Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2024, 14:52   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Østover for første gang siden Covid

Påskeferie betyr reising. Hadde alternativer både mot Usa, men det fristet veldig med Asia. Mye frem og tilbake med bonusbilletter booket til Shanghai, men forstod pluselig at var mulig å fly Star slliance til Bangkok. Hadde først billetter osl-fra-vie-blk, men det åpnet seg en mulighet for br osl-cph-lhr-bkk. Hjemturen krevde mer kreativitet. Seoul stod på bucket listen til eldste datter, og Asiana stod på flyselskaplisten min så da passet det bra at det fukket opp to seter i business icn-fco. Vurderte litt kreativitet med å fly fco-ath-cph-osl hjem fra Roma men konkluderte med at vi antagelig var slitne nok så vi ender opp med en natt i Roma på vei hjem. Ender kanskje med å fly et gammelt DY-787 fly med Air Premia bkk-icn. Har separate billetter bkk-phn og sai-bkk.

Jobbet til 12.30 før jeg dro hjem og hentet trillekoffert og datter. En spurt gjorde at vi rskk et forsinket Lillehammertog.

Hadde fly til cph 16.10 og skulle videre til Lhr, men litt Diamondmorro gjorde at vi fikk 1a og 1c på direkt flyet 15.00. Det stod boarding da vi var gjennom sikkerhetskontrollen (og vi sier ikke noe om hvem som hadde glemt laptop og ipad i bagasjen).vi gikk rett til passkontroll der det car lang kø for non-Schengen, men ingen kø på automatene som nå kan brukes fra 12 år.

Viste seg det var pre-boarding de hadde startet. Priority boarding startet ide vi var nr tre i køen for pre-boarding. Var overraskende få ebg/ebd ombord. Norsk crew, kanskje pga av vedlikeholdsssken for det var heller ikke NEO.

Last edited by Chriscross; 25-03-2024 at 19:46.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2024, 20:06   #2
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Re: Østover for første gang siden Covid.

Vel ombord la vi all bagasje opp. Og dant oss til rette. Kan bekrefte at seat block er borte, men vi hadde likevel ledig midtsete.

Antagelig ikke så mye snø når vi returnerer om 13 dager. Lufthansa landet rett før vi skulle ta av.

Jeg er en enkel fyr, men så lenge jeg får ledig midtsete er jeg veldig happy med sas plus.

Datter fikk tilbud om pizza (muligens siden de manglet en plussmat). Hun var happu.

Landet 20 min før rute tid og gate var bemannet. Var ingen i kø på security transit. De bytter ut maskinene der nå og vi fikk en av de nye. Måtte ikke ta ut pc eller væske. Forstod at Plaza Premium lounge er rett ved security billettsjekk. Vurderte å stikke innom med priority pass, men stod over. Vurderte også en tur til byen med fem timer transit, men hadde ikke noe sted å sette bagasje.

Bratt rulletrapp til 2b.

Vi brukte 16 min fra 2a, finne Air Canada lounge, lette på trykket og finne lader i bagen. Air Canada stenger 17.30 ( siste flight til Montreal 18.00)

De har dusjer.

Og fin såpe på toalettet.

Betjent bar.

Ikke så spennende mat.

Mulig dette et en fin øl, men jeg syntes det var lite smak. Vi gikk raskt til UA Club siden SQ er stengt for oppussing.
Old 25-03-2024, 20:10   #3
Chriscross
ScanFlyer Rusty

United Club har ikke blitt Polaris enda. Det lever vi godt med då lenge sas er i star.

Dessverre stenger dusjene 17.30. Hadde jeg visst det hadde vi droppet ac eller dusjet der.

Fortsett fin lounge med bar med champagne og mocktails, mao en favoritt for alle.

Old 25-03-2024, 23:38   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

God start. Du fløy nok Neo, ingen av classic’ene har winglets, og noen av Neo’ene er i gamle farger.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2024, 00:20   #5
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

15-balja fra OSL til LHR var en NEO.

Martin is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2024, 07:13   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Takk for startet.

Ser jeg har samme lampe på soverommet som United har over baren sin her. Og siden kona vil synes den fun facten er null interessant får jeg si det her
Old 26-03-2024, 10:27   #7
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Dumt spørsmål fra en som ikke ferdes i de øvre kortklasser: Hva menes med «Seat block»?
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 27-03-2024, 06:43   #8
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Dumt spørsmål fra en som ikke ferdes i de øvre kortklasser: Hva menes med «Seat block»?
Er vel at du får sete ved siden av deg blokkert - eller som de fleste andre selskaper i Europa allerede gjør på business.

Trist å se hvor enkelt/ billig SAS må gjøre serveringen…
EB is offline   Reply With Quote
Old 27-03-2024, 14:25   #9
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post

Bookingsystemet sas bruker har en funksjon som gjør at nabosetet til en som er ebg/ebd ikke kan reserveres så lenge det er andre ledige seter i flyet. Midtsetet er derfor ofte ledig. Denne funksjonen forsvant forrige uke.
Old 27-03-2024, 07:29   #10
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Vi gikk litt for tidlig fra lounge og måtte vente 15 min på boarding fra gate b46, den som er nærmest UA Club… Vi hadde ordnet Eva bordingpass i app, men måtte likevel få papirversjon da boarding startet.

For mye gjenskinn i vinduene til å få bilde av flyet.

Hadde bakerste rad i business så sneik meg til noen bilder premium. Leggstøtte bare på første rad. Litt usikker på om setene er like eller bredere enn Sas har på A330.

Old 27-03-2024, 10:38   #11
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Østover for første gang siden Covid.

Vel ombord kom vi frem til bakerste rad av business. Tror det var tre seter ledig i hele business.

Sete var som forventet. Et minus sammenlignet sas var ay skjermen måtte skyves på plass under take-off og landing.

Hyggelig med sjokkis ved boarding.

Musserende vin pre-departure. Definitivt ikke samme som den som ble servert i luften

Amenity kit fra Armani. Tannpastaen kan brukes i motsetning til hos sas og lh. Datter syntes det var stas med integrert speil i hårbørste.

Stjerner i dag på business, ikke i plus

Tre toaletter for C. Ekstra tannbørster, mundvann lotion etc Ingen vinduer, men det ene toalettet var av sas størrelse.

Blomst på do.

Last edited by Chriscross; 28-03-2024 at 01:40.
Old 27-03-2024, 14:14   #12
Chriscross
ScanFlyer Rusty

De kom rundt med menyer før avgang og tok imot apertifbestilling og hovedrett. De tok også med seg menyen og det tok litt tid før jeg forstod at hele menyen også fantes på skjermen.

Champagnen de serverer fra Europe er Duval-Leroy Gran Cru 2007/2008. Blanc de blanc. Ser den ikke koster mer enn 700kr på polet, og Eva er kjent for dyrere champagner på business, men jeg hadde valgt denne over f.eks Dom Perignon når som helst. Ikke vært borti en så smaksrik b de b før, men Chardonnay kan jo være veldig smaksrik i andre vinområder.

Man hadde to eller tre retter ekstra å velge mellom ved forhåndsbestilling.

Gåselever.

Hummer med poteter og spinat.

Andebryst for datteren.

Ost og dessert.

De hadde buffet. En kunne også bestille mid-flight snack. Slider eller nudler, men jeg sov heller.

Hadde også forhåndsbestilt omelett til frokost.

Da jeg bladde i menyen kom jeg på at jeg hadde glemt at Eva har Blue Label. Har et nostalgisk forhold til den og flyturer og klokken var jo allerede 14.00 i Bangkok…

Vi lå lenge an til å lande 25 min før rutetid, men pga mye trafikk ble vi liggende i holding og landet 10 min sent. Fikk en gate langt ut. Gikk til transitsecurity der de ble forvirret over bokstaven å, men til slutt slapp vi gjennom. Brukte nok ikke mer enn 15 min fra fly til vi var gjennom sikkerhetskontrollen, men derfra er det store avstander til mange gater. Hadde gate helt i andre enden (C2a-bussgate). Var jo mange lounge alternativer på veien. Jeg trengte en dusj og gamblet på Sq lounge. De hadde ikke dusj, men champagne og is. Beklager bildene, men forsøkte å få med minst mulig mennesker.

Gikk etterhvert videre for å finne dusj.

Last edited by Chriscross; 27-03-2024 at 15:39.
Old 27-03-2024, 15:03   #13
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Vi fant hoveloungen til tg som nå kanskje er drn eneste tg-loungen på int, men den har blitt gedigen. (Loungene ved pirene har blitt Miracle-lounger fmdu kan bruke med Priority pass). Det viste seg at Thai ikke bare hadde dusjer, men nudel/fried rice stasjon og samme champis som sq. Hadde nok ikke tatt oss bryet med sq om vi hadde vist hvor bra og folketom den var.

Var et godt stykke å gå gjennom lounge for å komme til C-piren. Viste seg at vi hadde gått litt tidlig for boarding startet litt sent og det viste seg at flyet ville bli 40 min forsinket. Busset bort til innenlandsdelen tror jeg. Der ventet en A-320. De har ikke business, men premium med blokkert midtsete og gardin. Vi hadde kjøpt veldig billige billetter og da får en bare booke seter i bakre del av økonomi. 1. seterad hadde vel nr 35, vi satt på 46. Flyet ble helt fullt.

Helt ok seteavsrand.

Vi fikk utdelt arrivalcard og 13-åringen lærte å fylle ut et sånt. Visste ikke om det var noe servering, men de klarte å trylle frem kylling og ris samt en flaske vann. Kaffe kom også. Flytiden var 1t 10 min.

Litt usikker på om vi kunne fått visa on arrival, men hadde iallfall ordnet e-visa som det tok to arbeidsdager å få på plass.

Kom oss gjennom immigration uten problemer eller mye kø. Ble heller ikke stoppet i tollen.
Utenfor utgangen var det en informasjonsskranke, Burger King og mang minibanker. Prøvde bare den første og beste, men grønne minibanker tar 6 dollar i fer. Mulig andre tar 3-4 dollar.

Hadde i Bangkok kommet på at Grab sikkert var bedre enn Uber i Asia og det stemte. Fikk lagt inn Mastercard fra SEB uten problemer. Grab stopper 50 m utenfor patkeringsplassbommene litt til høyre for utgangen. Mange som ville tilby oss tur og var litt slitsom. Grab har vanlige biler SUV og to typer tuk tuk. Veldig smidig å booke å kunne bruke kredittkort. Det er et par andre taxi-apper også. Turen til byen kostet sentrum kom på 40000 lokale. 10000 lokale er ca 28kr. Turen tok ca 35 min.
Old 27-03-2024, 15:32   #14
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Var veldig usikker på hvor enkelt Ibis budget ville være. Rom kostet fra ca 300kr. Vi hadde bestilt familierom på 30 kvadrat da 14 kvadrat kan bli litt for trangt for datteren min. Med frokost betaler vi 1200kr (fleksibel rate) for to netter. Viste seg at hotellet var nyoppuset. Enkelt, men fresht. Det åpner snart et Shangri-la på nabotomten. Golden street (delvis fraflyttet China town.) ligger ved siden av. Miljøverndepartementet og utenriksdepartementet ligger like ved. For oss som skulle komme sent og dra tidlig var det veldig greit for å spare litt penger.

Fikk rom i 17. av 23 etasjer.

Resepsjon/frokost.

Badet hadde nesten plass til en person, men toalett med «ekstrautstyr».

Tipper 32 tommer tv med MTV med musikkvideoer. Fint med spisebord. Vanndispenser på gangen.

Senger ca 105 cm brede.

Enkel frokostmeny. Tror vi betalte 70kr/pers.

Tror det stod en pastaurisert melk i melkeskummer, men holdt meg til svart kaffe.
Old 01-04-2024, 22:24   #15
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Takk for rapporten Hyggelig lesestoff i Påsken

Hvilken strekning fløy dere?
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 02-04-2024, 04:41   #16
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Mye sterke inntrykk i Phnom Penh. Dette var det som overlevde torturfengselet i byen.

Torturcelle. En av Kambodsjas mest kjente kunstnere (Vann Nath) overlevde fengselet fordi Pol Pot fant ut at han ville at han skulle male noen fine portretter av seg selv. I ettertid malte han mange bilder av torturen han så og opplevde i fengselet.

Booket bil gjennom camboticket dot com. Kostet 86 dollar for en SUV og en kunne betale med kredittkort. Fikk en van. Mye åker på vei til Phnom Pehn, men også bebyggelse langs veien. Turen tok 6,5 timer med to pauser på fem min. En god del trafikk, så ikke tro på de som sier 5,5 timer.

Last edited by Chriscross; 02-04-2024 at 13:51.
Old 02-04-2024, 04:50   #17
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Vel fremme i Siem Reap fant vi frem til Park Hyatt. Hadde booket gjennom FHR Amex for å få garantert utsjekk til 16.00. Hadde også 200 dollar i kreditt. Hadde booket nest dårligste eller tredje dårligste kategori og ble oppgradert til et deluxerom som i praksis var en juniorsuite. Tror vi betalte 391 dollar/natt. Verdt å merke seg er at de dyre hotellene i byen ble betydelig rimeligere fra april om noen planlegger tur neste år.

Liker denne løsningen for connecting rooms.

En liten salong ved heisen i hver etasje. I Siem Reap sentrum er det lov med maks fire eller fem etasjer.

Herlig bassengområde. Er 100 rom og minst 30 senger så god plass. Positiv overraskelse var at øl kostet 3 dollar ved basseng. Mat 15-20 dollar (burger).

Old 02-04-2024, 11:29   #18
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Tv på Deluxe rom kunne snus. Stod skilt ved tv om at det ikke fantes Netflix fordi de ønsket folk skulle komme seg ut å se landet.

Walk in closet

Stor gang med Nespresso. Det som var rart var at det bare fantes speil på badet. (Sånt en legger merke til på tur med jenter).

Reiste til et tempel jeg ikke husker navnet på som var poppis for å se solnedgang. Tok grab-tuk-tuk. Koster ca 5 dollar. Hadde ikke dekning ved Angor War med midt abonement, men fikk betalt 5 dollar i cash for hjemturen. Hotelket hadde egne tuk-ruk sjåfører vi brukte neste dag.

Middag på hotellet. Var to restauranter og satt du ute kunne du bestille mat fra begge.

Var oppe 04.35 for å få med oss soloppgangen over Angor Wat. Trikset her er å gå inn i tempelet med en gang det begynner å lysne. Da får du det for deg selv. Du har 30-40 minutter på deg før solen faktisk viser seg. Veldig mange gir opp å få med seg soloppgangen for tidlig og går inn i tempelet med en fang det har lysnet helt.

Var også en tur ved Tempelet der Tomb Raider er spilt inn før vi reiste hjem for å spise frokost 09.30.
Old 02-04-2024, 11:34   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Frokostbuffe ikke så stor, men mye på ala carte som var inkludert.

Betjeningen var ivrige på st du skulle prøve lokale retter og lokal kaffe.

Treningsrom ved spa åpent 24t.

Tempel i byen.
Old 02-04-2024, 11:53   #20
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Vi hadde rommet til 16.00 og fikk deretter en tuk-tuk til å kjøre oss rundt i byen. De i resepsjonen var ivrige på å la oss ta en dusj i spa før avreise. Booket en Grab-suv og endte opp med en Lexus RZ. (Eller hva den store Suven heter). Tok en time ut til flyplassen. Planen er å utvide byen i denne retningen og tillate høye hus her. Det er også snakk om å bygge en ekspressvei til Phnom Penh. Kom frem 10 min før check in åpnet. Alle måtte i skranke selv om vi hadde sjekket inn online.

Hadde betalt litt ekstra for å kunne ha med to håndbagasjer, men måtte pakke om så ingen veide mer enn 7 kg. Hadde også sikret oss og betalt for en innsjekket på 20 kg om det ble nødvendig. Emmigration gikk ok med åtte forsn oss i køen. Ikke kø i sikkerhetskontroll.

Loungen aksepterte Priority pass. Hadde god plass og grei mat. Tror bare øl var gratis av det med alkohol.

Stor, fin og tom flyplass.

Det var en terrasse på den ene piren.

Flyet kom på rute. Og gikk på rute

Det var ingen som hadde betalt for hot-seat, men ett ledig sete eller. Hadde jeg visst at priority boarding var inkl i hot-seat hadde vi nok betalt 15 dollar ekstra (reserverte seter til 6 dollar). Trodde jeg måtte betale 85 dollar for en pakke.

Det var trangt og jeg priste meg lykkelig over at jeg valgte et 1000kr dyrere alternativ bkk-icn. Funker jo på en times flight da.

Jeg hadde trodd de ville fylle hot-seatene for å fylle opp flyet, men det gjør de tydeligvis ikke. Det er dessuten ganske enkelt å bestille ledig sete ved siden av seg når du booker billettene (du må skrive «seat free» eller noe sånt der du ellers skriver navn/etternavn).

Kom oss vel frem og fikk et gjensyn med DMK. Raskt gjennom passkontrollen og fikk bestilt en grab-suv til exit 4. har nå lest at Bolt antagelig er billigere, men Grab har funket fint for oss.
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules