Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-09-2015, 19:20   #41
hifiman
ScanFlyer Gold
 
hifiman's Avatar
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Jeg reiser alltid med egen billett på BGO OSL når jeg skal fly med QR. Har jeg kun håndbagasje sjekker jeg inn online. Har jeg bagasje sjekker SAS meg inn i Bergen og tagger bagasjen hele veien.
Sørger hvertfall for å slippe å gå på ankomst på OSL og sjekke inn i skranke for QR flightene.
Slik jeg gjør det får jeg mitt QR boardingP ved gate.
Det var smart at jeg ikke har tenkt på det før :P
__________________
hifiman is offline   Reply With Quote
Old 12-10-2015, 21:38   #42
caddy
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Location: Kongsberg. Norway
Posts: 15
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Endring av navn på billett med Qatar.
Vi har fem billetter fra OSL-HKT i desember med retur i januar, en av de reisende har ikke anledning til å være med.
Vi lurer på om noen av dere har erfaring med navnbytte på billett eller om man må kjøpe ny.
caddy is offline   Reply With Quote
Old 13-10-2015, 12:32   #43
Fry
ScanFlyer Silver
 
Fry's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Location: Bergen
Posts: 711
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by caddy View Post
Endring av navn på billett med Qatar.
Vi har fem billetter fra OSL-HKT i desember med retur i januar, en av de reisende har ikke anledning til å være med.
Vi lurer på om noen av dere har erfaring med navnbytte på billett eller om man må kjøpe ny.
Nope. Ingen endring mulig, ikke engang en bokstav
Fry is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2015, 09:55   #44
torasle
Newcomer
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 15
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Vi skal snart reise med Qatar og har en innenriksflight med SAS på separat billett først. Er det noen som vet hvordan forskjellige regler for vekt på innsjekket baggasje håndteres dersom vi får tagget baggasjen helt frem av SAS? Jeg antar at jeg ikke kan sjekke inn 30 kg med SAS? Men siden jeg for tiden er sølv-medlem hos SAS kan jeg sjekke inn to kolli. Jeg tenkte da å sjekke inn to kolli med 20 kg i hver, og kona, som reiser sammen med meg, sjekker inn ett kolli med 20 kg. Det blir 60 kg til sammen, som også er vår felles vektgrense hos Qatar.

Det jeg er usikker på er at Qatar sier at vektgrensene er personlige, og at de ikke tillater at jeg sjekker inn 40 kg, og kona 20 kg, selv om summen av dette er innenfor grensa. Dersom SAS tagger baggasjen helt frem, vil jeg da risikere at Qatar belaster meg for 10 kg overvekt? Legger SAS inn vekt i "systemet", slik at Qatar sitt personale ved innsjekk eller gate i Oslo kan se vektfordelingen på koffertene?

Et alternativ jeg har tenkt på er å ikke be om at SAS tagger helt frem. Da kan jeg ta ut koffertene i Oslo og pakke om, men det er tungvint. Noen som vet sikkert hvordan dette håndteres, eller har gode forslag til en enkel løsning på dette?
torasle is offline   Reply With Quote
Old 22-10-2015, 12:56   #45
Gunnar
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 1,353
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Det skal ikke være noe problem å få gjennomsjekket bagasjen, forutsatt av at dere har tid nok til forbindelser og slik. Og det regner jeg med dere har ettersom du foreslår å få sjekket bagasjen til OSL og pakke om der som en mulig løsning...

Anbefaler at du pakker ca. slik du har foreslått siden det er separate billetter, altså 3x20kg. Bagasjen vil da kunne sjekkes inn "felles" på dere begge to ("bag pool"). Jeg ville i alle fall ha sjekket dere hele veien frem med det, uten å kreve ekstra betalt (innsjekk SAS, SVG). I innsjekksystemet ville jeg så lagt inn 3 kolli med totalvekt 60kg.
__________________
Mvh
Gunnar

Last edited by Gunnar; 22-10-2015 at 12:59.
Gunnar is offline   Reply With Quote
Old 27-10-2015, 22:19   #46
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Ser Qatar har laget noen dårligere lounger for one world saphire med gjester. Noen som har prøvd den? Ser ut til at de har dusjer etc, men Krug må en sikkert se langt etter. Finnes det noen trip reports der ute? Åpnet ca 22 oktober 2015.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 09:38   #47
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Oj - gjelder dette loungen i Doha? Og berører det også Qatar Gold medlemmer?

Jeg var en snartur på 8 timer innom biz-loungen til Qatar i Doha i begynnelsen av oktober, og da var alt som det pleier. God mat, speilegg og kykkeliky-bacon til frokost (midt på natta), og Krug til synging i dusjen.
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 09:44   #48
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Når jeg reiste som Gull medlem på øko 7 okt ble jeg stoppet ved inngangen til Biz loungen og henvist til ny Gold lounge litt bortenfor. Rett ved siden av en First lounge.
Toalett og dusj fasilitetene var bra. Mat og drikke var sorgens kapittel.
Om dette er samme loungen som det spørres om er en annen sak.
Fikk hvertfall Biz loungen som normalt 14 okt, hadde da C-billett.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 09:54   #49
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg var innom Biz kantinen på onsdag og ble litt lost. Hvor er det man går der inne (var svært )? Jeg fant bare juice og brusservering, men det er mulig jeg måtte gått i restauranten for å få alkohol?
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 09:59   #50
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Middag og meny fåes i annen etasje av loungen. Over vanndammen.
Baguetter og toast fåes i motsatt ende av inngangen. Helt innerst i kroken.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 10:04   #51
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Og hvor får man kun drikke uten mat?
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 10:12   #52
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Midt på, sånn ca. På begge sider men går du gjennom en glassdør til "kontorpultene" har de en Liten drikke stasjon der med tebrød lignende snacks.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 11:37   #53
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by FQTV View Post
Når jeg reiste som Gull medlem på øko 7 okt ble jeg stoppet ved inngangen til Biz loungen og henvist til ny Gold lounge litt bortenfor. Rett ved siden av en First lounge.
Toalett og dusj fasilitetene var bra. Mat og drikke var sorgens kapittel.
Om dette er samme loungen som det spørres om er en annen sak.
Fikk hvertfall Biz loungen som normalt 14 okt, hadde da C-billett.
Dette var leit å lese - skal selv reise på eco-billett om tre uker, og skjønner at jeg må belage meg på en litt trist loungeopplevelse. Kan du utdype litt mer om mat- og drikketilbudet? Pappvin og alkoholfritt øl og pølsebrødsandwicher pakket i plast?

Er det noen som vet om man som Qatar Gold med eco-billett likevel kan komme seg inn i biz-loungen ved eksempelvis å løse inn en av de fire voucherene man får årlig?
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 12:50   #54
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,323
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg trodde Al Mourjan har vært stengt for alle andre enn Qatar sine egne first- og business-kunder helt siden åpning? Også Qatar sine egne statusmedlemmer på økonomi.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 15:39   #55
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hei Herlov

Vi var i Dubai februar i år og reiste da på økonomibilletter, men fikk tilgang til Al Mourjan loungen ved å bruke vouchere (jeg har gullkort og samboeren sølvkort - så med to barn røk vi på fire av seks vouchere, hvis jeg har skjønt reglene riktig).

Samtidig er det hele litt mystisk - eller iallefall er det noe jeg ikke helt har skjønt, fordi det i listen over fordeler for gullkort står følgende:


Her forsøkte jeg (uten å lykkes) å lime inn en skjermdump av den relevante siden hos Qatar der det står at Gold har "Lounge access Self + 1 guest", men med følgende fotnote:

Main member and guest must be travelling on flights marketed and operated by Qatar Airways. Guest’s flight must be at least within the following 3 hours from the main member’s flight. Does not grant access for Premium Lounges unless holding a Premium Ticket. Lounge entry is subject to lounge capacity.

Kanskje det betyr at jeg ikke fikk gratis tilgang, men at det likevel var plass når jeg var villig til å bruke vouchere?
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 31-10-2015, 16:08   #56
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Og hvor får man kun drikke uten mat?
I baren oppe.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 10:09   #57
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hei

Er det noen som har erfaringer, gode som dårlige, med å bruke Qcredits eller Qmiles til oppgraderinger med Qatar?

Selv skal jeg en tur til Cape Town om to og en halv uke, og reiser på eco-billett (arbeidsgiver vil ikke betale biz). Jeg har siden bestillingen for flere uker siden jevnlig forsøkt å oppgradere iallefall ett av de fire strekningene, både på Qatars hjemmeside og ved å ringe - men har blitt avslått alle gangene. Det samme gjelder samboeren min, som reiser noen dager senere, selv om vi reiser hjem sammen. Det betyr 6 av 6 mulige avslag. Har vi bare utrolig uflaks - eller er dette tvert om helt vanlig?

Jeg er førstereisegutt i dette spillet, og har aldri tidligere forsøkt å skaffe meg en oppgradering, så dere får forsøke å unnskylde manglende innsikt og kunnskap
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 13:30   #58
sexten
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2013
Location: BGO
Posts: 289
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Quote:
Originally Posted by RobertH View Post
Hei

Er det noen som har erfaringer, gode som dårlige, med å bruke Qcredits eller Qmiles til oppgraderinger med Qatar?

Selv skal jeg en tur til Cape Town om to og en halv uke, og reiser på eco-billett (arbeidsgiver vil ikke betale biz). Jeg har siden bestillingen for flere uker siden jevnlig forsøkt å oppgradere iallefall ett av de fire strekningene, både på Qatars hjemmeside og ved å ringe - men har blitt avslått alle gangene. Det samme gjelder samboeren min, som reiser noen dager senere, selv om vi reiser hjem sammen. Det betyr 6 av 6 mulige avslag. Har vi bare utrolig uflaks - eller er dette tvert om helt vanlig?

Jeg er førstereisegutt i dette spillet, og har aldri tidligere forsøkt å skaffe meg en oppgradering, så dere får forsøke å unnskylde manglende innsikt og kunnskap
Hvis du søkte på heile strekket OSL-CPT så må det være ledig kapasitet på både OSL-DOH og DOH-CPT. Dette er begrensa på dei mest populære rutene.

Du har større moglegheit for å få Privilege Club til å releasa award-seter desto høgare status du har hjå Privilege Club.

Men uansett om du har fått avslag, så har du framleis moglegheit for å oppgradera ved gaten (kun 1 leg om gangen).
sexten is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 14:34   #59
RobertH
Newcomer
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 42
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Hei Sexten

Takk for svar. Jeg forsøkte å oppgradere strekk for strekk, men fikk likevel avslag i alle seks tilfellene. Det gjaldt både på nett og på telefon (flere forsøk). Skal følge ditt tips om å forsøke på nytt i gaten (kan jo håpe på no-show, jeg var ansvarlig for det for et år siden, da jeg klønet det til og åpnet for fire no-show i biz fra Bali til Oslo... )

Jeg er gullmedlem (tam-ta-ram - rydd vei, her kommer selveste gullmedlemmet) hos Qatar, og har vært det i et års tid, og alle poengene er opptjent på Qatars eget metall. Selv om jeg ikke har noen erfaringer med oppgraderingsforsøk, blir jeg likevel litt molefonken. Jeg hadde innbilt meg at det var lettere å bruke poengene - på dette og andre forum flommer det jo over av innlegg over hvor lett og greit det er å bruke miles/credits til oppgraderinger hos ulike selskaper. Lett og glad til sinns booket jeg derfor eco-billetter og regnet med at det skulle ordne seg.

Er det bare jeg som har hatt uflaks - eller er det Qatar som er kjipere enn andre? Eller kanskje ikke gull på eget metall er nok for å bli prioritert? Har du bedre erfaringer enn meg?

Hva synes andre erfarne forumister? Bør jeg vurdere å bytte bonusprogram?

Last edited by RobertH; 03-11-2015 at 14:38.
RobertH is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2015, 14:35   #60
FQTV
EBG - QR Gold
 
FQTV's Avatar
 
Join Date: Aug 2012
Location: ENBR / BGO
Posts: 1,243
Default Re: Generelle spørsmål om å reise med Qatar

Jeg har kun erfaring med oppgradering ved innsjekk /gate underveis i turen og fått oppgradert alle 3 gangene.
1. BKK DOH Biz til First med Qcredits
2. BKK DOH Biz til First med Qmiles
3. JNB DOH Øko til biz betalt med Visa-kortet.

Selv tror jeg du får utfordring å oppgradere fra/til OSL. Der har det ikke mye ledig på Biz de gangene jeg har flydd der.
__________________
Flyr/reiser så mye som mulig. Dessverre så blir det ikke like mye som tidligere.

FQTV is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Reise med Lufthansa (generelle spørsmål og erfaringer) Tornerose Reiseforum 464 06-03-2024 13:56
Generelle spørsmål om å reise med Air France Tarzan Reiseforum 34 18-08-2023 11:30
Generelle spørsmål om å reise med KLM stonyo Reiseforum 124 22-03-2023 11:31
Reise med Aegean (generelle spørsmål) jamesclandestine Reiseforum 31 06-08-2018 18:19
Reise med Ethiopean (Generelle spørsmål) Norge Rundt På 14 Dager Reiseforum 29 30-09-2017 07:35


All times are GMT +2. The time now is 18:44.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.