|
02-01-2012, 10:26 | #1 |
ScanFlyer Inventory
Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
Nord-Italia-tråden
Da min lillebror skal på utveksling til Milano dette semesteret så planlegger samboeren og jeg en tur til våren for å besøke han, da vi ikke har vært i Milano før. Men som trådtittelen avslører så er det ikke Milano jeg trenger tips til.
Mens vi er i Milano så vurderer vi sterkt å leie bil også ta to netter på et eller annet bra hotell enten ved Lago di Como, Lago Maggiore eller eventuelt andre plasser i området. Bortsett fra at det "skal være fint der", så skal jeg innrømme jeg ikke har veldig mye kunnskap om akkurat de områdene, så setter pris på tips og forslag her |
02-01-2012, 10:40 | #2 |
Handelsreisende
|
Re: Lago di Como, Maggiore og andre steder i nord-Italia?
Hei
Jeg var nesten en uke i Stresa ( Lago Maggiore ) høsten 2010 i forbindelse med et båtrace. Da var det på slutten av turistsesomngen, så ikke så mye folk. Jeg trivdes veldig godt i byen, fin promenade langs vannet, fine hoteller, koselige restauranter i små gater. Vi tok også en gondolbane til et fjell i nærheten der, men var litt uheldig med skydekket den aktuelle dagen. Der går også båt til Sveits, dersom du ønsker det. (Ikke mange som kan si at de har reist med båt til Sveits ) http://www.visitstresa.com/ Jeg skal til Cernobbio ( Lago di Como) i slutten av august, så denne tråden kan også jeg dra nytte av Spør dersom du lurer på noe/trenger litt mer info.
02-01-2012, 11:30 | #3 |
Finn Erik Edvardsen
|
Har tilbrakt mye tid i Cernobbio - stor del av min kones slekt bor der - Hotel Miralago er vårt tilholdsted i Cernobbio. Enkelt å komme seg inn til Como med båt (ja har en slektning som er skipper på en av disse). Miralago er 4 stjerners - og svært komfortabelt (parkeringen derimot er mildt sagt interessant). Om dere skal ha det veldig fint ved Lago di Como anbefales Bellagio - der går lett an å bruke en månedslønn på en weekend. Men rent værmessig er Bellagio bedre enn Como / Cernobbio - langt mere sol.
02-01-2012, 11:48 | #4 |
ScanFlyer Inventory
Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
Hvorfor ikke sikte mot "Scanairhotellet" i Sirmione?
Et par italiaturer med bil beskrevet her - favorittene vedr. overnatting i Italia på disse turene var Sirmione og Castelvecchio di Rocca Barbena: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=49095 http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=38099
02-01-2012, 12:50 | #5 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
02-01-2012, 13:11 | #6 | |
ScanFlyer Inventory
|
Quote:
Ideelt sett så satser vi på å fly til Linate siden vi begynner i Milano, og fra Malpensa på hjemturen, gitt at tidspunkter og pris passer sånn høvelig |
|
02-01-2012, 13:23 | #7 |
Finn Erik Edvardsen
|
Hvis det er en weekend innblandet i dette - særlig søndag hjem så er det solide køer på veiene og Sirmione - Malpensa (som går igjennom Milano) bli vel spennende (smør med Alfa !!) om dere velger Sirmione ville jeg glemt leiebil å tatt toget
02-01-2012, 13:34 | #8 |
ScanFlyer Inventory
|
Nei, vi planlegger såvidt med helgen i Milano, også dra nordover (mot trafikken?) søndagen, og hjem på en tirsdag fra Malpensa
|
02-01-2012, 15:14 | #9 |
Helgeturekstremist
|
Om man skal til Gardasjøen er vel Desenzano del Garda en by hvor det er mere å oppleve.
Tok Ryanair til Bergamo og tog ned til Desenzano som jeg hadde som basecamp. Tok båt til Sirimone, tok en tur rundt der, og reiste så videre med båt rundt sjøen. Syntes det var en fin helgetur. http://picasaweb.google.com/robertaa...aSeptember2010
02-01-2012, 15:18 | #10 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
Sirmione har en spesiell plass for en del forum medlemmer - som vel tilsammen har tilbrakt noen 100+ gjestedøgn der. Selv har jeg Torbole som min by i Gardasjøen - men det har mer med Brettseiling og Mountain Biking å gjøre....
02-01-2012, 16:41 | #11 |
Helgeturekstremist
|
Nå er da Bergamo nærmere Desenzano del Garda og Sirimone enn hva Malpensa er og Desenzano del Garda er nærmere begge flyplassene enn hva Sirimone er så jeg skjønner ikke helt poenget ditt.
02-01-2012, 16:43 | #12 | |
ScanFlyer Inventory
|
Quote:
Men tilbake til tema: Hva er de mest signifikante forskjellen mellom de tre sjøene? Last edited by Someone; 02-01-2012 at 16:48. |
|
02-01-2012, 16:47 | #13 |
Helgeturekstremist
|
Det er fritt frem for å betale mere for å komme lengere unna for de som ønsker det. Desenzano del Garda og Sirimone burde uansett også være mulig å nå for de som reiser til Malpensa så mine tips er uansett aktuelle.
02-01-2012, 16:55 | #14 |
Flysitter
|
Ellers er VRN bare en time unna Gardasjøen som lett nåes med LH(EN) ifra MUC og FRA
|
02-01-2012, 16:56 | #15 |
Finn Erik Edvardsen
|
Gardasjøen er vel den som er mest spesiell - siden den strekker seg fra Posletta opp i begynnelsen av Alpene dvs. rimelig flatt og varmt i syd (vin og oliven olje produksjon) til rimelig bratte fjellvegger i Nord (omtrent 1700M+ rett opp i fra Riva, dette skaper ganske sikker termisk vind som vi brettseilere setter pris på - som mange andre ikke liker. Dette er mest i Nord - i syd Sirmione og Desenzano del Garda er varmere og vindstille
Lago di Como ligger mere innkapslet av fjellene - noe som gir noe kjøligere og mere skyet vær i Como / Cernobbio (dvs. rent vær messig kan Gardasjøen være bedre) eller at man drar lengre nord i Como Sjøen - ved Bellagio er det betydlig bedre vær. Lago Maggiore lignee noe mere på Gardasjøen - men kan være plaget av tåke! I kombinasjon med Milano ville jeg helle mot Lago di Como - utrolig flott langs sjøen og supert utgangspunkt for turer opp i Alpene om været tillater det, eller en tur inn i Sveits - dog undersøk at leiebilen har betalt Sveitsisk motorvei avgift (sticker i vinduet) ellers er det vel rundt CHF 120.00 på grensen (og det følger bilen).
02-01-2012, 17:05 | #16 |
Helgeturekstremist
|
Kunne tenkt meg å se mere i området. Noen som har erfaringer med Lugano?
02-01-2012, 17:41 | #17 | |
Finn Erik Edvardsen
|
Quote:
--- I am here: http://maps.google.com/maps?ll=59.871795,10.780537
02-01-2012, 19:45 | #18 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
Quote:
Jeg og familien har feriert i omraadet siden tidlig paa 80 tallet, har ogsaa feriert ved Maggiore og Como, men av en eller annen grunn, trives jeg suverent best ved Gardasjoeen. Sirmione er min favorittplass aa bo rundt Gardasjoeen (som mange andre paa forumet her). Desenzano som by er hverken vakker eller har noe aa by paa, men det er lettere aa finne ett billig hotell siden byen er litt stoerre. Jeg ville ikke bodd der. Dersom dere skal i mars, er prisene ikke gaerne paa hotell uansett. For det foerste: Leiebil er ett must. Ja, det gaar baater paa Gardasjoeen, men det tar tid og du kommer ikke til alle stedene med baat. Skal man en tur til Verona, maa man da ta bussen. Vingaardene (og dem finnes det mange av) faar man ikke besoekt uten bil. En utrolig flott biltur nordover forbi Peschiera, Lazise, Bardolino, markedet i Garda (loerdager), opp i fjellene ved Torri Del Benaco, Albisano (med Pizzastopp paa Restaurant Italia rett ved torget i den lille fjellandsbyen), San Zeno, Villanova, foer man tar de bratte bakveiene ned til Casteletto er en herlig dag jeg tar hver gang jeg besoeker omraadet. Stopp gjerne i alle byene underveis. Halv dag stopper man i Casteletto, dersom man oensker aa bruke hele dagen, ta turen til Riva helt nord og ta motsatt side nedover. Verona er ogsaa verdt ett besoek. Jeg bor alltid paa Hotel Sirmione, trives best der. Hotel Fonte Boiola er eid av samme selskapet og er litt rimeligere, Grand er det dyreste, alle 3 har enkel og gratis parkering, og har den suverent beste beliggenhet, ett must i Sirmione. http://www.termedisirmione.com/tds/it/homepage.html Det finnes 6-7 suverene restauranter i byen. Skal poste litt om dem og om Maggiore og Como senere Last edited by Tommy777; 02-01-2012 at 20:17. |
|
03-01-2012, 00:13 | #19 | ||||
ScanFlyer Inventory
|
Quote:
Quote:
Reiser vi så blir det trolig i månedsskiftet April-Mai Quote:
Masse gode forslag her, men rekker vel neppe alt iløpet av to dager uten at det blir et for hektisk program? Greit med litt avslapning også Quote:
Takk for tips til nå forresten |
||||
03-01-2012, 00:36 | #20 | |
Helgeturekstremist
|
Quote:
Display Modes | |
|
|