaktig. Vi dro videre med bil til Odessa, også vel verdt en tur, men utenfor din scope. I selve Chisinau er det egentlig ikke så fryktelig mye å se på, men du har endel gode vingårder en til to timer unna, de er verdt et besøk. Cricova er nok den mest kjente. Det er da også den mest turistifiserte , og vinen er heller ikke den beste. OK, smak og behag, men jeg liker spesielt Chateau Vartely og også Purcari mye bedre. Ville definitivt tatt et besøk på C.V. Transdnjestr/Tiraspol er også vel verdt en tur. Er du interessert send meg en PM, så kan jeg se om jeg finner han kontakten i Tiraspol.

Romania har veldig mye å by på, mye flott natur oppe i fjellene. Biltur på "Transfagaracan"- veien er en opplevelse. Bucuresti har jo også endel sightseeing steder du bør få med deg der. Regionen generelt har et behagelig klima til ut i okt/nov, så høstferien burde være godt innafor.

God tur!

Edit: PS: Som Sondbjo også sier er det mye vanskeligere å komme inn i Moldova via Transdnjestr fra Ukraina enn omvendt. Transdnjestr er offisielt fremdeles en del av Moldova, på samme måte som Serbia ser på Kosovo. Inn fra "moderlandet" er ok, motsatt må det nok smøres. T/R Transdnjestr fra Chisinau/Moldova burde ikke være noe problem.

Last edited by KnutW; 13-03-2017 at 19:08.
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 20:19   #4
Lars60
Newcomer
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 2
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

En utrolig god nyhet at det nå opprettes en direktelinje fra OSL til OTP. Det har vi som er Romaniavenner ventet lenge på.

Romania er et utrolig vakkert og ikke minst spennende land. Selv er jeg i landet flere ganger i året og har besøkt landet hvert år siden 1994.

Det er utrolig mye man kan gjøre i Bucuresti og med utgangspunkt fra Bucuresti.

Hvis du ønsker å bli bedre kjent med Romania, Rumensk kultur og ikke minst få reisetips om Romania så er jeg administrator for en Facebook gruppe som heter:

Romania - sett med positive øyne

Her kan du finne masse interessant stoff om Romania og ikke minst treffe mange hyggelige Nordmenn og Rumenere som kan svare på alt du måtte lure på. Søk opp gruppa og klikk "bli medlem"

Last edited by Lars60; 13-03-2017 at 20:23.
Lars60 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 20:22   #5
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Jeg har kun verdt i Moldova, innlegget over beskriver min opplevelse bra. Jeg var der med jobb, men rakk vingårdsbesøk. Jeg var på Milesti Mici som har en imponerende vinkjeller. De fleste vinene er utrolig billige med norske øyne. Prisnivået er generelt hyggelig for nordmenn. Chisinau er ikke en veldig spennende by, men et besøk er jo på sin plass om du er i landet. Landsbygda er relativt fattigslig men folk er svært gjestfrie. Jeg var ikke i Transnjistria, så jeg kan ikke gi råd om området. Rumensk er offisielt språk, men russisk er hovedspråk i endel områder, og det finnes flere minoritetsspråk. Folk i hovedstaden snakker mer engelsk enn utenfor. Mange snakker italiensk da det ligger språklig nær rumensk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 20:36   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,510
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Quote:
Originally Posted by Lars60 View Post
E
Romania - sett med positive øyne

Her kan du finne masse interessant stoff om Romania og ikke minst treffe mange hyggelige Nordmenn og Rumenere som kan svare på alt du måtte lure på. Søk opp gruppa og klikk "bli medlem"
Forespørsel sendt. Mvh Trond.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 22:03   #7
Dc-10
ScanFlyer Blue
 
Dc-10's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: Stange
Posts: 85
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Vil bare si som flere nevner at grensevaktene er noe for seg selv.
Tok Taxi til grensen Romania/Moldova og skulle videre til Ukraina.
Grensen Romania/Moldova bør en beregne særs god tid, vi brukte totalt 5! ja 5 timer på grensen. Det var helt håplaust.
Dei stod og kikka på oss og spurte om alt mulig, kom det bil ble vi bare bedt om å vente og slik gjekk kvelden.
Helt til vakt skifte, da skulle grensevakten hjem og sendte oss over grensen.

Så skal du over Galati grensen helt sør (Romania/Moldova) så beregn god tid eller kom like før vaktskifte.

Ellers om Ukraina er aktuelt så pleier det å gå fint fra Moldova/ Ukraina med norsk pass.
Dc-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2017, 22:23   #8
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Jeg var en tur i Romania, Moldova og Transistria i 2013.
Srev i den forbindelse en liten trip report om turen☺️
https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=121796
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2017, 08:16   #9
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Hei igjen, og takk for mange gode tips, folkens! L1011-500, jeg skal lese gjennom rapporten din - den ser veldig flott ut.
Lars60, mange takk for invitasjonen til gruppen deres på Facebook, jeg sender unna en forespørsel i løpet av dagen. KnutW, takk for tipset om vingårder. Både samboeren min og jeg er glade i vin, og hun blir nok glad om jeg kommer hjem med noen flasker man ikke får tak i på vinmonopolet.
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2017, 23:49   #10
Concorde
BA Concorde Sep 1998
 
Concorde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hvalstad, Asker
Posts: 3,332
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Hvis du har god tid, kjører du fra Bucuresti-Cluj-Oradea eller Baia Mare til Budapest så får du med deg Tokaji på veien.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 15-03-2017, 12:41   #11
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,253
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Jeg har kun verdt i Moldova, innlegget over beskriver min opplevelse bra. Jeg var der med jobb, men rakk vingårdsbesøk. Jeg var på Milesti Mici som har en imponerende vinkjeller. De fleste vinene er utrolig billige med norske øyne. Prisnivået er generelt hyggelig for nordmenn. Chisinau er ikke en veldig spennende by, men et besøk er jo på sin plass om du er i landet. Landsbygda er relativt fattigslig men folk er svært gjestfrie. Jeg var ikke i Transnjistria, så jeg kan ikke gi råd om området. Rumensk er offisielt språk, men russisk er hovedspråk i endel områder, og det finnes flere minoritetsspråk. Folk i hovedstaden snakker mer engelsk enn utenfor. Mange snakker italiensk da det ligger språklig nær rumensk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
*vært, var for ille skrivefeil av meg at den måtte korrigeres. Det var ikke mulig med edit lenger.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
APR WMI-EIN FR 738, AMS-ARN SK 32N, BMA-HEL AY A72, HEL-OSL AY 320, OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738, MAY WAW-OSL DY 738, OSL-ARN DY 738, ARN-AMS 738, EIN-WAW W6 321, WAW-VIE OS E95, VIE-KLU OS A72
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 18:39   #12
LN-CMN
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL/ENGM
Posts: 710
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Vurdere å reise til Romania selv i sommer, har en del rumenske kollegaer som har invitert meg, så tenkte benytte sjangsen. De har planlagt å ta meg med til Brasov og Bran (Draculas slott) i tillegg er det en del å se i Bucuresti, flotte parker med innsjøer (båttur), store bygg og avenyer osv I tillegg snakker de varmt om Constanta/Mamaia (kysten), og fjellene i seg selv (Transfargasan). Utover deg nevnes byer som Timisoara, Targu Mures og Cluj Napoca. Håper dette kan være til hjelp, god tur
__________________

Kommende flyvninger: APR: OSL-CPH-CHQ (SK) MAY: CHQ-OSL (SK)

Instagram: flapsandspoilers

Last edited by LN-CMN; 15-04-2017 at 18:47.
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 15-04-2017, 22:44   #13
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,758
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Ting fungerte generelt mye bedre i Romaia enn i Moldova og det var mye letter å være turist der.

Tok tog fra Chisinau til Transnistia. Det var ingen grensekontroll man måtte gjennom på stasjonen med ankomst, men det var noe som hadde en stengt luke som jeg skjønte var noe med immigrasjon. Måtte styre endel for å få dem til å åpne og gi meg et stempel. Regnet med at det kunne bli problemer ved utreise om jeg bare gikk forbi. Dro tilbake med full marshrutki og ble bare vinket forbi grensestasjonen. Hadde forberedt meg på krav om bestikkelser ved utreise.

Bran-borgen er skikkelig turist-felle og egentlig lite å se, men det er visst likevel et must å ha vært der. Kjøp krystallkuler med borgen inni og flaggermus istedenfor snekorn om man rister den.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 19-05-2017, 13:57   #14
Kashgar
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 71
Default Re: Romania (og kanskje Moldova) i oktober

Nå har jeg bestilt billetter til både Romania og Moldova, så jeg takker nok en gang for tipsene jeg har fått om det ikke faller i glemmeboken skal jeg skrive en trip report også
Kashgar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
På tur i Romania, Moldova og Transnistria L1011-500 TripReports 64 06-02-2014 19:39
Air Moldova på OSL inger Bilder & foto 7 16-09-2011 19:33
Spotting tour to Moldova with IL-18 charter Sashkamaa Bilder & foto 4 27-08-2009 11:48
Moldova/ Russland, IL-18/ TU-154 m.m. Eirik TripReports 16 15-05-2009 13:25
Har det kommet noe fly fra Moldova? Fellowship Flyforum 3 05-09-2006 20:04


All times are GMT +2. The time now is 07:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.