Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2015, 09:27   #1
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Pyongyang-Gangnam-Palau

Det har lenge vært en drøm for meg å reise til Nord Korea. Jeg har nesten klart å få det til før men det har ikke latt seg gjøre før nå. Denne reisen har jeg brukt en del tid å planlegge, da ikke alt gikk etter planen. Til min store fortvilelse så ble mitt turkmenske visum avslått. Derfor måtte jeg finne et nytt land til å erstatte nummer 99. Dette valget falt på Palau. Palau er et lite land sørøst for filipinene. Det er få fly som går dit men den enkleste måten er å reise fra Seoul. Det går fly fra Manila også men med en mye mindre frekvens. Da jeg fortsatt er på reisen så blir rapporten oppdatert underveis. Jeg er nå på slutten av reisen så jeg har slippet ut av DPRK

Reisen kommer til å se slik ut:
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	map.gif
Views:	2420
Size:	18.3 KB
ID:	38860  
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2015, 16:29   #2
Peder96
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2013
Location: Sandefjord, Vestfold.
Posts: 128
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Detta blir interessant! Glæd mæ´.
Peder96 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2015, 18:59   #3
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

30.06.2015
Turkish airlines
Oslo-Istanbul
A330
Endelig hadde dagen for avreise kommet. Normalt så pleier jeg ikke å få sove før jeg reiser på ferie men denne gang så var jeg heldig og fikk sove nesten hele natten. Turkish airlines hadde de beste prisene på business. Jeg har aldri prøvd Turkish på langdistanse før, så jeg var ganske spent siden jeg har hørt så mye positivt om maten. Jeg har prøvd Turkish før men da på korte flyvninger i Økonomi. Når jeg booket Booket billetten så var det satt opp a321. Jeg ble derfor godt fornøyd da jeg så den var byttet ut med a330. Stor skjerm og flat seng fikk turen til Istanbul til å gå fort. Maten om bord bestod av kylling og potetmos. Altså er ikke menyen så veldig forskjellig i C og Y på denne ruten. Jeg hadde over 6 timer i Istanbul noe som gjorde at jeg sjekket inn på transitthotellet der. Istanbul er en moderne flyplass men et forferdelig stressende sted å være. Derfor var det godt og gjemme seg på rommet noen timer før neste flytur.

Istanbul-Seoul
01.07.15
Turkish Airlines
B 777-300

Etter å ha sjekket ut av transitt hotellet så fikk jeg litt tid i CIP loungen til TK. Den er blant de største loungene jeg har vært i. Den har et topp utvalg av mat og drikke og et utvalg av aktiviteter man kan fordrive tiden med. Etterhvert så begynte ombordstigningen. De nye B777 til TK er en glede å reise med. Det er internett om bord og dette er inkludert i business billetten. Man kan bruke det så mye man vil under hele flyturen. Nette fungert bra noe som er uvanlig i luften. Etter en stund så begynte matserveringen og jeg prøvde en gresskarsuppe til forrett, lam til hovedrett og Jordbær og «Mascapone Cream» til dessert.



Etter flyturen så sjekket jeg inn på Nest hotell Incheon. Og det så slik ut:



Jeg angret noe på dette valget. Det gikk buss kun en gang i timen og det lå ganske øde til. Hotellet virket ganske tomt og restauranten stengt. Dette var et 4 stjerners hotell og ganske nytt. Rommet var fint men ganske lite. Jeg bestilte igjennom hotwire.com da jeg håpet på å få Grand Hyatt. Nest hotell hadde jeg nok ikke bestilt av fri vilje.

Neste del blir om Palau og reisen dit. Fortsettelse følger!
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2015, 11:54   #4
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Telefonen min sluttet netopp å fungere. Den er helt ny(s6 edge). Andre som har opplevd dette? Den responderer ikke på lading. Ikke så bra for denne raportten sin del De fleste bilder har jeg dog på dropbox
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2015, 13:23   #5
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Prøvd soft reset, holde inne av/på knappen og volum ned i 10 sekunder.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2015, 15:13   #6
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Prøvd soft reset, holde inne av/på knappen og volum ned i 10 sekunder.
Takk for tips men den er fortsatt død. Jeg har fått hjelp til å finne et Samsung service scenter til å fikse den i morgen. Legen sa de fikser sånt på 10 minutter. Så håper det gjelder i mitt tillfelle


Edit:

Eller jo vent etter jeg gjorde det så puttet jeg den i laderen for å prøve den der og da gikk det Det sto 0 % strøm så den har hatt litt kluss med strømtilførselen.

Last edited by Sondbjo; 14-07-2015 at 15:29.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2015, 14:09   #7
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

02.07.15
Seoul-Koror (Palau)
Korean Airlines
Økonomi
B 737-800

Flyene til Palau har en fryktelig rutetabell. Dette gjør det vanskelig å kombinere med hotellets utsjekkstidspunkt, så en ekstra natt måtte til i begge retninger. Jeg har aldri flydd med Korean før, og det er alltid gøy å prøve noe nytt. Jeg var heldig og fikk en treseter for meg selv. Det er kult når det er 4.30 flytid… Jeg har ikke vært så flink med bilder på denne turen bortsett fra i Nord Korea. Men flyet var nytt og alle seter hadde skjermer med et lite utvalg av filmer og kart. En stund etter avgang så ble det delt ut drikke og nøtter.(I Pose :O ) Litt senere kom maten som var det klassiske biff og kylling valget. Jeg gikk for biff og det smakte faktisk bra for å være flymat. Jeg var litt uheldig med valg av reisedag da det var to tyfoner i området, noe som resulterte i forferdelig turbulens før landing. Koror flyplass er veldig liten men de hadde likevel fått nye flybroer. Jeg hadde bestilt Royal Palau Resort som overnattingssted. De har en av 2 strender på øya. Drar man først til et slikt sted så er det jo bra det er en strand der.
Litt bilder fra Palau:

Stranden(menneskeskapt):



Landskap:




05.07.2015
Koror-Seoul-Beijing
Asiana Airlines
C klasse
Jeg fikk faktisk ikke gjort det jeg hadde tenkt på Palau da de fleste turer hadde minimum 2 for å få noe til. Dessuten var mye stengt på lørdag. Det gjorde nesten ikke noe siden hotellområde var så fint at jeg fikk tiden til å gå. Som sagt så har Palau de verste tidspunktene for fly og de fleste går sent på natten. Mitt fly gikk kl. 04.00. Det er alt for tidlig for de fleste men det var eneste muligheten fordi Nord Korea turen begynte 07.07. Det som er lit uvanlig er at loungen er i en egen bygning vedsiden av terminalen. Jeg ble overasket når de sa at det var maks en drikke per person. Det var ingen mat der bortsett fra litt lokal snacks. Her er faktisk OSL og SAS loungen bedre. Det er det ikke så ofte de er. Det var en A321 som skulle ta meg til ICN. Setene var gamle men komfortable. Jeg fikk mat rett etter avgang og sovnet til landing. Jeg hadde 4 timer i loungen i Seoul men de gikk heldigvis fort. Flyvningen til Beijing gikk også fort og etter et godt men sterkt bibimbap måltid så var det klar for landing i Beijing.

Neste del er hoveddelen og reisen til Nord Korea.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2015, 21:32   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Takk så langt. Gleder meg veldig til fortsettelsen og Nord Korea!!
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2015, 02:10   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Glimmers!
Moro å se at du kjører på. Ingen all-in destinasjoner dette heller.
Var i DPRK ifjor og hadde det skuffende fint.
Keep it coming
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2015, 17:39   #10
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Da var det endelig klart for å reise til Nord Korea! Jeg hadde bestilt min reise igjennom Korea Konsult i Stockholm, med dem så for man visumet limt inn i passet. Det er for meg et stort poeng i og med at jeg samler på land. Visum til Nord Korea er veldig enkelt å skaffe seg i forhold til diverse andre land. Alt man trenger å gjøre er å bestille en gruppetur/privat tur hos en av de mange tilgjengelige byråene.

07.07.15
Beijing-Pyongyang
Air Koryo
Tupolev TU 204
C-apitalist class


Jeg hadde bestilt business class som ekstra da jeg aldri hadde kjørt med et russisk byget fly før. Dette skulle siden vise seg å bli tidenes største «ripp off» Etter innsjekk på terminal 2 så bruker man Air China lounge. De har forsåvidt et greit utvalg av mat og drikke, samt et godt fungerende internett. «Boarding» begynte omtrent på tiden og ble raskt overstått. En av tingene jeg var ekstra spent på var maten. Etter takeoff så delte de ut kalde kluter og duker. Litt merkelig at de drikkene vi er vant med hjemme ikke var tilgjengelig. Jeg ble tilbudt en koreansk cider som smakte godt men så ut som vann med kullsyre i. Etter jeg var ferdig med drikken så tok dem inn duken og klappet sammen bordet. Det var da jeg skjønte at C klasse på Air Koryo ikke var en spesielt bra deal! De serverte ikke mat på noen av flyvningene. Hadde jeg visst det hadde jeg aldri oppgradert den billetten. Kim har i det siste ferdigstilt en splitter ny terminal. Den er faktisk meget bra laget og det er enkelt å finne frem til dens fasiliteter. Når jeg kom til tollen så ble mobilen og laptopen min tatt fordi de ville se på bilder og videoene. Jeg er glad jeg slettet The Interview på Itunes-en min dagen før. Ellers så tror jeg det kunne skapt mye trøbbel.
Den første dagen så var det tid for en lettere bytur med besøk av blant annet disse to:



Dag 2
I dag skulle vi besøke mausoleet. Dette er en massiv bygning av marmor og gull. Dessverre så er det fotoforbud på de mest interessante stedene. Her hadde jeg tatt massevis med bilder om jeg hadde fått lov til det. Når man kom inn i bygningen så kom vi til en lang gang med sikkert verdens lengste rullebånd. Det føltes ut som det tok en halvtime bare å ta rullebåndet hehe. Fargen på båndet var faktisk rødt! Etter en evighet på rullebånd og rulletrapper opp og ned så hadde vi kommet til det første rommet som var en samling av medaljer til Kim il Sung. Så ble vi ført videre til et rom med voksstatuer av Kim Il Sung og Kim Jong Il. Der måtte vi bukke på rekke før vi fikk gå til neste rom. Det som møtte meg der var et kolossalt rom i rødt og kisten til Kim Il Sung. Det var en meget spesiell stemning i det rommet. Man måtte bukke tre ganger en ved føttene og en på vær av sidene. Så var det Kim Jong Ils tur. Rommet hans var mye mindre, man fikk ikke samme «wow» følelsen ved å gå in der som hos faren. Det var samme prosedyre der med bukkingen osv. Etter dette så ble vi tatt med til martyrkirkegården.

Her er et bilde med utsikten derfra:



Dette var en ganske lang dag så vi besøkte også Pueblo og Krigsmuseet. Her er et bilde fra Pueblo:



Dag 3:
I dag skulle vi på en lang kjøretur til Mt.Myohyang. Dette var 170 km på ganske øde humpete motorveger. Jeg så kanskje 5 andre buser fram og tilbake på den strekningen. Det er skummelt at noen mennesker greier å få så stor kontroll over så mange mennesker. At slike veier forblir helt øde. På vei til fjellheimen så ble passene våre delt ut med exit stempel. Det vil si alle bortsett fra meg. Guiden mente kontoret ville ha meg i landet i en spøkefull tone. Hun lurte så på hva jeg ville bli i Korea. Jeg må ærlig innrømme at denne spøken gjorde meg lettere nervøs da jeg har hørt at regimet har kidnappet folk før. Vi kom etter vært frem til et buddhistisk tempel hvor vi ble tatt i mot av en guide og en munk. Dette templet var ganske spesielt med massevis med buddha statuer. Om dette faktisk var et ekte fungerende tempel er noe uklart. Det var ingen andre folk der en oss. Etter lunsj så ble vi tatt med gavepallasset. Det er store rom fylt med gaver fra veldig mange land inkludert Norge. Etter omvisningen så fikk vi nyte Mt. Moyhyang fra terrassen på gavepalasset.
Bilde av Mt.Moyhyang:



Dag 4 DMZ
På denne dagen så skulle vi til en av turens høydepunkt, nemlig DMZ og Panmunjom. Det er faktisk ganske langt dit og turen tok godt over 2 timer med buss en vei. Jeg hadde gledet meg til å gå inn i den blå bygningen men det fikk vi ikke lov til. Jeg glemte å ta bilder her da jeg var travelt opptatt av å få in 4G nettet fra Sør Korea for å surfe litt. Det klarte jeg og jeg fikk sendt og mottatt meldinger. Det er svært befriende når man ikke har hatt tilgang til internett på en stund. Etter DMZ så ble det en liten handletur i Pyongyang.
Jeg kjøpte følgende suvenirer:




Merk: sjokoladen ble kjøpt på Paradise Department store i Pyongyang!

Sent på kvelden fikk jeg heldigvis tilbake passet mitt med exit stempel!


Dag 5:
Det var stort sett ingenting som skjedde bortsett fra transport til flyplassen hvor jeg testet flyplassens nye lounge. Jeg ble overasket over å finne oksetunge og and blant det som ble servert. Det var til og med Coca Cola å få tak i. Jeg tok cola fra en automat men dette smakte mer som Nord Koreansk brus… Flyet tilbake til Beijing foregikk på samme måte uten mat.

Litt Bilder fra loungen og flyplassen:









Oppsummering:
Jeg vil si at jeg fikk svært mye ut av å dra på en gruppetur til Nord Korea. Jeg har generelt vært skeptisk til gruppetur men i dette tilfelle så ble jeg positivt overasket. Jeg fikk nesten lyst til å melde meg på gruppetur i fremtiden. Jeg anbefaler alle med interesse å reise da dette er en opplevelse for livet.


Neste del Seoul og Gangnam
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2015, 21:51   #11
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Den nye terminalen ser jo faktisk ganske så bra ut. Loungen like så. Regner med det ikke var overfylt med folk?
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2015, 22:26   #12
flensburg
Newcomer
 
Join Date: May 2013
Posts: 23
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Ser du har følgt nord-koreanske lover og tatt bilde av hele statuen (ikke bare deler av den) . Hørt noen historier om folk som har fått tømt hele fotoapparatet sitt pga. å ha tatt bilder av deler av statuen. Røverhistorier eller ei.. er vel bare i et land som nord-korea man kan ha slike lover.
flensburg is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2015, 22:50   #13
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Quote:
Originally Posted by mcduck View Post
Den nye terminalen ser jo faktisk ganske så bra ut. Loungen like så. Regner med det ikke var overfylt med folk?
Overfylt var den ikke. Men det var faktisk en del folk da flyet var ganske fult 100 % i C da en Vietnamesik delegasjon var på besøk. I loungen var det bare meg. De hadde rikelig med mat og drikke der. Bedre en mange andre lounger jeg har besøkt.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2015, 22:53   #14
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Quote:
Originally Posted by flensburg View Post
Ser du har følgt nord-koreanske lover og tatt bilde av hele statuen (ikke bare deler av den) . Hørt noen historier om folk som har fått tømt hele fotoapparatet sitt pga. å ha tatt bilder av deler av statuen. Røverhistorier eller ei.. er vel bare i et land som nord-korea man kan ha slike lover.
Ingen sjekket bilder å slikt på veg ut. De var veldig nøye på veg inn. Jeg tok et bilde på krigsmuset men det sa de jeg måtte slette. Bortsett fra det så var det fritt fram. Guidene var veldig hyggelige.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2015, 03:13   #15
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Flotte saker det der, du!
Den nye flyplassen var da ganske lekker. Noe helt annet enn skuret vi ble loset gjennom ifjor høst.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2015, 10:06   #16
Utenbys
ScanFlyer Blue
 
Utenbys's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Location: Bergen
Posts: 325
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Interessant lesing, takk.
Godt du slapp ut igjen
__________________
Siden 2009.01.01
Utenbys is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2015, 15:40   #17
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Flotte saker det der, du!
Den nye flyplassen var da ganske lekker. Noe helt annet enn skuret vi ble loset gjennom ifjor høst.
HEHE

Kim sa at flyplassen så shabby ut så de kunne trenge en ny.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2015, 17:09   #18
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Fin og interessant rapport. Dette landet er jo et av de mer spesielle på vå klode, men jeg reiser gjerne dit.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2015, 18:45   #19
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fin og interessant rapport. Dette landet er jo et av de mer spesielle på vå klode, men jeg reiser gjerne dit.
Jeg anbefaler å reise men gjør det gjerne i gruppe da det er mange andre med lik interesse for landet som reiser. Men da må du ikke reise til vestafrika først. De er veldig redde for UNbola
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 05-08-2015, 23:41   #20
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Pyongyang-Gangnam-Palau

Beklager forsinkelsen. Jeg er på ny reise i Uzbekistan, Tajikistan, Kazakhstan, så for ikke skrevet ferdig før jeg kommer hjem. Jeg har også byttet pce i mellomtiden. Stay tuned for siste del
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Palau og Guam nick5000 Reiseforum 22 14-02-2017 07:22
Air Koryo: Beijing – Pyongyang Kjersti TripReports 18 25-04-2014 18:20
Welcome to Pyongyang! L1011-500 TripReports 144 21-12-2012 20:39
Marshalling Gangnam, I mean Tiger Style LN-KOG Småprat 1 31-10-2012 08:38
Nytt selskap på Palau CK Flyforum 2 02-08-2005 13:46


All times are GMT +2. The time now is 18:29.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.