|
06-11-2007, 18:51 | #1 |
ScanFlyer Crusty
|
Pilot/flyger
Hei hei. Har som mange andre her en drøm om å bli pilot. Det jeg lurer på er om noen som er kommersielle piloter kan svare på hva dere synes om yrket deres. Hva er positivt? Negativt? Blir dere lei, eller er det like gøy å fly hver gang?
Hva tror dere om jobbmuligheter fremover (neste 5 år) og må man utdanne seg i forsvaret for å ha en sjangs til å bli ansatt i SAS, NAS ol., bli kaptein fortere osv? Takk for svar |
07-11-2007, 07:58 | #2 |
ScanFlyer Blue
|
Re: Pilot/flyger
Kan ikke svare noe på hvordan det er å jobbe som det, da jeg holder selv ut på utdanningen, men kan jo svare litt på jobbmuligheter og sånn.
Med mindre det kommer noen hendelser som ryster bransjen på den måten som 11. september gjorde, så blir det tvilsomt vanskelig å få seg jobb de neste 5 årene. Ble fortalt om en kar fra Hongkong fra skolen her som hadde tatt CPL, og skulle bli instruktør ved skolen, men mens han hadde vært hjemme i Hongkong på ferie, hadde han vært på intervju hos Cathy Pacific, og fått seg jobb som 2nd Officer. Og nei, man må ikke utdanne seg i forsvaret. Usikker på hvordan policyen til SAS er på dette nå, men tror de kommer til å ta litt lettere på det når de igjen starter å ta inn piloter. NAS er det absolutt ikke noe forskjell på de som har tatt greiene sine gjennom forsvaret og de som ikke har gjort det, men igjen må du hos NAS stille med egen typerating... NAS har dessuten måtte lette på sine krav på 1st officers, fra 1500 timer, til å ta inn piloter med 500 timer, grunnet den store ekspanderingen av selskapet. Kaptein blir man fortere hos noen enn andre, men det har ikke noe med hvor du er utdannet. Hos NAS er kravet 5000 timer, noe som grovt tilsvarer 5 år, mens hos SAS og andre av de andre store nasjonale selskapene (BA, KLM, osv..), går alt på ansiennitet. Hos NAS derimot kan en gå rett inn som kaptein om en har 5000 timer, mens hos SAS, må man starte som 1st officer. Leste forøvrig at time to command hos SAS for tiden er ca. 15 år for short-haul og ca. 20 år for long-haul. Håper noe av dette hjalp deg med noen av spørsmålene. |
07-11-2007, 13:41 | #3 |
ScanFlyer Crusty
|
Hei, takk for svar. Men lurer på hvor mange flytimer man har når man er ferdig utdannet? Man har vel ikke 500? Så da må man jobbe som instruktør etterpå eller?
Siden du holder på å utdanne deg, lurer jeg på om det er vanskelig hittil? Mye matte, fysikk osv, eller er teorien grei? Hva mente du med setningen under?: "Leste forøvrig at time to command hos SAS for tiden er ca. 15 år for short-haul og ca. 20 år for long-haul." 20 år fra FO til kaptein? |
07-11-2007, 18:50 | #4 |
ScanFlyer Blue
|
Flytimene kommer helt an på. En må ikke ha 500, man får seg jobb med mindre også.
Det å være instruktør er heller ikke den eneste måten å få timer på, men den billigste av alternativene her i USA. Selv er jeg usikker på om jeg i det hele tatt gjør noe etter CPL'en eller bare drar hjem. Men jeg tviler på at jeg blir instruktør. Tror heller jeg kommer til å kjøpe timer hos et selskap, f.eks. å fly cargo for Ameriflight, hvor du da kjøper 500 timer i twin engine, og er ferdig på 6 mnd. Det er jo mulig å greie å få totaltimene over dette med å være instruktør, men jeg syntes ærlig talt ikke at det ser noen morsomt ut å være, dessuten er de fleste timene som instruktør i single-engine. Ang. det siste spørsmålet, så er det bare noe jeg har hørt, at det tar ca. 20 år fra FO til CPT, men ser ikke bort ifra at det stemmer. Long-haul er de best betalte rutene, og dessuten har du mye mer fri enn på short-haul, så det er flere som vil ha det, og det er lengre ansiennitet lister. Uansett, om jeg var deg, så tror jeg at jeg hadde tatt noen flytimer, evt. tatt PPL i Norge, da dette gir deg en bedre feeling på om dette er noe du har lyst til å drive med eller ikke. Dessuten tror jeg nok jeg hadde sjekket ut litt skoler rundt om i Europa, om jeg var i dine sko. Er noen her nede som missliker seg såpass at de bare tar PPL'en (siden de allerede har startet på den), og deretter avbryter alt sammen for så å ta det i Europa (stort sett England) istedet. Har selv lekt litt med tanken, men jeg er fremdeles i begynnelsen av PPL'en, så blir i så fall en liten stund til, men må si jeg ikke er veldig fornøyd med skolen her. Men uansett, så er det ingen problemer å få seg jobb, med tanke på hvordan trafikken bare vokser og vokser, og spesielt ikke om du er villig til å jobbe i andre land enn Norge også. |
08-11-2007, 15:55 | #5 |
ScanFlyer Blue
|
N2630B, regner med du går PEA? Hva er grunnen til at du ikke er fornøyd med skolen? Litt nyskjerrig, da jeg tenker å begynne på samme skole neste år.
08-11-2007, 20:41 | #6 |
ScanFlyer Blue
|
Stemmer at jeg går på PEA ja.
For all del, det er en fin skole, men bra utstyr osv., men det er bare det med tanken på disse "groundschools" som de har. Altså klasseroms undervisning, hvor de da har 2 timer hver dag i 1 mnd, med noe som de burde ha hatt 6 timer hver dag i 1 mnd for å få det til å sitte. Eneste grunnen til at vi greier "prøvene", er at du får tak i de samme prøvene i pilot sjappene her. Og f.eks. groundshool for PPL betaler vi 850 dollar for, og det er bare tull.. Men for all del, det er jo flere piloter som går ut hver mnd her, så du kommer deg jo igjennom, men jeg syntes bare at det blir litt feil å betale så mye for så lite. Men noe en ser her også, er at det er mange som bare blir her og tar det dem trenger (bare CPL, evt. også CFI CFII og MEI), og så stikker til et annet sted i USA og kjøper seg timer, eller jobber som instruktør. Det er mange blandede følelser om skolen, men i bunn og grunn så blir du pilot om du går her og består prøvene. Og så er det jo greit at de ligger like ved Embry Riddle, noe som gjør at skolen blir presset til å konkurrere for å holde flåten sin ny og oppdatert. De skal få inn de første Diamound DA42ene denne mnd, og de har bestilt nye Cessna SkyCatchere som kommer i 2009. Begge disse typene har glass cockpit. |
18-11-2007, 21:23 | #7 |
ScanFlyer Blue
|
N2630B: Vet ikke hvor du har det fra at man får jobb i NAS med 500 timer, men kravet er fortsatt 1500 timer totaltid og 500 i multi crew. Totaltiden kan fravikes men multi crew tiden er fortsatt et krav det ikke rakkes på.
Dessuten har de fortsatt en god gjeng å ta av som sitter rundt om i verden med 737 rating. Marius S: Jeg jobber til daglig som pilot her i Norge og trives veldig godt med det, god arbeidsschedule og en helt ok lønn. Å spå noe om hva som skjer i markedet fremover er jo bare ren gjetning, men nå er det jo så bra som det aldri har vært på lenge Men det beste tipset jeg kan gi, er bare at om dette er noe du virkelig vil så synes jeg du skal satse på det. Er kjedelig å sitte der 50 år gammel å angre på at du aldri tok sjansen når du hadde den Lykke til uansett! |
19-11-2007, 19:12 | #8 |
ScanFlyer Blue
|
Beklager.. Ja, ble litt feil formulering fra min side.
Det jeg mente var at jeg har fått høre fra flere at noen har kommet seg inn hos NAS med 500 timer.. Om dette bare er en person eller om det er flere er usikkert. Uansett ønsker jeg å oppdatere litt.. Har fremdeles litt blanda følelser for skolen. Skal ikke si at det er mye bedre andre steder, men det er aspekter her hvor en ser hvor grådige dem er, men igjen skjer jo dette hos de fleste skoler. Men om du ønsker å dra til USA og ta ATPL, så er jeg ganske sikker på at PEA er et relativt ok valg, for prisen. Da med tanke på vedlikehold osv. Husker ikke om jeg skrev det tidligere eller ikke, men det er ihvertfall også veldig greit med flere landsmenn her nede. Jeg ville uansett råde deg i å undersøke så mye som mulig før du velger. |
29-03-2008, 16:29 | #9 |
ScanFlyer Crusty
|
Hei igjen. Løfter denne tråden litt, fordi jeg vet at det er en del kommersielle piloter som er medlem av forumet. Lurer på om dere kunne gi noen innspill i denne tråden. Tusen takk!
|
29-03-2008, 20:09 | #10 |
ScanFlyer Blue
|
Jeg jobber ikke som pilot, men kan jo svare på vegne av de 95 timene jeg har i lufta og den veldig lille innsikten i bransjen jeg har fått:
Det er garantert ikke like gøy å fly hver gang, det må man ikke gå inn i yrket med å forvente. Jeg har enda ikke hatt det kjedelig med flyging, men så flyr jeg få timer i måneden også. Men ved det lille jeg har sett er det definitivt en utfordring, og jeg har inntrykk av at veldig mange trives. Jeg tror man skal lete i mange yrker for å finne mennesker som virkelig trives og liker det de gjør så godt som mange i luftfarten gjør. Men igjen så varierer det fra jobb til jobb, person til person osv. Du finner garantert piloter som absolutt ikke trives, men det gjør man i alle yrker. Finn ut av hva du trives med selv, og når du har gjort det så blåser du i hva alle andre sier. Det får du aldri svar på, enten du spør den mest erfarne piloten her inne eller Michael O'leary av Ryanair. Med referanse til dette spm. og det forrige ville jeg anbefale å ta en flytur på lokal klubb å se om du liker det. Føler du det er noe for deg, noe du synes du kan takle og bli skikkelig interessert i så gjør du det. Absolutt ikke. |
01-04-2008, 15:34 | #11 |
ScanFlyer Crusty
|
Takk for svaret BoeingOnFinal. Fint og informativt!
|
09-04-2008, 20:44 | #12 |
ScanFlyer Crusty
|
Forresten, anbefales det at man tar en utdannelse før flygerstudiet? F. eks om jeg tar bachelor i Markedsføring (noe jeg har tenkt på). Ser at de fleste flyselskapene foretrekker at man har en eller annen college degree i tillegg til flygerutdannelsen...
|
12-04-2008, 00:12 | #13 |
ScanFlyer Blue
|
Det anbefales av meg ihvertfall.
Jeg har lite erfaring med flybransjen, og ingen erfaring med jobbsøking i det faget, men har fått en liten anelse om hva flyselskaper spør etter. I USA er det mer utbredt å spørre etter Bachelor utdannelse, I Europa er ofte 2MX og 2FY nok visstnok (nå kalt noe annet), men det varierer selvfølgelig fra selskap til selskap og også med etterspørsel etter flygere. Men det finnes flyselskaper som ikke bryr seg om dette, og det finnes også skoler du kommer inn på uten dette. Flyselskapene ser ut til å være opptatt av sertifikater og flytimer mer enn noe annet, uten at jeg kan anbefale å droppe alt annet på grunn av det. Så tilbake til min anbefaling. Man kan i teorien ta CPL når man er 18, og deretter være klar for jobb. I mine øyne hadde jeg aldri vært klar for det i så ung alder. Så hvorfor ikke ta en utdannelse i mellomtiden? |
14-04-2008, 05:07 | #14 |
ScanFlyer Blue
|
Tingen her er nettopp det med aa faa unnagjort det paa kortest mulig tid.. Dette pga. det alltid varierende jobb markedet innen luftfarten.
Har vaert diskutert tidligere, nettopp dette med bachelor eller ikke.. I bunn og grunn er det absolutt ikke noe negativt ved aa ha det, men om man trenger det med en gang, eller evt. tar det senere er jo helt opp til en selv.. Personlig ser jeg paa 2 muligheter selv; enten aa ta en bachelor rett etter jeg har faatt CPL (samt ta CFI, CFII og MEI), for aa ta en bachelor paa en skole hvor jeg har mulighet for aa jobbe som instruktoer ved siden, her i USA. Ellers blir det aa ta en bachelor senere i livet.. Siste er mest sansynelig, nettopp fordi det er mer eller mindre pilotens marked, og en kan faa seg jobb med minimalt av timer akkurat naa, og det vil jeg utnytte meg av mens jeg har mulighet.. |
14-04-2008, 21:14 | #15 |
ScanFlyer Blue
|
Heisann!
Mitt enkle råd er som følger: Hvis du vet at du skal ta en flyutdannelse, så anbefaler jeg deg/dere til å gjøre dere ferdig med den så fort som mulig. Da har du iallefall mulighet til å være klar for en jobb om det skulle dukke opp. Når du da er i en evt. jobbsøkerfase så kan du jo evt. begynne på en annen utdanning eller ta en jobb for å betjene lån. Blandt min gamle og nåværende kolleger her i Norge, så er det noen som har en utdanning fra før. Men også veldig mange som ikke har det. Og for å være ærlig så tror jeg ikke akkurat du vil ha større sjanse for å få en pilotjobb med en annen utdanning. Med mindre den har relevans til fly/flybransjen da. Det var bare mine små tanker denne kvelden... |
31-07-2008, 17:02 | #16 |
ScanFlyer Blue
|
Når det gjeller det med at noen selskaper spesielt i USA krever at man må ha en bachelor grad, så snakket jeg med en pilot om det en gang. Og han sa at det var noe som hang igjen ifra gamle dager. Før pleided man og ta IQ-test av pilotene, men da det ble forbudt, så tenkte de at de som hadde klart å ta en bachelor grad måtte jo være smarte. Så han mente at det var delevis på vei ut. Men allefall sas krever at man skal ha generell studiekompetanse, 2 MX og 3 FY. Og det er vel bare for at de vil at man skal ha litt almenn kunnskap.. Men som sagt tidligere her.. Så er ikke det noe de fleste flyselskapene krever.
|
15-09-2008, 13:51 | #17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
Angående PEA:
Jeg gikk der og jobbet der som instruktør, og har egentlig ikke noe negativt å si om skolen. Alt i alt ble jeg positivt overrasket, selv om man hadde store forventninger før man dro bort. Noen som har konkrete spørsmål, så er det bare å spørre i vei. |
15-09-2008, 20:06 | #18 |
ScanFlyer Crusty
|
Har et par spørsmål:
1. Hvilke selskaper i USA kan man regne med å få jobb i etter endt utdannelse fra PEA? 2. Er PEA en anbefalt, annerkjent skole i USA? 3. Hva ligger lønnen på som instruktør og hva er den normale lønnen i et av de amerikanske selskapene etter utdannelsen? Er det generelt vanskelig å få jobb som pilot for tiden? |
15-09-2008, 21:38 | #19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
For å få jobb i et selskap i USA må du ha arbeidstillatelse. Det kan du oppnå på flere måter, gifte deg med noen i USA, bli sponset av en bedrift, eller som meg, vinne i greencard-lotteriet.
Med 1000 timer kan du få jobb i mange selskap der borte, men ingen majors. Regn med å fly ERJ, CRJ eller Dash for luselønn. Tror ikke mange bryr seg om hvilken skole du har gått på, det som teller er hvilke sertifikater du har, hvor mange timer du har, hvem du kjenner de stedene du søker og noen steder vil en master eller bachelor telle som et pluss. PEA er ikke like annerkjent som universitetene (f.eks. ERAU og UND) men en kjent flyskole som tilbyr sertifikater uten universitetsgrad. Lønnen som instruktør startet for meg på ca 800USD i mnd og endte på ca 2200USD i mnd. Vanlige levekostnader var ca 1000-1100USD i mnd, så det var ikke noe problem å klare seg økonomisk. Vanlig startlønn for å fly jet i commuterselskap i USA er ca 1500USD i mnd, altså ikke noe å rope hurra for. Se www.airlinepilotpay.com for info Markedet i dag er litt "vente og se" har jeg inntrykk av. Det står sikkert mer på pprune. Last edited by Dag Viking; 15-09-2008 at 21:51. |
19-09-2008, 17:28 | #20 |
ScanFlyer Blue
|
Ang. Regional airline pay:
http://www.youtube.com/watch?v=RayMaswju1A
Morsom liten greie.. Og et spm, Dag; Søkte du i lotteriet etter end CPL osv, eller før det? Har lekt litt med tanken på det, eller evt å ta en bachelor (i en av nord-statene ) hvis tidene forblir sånn som nå om et års tid.. |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|