Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-09-2019, 22:32   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
SAS Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

For å sørge for en god og forsiktig start på pappapermen (satser på dette blir den siste....*bank i bordet*) ble de første 2 ukene av den lagt til Provence. Første 2/3 sammen med de gamle, mens siste 1/3 uten de medbrakte «barnevaktene» og på en ny lokasjon.

Denne gangen var billetter booket på SK4705, 07:05 en søndagsmorgen. Har etterhvert fløyet OSL-NCE noen ganger men har aldri blitt helt klok på SAS sine rutetider, da de er forskjellige fra dag til dag. Uansett, med avgang 07:05 ble det en natt på Radisson for en litt mykere start på ferien. 2 uker borte, så kjørte litt budsjett på parkering og endte med pre-booket på P6. Hvilket tok meg 5 minutter å gå fra tilbake til hotellet, vel uten barn og bagasje. Middag på Peppes ble også unnagjort og både boardingkort og bagtags for morgendagens flight skrevet ut.

Akkurat som planlagt, klokken 06:00 ble rommet forlatt og vi kunne ta den korte turen bort til terminalen. Trekolli ble avlevert på self-drop off, som tok under minutter, før de to siste, barnevogn og bilstol, ble sendt avgårde som spesialbagasje. Family Track for som vanlig kjapt og effektivt, selv med en ekstra sjekk etter vi mistet litt tellingen og glemte ta ut alle posene med «flytende». Litt hamstring av solkrem i taxfree, og vi kunne ta den korte veien til D1 hvor familien ble parkert, men jeg gikk for å skaffe frokost i form av bakevarer fra Bit.

Klokken 06:50 var fortsatt dette status og selv crewet satt klar og ventet


Men en rask kikk ut kunne fastslå at en liten detalj manglet, så denne flighten vill neppe gå på tid......


Like etter ble det også opplyst om en forsinkelse på grunn av flybytte og det ble også gitt en ny gate et eller annet sted på E. Så både crew og 2/3 av passasjerene raste avgårde i den retningen. Gadd ikke stresse, men begynte sakte samle stæsj og tropper, men innen 2 minutter var gått ble det ny gate, og tilbake til D1. Så lønte seg å ta det med ro. Like etterpå kom de også tauende med LN-RRW fra hangaren. Det betydde det ble -800 i stedet for -700, og mer plass for oss




Vi hadde opprinnelig 19ABC for oss fire, og som en av de siste ombord, med infant og små barn foretrekker vi gå ombord sist, da vi uansett får plass til håndbagasjen under setet til eldstemann (så lange ben har ikke en 5-åring) så jeg det var helt tomt fra rad noen og 20 og bakover. Spurte om det var greit å sette seg der, og så lenge jeg holdt meg foran rad 27 pga vekt og balanse, var det fritt frem. Litt mer praktisk og da kunne breie seg over 2 seterader for oss fire.

Ikke nok med forsinkelse på grunn av flybytte, men med catering som ikke kom når den skulle ble vi nesten en time sene ut fra OSL. Var forresten 6-7 rader Plus med godt belegg, som jo er greit til NCE en søndagsmorgen.

Oppe i luften tok det ikke lang tid før minstemann sluknet, og kunne benytte seg av fully lie-flat tilbudet i SAS Go



Eldstemann var fortapt i padden


Mens jeg bestilte te og Ramløsa (skulle ønske de kunne gå over til Farris) til min medbrakte proviant


Ellers lite å si om turen og litt av forsinkelsen ble fløyet inn, slik at vi vel var en tre kvarter-ish forsinket ved ankomst. Relativt rolig på T1 denne formiddagen, slik at bagasjen kom langt raskere enn hva den har en tendens til å gjøre på NCE

Og apropos bagasje.....vi er ikke helt på «kun håndbagasje», selv om vi faktisk var flinkere enn vanlig



Fortsettelse følger......
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2019, 23:22   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

De første 8 nettene skulle tilbringes et sted som heter Tourrettes sur Loup, som er en av mange type småby av gammel stein ytterst på en klippe. St. Paul du Vence som ligger litt nedi lia, er kanskje mer kjent, men uansett ligger Tourrettes under halvtimen fra flyplassen i Nice, sånn omtrent rett nord for Antibes, bare opp i fjellene.

De gamle hadde ankommet kvelden før og tatt taxi opp til huset vi hadde leid. Vi skulle derimot ta ut leiebil for hele følget. Litt klok av skade og siden jeg ikke orket turen bort til leiebilsenteret på T2, selv med ny fancy trikk, så hadde jeg som statusløs betalt ekstra for å ta ut bilen på T1, som man enten må betale ekstra for eller være statuskunde ganske høyt. Som vanlig ved Middelhavet var også valget falt på Sixt denne gangen.

Dog var en sjuseter bestilt, og siden vi ikke gadd betale ekstra for noe mer fancy var forventningene til «Peugeot 5008 eller lignende» ganske lave. Endte opp med en Ford Tourneo, som først og fremt var praktisk, helt frem til jeg forsøkte komme ned i et 180cm høyt parkeringshus i Nice. Dog en skikkelig bussfølelse gav den, men som sagt: praktisk.

__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 17-09-2019 at 10:51.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2019, 11:34   #3
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Fin start på turen, det der!
Skal nedover til helgen, så den rapporten kommer i akkurat passe tid
Fortsatt god ferie!
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2019, 12:23   #4
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Fin rapport. Minner om egne flyreiser for tiden. Dog hjelper status litt for adgang til lounger.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2019, 14:42   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Fin rapport. Minner om egne flyreiser for tiden. Dog hjelper status litt for adgang til lounger.


Ja, men akkurat her kan jeg ikke si jeg savnet lounge. Vi forsøkte minimere tiden på flyplassen, selv om det trengs litt tid med hele familien. Dessuten trengte de to minste å få brent av litt krutt før boarding.

Uansett, som sagt ble de 8 første nettene tilbrakt i Tourrettes, som normalt tar under halvtimen fra NCE, selv om det denne gangen måtte hamstres litt på E Leclerc i Vence. Foruten Tourrettes selv, ble også Gourdon og St Paul de Vence besøk, innimellom livet ved bassenget ved huset. At på til fikk jeg både syklet og løpt endel, slik at massen utrolig nok var lik ved ankomst som avgang, på trodd av et godt kaloriinntak. En middag uten barn på Cinq, en lokal meget bra restaurant som drives av en svenske kalt Stefan, ble det også en anledning til



















__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 17-09-2019, 19:41   #6
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Herlig.. Gamlebyen i Tourrettes er en utrolig by.. Vi pleide å kjøre opp dit bare for å spise..(litt vrient å parkere, men enda vanskeligere å få bilen ut igjen i mørket etter noen klunker Bandol) Dette ga virkelig ønske om en liten Europa-tur snart.
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 18-09-2019, 20:19   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Herlig.. Gamlebyen i Tourrettes er en utrolig by.. Vi pleide å kjøre opp dit bare for å spise..(litt vrient å parkere, men enda vanskeligere å få bilen ut igjen i mørket etter noen klunker Bandol) Dette ga virkelig ønske om en liten Europa-tur snart.


Er det ikke plass på «plassen», så er det jo bare parkere ved skolen ved inngangen til byen. Dog er det noe der som ikke er «gamleby»?

He he på tide med noe annet enn en eller annen variant av «plastic fantastic Disney land» snart?
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 09:34   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Neste stopp på turen var Juan les Pins, hvor vi hadde booket 4 netter på AC Marriott Hotell Ambassadeur. Dagene gikk egentlig med til en blanding av å rusle rundt i byen eller slappe av ved bassenget. I tillegg ble et besøk til både Antibes og Cannes gjennomført. Bra hotell, selv om vi kanskje ikke helt følte der forsvarte prisen. Men nå man uansett skal ha en form for familierom er det jo sjeldent billig









__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2019, 10:18   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Lite tillegg: trodde egentlig parkeringen på hotellet kostet €20-30 per dag så hadde forventet en grei regning der. Men enten var det gratis eller så glemte de charge det når jeg sjekket ut. Slik at kostnaden kun var noen mynter til gutta hver gang de hentet den for meg
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2019, 10:32   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Tid for returen og siden jeg hadde tatt ut bilen på T1, fikk jeg også lov å levere den der, og siden jeg etterhvert begynner bli litt kjent i labyrinten utenfor NCE gikk det greit å traff rett på innkjøringen på første forsøk

SAS hadde ennå ikke åpnet innsjekk/bag drop, dessuten fikk vi kun ut boarding card og bag tags til tre av oss. Sistemann var på en separat, men linket booking, som også på utreisen skapte litt krøll. Mens vi på utreisen var seated sammen, så skjedde ikke det her og ikke fikk de gjort noe på innsjekk heller. Men vi stresset ikke og antok det ordnet seg ombord. Lite kø i security og var raskt gjennom. Litt rask lunsj ble inntatt airside før det etterhvert ble tid for boarding på SK4704





747-400 BBJ fra Bahrain


LOT 737-800 til Warszawa og Air Transat A321LR til Montreal


Ombord gikk det greit å overbevise vedkommende på 19C at det var best at hun fikk 24A i stedet og slapp sitte ved siden av en på 10 måneder, slik at vi fikk samlet oss på 19ABC

LN-RGD som skulle ta oss tilbake til OSL, og første gang jeg fløy den maskinen. 6-7 rader Plus og var vel noen få ledige seter der, men ellers en tilnærmet full -800 denne dagen. Klare for avgang i god tid før avgang, men det hjalp lite når uansett hadde slot noen minutter senere. Avgang mot øst og Nice, så ble den vanlig 270 graders svingen før kursen ble satt nordover. Bortsett fra en cola ble det ikke kjøpt så mye for tralla og flyturen foregikk sånn ganske så hendelsesløs. Tiden gikk stort sett med på å underholde minstemann

Ankom OSL sånn ca på tiden, men måtte vente noen minutter på ledig gate, innerst på E-området. Bagasjen kom også relativt kjapt: 2 kofferter og 1 bag på bånd 6, mens barnevogn og bilstol kom som vanlig på bånd 5. En pølse ble inntatt på 7-11 før det bar ut til P6 for å hente bilen og kjøre hjem


Ikke booket ennå, men det blir trolig en ny tur til området neste år også. Så ikke feil å si vi liker oss der
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2019, 12:29   #11
fluxie
Flyprat fusentast
 
Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,247
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Takk for flott rapport!
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2019, 22:02   #12
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Noe mer padding enn bare den plasten rundt bilsetet? Valgte å ikke sende eget nedover i sommer da jeg var overbevist om at noe av leamikken ville lide evt. være inop ved ankomst.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2019, 22:24   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Noe mer padding enn bare den plasten rundt bilsetet? Valgte å ikke sende eget nedover i sommer da jeg var overbevist om at noe av leamikken ville lide evt. være inop ved ankomst.


Nei, bare puttet det i plastposen.

Setet har vært brukt av vår eldste, min brors første og nå nummer to hos oss. Og er tydeligvis såpass solid at det tåler en trøkk. Men sendes uansett som spesialbagasje. Når håndtaket er slått bakover er det jo uansett lite som «stikker ut».
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2019, 01:53   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Pappaperm og «frognertrikken» til Provence

Tusen takk for rapport!
Jeg er vel litt mer en moderat godt kjent på NCE og de nærliggende lokaliteter, men Tourrettes har jeg enda tilgode. Ser riktig hyggelig ut og må prøves. Kanskje allerede neste vårtur.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
God torsdag fra Provence Someone Flyforum 10 12-09-2019 16:54
Bonjour fra Provence Someone Flyforum 15 29-04-2018 18:43
Med barn til Østen - Pappaperm 09 Molinari Reiseforum 40 08-10-2012 11:25
Sainte Maxime - Høstferie/Mini-Pappaperm SudCaravelle TripReports 11 14-11-2009 13:08


All times are GMT +2. The time now is 20:41.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.