Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 30-06-2023, 07:47   #1
staale
Born to run

staale's Avatar

Default Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Heisann folkens, long time no see :-)

I kveld pakkes koffertene for årets langtur, Kånemor og meg skal avgårde i morgen, uten kidsa (på 25 og 27) denne gangen, og turen går til sør-øst Asia. Vi skal først til Laos, så til Kambodsja og til slutt Vietnam, og kommer som vanlig til å farte litt rundt, backpacking koffert-style.

Flyturene blir KLM fra Stavanger til Amsterdam, og så Etihad business class fra Amsterdam via Abu Dhabi til Bangkok. Videre med Air Asia til Luang Prabang, så Bangkok Airways til Siem Reap og Vietnam Airlines til Hanoi. Blir vel Embraer 175/190, B787-9 og 10, A320, ATR 42/72 og A321 i loggboken det.

Stay tuned for oppdateringer underveis. Gleder oss til å oppleve og til å dele opplevelsene med dere alle :-)

Old 30-06-2023, 08:46   #2
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Default Re: Sommerferien 2023, Laos, Kambodsja og Vietnam

Quote:
Originally Posted by staale View Post
Heisann folkens, long time no see :-)

I kveld pakkes koffertene for årets langtur, Kånemor og meg skal avgårde i morgen, uten kidsa (på 25 og 27) denne gangen, og turen går til sør-øst Asia. Vi skal først til Laos, så til Kambodsja og til slutt Vietnam, og kommer som vanlig til å farte litt rundt, backpacking koffert-style.

Flyturene blir KLM fra Stavanger til Amsterdam, og så Etihad business class fra Amsterdam via Abu Dhabi til Bangkok. Videre med Air Asia til Luang Prabang, så Bangkok Airways til Siem Reap og Vietnam Airlines til Hanoi. Blir vel Embraer 175/190, B787-9 og 10, A320, ATR 42/72 og A321 i loggboken det.

Stay tuned for oppdateringer underveis. Gleder oss til å oppleve og til å dele opplevelsene med dere alle :-)

Oj.. Denne gleder jeg meg til..

Upcoming: OSL-AMS-OSL, OSL-CDG-AUH-CDG-OSL, OSL-FRA-DXB-ZRH-OSL, OSL-CPH-BKK-CPH-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2023, 09:31   #3
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Oj.. Denne gleder jeg meg til..
No pressure liksom, hehe :-)
Old 30-06-2023, 10:06   #4
darkcho
ScanFlyer Gold

Støtter forrige taler - denne gleder jeg meg til! Riktig god tur
Old 30-06-2023, 16:25   #5
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Dette blir fett. Gleder meg også!!

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is online now   Reply With Quote
Old 02-07-2023, 04:54   #6
staale
Born to run

staale's Avatar

Tenk at nå er dagen her som vi har lenget etter….

Litt lite søvn på oss i natt, muligens litt reisefeber kombinert med at ene katta har vært borte i snart ett døgn, med en infeksjon vi definitivt skulle ha fått behandlet… Håper han svipper innom før avreise… Begynte så smått å forberede reisebrevet mens jeg drakk morgenkaffi, greit å for eksempel liste opp alle flightene som skal gjennomføres etter en og samme mal, så er det bare å fylle inn opplysningene etter hvert. Vi har bestilt taxi til 1145, så frem til da er det bare å chille og slappe av så godt man kan.

Taxi kom som bestilt, og vi var på Sola rett før kl 12, kjapp innsjekk, rett igjennom security og så en stroll innom Tax Free før vi innlosjerte oss i loungen. Fri adgang så lenge vi flyr KLM business, ellers koster det 350,00 for 3 timers opphold. Fikk i oss litt lett lunch og litt flytende føde, og så var det bare å slappe av og nyte roen frem til boarding. Ser på FR24 at stålfuglen vi skal med nettopp tok av fra Amsterdam, så da bør første etappe være sånn noen lunde i rute. Edit, blir visst en pitteliten forsinkelse, men med 6 timer på Schiphol så går ikke blodtrykket akkurat til himmels pga det.

Da vi sjekket inn i loungen ble vi tatt imot av en hyggelig, engelsktalende dame, men når hun etter en times tid tok rydderunden så snakket hun norsk, så kanskje de driver med norskopplæring på bakrommet her. Her er noen inntrykk fra Sola;

Go to gate kom opp på skjermene og vi tuslet bortover mot gate 11 i det flyvemaskinen (som de sier i introen til OSL 24/7) kom taxende forbi, kom oss om bord og på plass på rad 1.

01.07.2023
KLM, KL1202
EMBRAER E190
SVG-AMS
REG NR PH-EZZ
Kl 1410
Sete 1A

Vi fikk servert en lett lunsj, søtpotet-potetsalat og cola ved siden av. Smakte helt ok, men vi var vel ikke akkurat skrubbsultne etter et par timer i loungen på Sola heller. Rigget til GoProi vinduet og filmet litt fra takeoff. Like etter at vi var kommet opp i luften kom kapteinen ut av cockpit, og av en eller annen grunn så han oss på rad 1 og kom bort for å slå av en prat. Lurte på hvem vi var og hvor vi skulle, hvem vi skulle fly med osv. Han så kjapt at jeg hadde en GoPro i vinduet og lurte på om jeg var flyentusiast og om jeg filmet. Måtte jo svare ja til begge deler, hvorpå han spurte om å få låne kamerat med seg til cockpit for å filme landingen for meg. Etter litt betekningstid valgte jeg å svare ja på det spørsmålet, haha. Litt etterpå kom hun ene kabinansatte til meg med kameraet, og ville bare dobbelsjekke at det var på og hvordan det virket, slik at filmingen skulle gå bra. Meget imponerende. (Legger ut en liten skjermdump her bare)

Landet på 18C, Zwanenburgbaan og takset så inn til gate B28. Kapteinen stod klar med GoPro, jeg takket for turen og for filmingen, og så bar det ned flytrappa. Tuslet langsom mot non-Schengen og opp til Aspire Lounge. Vi var litt usikre på hvilken lounge, om noen, vi hadde tilgang til. Hadde nemlig lest at denne var stengt frem til 1. juli, og spurte både Etihad og flyplassen. Fikk en drøss forskjellige svar, alt fra at de dessverre ikke kunne tilby lounge (Etihad) til at Aspire 41 var åpen som vanlig for business class, og til at den var stengt, men at vi hadde adgang til en cafe i stedet. Siden vi reiser med KLM her, så stakk vi likeså godt bare opp til deres Crown Lounge og rigget oss til der. Flyet videre går ikke før 2140, så vi har litt tid her. Greit å strekke litt på beina, spise og drikke litt mere, kikke litt på flyene utenfor og så spise og drikke kanskje enda litt mere. Men ikke før vi hadde nytt synet av et par litt større fugler enn den vi kom med ;

Loungen her er helt ok, og temmelig stor. En god del forskjellige avdelinger, kaffebar, bar, og buffetområde. Sittegrupper, lenestoler, sofagrupper spredt litt rundt, og mulighet for både wifi, dusj, en seng og litt avslapping før folk reiser videre. Og på display hadde de 100 av de 102(?) minihusene de har delt ut i serien sin, inkl Anne Frank sitt hus, nr 47 i serien. Her litt bilder fra loungen

Last edited by staale; 02-07-2023 at 05:36.
staale is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2023, 04:56   #7
staale
Born to run

staale's Avatar

GODE NYHETER; katten kom hjem like etter at vi hadde reist, og får nå behandling :-)

Etter å ha sittet i loungen noen timer tenkte vi røre på oss i 20-tiden, og det passet jo bra, for ca da kom melding på tavlene om å gå til gate. Ruslet bort til gate G3, og fikk tatt ut noen USD på veien, alltid greit å ha litt gangbar valuta i lommen tenker jeg. Fin utsikt til flyet fra gateområdet, og ca 2050 var det tid for boarding. Var blant de første som kom om bord.

01.07.2023
ETIHAD, EY078
BOEING 787-9
AMS-AUH
REG NR A6-BLJ (Levert i 2016)
Kl 2140
Sete 9F

Kom oss på plass i setene og må si at jeg er imponert og positivt overrasket, mye «mykere» og triveligere kabin enn jeg trodde, både i form og i farge. Og topp komfort. Bra belysning i og rundt setet, stor skjerm i front, bra med oppbevaring.
Her er for øvrig 28 seter i business, og 271 i økonomi, så 299 pax totalt. Og alle 28 setene i front var opptatt. Litt artig oppsett, 1-2-1, men med annen hver rad feil vei. I midten er de fremovervendte setene sånn at man sitter tett sammen, men de bakovervendte er «splittet». Sånn type «couples seat» og «divorce seats». Hyggelig og serviceinnstilt kabinpersonale, så vi blir tatt godt vare på her nå.
Rigget oss til i setene, og fikk noe godt og boblende i glassene, varme håndduker ble utlevert, og bilder ble tatt. Pushback ble litt etter rutetid, 2147, men det kommer vi garantert til å ta inn underveis.

Sjekket kveldens meny, og valgte rett og slett scampi til forrett, ribs til hovedrett og noe sjokoladekakegreier til dessert. Kånemor kopierte forretten, men gikk for kylling og is på de to andre. Kjører på med sjampis til maten hos meg i 9F, men i 9E går det i Coke Zero og rødvin. Men før matservering vanket varme nøtter, cashew og mandler, og litt mer sjampis. Sola er på vei ned utenfor her, så jeg måtte snike meg til et bilde ut vinduet hos naboen. Maten ble servert i 23-tiden, og jeg tenker jeg må prøve å blunde litt etter middag. Det ble med tanken, sov vel 20 sekunder el noe sånn… Midt i matserveringen ble det endel turbulens, og serveringen måtte avbrytes en stund, da kabinpersonalet også ble bedt om å sitte ned på plassene sine.

Like før landing stod solen opp, og jeg måtte bare prøve å få noen bilder, ble ikke all verdens, men dere ser tegningen.

Landet på RWY 31R litt før rutetid, og etter noen få minutter åpnet de dørene og vi kom oss ut i terminalbygget. Ble en liten tur gjennom ny security, så videre bort til loungen, og på veien passerte vi denne skjønnheten;

Fikk rigget oss til, satt dibbedutter på lading, og så er det bare å nyte dette i en 3 timers tid, så bærer det videre til Bangkok etter hvert. Her noen bilder fra loungen og de ulike oppsettene. Ganske stor og fin lounge, litt lite folk nå på morgenkvisten og det passer oss utmerket .

Oppsummert så langt så var jo KLM-turen episk, med tanke på kapteinens filming. Så en i utgangspunktet kjedelig svipptur ble en liten høydare. Har sett opptakene og de ble knallbra. Ombord på Etihad sin 787 så er setene mye bedre enn SQ sine på deres Dreamlinere, spesielt i bredden. Ingenting slår SQ sine seter i 777/350, men deres løsning på 787 er for trang. Kabinpersonalet var blide og hyggelige, men var lite tilstede utover de faste punktene som pre departure drink og måltider. Der er nok SQ sine et par hakk vassere med stadig oppmerksomhet og spørsmål om hva de kan gjøre for deg. Men hjelpes, vi klager ikke, elsker denne måten å fly på!!

Oppdateres etterhvert

Last edited by staale; 02-07-2023 at 05:47.
Old 02-07-2023, 20:05   #8
staale
Born to run

staale's Avatar

02.07.2023
ETIHAD, EY404
BOEING 787-10
AUH-BKK
REG NR A6-BMA
Kl 1030
Sete 6F

En liten time før avgang kom meldingen om å gå til gate, og lydige som vi er, pluss litt ivrige etter å strekke på bena, så forlot vi loungen og tuslet mot gaten, nr 58. Tok ut 100 USD i Amsterdam, tenkte det kunne være greit å ha litt cash, som tips til sjåfører osv. Driten er jo at ingen her vil veksle dem inn i mindre sedler, så her sitter jeg med 2 50-lapper som jeg tenker er litt i overkant å gi i tips…. Jaja, får se om man ikke får vekslet i
Bangkok da.

Rigget oss til i setene, sitter «omvendt» her, jeg i 6E og kånemor i 6F, men uansett riktig vei, fremovervendt. Snek meg fremover i flyet for å se om jeg kunne fått tatt et bilde av cockpit, men det ville de ikke ha noe av, null stress det, tenkte bare jeg skulle spørre.

Nytt amenity kit, også fra Aqua de parma, men en liten annen farge på vesken, så det var jo litt kjekt. Litt usikker på innholdet, så langt har jeg ikke kommet ennå, men tipper det er det vanlige, med litt lotion, tannkrem, sokker osv. Sjekket menyen for denne flighten og tenker jeg nøyer meg med hovedrett, og da indrefilet. Som vanlig et glass sjampis ved boarding, og tenker jeg gjør som sist og fortsetter med det. Wenche flirer litt, for eneste gangen jeg super champagne er når vi flyr med seter langt fremme i flyet…. Tar ikke noe særlig med bilder her, for kabinen er akkurat likt innredet, setene er de samme osv. Businesskabinen her har 32 seter, og så er det 304 bak på økonomi, så totalen er 336. Flyet er for øvrig levert nytt i 2018.

Kabinpersonalet kom en runde med varme håndduker og tok bestilling for drikke etter avgang, og ga beskjed om at de ville komme rundt og ta matbestillinger etter hvert. Fikk bestilt hovedretten, men droppet som sagt de andre delene av måltidet. Boarding completed 20 min før oppsatt avgangstid. Pushback 1035, men ETA Bangkok er 1948, 12 min før oppsatt tid. Av alle ting oppfattet en av kabinpersonalet at glasset mitt var tom t, så det fikk jeg toppet opp før avgang. Taxet ut og tok av på samme rullebane som vi kom inn, 31R, og ut over havet før vi svingte til høyre og satte kursen mot smilets land.

Som sist vanket det en skål med varme nøtter like etter take off, tenker jeg nipper litt til dem, venter på biffen, sluker den og så går all in for å få i alle fall et par timer med søvn. Kjenner jeg trenger det nå. Biffen kom, og var faktisk veldig bra tilberedt. Har spist biffer på restauranter på landjorda av langt dårligere kvalitet enn dette. Kudos der altså.

Gjorde setet om til seng, la på en ekstra liten overmadrass og rigget meg til med dyne fra Armani, og fikk et par timer søvn før jeg våknet litt ute i, eller over, Bengalbukta og Fantomets trakter. Bestilte et par kopper kaffi til oss to, og så er det vel bare å gjøre oss klar til nedstinging og etter hvert landing i Bangkok. Skal en svipptur innom lebua State Tower for natten, før vi i morgen skal til Don Mueng for flyet videre til Luang Prabang.

Landet inn fra nord, på RWY 19L litt før rutetid og takset inn til gate. Kom oss kjapt ut av flyet, kjapt gjennom immigrasjonen og så var til alt overmål våre kofferter blant de aller første som dukket opp på bagasjebåndet. Møtte sjåføren og kom oss inn til lebua hvor vi ble sjekket inn til et rom/suite i 54. etasje, med utsikt mot byen og Chaopraya.

Var litt sultne og tørste så vi praiet en TukTuk og stakk ned til JoJo Seafood Riverside for en matbit, thai red curry med kylling, før vi dro tilbake til lebua og stakk opp til The Dome i 62. etasje. Kanskje litt vel fancy for vår smak, men lurer på om det ikke var her Hangover sluttscene ble spilt inn? Tok oss hver vår drink og tror regningen kom på en ca 1200 NOK for de 2…. Går nok ikke her igjen, såpass fancy at de ikke engang serverte øl der oppe. Ned til rommet, og så ble det kvelden her på oss.

Last edited by staale; 03-07-2023 at 06:43.
Old 02-07-2023, 23:56   #9
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

So far, so good! Er den nye terminalen i Abu Dhabi åpnet nå, eller er det samme gamle fremdeles?
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 04-07-2023, 06:54   #10
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Strålende rapport! Var i Luang Prabang for noen år siden, og bodde også på Burasari Heritage Fikk dog ikke med meg museet. «Kongebilen» til venstre i bildet er en ganske sjelden sak, en 1958 Edsel. Ellers er de gode på baguetter og andre bakevarer i Laos. Så noe positivt har de videreført fra kolonitiden. Forøvrig var vi å spiste på en veldig bra fransk restaurant der, men husker ikke navnet… Ser frem til fortsettelsen!
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 04-07-2023, 17:05   #11
staale
Born to run

staale's Avatar

Etter sightseeingen bar det tilbake til hotellet hvor vi rigget oss til på andre siden av veien, mot en av sideelvene til Mekong, Nam Kahn, som renner ved siden av her. Smilte godt han i baren når jeg bestilte 2 kaffi, 2 brus og 2 øl. Relativt rolig på denne siden av byen, så ethvert kjøp settes pris på. Rigget opp dronen, fikk godkjent flygningen gjennom Appen (ligger nær flyplassen her) og fikk filmet litt fra luften.

Gikk så over til Mekongsiden og lunsjet ved et koseslig sted ut mot elva. Kjøpte med oss et par kalde og rigget oss til nede ved «ferjekaien». Her krysser 2 ferjer Mekong , med minibusser, biler, mopeder og mennesker. Landgangen heises og senkes ved hjelp av kjettinger og taljer, og det hele er et artig skue. Tok oss en massasje på veien tilbake, 1 time med «body massage», 50,- NOK pr pers, og deilig kraftig massasje for slitne kropper.

Noen av båtene som brukes til cruise utpå elva ligger også fortøyet her.

Når kvelden nærmet seg tuslet vi oppover mot sentrum igjen, en liten tur på markedet og litt middag stod på planen. Passerte et nydelig opplyst tempel, fikk shoppet litt på markedet, og ble minnet om å passa på. (se bilde nr 4) Etter middag gikk turen tlbake til hotellet for kvelden. Skrudde på P4 radio, tok litt flere bilder, og rigget oss til på terrassen. Fremdeles godt og varmt, og deilig fredelig her nå. Oppdaterer Tripreporten, laster inn bilder og rydder litt i alt av film og bilder.

Lurer på om Barack Obama kan ha vært innom her ?

Kjøpte et par putetrekk til den ene utegruppa på hytta

Viktigt å passa på ��

Laang lukkertid og en passerende scooter

Old 04-07-2023, 18:41   #12
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Nydelig med en ny TR fra deg. Keep'em coming!

Old 05-07-2023, 00:36   #13
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Ref vanskelig minibank: Har du husket å åpne regionsperren på kortet?
KnutW is online now   Reply With Quote
Old 05-07-2023, 03:56   #14
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Ref vanskelig minibank: Har du husket å åpne regionsperren på kortet?
Ja, alt sånn er i orden. Og senere på dagen så funket det i minibanken igjen og første dagen betalte jeg hotellet med det kortet. Så bare en bug el noe.
Old 05-07-2023, 09:00   #15
Powell
Newcomer

Dette var veldig nyttig for meg, reiser selv nesten samme rute. Osl-ams-auh-bkk på søndag. Har selv vært veldig usikker på hvilken lounge vi kan benytte i ams, trodde ikke vi fikk tilgang til KLM sin siden det er EY som flyr ams-auh.
Powell is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2023, 11:14   #16
staale
Born to run

staale's Avatar

Lat(e) dag(er) i Laos

Passende headline i dag, og kanskje i morgen. Stod opp til vanlig tid og ruslet bort å restauranten her, The Terrace for frokost. Ble litt mye i går, så vi tenkte pannekaker var greit i dag. Men i tillegg til en tykk og søt pannekke med krem og sjokoladesaus fikk vi baguette og croissanter samt frukt. Så vi er jo mer enn mette når vi tar avgårde.

Frokosten:

Hadde litt klær til vask, og tradisjonen tro ønsker vi å bruke lokale vaskerier, ikke hotellene sine, da går inntektene i alle fall til en lokal familie. Fant et nede i gata, leverte klærne og skal hente dem i kveld, ferdig vasket, tromlet strøket og foldet. Derfra gikk turen opp til hovedgata og Mt Phousi. Ca 300(?) trappetrinn til toppen, med fin utsikt over LP i alle retninger. Orker ikke sitte her sammen med massene til soloppgang/nedgang, så vi tok turen nå og var helt alene på toppen.

Her noen bilder, blant annet flyplassen i det fjerne, med 2 stk ATR 42/72 ?

Kom oss eterhver ned igjen, samme antall trappetinn som på vei opp, og fant oss et vannhull for litt pommfri og drikke. Så over gata tl en minibank for å ta ut neste dagers behov for kontanter, og så til massasje. Fant et ok spa her, rigget oss til og fikk 60 min med deilig oljemassasje før vi tuslet tilbake mot hotellet. Og innom et av byens mange templer på veien. Vi er overhodet ikke religiøse, men siden dette med temple og religion er så viktig for de lokale er det viktig for oss å besøke noen av templene, og vise respekt for deres tro. Tilbake på hotellet satte vi oss på «vinbaren» på andre siden av veien og koste oss med litt mer lett lunsj og drikke.

Kånemor ER happy altså, hun hater bare det at jeg tar bilder av oss to hele tiden :-)

[img]https://i.imgur.com/ChGreK0.jpg[/img

PS, dere husker kanskje at vi er litt miljøbevisste når vi reiser, så her går det i påfyllbare vannflasker og handlenett. Da slipper vi å kjøpe engangsflasker i plast, og vi slipper plastposene på markedene. Det er forresten ganske rent og pent her, lite søppel i gatene, mye søppelspann plassert ut, og folk ser ut til å respektere dette. Vi jekket 2 øl nede ved ferjekaien her i går, og fikk anerkjennende blikk da jeg plukket opp korkene og puttet dem i lomma. Håper resten av SØA tar etter og tar tak i søppelproblemene. Når det er sagt, vi ser mye rart som kommer flytende ned Mekong, så lenger opp dumpes nok mye søppel rett i elva, dessverre.

Old 05-07-2023, 11:22   #17
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by Powell View Post
Dette var veldig nyttig for meg, reiser selv nesten samme rute. Osl-ams-auh-bkk på søndag. Har selv vært veldig usikker på hvilken lounge vi kan benytte i ams, trodde ikke vi fikk tilgang til KLM sin siden det er EY som flyr ams-auh.

Hei. Vi gikk til Aspire Lounge 41, men der var det bare noen bannere om at vi hadde adgang til en kafe el to (som vi uansett ikke klarte å lokalisere). Så gikk vi til KLM Crown Lounge og viste boardingpassene (biz) og kom rett inn. Men jeg tror alle kan kjøpe seg i den loungen også, selv om man ikke flyr biz. I AUH bar det rett inn i EY sin lounge.
Old 14-07-2023, 02:18   #18
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by Powell View Post
Hvordan gikk det, fikk dere lounge ?
Old 05-07-2023, 03:55   #19
staale
Born to run

staale's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nydelig med en ny TR fra deg. Keep'em coming!
Jo takk, setter pris på tilbakemeldingene. Ser at jeg max kan ha 20 bilder pr innlegg, så poster heller litt oftere.
Old 05-07-2023, 07:34   #20
TriStar
ScanFlyer Crusty

TriStar's Avatar

Ref. det siste bildet, ser ut som Burasari fortsatt har den gamle Mercedes S-klassen Fin skyss til flyplassen.
TriStar is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules