Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-07-2014, 10:26   #61
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Virkelig en av de mer spennende rapportene her inne. Helt sheriff å legge ut på en sånn tur alene.
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2014, 19:39   #62
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,289
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Tøff tur og interessant lesning!
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 31-07-2014, 22:10   #63
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Siste del: hjemreisen!

Jeg hadde valgt å sjekke inn på det samme hotellet da jeg syns det var veldig bra rom og mat på hotellet. Jeg sjekket ut kl.12.30 og tok en shuttle til flyplassen for å se noe annet en Gautrain traseen. Jeg finner skiltene i Sør Afrika til å være noe forvirrende med lange rare piler som peker vei. Jeg er glad jeg droppet planene med leiebil, da jeg syns trafikken rundt Johannesburg er litt hissig. Om man likevel ønsker bil så husk GPS!

28.07.14
JNB-DOH
Qatar Airways
787-800 Dream Liner!
Gorilla class(C)

Det var så å si ingen foran meg I køen. Jeg liker det når man skal på langtur. Det var rimelig stille i Økonomi køen også. Qatar Airways bruker Shongolola lounge i JNB da denne er nærmest gaten Qatar bruker. Jeg syns de er flinke med selv business lounger i Sør Afrika. Jeg syns flere selskaper her hjemme burde dratt på et kurs. Her var det godt med sitteplasser og matutvalg. Jeg liket ikke designet på stoler og bord overalt, da de virket upraktisk om man ønsket å spise.
Etter en time i loungen så var det på tide å gå om bord. Under er et bilde av sete:



Jeg tok ikke så mange bilder dessverre da lyskvaliteten gjorde det vanskelig. Jeg valgte Arabic Mezze til forrett etterfulgt av en veldig god biffgryterett. Til dessert falt valget på en enkel fruktplate. Jeg syns ikke Qatar er speilet god på dessert. Noe jeg har erfart på tidligere flyvninger med Qatar.

Flyturen ellers var ganske bra fram til Somalia da vi møtte på en del turbulens som varte omtrent en time. Jeg så på litt film men filmene som nettopp har blitt slippet er ikke veldig interessante. Jeg valgte å se Gravity for å fordrive tiden. Dårlig innholdsløs film!
Jeg hadde gledet meg til å prøve de nye loungene på den nye Hammad flyplassen men det sto allerede last call på Oslo flyet så jeg måtte kjappe meg dit.

29.07.14
DOH-OSL
787-800

Jeg vil si at flyturen var nokså like den forrige bare at jeg valgte lam som jeg faktisk fikk et bilde av. Jeg valgte et glass med Tokaij for å prøve en ny type dessert vin. Den smakte mye bedre en den portugisiske vinen jeg prøvde på TAP, men den hadde fortsatt litt bitterhet i seg.

Under ser man bilde av lammet som smakte meget bra:



Etter landing på OSL så tok det 45 minutter å få bagasjen utlevert og priority tags funker som vanlig IKKE!

Oppsummering:
Jeg vil si at Afrika har overasket meg på mange måter både positivt og negativt. Jeg vil nok reise tilbake engang men, da til den sørlige delen. Jeg likte den sørlige delen best selv om vest og sentral Afrika også var spennende og eksotisk. Får å reise til vest Afrika så må man forberede seg godt på forhånd da visum tar veldig lang tid på spesifikke ambassader. Alt i alt så syns jeg Emirates leverte best i økonomi og Qatar best i business. TAP C anbefales ikke på korte distanser i Europa og nord Afrika.

Tusen takk for at du tok deg tid til å lese rapporten min.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 00:11   #64
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,263
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Flott rapport, men skulle likt å se noen flere bilder utenfor hotell/fly.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 07:10   #65
HS-TLD
ScanFlyer Silver
 
HS-TLD's Avatar
 
Join Date: Jul 2009
Location: Røyken, Buskerud
Posts: 670
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Flott og eksotisk rapport Sondbjo - takker og bukker
__________________


Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 01-08-2014, 13:42   #66
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Takk Jeg er ikke veldig flink med å huske å ta bilder. Jeg burde kanskeje tatt flere men sån er det.

Jeg fikk netopp det mest frekke svaret fra Ethiopian at jeg skulle allerede ha fått bagasjen min :O Maken til frekk service skal man lete lenge etter... De prøver vel å snike seg unna erstattning...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2014, 21:43   #67
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Etter landing på OSL så tok det 45 minutter å få bagasjen utlevert og priority tags funker som vanlig IKKE!
Eksotisk tur, men akkurat denne biten ser ut til å fungere like bra/dårlig på QR som SK.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2014, 22:20   #68
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Eksotisk tur, men akkurat denne biten ser ut til å fungere like bra/dårlig på QR som SK.

-A
HEHE Aldrig har jeg fått baggen blant de første på OSL. Har andre vært så heldige? Er det det janteloven som gjør det eller bare dårlige mannagers???
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 02-08-2014, 23:30   #69
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Tusen takk for at du tok deg tid til å skildre denne utrolige reisen!
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2014, 18:39   #70
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by L1011-500 View Post
Tusen takk for at du tok deg tid til å skildre denne utrolige reisen!
Takk for titten
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 04-08-2014, 23:27   #71
NordicLane
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 113
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Takk for et bra og interessant reisebrev!
NordicLane is offline   Reply With Quote
Old 06-08-2014, 19:22   #72
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by NordicLane View Post
Takk for et bra og interessant reisebrev!
Mange takk for at du tok deg tid til å lese det
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2014, 11:37   #73
eirikma
>>>>><<<<<
 
eirikma's Avatar
 
Join Date: Jan 2011
Location: Bodø
Posts: 311
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Denne har gått meg hus forbi! Takk til de som har nominert deg, for det var verdt lesingen! Morsomt at du turte å legge i vei i land som flere av oss neppe har vurdert i ferieplanene sine, det gjør forumet mer innholdsrikt og variert.
__________________
Whisper Mode!
eirikma is offline   Reply With Quote
Old 21-09-2014, 00:51   #74
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by eirikma View Post
Denne har gått meg hus forbi! Takk til de som har nominert deg, for det var verdt lesingen! Morsomt at du turte å legge i vei i land som flere av oss neppe har vurdert i ferieplanene sine, det gjør forumet mer innholdsrikt og variert.
Takk Jeg var lenge skeptisk til flere av landene jeg beøkte men jeg angrer ikke på at jeg gjorde det Litt rare ting skjer i de landene men det må man jo nesten regne med. Jeg har blant annet ikke fått bagsjen min igjen heller...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 12:36   #75
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Da har jeg endelig fått utbetalt forikring for den tapte bagasjen Jeg fikk først 2000 for det jeg kjøpte nytt i Sør Afrika men da mye av klærene i Bagsjen min var nye så ba jeg om 7500 kr i tapt bagasje. Jeg fikk 9750 istedet + de 2000 så da har jeg fått 11750 kr for tapet. Det er ikke værst! Flybilletten kostet 3000 kr til smmenlkning...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 04-11-2014, 21:54   #76
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,686
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke kødd med Sørstatene. Ingen steder i verden du får bedre stekt kylling enn her. Ta en tur på Wifesaver eller Bojangle's.
Kom over denne igjen. Får ha det i mente om ATL turen neste sommer går i boks
krølle is offline   Reply With Quote
Old 07-11-2014, 17:22   #77
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Takk for en underholdene TR på en spenstig tur! reiser noe til PNR og LAD på jobb i en større gruppe, kunne aldri falt meg inn å reise dit på ferie. Har vertfall lyst til å reise til Botswana på ferie, men madammen nekter å nærme seg det afrikanske kontinentet på ferie da hun har blitt kurert i jobbsamenheng.
Skal til LAD om en månes tid, se om man husker å lage til en TR på det
RJon is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 03:30   #78
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by RJon View Post
Takk for en underholdene TR på en spenstig tur! reiser noe til PNR og LAD på jobb i en større gruppe, kunne aldri falt meg inn å reise dit på ferie. Har vertfall lyst til å reise til Botswana på ferie, men madammen nekter å nærme seg det afrikanske kontinentet på ferie da hun har blitt kurert i jobbsamenheng.
Skal til LAD om en månes tid, se om man husker å lage til en TR på det
Oi spennende Hvordan fikk du visum egentlig? Jeg hadde tenkt på å reise til Sao Tome og videre til LAD men avbestillte da Angolas ambasade ikke svarte...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2014, 10:14   #79
RJon
ScanFlyer Dusty
 
RJon's Avatar
 
Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,474
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Oi spennende Hvordan fikk du visum egentlig? Jeg hadde tenkt på å reise til Sao Tome og videre til LAD men avbestillte da Angolas ambasade ikke svarte...
Det er ikke så enkelt å få angolavisum etter det jeg har hørt. Jeg skal på jobb offshore der, da blir det ordnet gjennom oljeselskapet.
RJon is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En flyreise paa mindre afrikanske flyplasser jb1 TripReports 4 14-08-2014 09:39
Dine ønsker for et nytt kontinent å reise til? robertaas Småprat 10 13-05-2014 00:26
Sendt til feil kontinent LN-WIC Småprat 12 21-05-2013 21:45
Aftenposten: Afrikanske selskaper, flygende lik-kister The Ticketor Flyforum 6 19-01-2006 15:14
Continental til nytt kontinent LN-MOW Flyforum 5 14-12-2004 23:35


All times are GMT +2. The time now is 04:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.