Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-05-2013, 15:38   #1
jameson82
Flysitter
 
jameson82's Avatar
 
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,934
Kamera Reisetips i Australia - Hovedtråd

Siden jeg ikke kunne finne noe sånt så starter jeg denne.

Neste DM tur ser ut til å gå til Austalia i November og dermed lurte jeg på om noen hadde noen tips til hva man som solo-traveller kan gjøre i 2 uker her.
Sydney har jeg sett før så kunne tenkt meg noe mindre urbant
__________________
Flights since 08/01.2010
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2013, 17:15   #2
kimmam
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2009
Location: Oslo
Posts: 356
Default Re: Australia -Hovedtråd

Jeg vet ikke helt hva du er ute etter, men jeg kan absolutt anbefale noen dager på Tasmanias østkyst. Fantastisk natur med kritthvite strender og krystall-klart vann. Hvis man leier bil så kan man reise innom småbyene langs kysten. Et behagelig 'laxed' tempo der. Verdt å besøke er Bay of Fires og Wine Glass/Coles Bay. Det er også mulig å få sett pingviner der Melbourne er også en fin by.
__________________
kimmam is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2013, 19:00   #3
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Australia -Hovedtråd

Vil anbefale Melbourne på det aller varmeste. En fin fin by. Dessuten bør man ta seg en tur langs Great Ocean Road.
storg is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2013, 19:20   #4
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Australia -Hovedtråd

Adelaide synes jeg er en flott by.
Mange trivelige forstader og flotte omgivelser
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2013, 20:38   #5
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Australia -Hovedtråd

Det er mykje å finne på. Eg fekk reist litt rundt då eg studerte i Brisbane. Kjenner kun til delar av austkysten. (Og for å ha sagt det; Brisbane er ikkje rare attraksjonen ). Surfers paradise (det held med ein halv dag). Byron Bay: meeeget fint og laid-back, iallefall i si tid... Stradbroke Island og/eller Fraiser Island: lite folk, fine strender, moglegheit til turar/camping/4WD-køyring mm. Elles vil eg definitivt anbefale Great Barrier Reef, ein eller anna stad på kysten. Det er ikkje så dumt å bli med på båttur nokre dagar der. Dykke/snorkle/nyte livet. Det er fleire kategoriar båtar der: party-båtar, gamle konkurransehavseglarar med ditto dårleg plass og meir behaglege båtar. Eg hadde iallefall ein fantastisk tur der!

Elles å har du jo moglegheit til å oppleve mange typar klima på turen (ikkje heilt sikker på korleis veiret er i november), vått og tropisk nordpå, varmt på midten og kaldt i sør, vil eg tru.

Australia er eit land eg gjerne reiser tilbake til. Berre lurer på kva eg skal velge vekk...
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2013, 23:33   #6
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 375
Default Re: Australia - Hovedtråd

Det blir konferanse i Sydney på meg i oktober, woooohoooo! Jeg har ikke vært der borte før. Med små barn kan jeg dessverre ikke ta meg mer tid enn akkurat nødvendig for å få tatt unna jet-laggen. Konferansen begynner 21. oktober, da må jeg ha kommet meg over det verste. Er det noen som har noen gode råd for når jeg bør dra fra Oslo for å være rimelig klar? For egen del tror jeg at jeg ikke bør tilbringe mer enn en natt på fly, jeg får nesten aldri sove på fly, selv hvis jeg har flere seter jeg kan legge meg ned på.

Jobben bruker HRG som reisebyrå, så jeg må booke gjennom dem. De har et webgrensesnitt som vi skal bruke, men det er nokså ubrukelig på litt mer kompliserte turer ettersom man ikke spesifisere når man skal være framme, ei heller at jeg ikke vil fly mer enn en natt. Og det hadde det vært veldig stilig hvis jeg kunne få med meg A380 og B787 på turen, og sånt går iallfall ikke an å spesifisere...

Det er vel noen her som har erfaring med bookingsystemene, så jeg lurte på om det er realistisk hvis jeg sender dem en mail, og spør etter om de kan søke etter fly som er framme på et bestemt tidspunkt, ikke ha flere netter på fly, og spørre flytype, er det helt urealistisk at de kan søke på sånt, eller er det verdt et forsøk?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 22-07-2013, 23:15   #7
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Australia - Hovedtråd

Å finne en reiserute som har en avgangstid du vil ha, og en reisetid du vil ha, er vel én av grunnene at reisebyråer eksisterer - det er ikke rakettforskning for en reisekonsulent.

Ellers håper jeg det kommer flere tips, da det ser ut som om det blir en tur til MEL (og sikkert rundt omkring også) i slutten av oktober for meg også.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2013, 12:32   #8
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Australia - Hovedtråd

Jeg planlegger tur i november med EB poeng men er litt skeptisk til å reise så langt/lenge solo og vil kankje ta en liten tur over til NZ. Er det lett å komme i kontakt med fremmede i australia. Noen tips om hvor og hvordan jeg bør reise og bo på en 2-3 ukers tur.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2013, 12:59   #9
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Australia - Hovedtråd

Jeg har møtt veldig mange trivelige australiere og "kiwier" på mine aleneturer. Alt fra en hyggelig australsk kar som jeg kom i snakk med på bussen under en utflukt fra Ho Chi Minh til Cu Chi-tunnelene, til en veldig humørfylt "kiwi" som opprinnelig var fra England, men er nå i stedet er melkebonde på New Zealand... Har ikke vært i noen av landene selv, men de jeg har møtt derfra har vært veldig utadvente og hyggelige.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 01:23   #10
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Jeg planlegger tur i november med EB poeng men er litt skeptisk til å reise så langt/lenge solo og vil kankje ta en liten tur over til NZ. Er det lett å komme i kontakt med fremmede i australia. Noen tips om hvor og hvordan jeg bør reise og bo på en 2-3 ukers tur.
Min oppfatning er at australiere er svært åpne og ærlig nysgjerrige, særlig når de får høre at man er fra Europa/Skandinavia/Norge. Møtte flere som hadde overraskende god kunskap om lille Norge. I Melbourne er atmosfæren betydelig mer laidback enn i Sidney.

Hvordan du skal reise og bo avhenger vel mest av økonomi og preferanser i forhold til komfort. Buss går det overalt hele tiden, men det koster ikke skjorta å fly heller.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 09:09   #11
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Australia - Hovedtråd

Ingen problem å reise aleine i Australia, lett å komme i kontakt med lokalbefolkningen (dog ikke så lett med asiatere, har jeg forstått), og på flere av stedene langs østkysten finner du nok likesinnende. Buss er ingen problem, men om du har lite tid, så ville jeg valgt fly, som heller ikke er noe særlig dyrt, men avstandende er enorme.
Om du kun skal være i Australia, og utgangspunktet er Sydney, er jo Østkysten fint å begynne med . Alt melloom Cairns og Melbouren er verdt å oppleve her hvertfall. Jeg og noen kompiser hadde en tur for noen år tilbake, og tok utgangspunktet i Airlie Beach noen dager for å komme oss ut til Great Barrier Reef og Whitsunday Islands ( noe som kan anbefales), da flydde vi ifra Sydney til Mackay. Vi tok buss videre nedover, men det tok evigheter å komme til Fraiser Island (verdens største sandøy), som også var en fin opplevelse.
Det finnes også gode connetion til NZ og eksotiske steder som f.eks Fiji, til nokså greie priser. God Tur
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 14:24   #12
jordbarsyltemannen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 78
Default Re: Australia - Hovedtråd

Siden denne tråden allerede omhandler Australia prøver jeg meg her.

Helt fersk her på forumet, så prøver fortsatt å lære meg alle forkortingene som blir brukt her ;-)

Jeg skal reise til Brisbane med konen 20. des med retur 10. jan 2014. Reiser fra Bergen (kan reise fra Oslo også).
Jeg lurer litt på hvordan jeg kan maksimere bonuspoengene på denne turen.
Har akkurat bestilt AmEx Premium (fikk ikke Platinum). Tenkte å betale reisen med dette kortet.

Fra Bergen til Brisbane er billigste reise for to personer 27 000 t/r med British Airways (finn.no). Problemet er da at jeg ikke får Eurobonus-poeng.
Hvor mye er er det verdt å gå opp i pris for å få Eurobonus-poeng?
Er det bedre å dele opp reisen? Evt å satse på Oneworld i stedet for Star Alliance?

Kan det være verdt å bruke Lifemiles? Ser at de har tilbudet sitt i august også. De har ledig til Brisbane fra Oslo den 22. des.
Hvis jeg da kjøper 150 000 poeng på det tilbudet og kjøper de resterende 70 000 poengene som turen koster, vil turen bli på totalt 22 000 tur/retur.
Forsvinner disse setene fort? Kan jeg risikere at når jeg har kjøpt miles så er det ikke flere seter ledig?


Setter stor pris på svar :-)
jordbarsyltemannen is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2013, 19:24   #13
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Australia - Hovedtråd

Velkommen til forumet.

Her var det mye å ta tak i. Har litt dårlig tid, så det blir delvis i stikkordsform:

- flyplasskodene får du forklaring på ved å holde musen over.
- Fant SQ (Singapore Airlines) for et par tusen kroner mer enn BA pr pers fra Oslo (med kayak.no). Har ikke sjekket om bookingklassen(e) gir EuroBonus-opptjening.
- Om du kan reise en dag tidligere koster det 10 700 pr pers med KLM+Etihad. Du kan da kreditere Etihad-flightene til f.eks. AA (alle bookingklasser gir 100%), og bruke det som oneworld-program.
- for å kunne kjøpe LifeMiles må kontoen være opprettet før 1. august. Hvis du/dere har det, kan du kjøpe de resterende poengene til ca samme pris som kampanjeprisen ved å bruke cash+miles som betaling. Totalt kan man kjøpe 375 000 på den måten, men ca 300 000 gir best verdi.
- å ta ut bonusreiser i økonomi (Y) gir mye dårligere uttelling enn i business (C) eller første klasse (F), men dere er veldig sent ute for å få tak i to bonusseter i C. Jeg hadde enten gått for kjøpt billett i Y eller bonusbilletter i C hvis dere finner det.
- om du finner bonusseter er det lite sannsynlig at de forsvinner på minutter, men det kan endre seg på timer/dager. Så hvis dere har nok miles og finner ledige seter ville jeg ha booket kjapt.

Jeg tror min strategi hadde vært Dividend Miles. De har en pågående 100%-kampanje i august, og hvis dere registrerer dere nå vil dere rekke å kjøpe med bonus (kontoen må være 12 dager gammel). Det koster 120 000 miles t/r per person i business, og da kan dere også inkludere en gratis stopover en av veiene om ønskelig. Hvis dere kjøper 50 000 med 100% bonus + 20 000 til full pris kommer det totalt på ca 15 500 for 120 000 miles. De er ganske liberale når det gjelder rutevalg, og man får mye for pengene - ulempen er at man selvfølgelig ikke tjener poeng (eller status) på turen. For en så lang reise vil jeg likevel si at det er verdt det for å reise i business. Forutsetningen er jo at dere finner tilgjengelig seter begge veier - men dere kan sjekke det først, sette bookingen på hold, og så først kjøpe poeng, slik at dere ikke risikerer å brenne inne med dem.

Se http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=91157 og http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=95689
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 07-08-2013, 16:28   #14
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,739
Default Re: Australia - Hovedtråd

Tok turistløypa da jeg hadde en påsketur til Australia. Fløy Finnair billig til Sydney og tok billige lokale fly booket separat.

-Først Sydney som er en fantastisk by. Skulle også innom Blue mountain, men forsinkelsen til Finnair spiste opp den tiden.

-Fløy så til Uluru/Ayers rock. Dyrt sted å bo, men likevel en fantastisk opplevelse å se solnedgang og soloppgang over den store steinen.

-Fløy så til Cairns hvor det vrimlet av backpackere. Dykking utenfor var en stor skuffelse. Man må visst ned til Lady Elliot Island for å få bra dykking. Styr unna Green Island.

-Morsom tur med gammel jernbane til den alternative byen Kuranda og gondolbane gjennom regnskog tilbake.

-Trodde først jeg skulle ta tog eller buss ned igjen til Sydney, men da jeg fant ut hvor langt det virkelig var slo jeg fra meg den tanken.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 19:05   #15
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Australia - Hovedtråd

Noen som har kjørt mellom Sydney og Melbourne eller vv? Finnes masse info på nettet, men er det noen her som har gjort og har noen tips?
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 19:29   #16
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Noen som har kjørt mellom Sydney og Melbourne eller vv? Finnes masse info på nettet, men er det noen her som har gjort og har noen tips?
Har ikke gjort det selv. Men om de jeg har hørt som har gjort det, så bør man starte tidlig, om man tenker på å gjøre det på 1 dag, for å komme frem før mørkets frembrudd, slik at man unngår evt kenguru på motorveien, hvertfall om man ikke har en kufanger.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 20-08-2013, 20:01   #17
The Ticketor
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
Default Re: Australia - Hovedtråd

Poenget er absolutt ikke gjøre det på 1 dag. Det skal jo stoppes og oppleves ting på veien, og det er det jeg gjerne får tips på. Regner med 2 overnattinger på veien.
__________________
Flighter fra 01JAN08:
The Ticketor is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2013, 13:33   #18
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
Default Re: Australia - Hovedtråd

Ville nok også brukt noe mer enn en dag ja. Vi hadde tenkt å kjøre, men med knapp tid pga andre ting vi skulle innom ble det fly. Men kan nevne Phillip Island, ligger en liten omvei, men fantastisk syn å se noen tusen mini pingviner komme i land samtidig på kvelden.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 21-08-2013, 16:13   #19
ESSA_TWR
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Location: On top of ESSA
Posts: 80
Default Sv: Re: Australia - Hovedtråd

Quote:
Originally Posted by The Ticketor View Post
Noen som har kjørt mellom Sydney og Melbourne eller vv? Finnes masse info på nettet, men er det noen her som har gjort og har noen tips?
Jag körde Sydney-Melbourne-Adelaide för två år sedan. Två övernattningar per delsträcka är att rekomendera om man vill hinna med att stanna och uppleva något på vägen.
ESSA_TWR is offline   Reply With Quote
Old 14-03-2014, 22:40   #20
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Australia - Hovedtråd

Er det noen som kan anbefale et hotell i Sydney i middelsjiktet? Gjerne noe som gir litt valuta for pengene og EB-poeng. Det ser ut til at hotels.com har en god pris på Radisson Hotel & Suites Sydney.
Herlov is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nice - hovedtråd martino Reiseforum 85 09-08-2023 22:38
Lisboa (hovedtråd) Someone Reiseforum 57 14-12-2018 16:42
Hovedtråd: Amsterdam JonathanAxell Flyspotting 24 18-04-2015 17:01
Hovedtråd: Roma Harald Oanes Flyspotting 0 17-09-2011 09:50
Reisetips? Superhai Flyforum 3 13-12-2004 16:05


All times are GMT +2. The time now is 20:42.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.