Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-01-2018, 01:49   #121
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
Blir ny Japantur her i slutten av Oktober. 9 netter i Tokyo. For tiden ligger priser med SAS på 5897 t/r aktuelle datoer. Sas plus har en god pris på hjemreisen (+1342), mens utreisen ikke har det (nærmere +4k) Det aktuelle hadde vært SAS GO ut, og Sas plus hjem med de prisene. Men kan det være lurt å vente litt ved at man kan spare en del på kampanje eller synes dere pris var såpass bra nå?
Betalte under 3k med SAS siste jeg var i Japan. Det er naturlig at oppgradering er mye dyrere når man flyr østover, avstand til personene rundt deg er viktigere om natten.

BTW, du er klar over at det er regnsesong i oktober?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 02:49   #122
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Betalte under 3k med SAS siste jeg var i Japan. Det er naturlig at oppgradering er mye dyrere når man flyr østover, avstand til personene rundt deg er viktigere om natten.

BTW, du er klar over at det er regnsesong i oktober?
Jepp er klar over det med regnsesong. Var i Tokyo i forfjor til samme tid (og i Fukuoka oktober i fjor), men det var bra vær og sol de første dagene så trenger ikke plaske ned så mye.

Fantastisk pris du fikk sist til Japan. Var det noe grei pris på Sas plus upgrade da? Jeg reiser hjem en lørdag. Mener jeg leste en gang at at det er mindre reisende den dagen, og bedre tilgang på lounge. Virker som det er lurt at jeg venter litt og ser da, en Now or never kanskje.

Virker som det ikke kryr av hoteller på Roppongi. De få som dukker opp nå er type 1000k + natta. Ser du nevner du pleier å bo type 300-400. Ble litt nyskgjerrig på hvilke hoteller det var. Men nå fikk jeg uansett den supre dealen til 370 nok natta med frokost og rommet var til og med 13m2. Folk tenker at Japan skal være så dyrt. Men man får jo også ting grisebillig, type forretningshoteller som du nevner, vel så rimelig some kapselrom nesten. Om man vil ha quirky design med snodige detaljer har man jo også love hotels hehe.

Last edited by Apollon; 21-01-2018 at 03:07.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2018, 11:52   #123
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: Japan-tråden

"Normal" tilbudspris til Tokyo er gjerne 4999kr med SAS. Lavere enn det er ikke noe å vente på, det kommer ikke ofte. 5897 er en helt ok pris.

God tur til Japan, helt kanon land.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 00:24   #124
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Har booking til tokyo uke 2 i juni.
Reisefølget begynte plutselig å bli bekymret for regnsesongen.
Planen er tokyo 6.-10.
Kyoto (med Osaka, kobe etc) 10.-17.
Tokyo 17.-21.
Burde vi bekymre oss for været? Jeg tenker at lett regnjakke og sandaler er tingen. Men alt kommer jo an på hvordan det regner... 30 minutter, eller kontinuerlig... jeg har bodd i Bergen i 12 år, så for meg så kan det vel ikke bli være enn det?

Et par andre spørsmål;
1. Vi har booket Mitsui Garden Kyobashi. Ser ut som store rom og det er lokalisert rett ved togstasjonen. 7800,- for 6 dager. Noen som har prøvd det?

2. Vi ønsker å finne en «badeby» i noen dager og har fått anbefalt en nasjonalpark 3 t nord for Kyoto og et badested (shirahama).
Lurer på om det er verdt det...?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 00:52   #125
havard
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2017
Location: BGO
Posts: 141
Default Re: Japan-tråden

Jeg var i Tokyo 16-21 juni i fjor. Vi hadde én dag med regn og ca 20 grader, de andre dagene var det strålende sol og oppunder 30 grader på dagtid. Dagen med regn minnet mer om en bergensk regndag enn en tropisk regndag. Dvs relativt lett regn sammenhengende i 5-6 timer. Det gikk fint å gå ute med paraply uten å bli gjennomvåt.

Nå er riktignok ikke dette et representativt utvalg for Tokyo, men det gir en pekepinn. Statistisk sett regner det 167 mm fordelt på 13 dager i juni, i følge klima-oversikten på Wikipedia.
havard is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 09:49   #126
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Japan-tråden

Hei,
Har prøvd et annet Mitsui Garden Hotel i Ueno. Det var et fint hotell med grei plassering med tanke på tog. Diskuterte været litt nå med min kone som er fra Japan. Det er ikke på det varmeste i juni ennå. Angående regn er det mer som Havard over her sier, ikke tropiske regnskyll, mer som norske regndager. Man har jo sol innimellom også.
Kona mi leser Shirahama åpner for bading tidlig i mai, men hun lurer på om det er litt kaldt i vannet ennå i begynnelsen av juni. Stillehavet er vel ikke av det varmeste. Men for all del, kan være varmt nok for en nordmann!
Kyoto har jo mye og by på også av severdigheter.
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 11:55   #127
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: Japan-tråden

Tusen takk til begge for gode og utfyllende svar!
Da blir bookingen stående og vi beholder hotellet.
Vi krysser fingeren for litt mindre regn enn snittet.

Kan være det lønner seg å droppe bade-planene og heller fokusere på Kyoto og omegn i de 7 dagene. Tror vi må ta det litt på sparket isåfall.

Vi kjøper 1 ukes pass til Shinkansen og tenker å bo i Kyoto men farte litt mellom Kyoto og Osaka.
Har planlagt å se Kobe, og vurderer Hiroshima om tiden strekker til.
Noen andre steder i nærheten der man burde se?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 12:19   #128
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,006
Default Re: Japan-tråden

Hvis man vil se noe annet en storbyer med høyt tempo, kan et besøk i Takayama anbefales! Vi tok tog fra Nagoya og bodde på et tradisjonelt versthus. Både togturen, som gikk i NSB-hastighet, og byen var en flott opplevelse.

Quote:
Takayama retains a traditional touch like few other Japanese cities, especially in its beautifully preserved old town. It now ranks as one of the prime candidates among travelers wishing to add a rural element into their itineraries.
https://www.japan-guide.com/e/e5900.html

Last edited by Desk pilot; 11-03-2018 at 12:21.
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2018, 13:17   #129
Concorde98
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,021
Default Re: Japan-tråden

Hei,
I det området kan Nara være verdt å se. Vi besøkte også Himeji og Himeji castle en gang, det var fint å se. Ja, Hiroshima er jo et reisemål innen rekkevidde som er et historisk interessant sted å se.
Vi tok Shinkansen og den bruker snaue to timer fra Kyoto. Takarazuka besøkte vi siste gangen nå i Januar. En hyggelig liten by i Hyogo Ken.
En liten link.

https://www.westjr.co.jp/global/en/

Last edited by Martin; 11-03-2018 at 14:25. Reason: Klikkbar link
Concorde98 is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2018, 20:13   #130
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
1. Vi har booket Mitsui Garden Kyobashi. Ser ut som store rom og det er lokalisert rett ved togstasjonen. 7800,- for 6 dager. Noen som har prøvd det?
Nei, men det er dyrt og kjedelig å velge vestlige hotellrom i Japan.

Det er også rett ved en stasjon som er så stor at det kan være en utfordring å finne frem for førstegangsreisende. Jeg bruker å plassere meg nært en mindre stasjon. Da er det mye raskere å komme seg avgårde, det er hyggeligere og ikke minst billigere.

Til den prisen burde hotellet hatt onsen.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2018, 21:20   #131
wilhelm
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2010
Location: Oslo, Norway
Posts: 368
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post

Et par andre spørsmål;
1. Vi har booket Mitsui Garden Kyobashi. Ser ut som store rom og det er lokalisert rett ved togstasjonen. 7800,- for 6 dager. Noen som har prøvd det?
Bodde på dette hotellet i fjor sommer. Det var veldig lett å finne hotellet - jeg gikk fra togstasjonen. Hotellrommet som jeg hadde var ganske lite, men rent og pent - så jeg var godt fornøyd.

w
wilhelm is offline   Reply With Quote
Old 05-04-2018, 22:01   #132
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

For dere Japan-reisende igjen:
9000 t/r SAS plus på vinterstid neste år. (Go ligger på 5500 vinter) Er det en bra deal?
Med bra deal mener jeg at jeg er usikker på om kampanjer er særlig rettet inn mot SAS plus (Go har jeg forstått varierer mellom 3-6 k under kampanje)
Mellomlanding i Tokyo og videre til Sapporo med ANA. Har jeg Economy comfort med ANA da når jeg flyr med SAS plus til Tokyo og har booket på sas?

Litt usikker på hvordan jeg kan gjøre med returen da jeg skal innom Berlin for ei uke på hjemveien. Fikk ikke til å velge en annen by som hjemkomst på Sas.no. Prøvde momondo, da kommer det opp via gøteborg etter køben og så til Berlin neste dag, eller jeg velger køben som hjemreise og finner et annet fly som enkeltreise til Berlin derfra. Men da er det bare vanlig economy. Forsøkte å velge "premium economy" men får ikke opp Sas plus! Må jeg helt tilbake til SVG (startflyplass) dersom jeg vil reise SAS plus og stoppe i Berlin for ei uke?

Last edited by Apollon; 05-04-2018 at 22:18.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2018, 17:47   #133
petter380
Powder hound
 
petter380's Avatar
 
Join Date: Dec 2011
Location: Litt overalt
Posts: 1,935
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
For dere Japan-reisende igjen:
9000 t/r SAS plus på vinterstid neste år. (Go ligger på 5500 vinter) Er det en bra deal?
Med bra deal mener jeg at jeg er usikker på om kampanjer er særlig rettet inn mot SAS plus (Go har jeg forstått varierer mellom 3-6 k under kampanje)
Mellomlanding i Tokyo og videre til Sapporo med ANA. Har jeg Economy comfort med ANA da når jeg flyr med SAS plus til Tokyo og har booket på sas?

Litt usikker på hvordan jeg kan gjøre med returen da jeg skal innom Berlin for ei uke på hjemveien. Fikk ikke til å velge en annen by som hjemkomst på Sas.no. Prøvde momondo, da kommer det opp via gøteborg etter køben og så til Berlin neste dag, eller jeg velger køben som hjemreise og finner et annet fly som enkeltreise til Berlin derfra. Men da er det bare vanlig economy. Forsøkte å velge "premium economy" men får ikke opp Sas plus! Må jeg helt tilbake til SVG (startflyplass) dersom jeg vil reise SAS plus og stoppe i Berlin for ei uke?

Det er en god deal i SAS PLUS. Billigste til NRT med SK er rundt 7000, men ikke på de meste gunstige datoene. Vinterstid har lite å si angående Japan, da det er en ekte helårs destinasjon.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
__________________
Siden 2005
petter380 is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2018, 18:23   #134
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Det er en god deal i SAS PLUS. Billigste til NRT med SK er rundt 7000, men ikke på de meste gunstige datoene. Vinterstid har lite å si angående Japan, da det er en ekte helårs destinasjon.
Joda, man kan finne på noe i Japan hele året, men destinasjon og aktivitet avhenger av sesong så man bør ha klare planer.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2018, 19:29   #135
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Joda, man kan finne på noe i Japan hele året, men destinasjon og aktivitet avhenger av sesong så man bør ha klare planer.
I mitt tilfelle er det snøfestivalen i Sapporo.
Selv om Japan kan være helårsdestinasjon er inntrykket mitt at prisene er best for desember-februar, og at sannsynligheten for en kampanje er større da.
Ulempen er selvfølgelig at prisene på overnatting går i sky under snøfestivalen, men fikk booket et enkelt sentralt 2-3 stjerners hotell i Sapporo til 13500 yen natta inkludert frokost.

Last edited by Apollon; 08-04-2018 at 19:33.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 08-04-2018, 19:36   #136
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Reisning videre uten gjennomgående billett? Hvor stort buffer la du inn? Husk at flytider kan endres og spesielt om man ikke har gjennomgående kan man da lett brenne seg.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2018, 19:51   #137
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Reisning videre uten gjennomgående billett? Hvor stort buffer la du inn? Husk at flytider kan endres og spesielt om man ikke har gjennomgående kan man da lett brenne seg.
Ja, det er jo litt plundrete. Men skal det ikke gå ann å velge å avslutte reisen i et annet land enn man startet i når man booker på SAS sin hjemmeside? (altså en gjennomgående rute SVG-CPG-NRT-CTS/ retur: CTS-NRT-CPG-TXL)
Ser ut som jeg da må dra tilbake til Stavanger etter Japan, og booke en ny billett SVG-CPG-TXL neste dag. Det hadde vært best å kunne fly ANA til Japan med start Tyskland og avslutning Tyskland, men da får man jo ikke EB poeng. Ikke mange i alle fall, og nå har jeg jo ambisjoner om å klare gullkortet for neste kvalifiseringsperiode.
Ellers har prisene økt ganske mye på Tokyo høst nå. I mitt tilfelle 2500 mer enn for bare et par måneder siden på de aktuelle datoene. Men det betyr vel ikke at de ikke kan synke igjen og en får håpe på "Now or never"
Men prisøkningen reflekterer vel at flyet begnner å fylles opp?

Last edited by Apollon; 09-04-2018 at 20:20.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2018, 20:49   #138
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
Ja, det er jo litt plundrete. Men skal det ikke gå ann å velge å avslutte reisen i et annet land enn man startet i når man booker på SAS sin hjemmeside? (altså en gjennomgående rute SVG-CPG-NRT-CTS/ retur: CTS-NRT-CPG-TXL)
Ser ut som jeg da må dra tilbake til Stavanger etter Japan, og booke en ny billett SVG-CPG-TXL neste dag.
SAS har muligheten "annen reise" hvor man istedenfor den vanlige AB + BA kan booke for eksempel AB + CA eller AC + CB. Og om de ikke legger på prisen kan du jo rett og slett kjøp tur og retur separat.

Det jeg lurte på var noe annet, om du reiser med samme billett til og fra Narita når du skal til Sapporo. Mange gjør dette uten problemer, men legger man ikke inn nok buffer kan man lett får problemer ved forsinkelser og da vil man få lite hjelp fra flyselskapene om man ikke har gjennomgående billett.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2018, 21:21   #139
Apollon
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2016
Posts: 102
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det jeg lurte på var noe annet, om du reiser med samme billett til og fra Narita når du skal til Sapporo. Mange gjør dette uten problemer, men legger man ikke inn nok buffer kan man lett får problemer ved forsinkelser og da vil man få lite hjelp fra flyselskapene om man ikke har gjennomgående billett.
Aha, jeg misforsto. Jeg fikk opp gjennomgående billett på SAS sine sider helt frem Sapporo og retur ja. Men jeg må skifte flyplass på egenhånd fra NRT til HND og det er 4 t 20 minutt transfertid. Det skal vel i utgangspunktet være nok tid, men om SAS skulle være forsinket og jeg ikke når flyet er jeg vel dekket med at ANA har ansvar for å få meg videre? Men jeg må vel hente baggasjen uanset på NRT og sjekke den inn på nytt på HND. Kan det bli problemer her? På hjemreisen er det enklere siden ANA flygningen er til NRT.

Last edited by Apollon; 09-04-2018 at 21:26.
Apollon is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2018, 02:40   #140
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Japan-tråden

Quote:
Originally Posted by Apollon View Post
Aha, jeg misforsto. Jeg fikk opp gjennomgående billett på SAS sine sider helt frem Sapporo og retur ja. Men jeg må skifte flyplass på egenhånd fra NRT til HND og det er 4 t 20 minutt transfertid. Det skal vel i utgangspunktet være nok tid, men om SAS skulle være forsinket og jeg ikke når flyet er jeg vel dekket med at ANA har ansvar for å få meg videre? Men jeg må vel hente baggasjen uanset på NRT og sjekke den inn på nytt på HND. Kan det bli problemer her? På hjemreisen er det enklere siden ANA flygningen er til NRT.
Tar ca en time med buss mellom flypassene, så kan en plusse på tid for å hente bagasje og sjekke inn igjen. Du tåler litt forsinkelse fra SAS, men du blir uansett rebooket med gjennomgående billett. Ser at ANA flyr til Sapporo fra HND også.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Yo fra Japan 1944vintage Flyforum 17 20-12-2013 23:04
Japan-Bergen-japan Lennart Flyforum 6 29-06-2009 20:49
Japan / Tokio ? sail4fun Reiseforum 6 09-05-2009 12:09
Narita,Japan sk931 Flyforum 3 13-02-2009 14:09
Big in Japan Someone TripReports 24 31-01-2009 17:20


All times are GMT +2. The time now is 14:54.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.