Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2016, 08:51   #181
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,122
Default Re: SAS Plus billett, endring av dato

Quote:
Originally Posted by NordicLane View Post
Jeg booket SAS Plus i august (på salg) bookingklasse A, OSL-BGO-OSL 6/12 via bedriftens reisebyrå (en av de største i landet).
Nå vil jeg booke om til 8/12 og det finnes fortsatt noen avganger med bookingklasse A igjen, andre avganger med bookingklasse P tilgjengelig (oppgitt prisdifferanse en vei kr 370).

Reisebyrået svarer at min ombooking medfører en re-prising av billetter til dagens pris, slik at ombooking til bookingklasse A koster ca kr 1100, og med en vei i P, ca kr 1470.

Jeg blir met overrasket over denne kostnaden, da jeg tror på SAS sin markedføring for PLUS billetter.
“Change for free within the same booking class, a price adjustment may incur if the booking class is unavailable. Plus Full Flex tickets can be changed between booking classes free of charge.”
Kilde: https://www.flysas.com/en/sas-global...nordic-europe/
Jeg mener også at jeg har fått igjennom slike ombookinger tidligere uten kostnad (gitt tilgjengelighet i A).

Reisebyrået sier at SAS tvinger dem til å re-prise billetten og svarer med følgende tekst
"Voluntary changes/rerouting of unused ticket
Voluntary changes to the first flight coupon - exchange
When a passenger requests a change to the carrier, flight, date, class of service or sector of the first flight coupon, a new ticket must be issued.
The new fare shall be calculated from origin to destination of the new journey, based on the fares applicable on the day of reissue. "

Er det noe annet jeg kan gjøre?
Hvem har rett og/eller feil?
Basert fare rules har reisebyrået rett, basert på SAS markedsføring har du moralsk rett. Fare rules trumfer dessverre moral i dette tilfelle.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 09:58   #182
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Er ikke skråsikker på hvilke rettigheter man når en alliansepartner er i streik, og ingen av strekkene flys av SAS. Men madammen og jeg var i Amsterdam på Eurobonus-billetter på denne tiden i fjor. Schiphol stengt på grunn av tåke, og SAS ordnet med hotellovernatting og fly til Oslo påfølgende dag. Du har ikke mindre rettigheter med en bonusbillett enn andre billetter, men prioriteres sannsynligvis lavere enn fullt betalende pax i samme klasse.


Sent from my iPad using Tapatalk

Men hvem eier problemet når det er LH som streiker? Bortsett fra meg selv da...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2016, 10:03   #183
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,630
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by TriStar View Post
Er ikke skråsikker på hvilke rettigheter man når en alliansepartner er i streik, og ingen av strekkene flys av SAS.
Rent juridisk har man jo få rettigheter ved streik da det går under force majeure. Så kravet er vel egentlig pengene tilbake

Det betyr riktignok ikke at mange selskaper jo strekker seg til mer enn minimum i slike situasjoner
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 28-11-2016, 14:52   #184
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Enig, men man kan ikke sende mail, kun et skjema, med 8 ukers ventetid, som ble til 12. Men jeg spurte etterpå via Facebook om åpningstider på chatten og der var svaret det som står på nettsiden. Jeg har sendt screenshot av dette som svar på svaret jeg fikk. Jeg venter på tilbakemelding. Uansett er det ganske utrolig at man serveres direkte løgn i flere omganger.
Da har SAS gitt seg. Det er ikke kommet noen mail, men penger er refundert. Det er hyggelig, men jeg er mildt sagt sjokkert over hvor dårlig kundeservice man kan ha i et flyselskap som SAS. Å bruke så lang tid på å servere svada er utrolig og at man ikke kan kontakte SAS på andre måter enn et skjema det tar evigheter å få svar på eller en godt gjemt chat er utrolig.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 00:05   #185
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Jeg reiser TRD - OSL - BKK på selveste julaften med DY og har i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg inn i OSL lounge.

Men sitter her og funderer på muligheter til å teste SAS loungen da jeg aldri har fått prøvd den før(ebs).

Kan jeg booke en sas billett, gå inn i lounge for så å avbestille innen fristen? Ser jo at det kan vært litt frowned upon, men er det mulig?

Edit: Kom gjerne med tips til utenriksbilletter med SK på julaften til ca samme pris som OSL lounge.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD

Last edited by FamilyGuy; 09-12-2016 at 00:19.
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 00:53   #186
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Jeg reiser TRD - OSL - BKK på selveste julaften med DY og har i utgangspunktet tenkt å kjøpe meg inn i OSL lounge.

Men sitter her og funderer på muligheter til å teste SAS loungen da jeg aldri har fått prøvd den før(ebs).

Kan jeg booke en sas billett, gå inn i lounge for så å avbestille innen fristen? Ser jo at det kan vært litt frowned upon, men er det mulig?

Edit: Kom gjerne med tips til utenriksbilletter med SK på julaften til ca samme pris som OSL lounge.


Eller bare spise og drikke på de vanlige stedene på flyplassen om du ikke skal være der i evigheter. Så stas er det ikke å komme inn i loungen at man trenger å gjøre så veldig mye ut av det!
VC-10 is online now   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 00:58   #187
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by FamilyGuy View Post
Edit: Kom gjerne med tips til utenriksbilletter med SK på julaften til ca samme pris som OSL lounge.

Neppe hvis du skal kunne avbestille den og få igjen alle pengene etterpå.

Har SAS i det hele tatt avganger etter DY sin BKK-avgang på julaften? Har de et åpent kundesenter så du får kansellert billetten etterpå?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 01:01   #188
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Eller bare spise og drikke på de vanlige stedene på flyplassen om du ikke skal være der i evigheter. Så stas er det ikke å komme inn i loungen at man trenger å gjøre så veldig mye ut av det!
Hvis du ikke hadde noe bedre å komme med kunne du like gjerne spart deg..

For ordens skyld, jeg skal være der i evigheter.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 01:07   #189
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Neppe hvis du skal kunne avbestille den og få igjen alle pengene etterpå.

Har SAS i det hele tatt avganger etter DY sin BKK-avgang på julaften? Har de et åpent kundesenter så du får kansellert billetten etterpå?
Ikke vet jeg, jeg reiser kun SAS i jobbsammenheng og har ingenting med bookingene å gjøre. Men regnet med at man bare kunne kansellere via nett?
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 01:17   #190
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,369
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Muligheten til å kansellere online, forsvinner vel som regel når 24-timersfristen for gratis avbestilling utløper (selv om det er en billett som også er fleksibel etter de 24 timene).

Et veldig kjapt søk på sas.no fra OSL til ARN/CPH/LON/HEL fant jeg ingen avganger etter klokken 10:05.

Tror nok OSL-loungen er det lureste.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 09-12-2016, 23:27   #191
FamilyGuy
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2011
Location: Trondheim
Posts: 342
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Muligheten til å kansellere online, forsvinner vel som regel når 24-timersfristen for gratis avbestilling utløper (selv om det er en billett som også er fleksibel etter de 24 timene).

Et veldig kjapt søk på sas.no fra OSL til ARN/CPH/LON/HEL fant jeg ingen avganger etter klokken 10:05.

Tror nok OSL-loungen er det lureste.
Okay, takk for godt svar. Da slår jeg det fra meg og går for OSL.
__________________
14.12.22: TRD-OSL-MUC-BKK
18.12.22: BKK-UTH
01.01.23: UTH-BKK-TDX
11.01.23: BKK-MUC-OSL-TRD
FamilyGuy is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 02:04   #192
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Kan bonusbilletter endres uten ekstra kostnad dersom de er bestilt for poeng som har gått ut på reisetidspunktet, eller behandles det som refusjon+ny bestilling?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 03:24   #193
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Kan bonusbilletter endres uten ekstra kostnad dersom de er bestilt for poeng som har gått ut på reisetidspunktet, eller behandles det som refusjon+ny bestilling?
De kan ikke endres dersom poengene har gått ut på dato.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2017, 03:26   #194
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Kan bonusbilletter endres uten ekstra kostnad dersom de er bestilt for poeng som har gått ut på reisetidspunktet, eller behandles det som refusjon+ny bestilling?
De kan ikke endres dersom poengene har gått ut på dato.

Eksempel: Avreise 1 april, betalt med poeng som går ut 28. februar. Da kan du endre fram til 28 feb. Etter dette kan du kun avbestille og mister da poengene.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 10-02-2017 at 03:29.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2017, 17:08   #195
Mjolnir
ScanFlyer Gold
 
Mjolnir's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Brente av de poengene som går ut i dag i går. Etter å ha sovet litt på det og avklart litt planer med folk fant jeg ut at jeg vil endre på bookingene. Da får jeg beskjed om at jeg vil miste x poeng som har gått ut på dato ved å endre bookingen. Er det virkelig slik at poeng som utløper 28. februar betyr at de må brukes innen utløpet av den 27.? I mitt hode var det ikke så mye som et spørsmål at utløp den siste dagen i måneden betyr innen kl. slår 00 når februar blir til mars - spesielt siden 'Min side' fortsatt viser at jeg er inne i utløpende opptjeningsperiode. Finner heller ikke noe om dette på nettsidene til SAS/Eurobonus. Er det noe jeg burde få dem til å fikse opp i på chatten, eller har jeg misforstått noe grunnleggende her?

Ser forøvrig at den ene bookingen ble gjort etter midnatt i går kveld.

Oppdatering: Chatten bekreftet at poengene skal være gyldige tom. den 28, og skjønte ikke hvorfor det ikke fungerte. Fikk booket om via telefon (chatten kunne tydeligvis ikke fikse det). Mulig denne posten hører bedre hjemme i tråden om sas.no og alt det rare...

Last edited by Mjolnir; 28-02-2017 at 20:06. Reason: Ny info
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2017, 16:25   #196
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Ja her har de vært på ville veier. Poeng er gyldige ut utløpsdagen.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2017, 20:08   #197
raskefot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 327
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Kortversjonen:
På grunn av en feil i SAS sine systemer ble "Mr" til "Ms" i en USA-booking, og SAS krever at jeg må betale for å få det fikset. Har jeg noe grunnlag for å kunne klage?

Lang versjon:
På en reise nylig til CPH fant jeg ut at det sto "Ms" i stedet for "Mr" foran navnet mitt på billetten. Jeg har en forestående reise til USA i mai som jeg fant ut at har samme feil. Jeg snakket med SAS Sales & Service på telefonen og de bekreftet at det var en feil i deres systemer som hadde forårsaket tittelbyttet. Jeg fikk også en e-post fra Sales & Service som bekreftet det samme, men som hevdet det ikke kunne endres siden jeg har et segment med United i bestillingen. Samtidig påsto de at det skal gå greit å reise til USA med feil tittel på billetten.

Jeg stolte imidlertid ikke på SAS sin forklaring. Jeg hadde en kort forbindelse på EWR som ville ha røket med evt krøll i immigration. En kompis ble holdt tilbake i to timer en gang ved innreise pga en manglende bokstav i navnet på billetten, så jeg orket ikke ta noen sjanser selv. Jeg bet i det sure eplet og betalte 2100kr for å endre Plus Saver-billetten til eneste alternativ i samme bookingklasse: utreise en dag tidligere og direkte med SAS tur-retur (som gjør det mulig å endre tittel i navnet).

SAS henviste til de 24 timene etter bestilling som ikke bare en angrefristperiode, men også en "sjekke at alt i bestillingen stemmer"-periode og at siden jeg oppdaget feilen først nå, så må jeg betale for endringen, til tross for at det var SAS selv som forårsaket feilen. Det var selvsagt sløvt av meg å ikke oppdage det før nå, men jeg tar jo for gitt at når all info i profilen min stemmer, så skal billettene bestilt på sas.no være korrekte også. Er EBG, men har erfart at det ikke er mer verdt enn den plastbiten man får tilsendt i posten. Har jeg noen grunn til å ta meg bryet verdt med å sende en klage?
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2017, 21:02   #198
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Har jeg noen grunn til å ta meg bryet verdt med å sende en klage?
Send en klage til gull.no@sas.se. Nekter de å rette på feilen eller refundere deg og du ikke vil reise med feil kjønn tar du det med kortutstederen din.

For ordens skyld så skal det gå fint å reise med galt kjønn. Har gjort dette selv ved et par anledninger.
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 16-04-2017 at 21:05.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2017, 21:46   #199
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,074
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

Heisann!

Fornavnet mitt er Kim og opplever svært ofte at det automatisk blir Ms i mine bookinger, spesielt på US-carriers.

Men har aldri forandret det og aldri hatt trøbbel med det overhodet. Ingen grunn til bekymring, det er bare å reise!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2017, 22:52   #200
Upsaker
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2015
Posts: 394
Default Re: SAS: Endring, kansellering eller refusjon av billetter

I bookinger gjort på den nye siden har jeg også blitt Ms, det er bare å gratulere.
Upsaker is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
United - booking, endring, kansellering av billetter petter380 Reiseforum 58 01-11-2023 11:56
05400 og endring av billetter. Hickok Reiseforum 12 23-06-2013 12:40
Gebyr for endring av SAS billetter nick5000 Reiseforum 2 30-11-2012 12:17
Endring av flybilett SAS - min eller deres feil? jch1 Reiseforum 10 04-07-2012 21:56
SAS tar dobbelt så mye som Norwegian for endring av billetter. tiemand Småprat 19 24-02-2012 20:19


All times are GMT +2. The time now is 10:25.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.