Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2022, 11:12   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Tilbake til ORD

Prøver på en Trip report for turen vår. Beklager på forhånd for feite fingre. Så må jeg finne ut hvordan Tapatalk får tilgang til bildene mine.

Vi flyr ET osl-arn før sk tar oss til Ord på rad 4.

Kom oss til OSL med flytoget og null kø i fasttrack. Etiopian brukte samme sluse som alle andre og vi gikk rett gjennom med Ebd registrert. Hadde klart å glemme støpsel til telefonen så det ble kjøpt på Elkjøp og da ble det også tid til en Cæsarsalat og Wrap med Amex lounge on the go på Ritazza. Billigste mobillader på OSL var forøvrig 199kr, 129kr på Pressbyrån.


Ebg loungen på Osl er vel dokumentert nok, men de hadde en rose og en ny cava. Karbonader var varmretten.

Vi fløy ET til Arn. Fordelen med det er at du nesten alltid betaler mindre enn 1000kr og du får fly stort fly. Vanligvis er det vel 787, men vi fikk 777-200LR. Bakdelen er at du må huske pass pga non-Schengen og borading tar lang tid. Det stod gate closing 50 min før avgang, men i gaten bekreftet de at de ikke stenger før 15 min før avgang. People watching er litt mer spennende på ET enn på sas morgenfligt kan man si.

3-3-3 konfig og syntes det var god plass. C-klasse var 2-3-2. Ikke touch screen. Fikk et glass vann på fligten. Etter booking kunne man by på oppgradering. Minstepris var ca 90 usd, men en kunne også kjøpe for 125 dollar direkte i budprosessen.






Hadde ordnet et rom på Comfort Arlanda for 10000 poeng på Platinumgaranti (om ledig standardrom), det kostet egentlig 1500kr. Helt ok for en natt bortsett fra at sluket i dusjen var veldig tett. Frokost hadde bacon, men så ikke søtt bakverk. Tok bare en kaffe her før gikk til terminalen.







Hadde planlagt frokost hos Amex by Pontus, (Amex plat gir tilgang for deg og en gjest). Den var egentlig en skuffelse. Neste gang går vi rett i Sas lounge om det er frokosttid.




Var færre gjester enn fryktet i gullstuen. Mariestad alkoholfri øl. Ikke noe bilder derfra, men ser ut til at det bare er en dusj, og ingen i businessloungen. Mye barn i businessloungen.

Vi hadde plutselig gate 18 for flyet til Ord, som er motsatt retning av F-gates fra loungen. Lite kø i passkontroll, men lang kø for dokumentkontroll. Trengte plutselig Covid-skjema som vi fikk fylt ut der og da. Barn under 17 må ta selv-test 3-5 dager etter ankomst USA.

Kom oss ombord, men ble 25 min sene pga 50 connecting passangers de vel ønsket å få med, spesielt med LH streik.

Fortsatt amenitykit fra Filipa K, tretannbørste og tannpasta som ikke skummer.



Papirmenyen var tilbake etter Corona.



















Dessverre ikke Special Club champis på denne turen. Sas har av og til champis nå fra mindre produsenter som ikke klarer å levere nok for et helt års forbruk.





Hadde helt glemt at en kunne velge mellom to forretter. Fikk smakt på begge siden datteren min ikke ville ha. Hverken laks eller spekeskinke var spesielt vellykket.




Valgte kalv til hovedrett mens den yngre garde satset på kylling. Begge deler var bra, kyllingbrystet var faktisk ikke tørt.

Last edited by Chriscross; 28-07-2022 at 04:26.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 04:10   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Tilbake til ORD

Yngre garde satset på kylling. Begge deler var bra, kyllingbrystet var faktisk ikke tørt.




Is på pinne er egentlig ikke en god ide når den ikke kommer fra fryseren. Terten var grei. Osten var god sammen med portvin.





Rakk tre filmer. Utvalget var ok. Hadde gledet meg til House of Gucci siden den var på ET, men SK hadde ikke denne. Vondeste filmen var «Meg eier ingen» verdt å se, men en kan nesten bli avholds av å se den.

Buffet er på plass med godt og blandet og noe dansk fancy sjokolade, nøtter og potetgull. De satte også frem Champagne. Kaffemaskinen er også med. Glemte dessverre å ta bilde.

Det fine med A330 er vindu på do. Det forsvant på A350.



Var ikke valgmulighet på smørbrødene før landing. Vet ikke når det egentlig forsvant? De hadde med Champagne og Ringi, det gadd de ikke de to siste turene vi har vært på.





Null kø i immigration, vi var nok de første fra vår flight som kom frem. Tok tog til Terminal 3 og endte med Blue line til 5 dollar/pers. Tror Lyft som økte fra 37 til 57 dollar mens vi var på flyplassen hadde tatt like lang tid. Før litt utsikt med metro.





Endte med å booke Fairmont Gold til en pris jeg ble litt uvel av. Gold lounge er grei nok, iallfall god kaffe. (Lavazza). Lounge og tom på 15. etasje (topp er 37.) En kan også ta med seg mat å drikke fra lounge til rommet så en i praksis har gratis alkoholfri «minibar». Alkohol må en betale for i lounge. 6 dollar for øl for Flyprat medlemmer fra Oslo vest, 15 dollar for vin. Fra kl 2-4 er det potetgullposer og mellombar tilgjengelig.

Rommet er ok, men litt gammelt.





D



Minibar av sånn type som tar betalt automatisk.

Det kom velkomstgave som Accor gold medlem. Fikk ikke noen oppgradering, men de la inn en time sen utsjekk. Fikk også en drikkebong etter å ha mast om det.




Fairmont Gold lounge









Ok gym i kjelleren som er åpen 24 t. Hotellet har destination fee på 20 dollar. Det inkluderer internett for Accor All medlemmer (men ikke andre). Litt snodig.

Last edited by Chriscross; 28-07-2022 at 04:23.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2022, 09:15   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Tilbake til ORD

Takk for en fin rapport. Jeg har også fløyet ET til og fra ARN til OSL. Det fungerer bra, men tar litt ekstra tid. Du hadde jo uansett med passet siden du skulle til USA. Jeg er enig i at Pontus in the Air lounge har tapt seg når det gjelder frokost, men det er mer spennende til lunch. Dessverre skal restauranten og dermed loungen legges ned ved årsskiftet da Swedavia har gitt kontrakten til en annen operatør etter en anbudskonkurranse.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2022, 14:39   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Tilbake til ORD

Dobbelpost

Last edited by Chriscross; 30-07-2022 at 15:34.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2022, 14:46   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Tilbake til ORD

Ser jeg har gjort tabben med å laste opp bilder med plan om å legge inn flere kommentarer senere, men tydeligvis en tidslimit på hvor lenge en kan editere en post. Beklagere det.



Bilder av mat fra lounge i forrige post er det som serveres på kvelden. En kan også bestille fra room service å spise i lounge (regning til rommet).



Bilde av trimrom her.








Frokost var såvidt innafor for en lounge, men at en ikke kan fylle kaffeautomaten med espressobønnef iløpet av 16 timer er merkelig.





















Satt tilslutt igjen med dårlig følelse sammenlignet med pris på hotellet så vi sjekket ut etter en natt. Bestemte meg for å gå noen hakk ned og endte med Doubletree Magnificient mile. Dette kostet vel ca 7200kr for to netter med frokost, rimelig stivt det også. Lite håp om oppgradering for Hilton Diamond i Usa så booket dyreste ledige romkategory på high floor.

Og fikk dette rommet…


Han i resepsjonen mente dette var high floor da jeg gikk ned for å spørre…

Byttet til et rom på 17. etasje senere på kvelden, men «high floor» skulle være minst 20 etg sa en i resepsjonen senere.

Glemte å ta bilder av rommet før vi rotet det til, men hotellet ble pusset opp i 2018, så egentlig et ok sted selv om amerikanere mener hoteller skal se ut som på 80-tallet. Måtte diskutere litt for å få breakfast kredit på 50 dollar iht rompris (betalte vel ca 42 dollar ekstra på romprisen), men Diamond benefit på 36 dollar/døgn var oppført på regning.

Samme produkter som på Hilton, litt usikker på hva som skal være dårligere på Doubletree sammenlignet med Hilton.







Full frokost var 28dollar++++ og 12+++ for barn over fem. Inkluderte omelett.




















Bassenget var ok, men burde vært mer bevisst på hvor fine bystrender det er og droppet basseng. Var 5 min ned til strandpromenaden dee det var noen restauranter som så ok ut for en dag på stranden. Litt Dubai følelse med skyskrapere i bakgrunnen.







Rakk også å være turister og det hadde skjedd litt siden 2005. Hadde et arkitekt cruise som var vært prisen (ca 50 dollar/voksen) dette cruiset gikk ikke ut på lake Michigan som mange andre gjør.,









Last edited by Chriscross; 30-07-2022 at 22:59.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 30-07-2022, 23:10   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Tilbake til ORD

Viktig å bevise at vi ikke er helsefanatikere.




Var ikke i Sears Tower, men et annet på Michigan av. Der er det en bar i 95 etasje. Utsiktspunkt også som koster 42 dollar for vokse og ca 35 for barn. Bedre å betale 40 dollar for en øl, pizza og en mocktail. Åpnet 15.00 og hadde en foran oss i køen da vi car der 14.45. Lang kø bak oss 14.52.









Alt har jo en ende og vi valgte reise hjem via Arn på lørdagen selv om det dukket opp bonus i business både vi Køben senere samme dag samt på søndag og mandag. Vi har i det siste måttet booke enveisreiser pga sas it.

Lyft /Uber var ca 75 dollar så vi endte med Blue line til 3 dollar/pers siden vi uansett hadde litt shopping å fikse i nærheten av stasjonen. Fikk en hel time sen utsjekk til 12.00 på Doubletree… Foretrekker egentlig tog/metro siden en da slipper bekymre seg for trafikk. Vi brukte 30 min fra vi ankom metrostasjonen på ord til vi var gjennom sikkerhetskontroll. Sas lounge var rett innenfor sikkerhetskontrollen. Det finnes en fasttrack, men den er på feil side av terminalen av der sas har innsjekk og lounge.

Greit utvalg i lounge.















Var for øvrig overrasket over at LH, LX, OS og LO brukte T5 og dermed sas loungen. Trodde de car med United.

«Jente versjonen» av amenity på hjemveien.


Mener å huske toalettene har vært mer lysegrå enn sort som dette? Toalett høyre side størst og satt opp lengst fra vinduet og ikke hjørnet.


Last edited by Chriscross; 31-07-2022 at 00:04.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2022, 16:05   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Tilbake til ORD

Var god mat å få på denne turen også. Minst to norske damer som jobbet ombord.


















Var dessverre ny sikkerhetskontroll ved ankomst arn, men ikke kø. Fly tidligere på dagen var overbooket så vi måtte vente i Sverige til 15.30. Heldigvis har de fått to dusjer i loungen. Verken toalett eller vask der.

Fikk to liggestoler med utsikt etterhvert. 90 min før avgang gikk vi til Pontus og spiste kjøttboller. Hvert Amex medlem kan ha med en gjest. Utover det koster gjester 500kr voksne og 250kr for barn.

Var en A-320-Neo som skulle fly oss. Fullt fly bortsett fra setet mellom arvingen og meg samt midtsete på raden bak oss. For en gang skyld virket lader og wifi.

Polarrullen var byttet ut med noe tyrkisk og smakte godt.




Traff jackpot med bussgate fra innlandsterminalen, men slapp unna med 150 m bussing. Raste inn i taxfree der det jeg pleier ta med var blitt 15% dyrere enn i starten av måneden mener jeg. Kjøper stort sett bare billig vin der, polet har mer enn nok snadder om jeg skal bruke 300kr på en flaske.

Kom til kassen der det var kø så da ble det ikke kjøpt noe på tax-free.

Vy tok oss hjem det siste med dobbelt vognsett.

Stortrives fortsatt stort på sk business. Crewet utmerket seg ikke spesielt på denne turen, men da hadde full business å passe på. I tillegg manglet de ett crewmedlem på vei til Ord.

Ord er en flott by, men virker som om hotellprisene har lagt seg på samme nivå som NYC. Nå er målet å få sanket inn litt mer poeng hos Hilton så jeg kan bo gratis på de dyreste hotellene i fem døgn mens jeg har Diamond. Deretter takker jeg nok for meg. Vurderer vel nå å bruke hotels dot com etterhvert.

Takk for at dere ville lese om turen vår.

Last edited by Chriscross; 31-07-2022 at 18:39.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2022, 18:56   #8
Midtiblinken
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 1,084
Default Re: Tilbake til ORD

Hilton har økt poeng prisen i sommer på mange plasser, les de populære.
Midtiblinken is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
MD 90 tilbake på norsk register og dermed tilbake til SK ? 737-405 Flyforum 4 03-12-2010 18:05
(ARN)-ORD-YYZ-ORD-IAH-ORD med SK/AC/UA og CO basebesoek Tommy777 TripReports 51 15-10-2008 01:07
ORD-IAH-ORD og C172 i Houston Tommy777 TripReports 20 01-07-2008 19:18
JetBlue ORD-JFK-ORD Tommy777 TripReports 13 26-10-2007 22:36
OT: Bilder fra CLT/til ORD/ORD Tommy777 Flyforum 13 10-01-2007 20:29


All times are GMT +2. The time now is 18:37.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.