Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2020, 16:21   #121
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Hei!

Jeg fant tilfeldigvis ut i dag at SQ har kansellert min avgang i april. Jeg har fortsatt ikke fått mail om det.
Jeg har en Eurobonus billett i First class, SIN-FRA. Jeg skjønner jeg må ringe SAS i morgen, men kan jeg kreve å bli booket om til en annen F, selv om det ikke er ledig Eurobonus billetter? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Det er ledig i Business class via via hjem den dagen, men jeg vil jo fly F som jeg har betalt for. Jeg tror derimot ikke jeg tør å vente så lenge med å endre biletten heller da alle C klasse vil forsvinne også...
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2020, 21:26   #122
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Noen som har forøkt å booke Star-awards online på sas.no i det siste? Jeg huker av for å bruke AmexVoucher, men det blir ingen endring på poengbruken, så kommer opp med fullpris.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2020, 22:28   #123
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Noen som har forøkt å booke Star-awards online på sas.no i det siste? Jeg huker av for å bruke AmexVoucher, men det blir ingen endring på poengbruken, så kommer opp med fullpris.
Vært sånn lenge. Selv ikke en enkel LHR-SIN t/r klarte systemet å håndtere med CT-voucheren, så da var det bare å stille seg i kø
Det skal visst dukke opp hvis man klikker seg videre, men det er jo betinget på at en har nok poeng for to på konto.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2020, 22:39   #124
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
V
Det skal visst dukke opp hvis man klikker seg videre, men det er jo betinget på at en har nok poeng for to på konto.
Nei, det står full poengsum helt til betalingssiden
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-02-2020, 23:19   #125
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nei, det står full poengsum helt til betalingssiden


Ring inn etterpå, så krediterer de. Vært sånn i mange måneder. Fatter ikke at det skal være så jæ... vanskelig å rette den feilen


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 18-02-2020, 10:28   #126
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Prøvde jeg også, men fikk beskjed fra sas kundesenter om å ringe Tallin og venterulletten der! Etter 70 min venting fikk jeg respons og to billetter Osl-fra-bkk t/r i C som belønning.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2020, 10:38   #127
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by tdb View Post
Hei!

Jeg fant tilfeldigvis ut i dag at SQ har kansellert min avgang i april. Jeg har fortsatt ikke fått mail om det.
Jeg har en Eurobonus billett i First class, SIN-FRA. Jeg skjønner jeg må ringe SAS i morgen, men kan jeg kreve å bli booket om til en annen F, selv om det ikke er ledig Eurobonus billetter? Er det noen som har noen erfaringer med dette? Det er ledig i Business class via via hjem den dagen, men jeg vil jo fly F som jeg har betalt for. Jeg tror derimot ikke jeg tør å vente så lenge med å endre biletten heller da alle C klasse vil forsvinne også...
Har du snakket med SAS? Vanligvis er man screwed i slike tilfeller når det er mere enn et par dager til avgang, det må være ledig bonusbilletter for å bli booket om. Får man bare booket om til C har man naturligvis krav på refusjon av prisforskjellen mellom C og F.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2020, 11:31   #128
tdb
ScanFlyer Blue
 
tdb's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Ullensaker
Posts: 484
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Det stemmer. Jeg fikk heldigvis booket om til noe annet i C. Jeg kontaktet også SQ og de overrasket meg med et veldig brutalt svar. Dette hadde de ikke noe med, kontakt SAS. De kom ikke til å legge ut flere billetter i F på andre dager.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
[
tdb is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2020, 13:07   #129
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,679
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Til info er det lagt ut masse MUC-HND-MUC ANA F billetter, samt TG F billetter for resten av året og litt ut i 2021.
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 10:10   #130
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Prøvde å søke opp en reise på sas.no med en CT lit langt frem i tid. Da kom skatter og avgifter på 7.000,- for to stk! Jeg har bestilt samme rute tidligere i år, men da var prisen ca 3200,-.
På forklaringen for avgiftene står det bla "toll for luftfartpassasjerer (APD) 4200,-".

Noen som kjenner til om dette er en ny avgift som skal innføres senere i år, eller er det feil?
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 10:26   #131
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Prøvde å søke opp en reise på sas.no med en CT lit langt frem i tid. Da kom skatter og avgifter på 7.000,- for to stk! Jeg har bestilt samme rute tidligere i år, men da var prisen ca 3200,-.
På forklaringen for avgiftene står det bla "toll for luftfartpassasjerer (APD) 4200,-".

Noen som kjenner til om dette er en ny avgift som skal innføres senere i år, eller er det feil?
Det høres ut som den stive avgiften i premium klasser på reiser som starter i UK, tipper avgang fra LHR i ditt tilfelle.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 10:43   #132
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Prøvde å søke opp en reise på sas.no med en CT lit langt frem i tid. Da kom skatter og avgifter på 7.000,- for to stk! Jeg har bestilt samme rute tidligere i år, men da var prisen ca 3200,-.
På forklaringen for avgiftene står det bla "toll for luftfartpassasjerer (APD) 4200,-".

Noen som kjenner til om dette er en ny avgift som skal innføres senere i år, eller er det feil?
Koster ca 3600 mer å starte/slutte i LHR fremfor å starte i OSL for to stk. Merk også at denne avgiften kommer hvis du har mer enn 24 timer mellom ankomst OSL-LHR og for eksempel avgang fra LHR til HND. Grunnen til dette er som nevnt i innlegget over.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 11:25   #133
Chr1st1an
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2013
Location: Fornebu
Posts: 413
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Det høres ut som den stive avgiften i premium klasser på reiser som starter i UK, tipper avgang fra LHR i ditt tilfelle.
Ja det stemmer. LHR.

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Koster ca 3600 mer å starte/slutte i LHR fremfor å starte i OSL for to stk. Merk også at denne avgiften kommer hvis du har mer enn 24 timer mellom ankomst OSL-LHR og for eksempel avgang fra LHR til HND. Grunnen til dette er som nevnt i innlegget over.
Takk til begge! Da ble jeg litt mindre bekymret. Får ikke booket gjennomgående via sas, pga osl-lhr legget, så da benyttet jeg LHR som avreise for å se tilgjengeligheten.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 11:28   #134
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Chr1st1an View Post
Ja det stemmer. LHR.



Takk til begge! Da ble jeg litt mindre bekymret. Får ikke booket gjennomgående via sas, pga osl-lhr legget, så da benyttet jeg LHR som avreise for å se tilgjengeligheten.
Jeg var borti samme greien på forrige CT-bestilling. Startet med ex-LHR før jeg la til tilslutning etterhvert da de åpnet opp for bonus på de enkelte datoene. De slipper vel 330 og 300 dager før avreise om jeg ikke husker feil.

Et alternativ er selvfølgelig å sjekke om det er ledig OSL-FRA/MUC-LHR, men du får pengene rimelig kjapt igjen om du kommer med tilslutning i ettertid. Tok 4 dager fra endring til de stod på kortet igjen.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 11:58   #135
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by darkcho View Post
Til info er det lagt ut masse MUC-HND-MUC ANA F billetter, samt TG F billetter for resten av året og litt ut i 2021.
Hmm, ja kommer opp på blant annet Experflyer.com, men en telefon til Tallin hjalp ikke, setene kommer ikke opp for Amx Award (:
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 12:45   #136
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by 3tflyer View Post
Hmm, ja kommer opp på blant annet Experflyer.com, men en telefon til Tallin hjalp ikke, setene kommer ikke opp for Amx Award (:
Hvem mener du? ANA? Mange folk på Insideflyer som rapporterer at de har booket ANA F. Dobbeltsjekket mot awardfares?
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 13:01   #137
3tflyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 350
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Hvem mener du? ANA? Mange folk på Insideflyer som rapporterer at de har booket ANA F. Dobbeltsjekket mot awardfares?
Beklager noe upresist fra meg. Gjelder konkret F med TG, BKK - FRA, blant annet 15.1.2021.
3tflyer is offline   Reply With Quote
Old 04-03-2020, 14:18   #138
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by 3tflyer View Post
Beklager noe upresist fra meg. Gjelder konkret F med TG, BKK - FRA, blant annet 15.1.2021.
Ok. Jeg bestilte TG F BKK-LHR for noen uker siden, så det bør jo være mulig. Ser den på awardfares også, så jeg lurer på om det a) er agentruletten som må til eller b) routingen som ikke er tillatt.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2020, 16:17   #139
Orbiter
ScanFlyer Blue
 
Orbiter's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Troms
Posts: 178
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Noen som har formening om hva som skjer med bookede CT'er?

I mitt tilfelle har jeg en CT til New York i sommer. Den ble opptjent for lenge siden og booket i sept 2019, og siste dato for å endre på den var 15.januar 2020.

Hvis reisen blir avlyst pga Corona etc, får jeg da tilbake noe som helst, eller er både CT og EB-poeng å anse som tapt (hvis reisen blir terminert)?
Orbiter is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2020, 10:06   #140
Eriksan
ScanFlyer Gold
 
Eriksan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: AmEx Companion Ticket - bestilling, bruk, reisemål m.m. (2019->)

Quote:
Originally Posted by Orbiter View Post
Noen som har formening om hva som skjer med bookede CT'er?

I mitt tilfelle har jeg en CT til New York i sommer. Den ble opptjent for lenge siden og booket i sept 2019, og siste dato for å endre på den var 15.januar 2020.

Hvis reisen blir avlyst pga Corona etc, får jeg da tilbake noe som helst, eller er både CT og EB-poeng å anse som tapt (hvis reisen blir terminert)?
Hvis en eller flere flygninger blir kansellert og det er mange tilfeller av viruset på mellomlanding eller destinasjon, så er det mulig du kan få en mulighet til å booke om selv med utgått CT. Det har blitt rapportert på naboforumet der enkelte har fått rundt en måned på seg til å finne en ny reise, og det måtte være i samme klasse. EB-poeng ved kansellering får man alltid tilbake bortsett fra evt. forfalte poeng fra bookingtidspunktet.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
AmEx Companion Ticket - bruk, reisemål m.m. VirreVapp Reiseforum 1352 28-12-2018 10:40
Finne bonusreise, og Companion Ticket. E-UT Reiseforum 12 18-11-2014 00:36
Endre Companion ticket VirreVapp Reiseforum 3 04-06-2014 17:59
Bruk av EBB/EBS/EBG ved bestilling av billetter Ph34r Reiseforum 15 01-01-2014 18:59
40% av på kjøp av Eurobonus (og bruk av AMEX EB) NORing Reiseforum 7 15-11-2011 01:00


All times are GMT +2. The time now is 20:46.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.