|
|
|
Thread Tools | Display Modes |
01-05-2013, 19:01 | #1 |
ScanFlyer Gold
|
Planlegging - Thailand, Vietnam og Kambodsja på 16 dager (BKK-HAN-SGN-PNH-REP-BKK)
Av ulike grunner var det i noen uker fare for at jeg måtte kansellere den nært forestående bonusturen min til ZRH/PAR/BKK/TYO/SEL. Jeg hadde derfor ikke bestilt noen billetter intra-Asia, ingen overnattinger, ikke laget skisse til dagsprogram osv. Nå er det omsider klart at det blir tur (hurra!), og jeg føler at jeg har veldig dårlig tid frem til avreise lørdag morgen. Har funnet flere relevante tråder for de fleste stoppene mine, men håper det er greit med en liten planleggingstråd for hvordan jeg skal legge opp Thailand-Vietnam-Kambodsja-Thailand på 16 (fulle) dager. Setter pris på alle tilbakemeldinger, stort og smått - det meste må bestilles veldig kjapt.
Først og fremst - jeg liker å ha det travelt på ferie (men alt med måte). Tenker å få med meg: - Bangkok. Templer, Grand Palace, floating market, god mat, bestille skreddersydd dress, god massasje (nei, ikke med happy ending ) osv. - Hanoi. Fortrinnsvis med utflukt til Ha Long Bay, med eller uten overnatting der. Ellers bare oppleve en vietnamesisk by som har beholdt mye av sjarmen og historien fra "gammelt av". - Ho Chi Minh City. Muligens med en dagsutflukt, f.eks. til Cu Chi-tunnelene eller Mekong Delta. - Phnom Penh. Killing fields og kongehuset. Kan om nødvendig sløyfes. - Siem Reap. Angkor Wat. - Gjerne noen dager på en øy hvis tiden tillater det. Muligens Ko Samet eller Ko Si Chang pga nærhet til Bangkok, selv om de selvfølgelig er mange turister der av samme grunn. For å ikke binde meg til et veldig låst program med X antall dager hvert sted, har jeg bestemt meg for å ta de delene som krever fastsatte datoer pga lengre reisestrekker først. Avslutter med de som kun krever buss, og hvor jeg tror jeg trygt kan bestille overnatting underveis. Alle angivelser av dager blir veldig omtrentlig. Jeg tenker derfor å reise BKK-HAN ganske kjapt etter ankomst i BKK. Ankommer grytidlig fra CDG, kl 05:55, og tenker å reise videre dagen etter eller dag 3. Sannsynligvis det siste, for da kan jeg få litt oversikt over byen, stikke innom skredder for å ta første "fitting"/måling og vet bedre hvor lang tid jeg trenger i selve Bangkok når jeg kommer tilbake igjen. AirAsia er billigst (6-700 + bagasje), men de har kun én flight allerede kl 06:45... hrmf. Får se hva jeg ender opp med der. Tenker at jeg ankommer HAN sent på dag 2 eller tidlig på dag 3. Tror ikke jeg trenger mer enn ca 3 fulle dager her, inkludert Ha Long Bay, før jeg flyr HAN-SGN på dag 6. Jeg er da ferdig med flyturene, og kan ta ting mer på sparket underveis. Tenker å ta ca to fulle dager i SGN, for så å ta buss (ca 5 timer) til Phnom Peng om morgenen på dag 9. Jeg får da en ettermiddag/kveld der, og påfølgende formiddag, før jeg tar buss videre til Siem Reap (nye fem timer). Kommer frem på ettermiddag, og tar en rolig kveld der før dag 11 venter med Angkor Wat i soloppgang, sykler gjerne rundt der i noen timer og har en rolig sightseeing-dag. På dag 12 setter jeg kursen mot Thailand igjen, er usikker på hvor lang tid det tar pga grenseovergang, bytte fra buss til tuk-tuk til buss osv. Tipper rundt 10 timer. Booker kanskje fly i stedet på denne etappen, men det er ganske dyrt, og vil låse programmet mer enn jeg egentlig ønsker. Dette blir en ren reisedag. Dag 13-16 blir forhåpentligvis på en fantastisk øy i nærheten av Bangkok, hvis jeg føler meg ferdig med Bangkok by. Dvs, må uansett til skredder for final fitting av dressen. De to nevnte (Ko Samet/Ko Si Chang) er bare 1,5-3 timer kjøring + en båttur fra Bangkok sentrum. Her skal det visst være uproblematisk å komme om morgenen uten reservasjon, og bare gå langs stranden fra resort til resort til man finner noe man liker, for så å avtale pris. Høres fantastisk ut! På ettermiddagen på dag 16, eller morgenen på dag 17 reiser jeg til BKK, før TG660 venter på å ta meg til HND kl 14:20. Er det noe opplagt galt med programmet? Noe jeg kan/bør sløyfe eller legge til? Til slutt - tar gjerne imot tips til typiske svindler som man bør unngå (f.eks. enkle ting som å gå til taxiholdeplassen på flyplassen i stedet for å si ja til folk på vei ut), og hvilket prisnivå jeg kan forvente på mat, transport, overnatting (særlig når jeg bare tropper opp uten reservasjon) m.m. Hva bør jeg booke på forhånd for å være sikker på kvalitet og valuta for pengene - tenker kanskje Ha Long Bay-utflukten, for eksempel?
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 01-05-2013 at 19:23. |
01-05-2013, 20:23 | #2 |
ScanFlyer Gold
|
Re: Planlegging - Thailand, Vietnam og Kambodsja på 16 dager (BKK-HAN-SGN-PNH-REP-BKK
Phew, blir sliten bare av å lese jo
Angående Siem Reap --> Bangkok går det tog fra Aran, en liten tur med tuk tuk etter grensa fra Poipet i Kambodsja. Koster latterlige 48 baht, men siste tog går i 13-14-tida. Fra Siem Reap til grensa i Poipet er det nok taxi som gjelder, evt. en passende buss hvis du finner. Nok av scams ved grensa der, men det meste retter seg mot turister på vei inn i Kambodsja (falske visum f.eks.). |
01-05-2013, 20:32 | #3 | ||
ScanFlyer Gold
|
Re: Planlegging - Thailand, Vietnam og Kambodsja på 16 dager (BKK-HAN-SGN-PNH-REP-BKK
Quote:
Er det lett å finne togstasjonen etter grensen? Snakker sjåførene engelsk, eventuelt stedsnavnet skrevet ned? Eller er det som i Kina, at man må ha det skrevet ned med tegn? Ja, det ble litt omfattende. Sorry. En litt revidert, kortere og mye mer konkret versjon følger: Quote:
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 01-05-2013 at 20:34. |
||
01-05-2013, 22:58 | #4 | |
ScanFlyer Gold
|
Quote:
Tuktuk fra grensa til togstasjonen i Aranyaprathet skal koste ca. 60 baht. (evt. 15 med Songthaew). Ser ut som det er 3-5 km rett fram fra grenseovergangen på GMaps. Mye nyttig på http://wikitravel.org/en/Poipet og http://wikitravel.org/en/Aranyaprathet |
|
02-05-2013, 02:44 | #5 |
ScanFlyer Silver
|
Hvorfor ikke happy ending?
|
02-05-2013, 08:42 | #6 | |
ScanFlyer Gold
|
Quote:
Irrelevant.
02-05-2013, 10:38 | #7 |
ScanFlyer Silver
|
Sikke en tur du har strikket sammen ! Man bliver helt forpustet af bare at læse om den.
Men et par input: Bus fra Phnom Penh til Siem Rep: GIANT IBIS kan anbefales.Hør om hotellet i PP kan ordne reservationen. En del hoteller kan udstede vouchers og du betaler på hotellet. Afhentning med tuk- tuk fra hotellet er incl i de 13$ billetten koster. Cykeltur til templerne: Jeg var på en tempel tur med Grashoppers. Vi startede ud fra Siem Rep ved 8 tiden om morgenen og var tilbage igen omkring kl 17.30. Udover templerne var bare det at færdes på cykel i trafikken en kæmpe oplevelse.Ved indgangen til tempelområderne skal man så købe billet. I dit tilfælde et dagspas til 20$. Book turen gennem dit hotel og du bliver samlet op med tuk-tuk. Alternativt kan du arrangere din egen tempeltur med en tuk-tuk chauffør.De er her og der alle vegne så de skal nok selv kontakte dig og give tilbud. Men regn med en 15-20 $ for en dagstur rundt til de vigtigste steder. Valutaen i Cambodia er US$. Det kan være praktisk at have en del småsedler såsom 1 og 5 $. Last edited by pingo; 02-05-2013 at 11:00. |
02-05-2013, 12:15 | #8 | ||
ScanFlyer Gold
|
Quote:
Quote:
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 02-05-2013 at 12:22. |
||
02-05-2013, 12:46 | #9 | |
ScanFlyer Silver
|
Quote:
Phnom Penh sagde ikke mig det helt store. For mig var det lidt henad "endnu en storby" med brede boulevarder, højhuse , byggekraner etc. I Siem Rep derimod går livet sin egen afslappede gang. Så hvis du kunne droppe PP og bruge længere tid i SR vile det efter min mening være et godt bytte. |
|
02-05-2013, 13:13 | #10 |
ScanFlyer Silver
|
Har jobbet i Asia i endel år og spesielt Kambodsja. Bussturen mellom Phnom Penh(PP) og Siem Reap(SR) tar ofte 7 timer. De legger inn stopp underveis, og noen busser bryter også sammen. Noen tilfeldigvis ved en restaurant. Etter at passasjerene har spist er ofte motoren helbredet...
I SR holder det med en dag i templene, gå for de fire store. Jeg ville kanskje gått for tuk+egen guide, men sykkel fungerer også. Kommer an på om du er i regntiden og om du vil være del av en gruppe eller utforske på egen hånd. Ikke noe problem å finne frem. Ville også sjekket opp i busstidene fra Saigon og til PP, 5 timer hørtes litt lite ut, en må også skifte buss på grensen. I PP bør du kanskje få med deg Killing Fields og S-21 sammen. Grand Palace er en liten versjon av det i Bangkok og kan etter mitt syn sløyfes hvis dårlig tid. Husk at de opererer med ulike åpningstider, noen er stengt mellom 11/12-14 og ikke åpent på kveldstid. Det blir helseblesende å få med seg alt på en formiddag, selv bare turen til Killing Fields. Det tar tid å komme seg dit og tilbake, og ofte står trafikken stille. Du skal jo også fra hotellet og til busstasjonen, som nå er plassert på andre siden av byen. Og pick up service bruker også sin tid gjennom byen.. Når det gjelder PP ble det i fordums tid kalt Asias Paris, men kan være litt utfordrende å finne frem i. Mye fin arkitektur innimellom, og rooftop-restaurantene ved riverside er flotte å ta en drink eller flere mens en ser utover Mekong/TonLeSap river. For ikke å kuppe tråden, send meg heller en PM hvis du trenger tips/hjelp. Angående både Thailand og Kambodsja: Sjekk når de har offisielle hellig/fridager, da er alt stengt. Faller fridagen på lør/søn utsettes den til påfølgende mandag. |
02-05-2013, 17:16 | #11 | ||||
ScanFlyer Gold
|
Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Det er ingen helligdager i Thailand som "kræsjer", men fant dette for Kambodsja: "May 13, 14, 15 King's Birthday, Norodom Sihamoni", som er nøyaktig mens jeg er der. Er absolutt alt stengt da, slik at jeg bør vurdere å snu programmet for å unngå de dagene? Det frister egentlig veldig lite nå når nesten alt er spikret, og det er under to døgn til avreise. Tror du det vil gå greit å booke alle overnattingene i Vietnam/Kambodsja underveis?
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 02-05-2013 at 17:56. |
||||
02-05-2013, 17:26 | #12 | |
Front section flyer
|
Quote:
God tur
02-05-2013, 17:27 | #13 |
ScanFlyer Gold
|
Mistenkte det, Yr meldte heldigvis ikke rett da jeg var på Fiji i fjor. Hvilken værtjeneste vil du anbefale?
02-05-2013, 17:35 | #14 |
Front section flyer
|
Har vel opplevd at http://www.dmi.dk/ er litt mere presis en YR, men som sagt mye lokalt vær som brått bare dukker opp der nede.
02-05-2013, 17:55 | #15 | |||
ScanFlyer Gold
|
Quote:
Quote:
Quote:
02-05-2013, 23:17 | #16 | |
ScanFlyer Silver
|
Quote:
Kambodsja i mai er mye som i juni/juli, det regner en time formiddag og en time ettermiddag, ellers mye sol. Unntaket er Sihanoukville, hvor det kan regne en uke i strekk. Yr.no fungerer ikke for Kambo. Lurt å spandere et par dollar ekstra på bussen ja. Ev så kan en gå for minibus, som i praksis er Toyota HiAce. Har faktisk sittet 20 stk i en slik på vei til bryllup på landsbygden og humpete leir/jordveier. Interessant opplevelse gitt. Å invitere vestlige i bryllup er stas, og en gir $10 til brudeparet i gave. Anbefales om du har lyst å "go local". Du blir kjapt hedersgjest, samt kanakkas siden alle skal skåle med deg. I PP er det fyrverkeri ved riverside ca kl 18. Veldig fin opplevelse. Anbefaler en kaffe/drink på FFC, dropp maten der, ikke noe spesielt. I samme tverrgate er det et vietnamesisk Noodlerestaurant(ikke den på hjørnet), veldig god mat og latterlig billig ($2,5) Generelt får en bedre mat andre plasser enn riverside, siden det er der alle turister går. Sjekk ut denne: http://www.chinesehouse.asia Er helt elendig på å huske navn, men på hjørnet av street 154 og riverside(der hvor veiene skiller seg) Er det et hotel som har en nydelig rooftop bar. Du går inn i resepsjonen og tar heisen opp. Mest lokale middelklassen som går siden få vestlige/turister finner den. Central Marked er ok for å se arkitekturen, Russian Marked(RM) for souvenirer. RM ligger i nærheten av S-21, så ta ev det i samme slengen. I PP bør en virkelig få med seg en overlevelse fra det gamle Indochina, Raffles Hotelbar The elephant bar, med happy hour fra kl 18-21. Sjekk ut signaturdrinken Airavata mens du blir vartet opp som en engelsk lord. NB, egentlig dresskode, men det holder med langbukser. Når det gjelder Siem Reap(SR)henger de fleste i Bar street. Sjekk også ut et lite fransk plass med mye kul Chilloutmusikk: Loundry Bar. Det er en drøss av restuaranter i Bar Street, alt etter hva som du vil ha. Dropp den lille baren Miss Wong, elendige drinker og opphauset. Sjekk ut SoriaMoria Hotel, opprinnelig et norskdrevet hotell som nå drives av staffet selv. De er en av de få som virkelig støtter opp om lokalsamfunnet og gir tilbake iht utdanning osv. Maten er god der, på onsdager har de retter til $1 pga stafftraining. Mye godt. De har også en fin rooftopbar. |
|
03-05-2013, 00:19 | #17 |
ScanFlyer Gold
|
Virker som Saigon-Siem Reap er vanskelig uten å gå via PP. Et alternativ til buss fra Phnom Penh til Siem Reap er båt: http://seat61.com/Cambodia.htm#Phnom...p_by_speedboat - dyrere, men kanskje mer opplevelsesrikt?
|
03-05-2013, 00:25 | #18 | |
ScanFlyer Silver
|
Quote:
|
|
03-05-2013, 13:33 | #19 |
ScanFlyer Gold
|
Tusen takk for veldig mange gode råd, Insomnia4u. Innlegget er skrevet ut og blir med på turen.
Lokalt bryllup i Kambodsja høres morsomt ut, men ulempen med å ha et så tett program som jeg har lagt opp til er at slike uventede ting er like sannsynlig. Hvilket område i PP er best å bo i?
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge Upcoming: Last edited by Peppep; 03-05-2013 at 13:35. |
03-05-2013, 14:58 | #20 |
ScanFlyer Silver
|
Greit å bo nær elven/riverside. Da er mye innen gåavstand. Kan være slitsomt i lengden å prute på Moto/Tuk.
Et rimelig og trygt alternativ er http://www.velkommenguesthouse.com/index-pp.html Veldig god location. Anbefaler Penthouse Suite til $45, fin utsikt fra stor balkong over Mekong/TonLeSap River. 6.etg og mange trapper, men verdt det. Norsk/Engelsk eid og pålitelig staff. Det er ellers mange ulike alternativ, tripadvisor er ofte ok å sjekke, men location er viktig ved korte opphold. Transport: Regn med å betale $1 for Moto og $2 for tuk. Mer hvis det er lange avstander. Taxi fra PP flyplass koster $9, dropp Tuk eller Moto akkurat der, litt heftig trafikk til tider. Tuk fra SR flyplass er en fin tur. Safety: Normale forholdsregler og sunt vett gjelder, ellers mye tryggere enn i Oslo en lørdagskveld. Wild west tilstandene på 90-tallet er ikke lengre en issue, og f.eks baren/utestedet Heart of Darkness er en miks av turister/lokale. Kan uansett være greit å holde seg til én Motosjåfør hvis du vil være på den sikre siden kveldstid når alkoinntaket øker. Ran skjer unntaksvis, men sjelden. De historiene en leser i ulike medier som involverer turister og vold er som regel selvforskyldt og invovering i illegal virksomhet. Få Khmerer som ønsker bråk med vestlige. Mellom Khmerer er det mer vanlig med konflikter som kan utarte seg. Det er imidlertid greit å huske at en er gjest i et buddhistisk land hvor tap av ansikt er en issue for mange. Dere som kjenner Thailand vet dette. Dvs at hisser en seg opp, skriker, osv taper en ansikt=mangel på respekt. Tok lang tid for meg å legge av mitt vestlige reaksjonsmønster. Driver fremdeles og teller til ti noen ganger. Pruting er ok, men greit å ha i bakhodet at den kronen en absolutt skal prute ned monner mer for lokale enn oss. Lokalt bryllup i f.eks Siem Reap trenger bare å ta et par timer, typisk kl 11-13. Er bare å spørre staff på overnattingsstedet, de vet som regel om hvor og er hjelpsomme. Får du tid i SR, er Floating Village interessant å sjekke ut. Last edited by Insomnia4u; 03-05-2013 at 15:02. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|