Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2020, 09:15   #41
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Hvordan er toalettrommene i C class på SAS' A350? Fortsatt store og gode, eller har de degenerert til samme miniutgave som hos en del andre carriers?
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 11:03   #42
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

En youtuber var ogsaa ombord paa samme flyvning, stort sett positivt om setet, mat og service, men han klager paa svak IFE.
https://www.youtube.com/watch?v=9iBJK3fex3c
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738

Last edited by jb1; 03-02-2020 at 11:08.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 11:45   #43
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Det er første gang jeg har sett noen kuppe en tur-rapport , men det så da ut som en strøken reise i en flott flymaskin.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 13:04   #44
ToreD
Flydiot
 
Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,288
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
Hvordan er toalettrommene i C class på SAS' A350? Fortsatt store og gode, eller har de degenerert til samme miniutgave som hos en del andre carriers?


Trange og jævlige. Slutt på de store dessverre


Sent from my iPhone using Tapatalk
ToreD is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 16:09   #45
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Beklager at det ble litt stille fra meg på denne kanten, liverapport er kanskje ikke helt min greie. Ble litt ødelagt av at wifi ikke funket, og resten av uka mi her borte har vært fullbooket med andre ting som har gjort at skrivingen her har kommet litt bak i prioriteringslista. Prøver å ferdigstille når jeg kommer hjem

I kveld blir det SK944 til CPH med Ingegerd igjen, men denne gangen litt lenger bak i balja, 23A har jeg reservert, bakerste rad i Plus.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 16:11   #46
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Trange og jævlige. Slutt på de store dessverre


Sent from my iPhone using Tapatalk
De er mindre enn på 330 og 340, men større enn i Go vil jeg si? Så helt jævlig kan jeg ikke skrive under på at de er
Men det er selvfølgelig leit at vinduene har forsvunnet fra badet
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 16:41   #47
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Det er første gang jeg har sett noen kuppe en tur-rapport , men det så da ut som en strøken reise i en flott flymaskin.
hehe, det var ikke meningen aa kuppe noe som helst, kun supplere. Takk for rapport, Cecilie.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 17:02   #48
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 8,910
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Du har ikke vært den eneste som kuppa trip-rapporten til Cecilie. Vår venn B747-8 har jo også vært på banen med egne øyenvitneskildringer av turen.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 17:12   #49
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Widerøe Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by ToreD View Post
Trange og jævlige. Slutt på de store dessverre.
Det var synd. Likte romsligheten som gjorde det enkelt å skifte samt å ha utsikt fra "porselenet".
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2020, 17:24   #50
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
hehe, det var ikke meningen aa kuppe noe som helst, kun supplere. Takk for rapport, Cecilie.
Var nok ikke deg jeg hadde i tankene
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 19:33   #51
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Hvor var vi...

Jo, sist dere hørte fra meg så var jeg i USA. Nå er jeg hjemme igjen, med en mother of all forkjølelse (eller Coronavirus?). Så da er det jo fint å mimre litt tilbake på turen min for snart 2 uker siden

Nettet om bord var veldig tregt, så det var vanskelig å komme med liverapporter. Siste bildet er vel fra da vi var klare til å pushe, og det skjedde vel ganske så på rutetid, 15.40. 10 minutter senere var vi klare for avgang fra 22R, og i det motorene spolte opp, så var det merkbart mer stille i kabinen.



Hele businesskabinen var forøvrig full på denne flighten, og i den bakre businesskabinen så var det en del SAS-ansatte og noen Wifi-folk. Fikk kanskje ikke så veldig premiumkabin-følelse av å sitte midt mellom SAS-folk på jobb, typ management gutter og jenter. Men det er vel kanskje bare å forvente på en slik inauguraltur. Plus var helt full også, og i Go var det sparsomt befolket, sikkert ikke mer enn 20 % belegg.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 20:27   #52
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Etter halvannen time i luften kom første runde med drikketralla og varme nøtter. I anledning første tur med A350, hadde SAS virkelig tatt på seg spanderbuksene, og serverte Charles Heidsieck Blanc des Millénaires 2004 i Business.





...og da hadde vi nettopp passert Shetland



Sorry SAS, men serveringa var frøktelig treig på denne første turen. Tror crew hadde hatt godt av noen treningsturer i Skandinavia eller på noen mellomdistanseturer i Europa før man kjører fullt business-konsept på første dagen, med helt full kabin.




Men champagnen var gørrgod og kald, og jeg prøvde også en rød variant av Ringi som også var frisk og god.
__________________

Last edited by Cecilie; 10-02-2020 at 20:29.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 20:37   #53
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Vi fløy over Færøyene hvor skydekket brøt opp, og fjelltoppene der lå badet i nydelig kveldssol.



Cirka 2,5 time etter avgang fra CPH, ble bordet dekket for hovedmåltidet



Det ble tid for litt påfyll av Charles Heidsieck...



...før kaviaren ble servert.



Jeg vil ikke si jeg er veldig bevandret i fiskeeggindustrien, men dette må da være blant de bedre kaviarene der ute?



Ser at du kan kjøpe denne kaviaren for rundt 4000 NOK / kg på div nettbutikker


Hovedretten kom på bordet midt mellom Island og Grønland. Valgte kalvekjøttet viltkjøttet, som smakte veldig godt, men som kanskje lider av en litt kjedelig presentasjon og hvordan SAS kjører hovedrettkonseptet sitt. Ser litt grautete ut. Men det smakte altså helt nydelig. Etter min erfaring så kan du sjelden trå feil med viltkjøtt om bord hos SAS.






Til dessert valgte jeg "litt av hvert" og fikk servert dette. Osten var nok det beste. Iskremen hadde tyttebærsmak, og i min bok hører tyttebær kun hjemme på mors kjøttkaker.

__________________

Last edited by Cecilie; 10-02-2020 at 23:18.
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 20:54   #54
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Etter maten tok jeg en liten benstrekk rundt i flyet, og snakket med flere andre på Flyprat og fra Instagram Morsomt å være på en flytur med så mange andre avgeeks.

Onboard baren ble satt frem



Men etter litt mingling så var det tid for å prøve å få seg en liten høneblund. Jeg hadde tross alt vært våken siden litt før 0300 den morgenen.

Våknet vel opp sånn ca her rett før andre runde med servering



Open-faced sandwich, Scandinavian style Veldig smakfull rett, curry-kylling var det vel.



Etter hvert begynte vi innflyvningen til Chicago. Captain Speaking kom på popanlegget og informerte om at vi hadde ikke bare flydd mye raskere enn de gamle 340ene, men vi hadde også brukt 10 tonn mindre fuel på turen over, noe som tilsvarte 30 tonn CO2-utslipp!












Vi landet i Chicago klokken 17.10 lokaltid, akkurat 1 time før tidtabell! På Terminal 5 parkerte vi ved siden av BA og Qatar.



Mange bakkeansatte som tok bilder av det nye flyet da vi parkerte



Var kjapt gjennom immigrasjonen og fikk også tollklarert de 7 kiloene med mel jeg hadde med meg til slekta, 1,5 kg nøkkelost, og 2 kg melkesjokolade

Klokken 1745 booket jeg en Uber til byen, og litt over timen senere var jeg på hotellet, Embassy Suites Downtown Mag Mile, eller noko slikt. En kjapp tur over gata på Whole Foods for litt middag, og så ble det tidlig natta.

Neste morgen dro jeg videre til Baltimore (BWI) med Southwest fra Midway (MDW). Tilbragte de neste 5 dagene i Maryland og Pennsylvania hos familie før jeg dro hjem igjen med SE-RSA og SK944 fra ORD mandag 3. februar. Jeg sov hele turen hjem i Plus og rakk så vidt en bit frokost før landing i CPH.
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 21:18   #55
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Glimrende. Noen rapport fra Southwest-turen? Lenge siden det har vært noe fra dem her?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 21:50   #56
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Dæven!
Strøkent levert av både rapportør og leverandør virker det som. Det der MÅ da SAS gjøre seg konkurransedyktige på?
Tusen takk for turen, Cecilie!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 23:04   #57
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,011
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Valgte kalvekjøttet, som smakte veldig godt, men som kanskje lider av en litt kjedelig presentasjon og hvordan SAS kjører hovedrettkonseptet sitt. Ser litt grautete ut. Men det smakte altså helt nydelig. Etter min erfaring så kan du sjelden trå feil med viltkjøtt om bord hos SAS.
Er kalvekjøtt viltkjøtt, eller hadde de også viltkjøtt? Sånn utover at hvordan kalv slaktes, noe som kan oppfattes som "villt" om man aldri har sett videoer fra slaktehusene mens de spreller i smerte og blør ihjel, så er det vel husdyr per def?

Fine bilder, liker halekameraet
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2020, 23:14   #58
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Glimrende. Noen rapport fra Southwest-turen? Lenge siden det har vært noe fra dem her?
Takker! Tenkte kanskje det ja, men det blir en annen tråd

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Dæven!
Strøkent levert av både rapportør og leverandør virker det som. Det der MÅ da SAS gjøre seg konkurransedyktige på?
Tusen takk for turen, Cecilie!
Tusen takk for det

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Er kalvekjøtt viltkjøtt, eller hadde de også viltkjøtt? Sånn utover at hvordan kalv slaktes, noe som kan oppfattes som "villt" om man aldri har sett videoer fra slaktehusene mens de spreller i smerte og blør ihjel, så er det vel husdyr per def?

Fine bilder, liker halekameraet
Sårri, jeg som har vært litt dårlig i oversettelsen. Venison er viltkjøtt, ikke kalv. Så mest sannsynlig hjort eller kanskje rådyr. Tror ikke det var elg.

Tusen takk!
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 11-02-2020, 04:17   #59
scanman
Newcomer
 
Join Date: Feb 2008
Location: Oslo - Norway
Posts: 21
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Takk Cecilie for fin review av turen med nye SAS A350. Minner oss på at vi bør kjøpe oss mer tid til å reise på fritiden. Chicago er også flott utgangspunkt for mangt Følger med deg !
scanman is offline   Reply With Quote
Old 12-02-2020, 08:16   #60
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Første tur med SAS A350 til Chicago

Cecilie, tak for fin rapport!

En kommentar ang. kaviaren: du fik Kalix löjrom, som er noget af det
bedste, du kan få! Det kommer fra siklöja- fisken, som findes i visse svenske ( og finske) elver.
Det er en sæson-vare, og det er dyrt, også fordi
at efterspørgslen lader til at være større end udbuddet!

Jeg kommer en del i Sverige, hvor löjrom regnes for en stor delikatesse,
og hvor jeg også har set importeret amerikansk löjrom i frysedisken!

Jeg ville ønske, at SAS havde löjrom fast på menukortet i Business, men
det er nok for dyrt, ud over at det er en sæson-vare!

Hilsen fra löjromsnørden Viv ....
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bli med på ¨Første tur¨ med Widerøes nye Embraer E190 E2? fluxie Flyforum 46 22-11-2017 11:59
Årets første tur til Sola med skyfri himmel andreas97sas Bilder & foto 11 06-04-2012 11:03
Første tur med SAS long-haul economy: KUL-BKK-CPH-SVG gardkarlsen TripReports 17 08-03-2009 12:48
Første tur med BA FIRST VoiceCom Flyforum 17 13-11-2007 11:59
Min første tur med SAS Inter-continental... LCH TripReports 30 01-02-2007 21:25


All times are GMT +2. The time now is 12:52.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.