Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 22-10-2016, 19:03   #1
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Mods må så klart flytte til NoFly eller hekte på en generell kredittkorttråd, men jeg finner ikke noe som passer... OG jeg bruker ofte kredittkortet på å kjøpe flyreiser.

Fly er ting som f.eks dette:



Anyway... logget inn i nettbanken i dag (dnb) og de sier de må ha meg til å fylle ut informasjon om forventet kortbruk i utlandet. Evt overføringer til utlandet. Reiser man til Syden i vinterferien og sånt så er det jo lett. Spørsmålene var heller ikke så vanskelige. Type

- Hvor mye penger vil du bruke månedlig på kredittkortbetaling eller overføring til utlandet?
A: 0-50.000
B: 50k - 1,5mill
C: Over 1,5 mill

Stuff som det. Greit nok. Men så må man fylle ut hvilke land man planlegger å bruke penger i... da blir det verre. Man må velge fra rullgardin og når man har kommet til 10 land så er det stopp.

Ouch

Jeg hadde kommet til C i alfabetet. Altså, det er jo ikke sånn at jeg vet jeg skal til Bermuda i morgen, men plutselig kjeder jeg meg og gjør det allikevel. Så da må man krysse av da. Vil jo ikke at kredittkortene skal slutte å virke.

Eller er det ikke det de mener? Skal så klart ringe dem over helgen, men er det flere som har vært borti dette? Og hva gjorde dere?

Jeg har vært i 20 land hittil i år og skal legge til en 5-6 før jul. Rimelig annoying om du krysser grensen til Paraguay og plutselig er uten penger. Da må man jo begynne å reise rundt med tusenvis av USD som back up (noe som gir helt egne problemer i enkelte land).

Og man kan bare logge inn i nettbanken maksimalt 4 ganger før man blir utestengt til man har fyllt ut skjemaet. Jeg har brukt opp en gang nå. Og ser jeg bruker opp en gang til bare for å finne tlf til kundekontakten min.

Grompf
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2016, 19:18   #2
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Nå skjønner jeg ikke hva DNB tenker med, dette er da utrolig tungvint. Når jeg jobbet med dette så var vi veldig tydelige på å lage rutiner på kunden selv skulle velge verdensdeler der kortet skulle være aktivt. Dessuten så tillot vi blokkering av enkelt land dersom der var store problemer.

Å kreve at kunden velger land for land må jo være å gå baklengs inn i fremtiden og med et ønske om at kundene deaktiverer alt av sperrer...
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2016, 20:33   #3
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Bakgrunden till det här är ju Fnates favoritland. Det här handlar om terroristjakt och svarta pengar. Jag, som såklart bor i Sverige, har fyllt i samma sak hos Nordea. Jag vet också från firman jag jobbar på att KYC(know your customer) blir mer och mer viktigt.

Jag är övertygad om att det inte handlar om ifall Fnate ska åka till Paraguay utan om han ska föra över pengar till talibanerna eller The Donald.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2016, 21:42   #4
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default

Quote:
Originally Posted by RedLine View Post
Nå skjønner jeg ikke hva DNB tenker med, dette er da utrolig tungvint. Når jeg jobbet med dette så var vi veldig tydelige på å lage rutiner på kunden selv skulle velge verdensdeler der kortet skulle være aktivt. Dessuten så tillot vi blokkering av enkelt land dersom der var store problemer.

Å kreve at kunden velger land for land må jo være å gå baklengs inn i fremtiden og med et ønske om at kundene deaktiverer alt av sperrer...
Dette må ikke forveksles med regionsperrer, men handler jo om lovpålagt risikoanalyse.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2016, 21:46   #5
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Dette må ikke forveksles med regionsperrer, men handler jo om lovpålagt risikoanalyse.


Jeg har ikke full innsikt i gamet lengre og skrev bare ut i fra Fnates post. Poenget mitt var at hvis DnB lager sperrer ut fra den analysen så blir det utrolig tungvint og lite brukervennlig for dem som reiser mye.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2016, 22:01   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Quote:
Originally Posted by Fredrik74 View Post
Bakgrunden till det här är ju Fnates favoritland. Det här handlar om terroristjakt och svarta pengar..
Tja ... Jeg som bor i Fnates favorittland har ingen slike sperrer. Imidlertid får jeg innimellom en SMS eller email fra Chase når de ikke helt er med på reisemønsteret mitt. Imidlertid har de endelig begynt å skjønne at jeg har en viss tilknytning til Norge.

Men noen ganger er de på ballen også - slik som da noen prøvde å kjøpe røyk med kortnummeret mitt i en quicki-mart i Virginia ... Nytt kort kom med den lokale fedex-mannen to dager etterpå.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2016, 22:29   #7
sabergum
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 337
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

DNB opererer ikke med regionsperre, så dette må være noe annet. Har heller ikke fått noen slik forespørsel når jeg lgger inn i nettbanken.
sabergum is offline   Reply With Quote
Old 23-10-2016, 22:58   #8
JoeW
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2008
Location: RDU
Posts: 5,746
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Se dokument om "AML Compliance" her,

https://www.dnb.no/en/corporate-and-...titutions.html
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 25-10-2016, 15:19   #9
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 2,972
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Jeg endte opp med å gå for alternativ A ...
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 26-10-2016, 20:42   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: Kredittkort / DNB / Hvitvaskingslov og rapportering av bruk...

Fikk snakket med DNB og det er kun er kartlegging (sier de), og ingen sperre på kort.

Om dette stemmer finner jeg ut til onsdag når jeg skal betale for hotellet mitt i Moskva
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Eurobonus + DNB = Sant DY_ENZV Reiseforum 78 15-04-2018 16:20
Hvor lenge har DY tatt gebyr for bruk av kredittkort? Isbamse Flyforum 183 13-01-2018 17:50
DNB Nor anbefaler kjøp... ENGM RAMP Flyforum 0 07-02-2006 18:26


All times are GMT +2. The time now is 09:58.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.