Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2023, 04:51   #61
staale
Born to run

staale's Avatar

Default Re: Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Kom til gate 25/26/27, ja de hadde felles kø, og et salig kaos, med opptil 4 ulike selskaper og 4-6 flighter ut på noenlunde samme tid. Kom oss igjennom første sjekkpunkt men ble bedt om å vente til underetasjen var tømt slik at de klarte skille mellom Vietjet, Bamboo og Vietnam Airlines sine passasjerer. Som sagt så gjort, og etter det kjapt og godt inn i bussene. Men da begynte moroa, for sjåføren visste åpenbart ikke hvor flyet stod parkert, kjørte litt frem og tilbake, snakket i walkien og kikket og peket spørrende til både høyre og venstre. Fant frem til flyet til slutt og for sikkerhets skyld dobbel og trippelsjekket jeg at dette VAR VN 615 til BKK. Boarding var forresten completed 2111, vi skulle tatt av 2050. Til alt overmål ble vi sittende inne i flyet i en time til, uten noe info, før vi til slutt tok av mot Bangkok på RWY 19L.

18.07.2023
VIETNAM AIRLINES
A321-231
HAN-BKK
REG NR VN-A327 (Skyteam Livery)
Kl 2229
Sete 19E

Fikk forresten et glimt av denne på vei til gate, SQ A350-900.

Her vår fugl

Begivenhetsløs med lynrask flytur til BKK, knapt 1,5 timer. Lett servering underveis men jeg ville spare meg til BKK-AUH. Vi landet kl 0000, kom oss fort i land, inn på nytt gateområde og opp for å kjøpe kompresjonsstrømper til kånemor sine legger.

Jeg skrev vel noe her tidligere om det å velge vindussete A? Denne gangen hadde vi F, og gjett hvilken side av flyet godsakene kom på da? Joda, perfekt utsikt til treminalene fra sete A.

Vet ikke om jeg fortalte, men vi vasket et runde med klær i Luang Prabang. Og da jeg hentet vasken lå noen lange «fotballstrømper» øverst i våre klær. Jeg ga dem tilbake til vaskeriet og sa de ikke var våre. Hun stusset litt på det men sa ok. Så nå vet dere hvorfor vi måtte kjøpe nye kompresjonsstrømper til kånemor.

Stakk innom loungen Etihad bruker i Bangkok, Miracle. (De har 2 like ved hverandre, men vi skulle i den ved G2, der flyet vårt også skal gå i fra) Helt ok krypinn, litt liten plass, men grei komfort, og et ok utvalg i mat og drikke. Slo i hjel en liten time her.

Her er forresten dagens samling av boardingpass. Opplever noen mindre utfordringer med logoen på dem, security måtte overbevises om at vi skulle fly med EY og ikke VN, og i loungen ville de avvise oss fordi de trodde vi fløy VN. Men alt ordner seg for snille gutter og piker.

Gikk til gate G2 1 time før oppsatt tid og boarding hadde akkurat startet, så vi var tidlig på plass i denne fuglen.

19.07.2023
ETIHAD, EY405
BOEING 787-10
BKK-AUH
REG NR A6-BMF (Levert i 2019)
Kl 0222
Sete 6E

Kom oss som sagt kjapt om bord og ble møtt av et sett hyggelig kabinpersonale. Ble ønsket velkommen, og sjampisen kom på løpende bånd, i alle fall til han som ikke er kånemor i turfølget her. Etter avgang akkompagnert av en skål med varme nøtter.

Vi hadde pushback litt før tiden, og tok av 0239 med kurs for Abu Dhabi.

Vi bestemte oss for å spise etter avgang, for å få sove litt etterpå. Alternativet var å spise før landing. Vi valgte begge spycy thai prawns til forrett, jeg lam og hun kylling til hovedrett og begge is til dessert. Smakte nydelig, men jeg angret litt på spicy-valget, for sårene etter det der tørriskjølte snopet i Hanoi svir ennå.

Spicy thai prawns

Lam biryani

Vanlijeis

La oss til å sove og fikk vel mellom 2 og 3 timer på øyet. Fyren foran Wenche snorket som et godt gammeldags sagbruk i de dype skoger, men mine øreplugger fra 3M blokkat ham ut. Hadde satt på vekkerklokke , og 5 minutter før vi skulle bli vekket var vi oppe på toalettet en tur for litt morgenstell. Ikke all verden med remedier til å stelle seg med på doen, og amenety kit'ene hadde jeg tenkt å la være uåpnet, som et lite minne eller 4 fra turene(e), så det blir litt tannpuss og en skvett vann i fjeset.

Amenity Kit nr 3 er forresten i boks, men det ble ingen filming med GoPro siden det var mørkt når vi landet. Får spørre fint ved TO heller.

Landet 40 minutter før tiden, kl 0520 og kom inn på RWY 13R. Fra dørene åpnet tok det vel ikke mer enn 5 minutter før vi var linnlosjerte i loungen. Denne gangen valgte vi å forklare at vi faktisk føy med Etihad, og at det bare var det at VN hadde skrevet ut boarding passene. Kom oss inn og gikk rett i baren.

Kjørte to runder med nydelig svart kaffe, har lengtet etter ordentlig kaffe noen dager nå, for det der søte og smakstilsatte skvipet vi fikk i Hanoi er vi ferdige med. Ellers er dette samme lounge som sist, og den ser fremdeles slik ut.

Veldig stor og trivelig, masse forskjellige oppsett/grupper og området, og masse å velge i på mat- og drikkefronten. Nå blir vi her frem til det er boarding for nest siste etappe, til Amsterdam.

Last edited by staale; 19-07-2023 at 04:59.
staale is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2023, 19:55   #62
staale
Born to run

staale's Avatar

19.07.2023
ETIHAD, EY077
BOEING 787-9 (Abu Dhabi Formula 1 2023 livery)
AUH-AMS
REG NR A6-BVL
Kl 1000
Sete 7E

Av alle ting var det bussgate på denne, gate 48. Kom frem til flyet som stod ute på tarmac, med dørene igjen. Skjønte fort hvorfor, for det var rett og slett sinnsykt varmt inne i kabinen, må ha vært 35 grader. Synes synd på de kabinansatte , for jeg hørte dem svare den ene passasjeren etter den andre på hvorfor det var så varmt, og at det ville bli bedre etter hvert. Pushback på denne var 2 minutter etter rutetid, og så rullet vi ut for å ta av på RWY 31L.

Mann mot maskin

Businesskabinen her var nesten full, kun 1 ledig sete. Jeg valgte å droppe forrett, og kjørte kun short ribs og sjokoladeis til dessert.

Her er forresten sjampisen de serverer på Ethiad Biz nå

Merkbart annerledes servicegrad og crew her kontra forrige flight. De på forrige var veldig på tilbudssiden, og samkjørte. Men her var de litt i utakt, og et par av dem minnet om gamle SAS-drager. For eksempel så hadde de ved den ene midtgangen fått drikke og tatt matbestilling allerede før taxi, men vi i den andre midtgangen måtte vente til etter at vi var i luften. Hadde tenkt å få noen timer på øret, men fikk skikkelige febertokter underveis her. Kaldsvettet og var glovarm, intens hodepine og tett nese. Har vel ikke tålt komboen svette klær, 35 grader og air condition de siste dagene.

Her et par bilder fra Abu Dhabi

Vi kom til Amsterdam med touchdown 1450, og 1454 var vi parkert ved en av G-gatene, og selvsagt skulle neste fly fra B-gates. Nok en gang de to ytterpunktene altså. Like etter at vi hadde gått av flyet ble vi møtt av to flyplassansatte som hadde sperret av korridoren med sperrebånd. Planen var å sluse ned mindre grupper med passasjerer til arrivals og utgang. Men det disse ikke var forberedt på var at flesteparten av oss bare skulle rett frem til transfer fra andre gater. Så etter litt argumentering slapp de oss forbi, og derfra gikk alt i lynfart, 2 min i security, 20 sekunder i passkontroll, og så 15 minutter rask gange til B26.

Nok en bussgate, men heldigvis en overkommelig temp i dette flyet.

19.07.2023
KLM, KL 1203
EMBRAER 190
AMS-SVG
REG NR PH-EZO
Kl 1615
Sete 1A

Fikk servert en liten lunsj, og satte pris på at de ikke bruker engangs plastbestikk her, men trebestikk. Kom oss avgårde og landet i Stavanger på rutetid.

Vel fremme var det innom klikk og hent på tax free og så ned for å hente bagasjen. Eller det var i alle fall planen. Men ingen av våre kofferter kom, så da bar det bort til skranken for å melde dem savnet. Krysser fingrene for at de står i Amsterdam, da bør de komme hit rimelig kjapt. Her fyller vi ut rapportene.

Med det vil jeg takke for følget, og for mange fine kommentarer. Ha en fortsatt god sommer alle sammen.

Last edited by staale; 19-07-2023 at 19:57.
staale is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2023, 20:17   #63
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Nei, du må lage en post til om når bagasjen kommer :-)
Old 20-07-2023, 00:05   #64
Egenes
ScanFlyer Gold

Pent levert, takk for en kjempefin tripreport!
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2023, 01:42   #65
oy-viv
ScanFlyer Silver

Tak til Staale og frue for en interessant, detaljeret og reflekteret TR.
Det var en fornøjelse at læse om jeres rejse!
Håber, at jeres kufferter snart finder vej til SVG!
Old 20-07-2023, 06:32   #66
staale
Born to run

staale's Avatar

Ok da, en liten oppdatering, tracket baggasjen med KLM sitt ref nr og det ser ut til at de kommer hit med KL1197 i 10-tiden i dag. Så de var nok lost i AMS.

PS, kaldsvettingen på AUH-AMS fortsatte utover kvelden, og 3 ganger i natt har jeg målt over 40 i feber…… Skulle liksom inn på hytta i dag og bygge terrasse de siste feriedagene.
Old 20-07-2023, 11:33   #67
staale
Born to run

staale's Avatar

Oppdatering; Bagasjen kom som avtalt med morgenflyet fra Amsterdam, så nå kan vi pakke ut og begynne med klesvask osv.
Old 21-07-2023, 04:29   #68
Powell
Newcomer

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Hvordan gikk det, fikk dere lounge ?

Ja, etter hvert. De skannet boardingkortet, men da lyste det rødt. Damen bak skranken ringte lederen sin og etter noen minutter fikk vi tilgang. Tror egentlig ikke vi skulle fått tilgang, men siden vi sjekket inn hele veien på OSL og at det sto KLM på boardingkortene, så ga de oss tilgang likevel.

Takk for en fin rapport. Vi var veldig fornøyde med Etihad på utreisen, helt på høyde med både Qatar og Singapore, satser på at hjemreisen blir like bra.
Powell is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2024, 21:16   #69
staale
Born to run

staale's Avatar

Poppe tilfeldigvis innom denne, har vært fraværende en lang stund.

Fant til slutt årsaken til feberen på vei hjem, ble nemlig lagt inn på Universitetssykehuset i Stavanger, Dengue-feber...... Tok noen dager før jeg ble skrevet ut, og etterhvert helt symptomfri.
Old 04-06-2024, 02:34   #70
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Poppe tilfeldigvis innom denne, har vært fraværende en lang stund.

Fant til slutt årsaken til feberen på vei hjem, ble nemlig lagt inn på Universitetssykehuset i Stavanger, Dengue-feber...... Tok noen dager før jeg ble skrevet ut, og etterhvert helt symptomfri.
Snedig. Tror jeg fikk det samme i Singapore i fjor, men vet ikke. Mange får svake symptomer første gang. Imidlertid er det ofte mer alvorlig gang nummer 2. Ihvertfall i følge Aleris, som også pusher vaksiner.

Så jeg er i prosjekt Dengue vaksine. En nokså ny en. Kanskje å anbefale. Må taes i to vendinger og ikke samtidig med andre vaksiner da denne er oldschool.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules