Flyprat


Go Back   Flyprat > Bilder & foto

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 01-12-2021, 10:22   #1
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Flyprats Julekalender 2021

God advent !

Jeg tillater meg å åpne en kalender med blanding av nytt og "gammelt" igjen og håper det kan gi litt glede.

Når vi snart kan se tilbake på året som er gått, så falt valget på luke 1 ganske lett: Et bilde av flyselskapet Flyr.

Rett og slett fra den første ankomsten dirkete fra Shannon som kom allerede 4.juni, og når jeg husker tilbake tror jeg at dette var eneste gangen i år jeg har stått sammen med ganske mange flyspottere. Flyet bar fortsatt registeringen EI-GUK, men innen 5 dager var den blitt LN-FGA som jeg hadde gleden av å fly til og fra Tromsø i september. Flyet hadde first flight 13.desember 2012 og fly som TC-CPI for Pegasus fra januar 2013 til mars 2020.

Flyr EI-GUK first arrival at OSL 04-06-2021 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 01-12-2021, 18:28   #2
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

Endelig er du tilbake med julekalender igjen

Sent fra min SM-N986B via Tapatalk
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2021, 11:06   #3
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God torsdag, idag er det 2.desember

For to år siden var livet slik vi trodde det alltid skulle være, og Oslo lufthavn blomstret med stadig nye og store fly.

Da Thai åpnet sin daglige rute fra Bangkok i 2009, var det et løft for oss som liker å se litt andre ting enn 737 og 320. De startet med A340-500, med A340-600 og B747-400 som backup på trafikkerte dager. Så vekslet de en vinter til B777-200, før B777-300ER ble fast. Og med ankomst i 7 tiden på morgenen og avgang ca 13:30, var det ganske enkelt for en flyspotter å blinke ut når det var viktig å ta seg en tur.
Det siste året begynte de av og til å komme med A350-900.
1.august 2019 sto jeg på jordvolden i nordvest for å ta avgangen på bane 01L Vi var vel noen få som sto der sammen og pratet.
Da var det det slo meg hvor stor forskjellen er fra jeg vokste opp og kunne nyte en sjelden avgang med DC-8 eller B707 når de tok av med full kraft og skulle langt av gårde. Den som ikke holdt seg for øra den gangen, har øresus mange år etterpå.

HS-THL hadde first flight i januar 2018 og ble levert til Thai en knapp måned seinere. Den er vel et av noen fly som forsatt flyr for Thai. Men om Thai kommer tilbake til OSL, vet vi svært lite om nå

"A beautiful and quiet departure", var det, der den tar av med full kraft for en 11 timers flight, mens vi står og prater uanfektet sammen.

Thai Airways A350-941 HS-THL at ENGM/OSL 01-08-2019 by Ole Johan Beck, on Flickr

Enjoy!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2021, 11:28   #4
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God fredag, idag er det 3.desember

1986 var et fint år å være flyspotter på Fornebu, da det var mange ulike selskap som enten skiftet farger, eller fikk nye fly, noen startet nye ruter og så var det noen som rett og slett startet opp ny virksomhet.

Fred Olsen hadde kun et nytt fly på den tiden, men de skiftet fargeskjema på de tre Electraene de hadde, ved at hele flyet minus vinger ble hvitt, og at den blå stripen ble lagt under vinduslinjen (som ikke var der..), og det ble nok også plass til en større font på "Fred.Olsen"

LN-FOH ble malt om først, og det var alt i 1985, LN-FOG ble malt om på våren 1986 og LN-FOI fulgte neste vinter. Her er LN-FOH fotografert på sin vante nye plass foran den nye fraktterminalen på gamle Fornebu på nyttårsaften 1986.

Flyet ble bygget i 1961 og fløy som L-188A for Western Airlines med reg N9646C. I 1969 ble det bygd om til fraktfly men fløy fortsatt for Western med samme reg. I august 1972 kom det til Fornebu med orange farger for Nordic Air som LN-MOI. I september året etter ble det kjøpt av FOF og fikk ny reg LN-FOH, ble satt rett inn i fraktrafikk for SAS, og fløy over et halvt år med ex-Nordic Air farger, tror ikke det fikk FOF farger før andre halvår 1974.
Tidlig i 1988 ble -FOH valgt ut til å få de svarte "Air de Cologne" fargene som var SAS Cargo sin nye satsing til og fra Køln... det falt i fisk ganske fort, og logoene ble borte men flyet forble svart i to år til. Tilbake til standard FOF farget slik bildet viser i 1990, så fløy det med TNT sticker i 1991, men etter at de året etter begynte å samarbeide med DHL, fløy det i FOF farger resten av sitt flyliv med selskapet. Parkert og wfu på FBU alt i januar 1997. Fra september det året begynte det å fly for Amerer Air. I mars 1998 ble det overtatt av Amerer Air som OE-ILA, og i juli 2007 fløy det jammen videre for Buffalo Airways som C-GLBA. Hvor lenge det fløy vet jeg ikke, men at flyet kan ha vært flydyktig i over 50 år er ikke umulig. Nok prat, her er luke 3:


Fred Olsen Electra LN-FOH at ENFB/FBU 31-12-1986 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2021, 15:52   #5
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,065
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

Takk for at du tar jobben med julekalenderen i år også, Ole Johan!
Dette er ikke et "kuppforsøk", men ble litt fascinert av Electra'en som var en kjent og kjær maskin på Fornebu. Fant dette bildet på nettet, tatt av Kevin Porter på Red Deer i Canada 33 år etter bildet ditt fra Fornebu. Da hadde maskinen sett sine beste dager, men fremdeles i relativt god stand, minus motorer. Ikke dårlig for et fly på 58 år!
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	FOF Electra C-GLBA.jpg
Views:	561
Size:	68.9 KB
ID:	50525  
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2021, 21:20   #6
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Takk for at du tar jobben med julekalenderen i år også, Ole Johan!
Dette er ikke et "kuppforsøk", men ble litt fascinert av Electra'en som var en kjent og kjær maskin på Fornebu. Fant dette bildet på nettet, tatt av Kevin Porter på Red Deer i Canada 33 år etter bildet ditt fra Fornebu. Da hadde maskinen sett sine beste dager, men fremdeles i relativt god stand, minus motorer. Ikke dårlig for et fly på 58 år!
Takk for bildet du sendte, Knut, herlig å se at et fly kan være så mange år.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 03-12-2021, 21:46   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,915
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

Takk for en flydelig start på desember. Denne adventskalenderen er gull!
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2021, 12:25   #8
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God lørdag, det er 4.desember i dag
Takk for gode tlbakemeldinger

Luke 4 får meg til å skrive litt om det å begynne å kjenne seg litt gammel. Jeg har lest Flight International siden jeg var ca 17 år gammel, og har dermed vært ganske informert om alle diskusjonene rundt utviklingen av nye passasjerfly. I 1975 var B747-100 og -200, L-1011 og DC-10 de nye store flyene, og A300 var helt ny, Concorde var på vei inn i trafikk. Og med unntak av den siste, var alle disse nye litt mindre "bråkete" enn DC-8 og B707.

Så gikk det et tiår til, og DC-10 ble utviklet til å bli MD-11. Poenget med å skrive alt dette, er at det som var helt nytt i det jeg fylte 30 år, nå er "gammelt" og utdatert, MD-11 ble den siste 3.motors langdistanse maskinen.

Jeg kjente folk som jobbet på OSL, og fikk et tips om at World Airways var på veit til Gardermoen, jeg kjørte oppover og hadde på en måte ikke mer en "tiden og veien". Jeg kjørte inn veien til østre rullebane, det var innflyging fra sør, og idet jeg parkerer bilen der man kan gå rundt radaren for å komme til søndre del av jordvollen i øst så ser jeg at MD-11 ligger på Final Apporach. Jeg løp alt jeg orket, nærmet meg og tok kameraet opp og hang rundt halsen de siste 20 meterne, rakk akkurat å skyte to bilder mens den bremset og et da den takset tilbake. (Lysbildefilm, og da var 3 bilder av samme fly "luksus").

N271WA hadde first flight i 1993, ble bestilt av ILFC og leid ut til World Airways fra 1993 til 2014, de første fire årene ble den leid ut og fløyet for Malaysia Airlines i deres farger, og et par andre svært korte utleier, men fra 25.spetember 1997 til 30.mars 2014 fløy den i disse fargene til World Airways. Flyet endte sine dager i april 2015, på Tupelo Regional Airport i USA etter ca 20 år i lufta

Dagen var 17.juli 2000, det var mandag og jeg hadde sommerferie, og i almanakken min sto det bare en ting: "N271WA MD-11 !" Men hvor den kom fra og hvorfor den kom, skrev jeg ikke opp... Den parkerte i hvertfall på sivil terminal, og innredningen var visstnok Y355

For min del var det første gang jeg så MD-11 på norsk jord, og det var et hyggelig gjensyn med World Airways som jeg hadde sett på FBU i 1972 med DC-8 og B707 i 1969/70.

Nok prat, men det er vel også en fortelling som forklarer litt av hvorfor bildet ikke er 100% sylskarpt.

World Airways MD-11 N271WA at ENGM/OSL 17-07-2000 by Ole Johan Beck, on Flickr

Enjoy!
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 05-12-2021, 09:38   #9
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God 2.søndag i advent, idag er det 5.desember

I mai 1985 streiket de svenske flygelederne, og det gjorde at det i ca tre ukers tid kom flere og større fly både til Fornebu og Gardermoen.

10.mai var jeg utom Fornebu på formiddagen for å sjekke opp status, dette var før vi kjøpte vårt første speilreflekskamera, så jeg lånte min kones instamatic med negativ film i, og vandret langs gjerdet rundt Storøya for å komme nært nok. SAS hadde nymalt de fleste flyene sine på denne tiden, og da de sendte en DC-8-62 på ruta fra CPH så var det viktig å rekke ut til avgangen, og det gjorde jeg.

DC-8-62 LN-MOW "Roald Viking" ble levert til SAS i februar 1970 og fløy for SAS i nesten 18 år. Ble antakelig malt om i mars 1984. 23-12-1987 gikk den til United Air Leasing som N772CA, og fra juni 1988 fløy den for Tropical Airways med korte utleier til andre selskap. I april 1990 kom den som N772CA til Rich International Airways som fly den i 7 år fra til wfu på Miami 1997, og skrotet i januar året etter. Den fløy vel i ca 27 år

Her er den idet den entrer bane 06 for å gå tilbake til CPH, og glede beboerne på Bygdøy underveis

SAS DC-8-62 LN-MOW at ENFB/FBU 10-05-1985 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2021, 09:37   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God mandag, det er 6.desember!

Jeg har vel tidligere sagt at en Fellowship-kalender ikke kan være uten en Fellowship, men det holder ikke helt hvert år. Så da tillater jeg meg for en gangs skyld å vise arvtakeren, Fokker F70

OE-LFG fløy første gang i mai 1995 (som PH-EZW) og ble levert til Tyrolean Airways samme måned. I september 2003 ble Tyrolean-flåten overført til Austrian arrows, slik bildet som er tatt 4 og et halvt år seinere, viser. Under vinduene står to stickere: "operated by Tyrolean" og "Member of Austrian Airlines Group".
1.juli 2012 ble flyene innlemmet i Austrians egen flåte, og ordet "arrows" ble borte.. I november 2013 ble OE-LFG wfu, etter 18 år i drift.
I mai 2014 fløy det videre for Alliance Airlines som VH-NKH, men hvor lenge vet jeg ikke, annet enn at flyet ble skrotet i Brisbane i august 2017, så 22 år ble det nok totalt.

Austrian åpnet sin rute til Oslo på Fornebu i juni 1995 med MD-87. Det ble ganske fort Tyrolean som fløy ruten, og med CRJ-200 som standardfly. Så kom Fokker F70 mer og mer inn, seinere Fokker F100 før de har gått over til å benytte ERJ-195 som er dagens fly, nå de da kommer.

Her er luke 6:

Austrian Arrows Fokker 70 OE-LFG at ENGM/OSL OSL 05-04-2008 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2021, 16:48   #11
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,971
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

Synes jeg kan snike inn et bilde av samme maskin fra FBU. Det ble tatt i 1998 en gang ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2021, 08:34   #12
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Synes jeg kan snike inn et bilde av samme maskin fra FBU. Det ble tatt i 1998 en gang ..

Takk, Andreas, jeg prøvde å være innom FBU minst en gang i uka i 98, men jeg så bare F70 en gang, og da var det OE-LFJ som var der.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 07-12-2021, 08:41   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God tirsdag, idag er det 7.desember.

Luke 7 tar oss tilbake til store fly. Det mest spesielle med 2020 og 2021 og nedgangen i trafikken på OSL, var at det likevel kom uforholdsmessig flere store fly enn vanlig. Og et nytt begrep "praktere" kom for dagen.

19.april 2021 klarte jeg å ta en tur dit for å ta bilde av en A350-100, som hadde kommet inn fra Amsterdam, og gikk til Doha med det typiske "prakter"-rutenummeret QR8331.

A7-ANB fløy første gang i mai 2018, og ble levert til Qatar i juni samme år.

Her er luke nr 7:

Qatar A350-1041 A7-ANB at ENGM/OSL 19-04-2021 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 08-12-2021, 08:46   #14
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

I dag er det 8.desember, god onsdag!

Luke 8 viser en kortere flyhistorie for flyet, noe lengre for selskapet. 2021 ble siste året for Alitalia, som vel har fløyet siden 1957. De åpnet rute til Fornebu i november 1988 og avsluttet den i 1997, da sa de "vi kommer snart tilbake", men de kom aldri tilbake til Oslo.

AZ ble etterhvert et skikkelig Airbus selskap, og dette flyet ble bygget i 2008 og er en bestilling gjort av AerCap. Levert som EI-DSX A320-216 til Air One i november 2008. De fløy det i 6 år, og 3 av de for Alitalia. Fra 1.november 2014 var EI-DSX en fast del av Alitalias flåte.

I september 2016 hadde jeg en uke i "Den hellige stad", og på avreisedagen fant jeg et vindu i terminalen på Leonardo da Vinci flyplassen, og der ble dette bildet tatt når det taxer ut til avgang. Busser har jo blitt fast flyplassutstyr, og den kom samtidig, og ser ut til å ha macthende farger.

I oktober 2021 var det slutt for Alitialia, dette flyet ble parkert i Venezia pga pandemien i juni 2020, men ble en del av flåten til det nye ITA fra 15.oktober og er nå i aktiv bruk igjen, enn så lenge i disse fargene, det kan jo hende at både flyet og busse blir blå, men det kan jo også hende det vil ta lang tid.

Her er luke 8:

Alitalia A320-216 EI-DSX at LIRF/FCO 23-09-2016 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2021, 08:30   #15
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God torsdag, idag er det 9.desember!

I løpet av sommeren har jeg i mange år hatt en målsetting om å tilbringe minst en morgen ved innflygingen til OSL for å få med meg noen godbiter.

7. august 2000 var en slik morgen, og jeg sto klar kl 07:02 da Britannia Sweden AB landet som BLX902 fra Puerto Plate med en av sine B767-300ER, en flight som kun kom annen hver mandag morgen.

Dette flyet fløy første gang i februar 1997 og ble levert til Britannia Airways i mars 1997 som G-OBYD. 1.mai 2000 ble det overført til BLX som SE-DZG i et år før det gikk tilbake til BY som G-OBYD. I oktober 2005 ble G-OBYD med inn i Thomsonfly, nytt navn Thomson Airways i mai 2009. I juni 2013 ble det utleid til Nordwind som VP-BOQ, inntil wfu i desember 2014.

Et år seinere fløy det for Meridiana som EI-FMR og i 2018 for det nye Air Italy til det i november 2018 ble overtatt av DHL som N842DH. I mars 2019 ferried til Signapore hvor det ble bygget om til fraktfly. Fra 31.oktober 2019 har det fløyet som HP-3310DAE i gule farger for DHL Aero Expresso.

Luke 9 er et scannet lysbilde fra innflygignen til bane 01R ved OSL et fly som åpå 20 år har gått fra å være fullt av turister til å bli fylt med pakkepost, som vel kan være alt fra smittevern til flymodeller (?):

Britannia B767-304(ER) SE-DZG at ENGM/OSL 07-08-2000 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 10-12-2021, 07:31   #16
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God fredag, i dag er det 10.desember!

MD-80 luke i kalenderen
Sommeren 2008 var vi tre gjenværende i familien på vår første USA tur, og jeg benyttet en dag til å gjøre meg litt kjent på La Guardia flyplassen ved New York. Har ikke vært der siden, men jeg hukser godt hvor spesielt det var å komme gående å se rekken av gamle kjente bygninger med navnene til de tradisjonsrike amerikanske flyselskapene på rekke og rad.

Jeg gikk på langs langs vinduene og fikk tatt en del bilder, her er American Airlines MD-83 N565AA tatt gjennom vindu på avgang bane 13.

Flyet fløy første gang 23.april 1987, og ble levert til AA i juni samme år. Den fløy for AA i 29 år til den ble wfu i august 2016, og ble parkert på Roswell hvor den antakelig står enda, uten å være flydyktig.

Her er luke 10:

American Airlines N565AA MD-83 at KLGA/LGA 27-07-2008 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 11-12-2021, 08:35   #17
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God lørdag, i dag er det 11.desember

Det er på dagen 14 år siden vi var maange som sto i kulda og ventet på at Airbus A380 skulle komme til OSL for første gang, jeg husker godt det var kaldt og at jeg begynte å bli redd for at det skulle bli for mørkt, men den kom akkurat idet skumringen hadde begynt.

Det var første gangen jeg så en A380, og den var mektig der den kom seilende. Flyet var cn 009 som fløy første gang i august 2006, og som ble brukt av Airbus som "testbed" for den nye Engine Alliance GP7270 motoren. De valgte å være på OSL i tre dager var det vel, for å få prøvd ut flyet under "freezing fog" forhold.

I juni 2010 ble flyet levert til Emirates som A6-EDJ, og den fløy i nesten 10 år inntil covid 19 nedstengingen gjorde at den ble parkert i mars 2020, og der står den enda.

Luke 11 viser F-WWEE på vei inn mot bane 01L 11.desember 2007:

Airbus A380-861 F-WWEA at ENGM/OSL 11-12-2007 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 12-12-2021, 08:37   #18
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God 3.søndag i advent !

Luke 12 er et bilde tatt gjennom vinduet fra kafeteriaen som lå over innsjekkingsområdet i Charterterminalen på Gardermoen som var i bruk fra 1972 til 1998. Bildet er tatt etter push-back når flyet er klar for en ny tur til syden, i ettermiddagssolen 7.august 1992 der den taxer nordover for en avgang på bane 19.

Sterling Airways var et av de selskapene "jeg vokste opp med", som var daglige på Fornebu da jeg rundet 10 år, med Caravelle 10B og md DC-6B.

Chartertrafikken ble flyttet til GEN fra 1.november 1972, og i mange år var det 1 Sterling B727 og en Caravelle, samt en Scanair DC-8-55, et par BU B737-200 og kanskje noen flere av og til som var de faste som fløy for Tjæreborg, Vingreiser og Saga Solreiser.

Dette flyet fløy første gang i mars 1981 og ble levert til US Air som N771AL. I mars 1987 kom det til Sterling som OY-SBN. Etter konkursen ble det med i flåten til det nyetablerte Sterling European Airlines fra mars 1994.

November 1998 forsvant den som N932PG før det ble XA-TLZ for Allegro Airlines fra januar 1999 til det ble tatt ut av bruk i august 2005.

Sterling Airways B727-2B7(A) OY-SBN at ENGM/GEN 07-08-1992 by Ole Johan Beck, on Flickr


Jeg så flyet igjen på Fornebu 5 og et halvt år seinere, da var det innleid av Braathens og er klar for avgang på bane 24 det siste året den var i Sterling European Airlines, 27.mars 1998, så da blir det et bonusbilde i luke 12:

Sterling European Airlines B727-2B7(A) OY-SBN at ENFB/FBU 27-03-1998 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 13-12-2021, 08:55   #19
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God mandag, 13.desember

Luke 13 går til Norwegians Dreamliner med Charles Lindbergh på halen. G-CKWF fløy første gang i 22.juni 2018, og ble levert til Norwegian på LGW en uke seinere. Den var en av mange fly som var med å bygge Norwegian til et stort drømmeslott som ble felt av kombinasjonen gjeld og pandemi.

Siste pax-flight for G-CKWF var JGK-LGW som DI7016 21.mars 2020, og dagen etter ble den fløyet til OSL og parkert der, uten motorer.

Den sto helt til 14.september 2021, da den ble fløyet til Marana, en flight på nesten 11 timer med callsign NRS9BY. En uke etter tilbakeleveringen til ORIX Aviation, ble den omregistrert til OE-LCD, og planene er visst at den skal leies ut til LATAM i Chile.

13.februar i år var det mange kaller en fin vinterdag, og det var vel flere fly parkert på OSL enn de som var i luften den dagen. Her er den fotografert ved plassen sør for SAS Hangaren.

Her er luke 13:

Norwegian B787-9 G-CKWF at ENGM/OSL 13-02-2021 by Ole Johan Beck, on Flickr
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2021, 11:11   #20
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,047
Default Re: Flyprats Julekalender 2021

God tirsdag, 14.desember

Luke 14 har en blanding av både gammelt og nytt over seg. Det nye er at det er et bilde tatt i august 2021, det gamle er at flyet fløy første gang i oktober 1990.

Men siden det bare er 10 dager til jul, tar vi hele historien:

Dette flyet ble levert til Braathen SAFE som det 4. B737-405 i oktober 1990, registrert LN-BRI og med navnet "Harald Hårfagre", og med 156 seter.
I mars 1992 ble det sammen med LN-BRP leiet ut til Malaysia Airlines som 9M-MLL, før det var tilbake i BU i juni 1993.

På gamle bilder kan man se om de er tatt før eller etter utleien til MAS, på om undersiden av skroget foran vingen er blank (slik den ble levert fra Boeing) eller grå, slik den var etter utleien i Malaysia, jfr dette bildet tatt i august 1993 på Sola:

Braathens SAFE B737-405 LN-BRI at ENZV/SVG 10-08-1993 by Ole Johan Beck, on Flickr

Da "hele Norge" gikk og gledet seg til VM i fotball 1998, valgte BU å markere sin støtte ved å velge LN-BRI til å fronte "Vi flyr Drillos", jfr dette bildet fra februar 1998 på FBU:
Braathens SAFE B737-405 LN-BRI at ENFB/FBU 13-02-1998 by Ole Johan Beck, on Flickr

Men da VM var over, og BU hadde skiftet image, ble "Drillos"- merkingen fjernet ganske fort og den fløy "nøytralisert" i over et år, slik dette bildet viser fra september 1998
Braathens B737-405 LN-BRI at ENFB/FBU 23-09-1998 by Ole Johan Beck, on Flickr

Muligens ble dette flyet det første som fikk de siste BU fargene før jul i 1999, jeg så den i januar 2000, men fikk bedre bilde av den i januar samme år:

Braathens B737-405 LN-BRI at ENGM/OSL 08-07-2000 by Ole Johan Beck, on Flickr

Så ble LN-BRI med inn i SAS Braathens fra 1.april 2005, og videre inn i SAS Norge fra 1.juni 2007, og som så mange andre malt om til SAS Norge farger vinteren 2007/2008, og rekonfigurert til CY150 seter, her fra april 2008:

SAS Norge B737-405 LN-BRI at ENGM/OSL 05-04-2008 by Ole Johan Beck, on Flickr

LN-BRI ble med inn i SAS 1.oktober 2009, og fløy som Harald Hårfagre i SAS Norge farger til wfu i mars 2013

Fra mai samme år fløy det nesten restene av året som LN-BRI i for Jettime, før det fløy i 6 år som YR-BAZ for Blue Air, og nå i 2021 så har den blitt OY-ASA for AirSeven og operated by Copenhagen Ari Taxi, og da er vi endelig ved dagens bilde der den kom inn til landing på bane 01L som FL451 for Flyr fra Evenes.

AirSeven B737-405 OY-ASA opf Flyr at ENGM/OSL 19-08-2021 by Ole Johan Beck, on Flickr

Fotografen "tok litt av" i gamle søk og har fått litt kjeft av rådgivergruppen i vinudet her...
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyprats adventkalender Fellowship Bilder & foto 37 29-12-2020 14:35
Tanker om Flyprats julebord Fnate Småprat 30 05-10-2014 00:21
Avstemning for Flyprats fotokonkurranse gilera Bilder & foto 1 31-05-2012 10:30
Flyprats julebord - Oslo 1. desember Someone Flyforum 91 02-12-2011 14:44


All times are GMT +2. The time now is 00:20.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.