Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-07-2010, 13:20   #1
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Marseille?

Fant en god pris på Radisson Blu i Marseille som jeg vureder å reserver for back-up om sommern skulle streike siste uken i juli. Noen som har erfaring med byen?
Er det en koslig gamleby der?
Er kriminaliteten sentrert til bestemte områder?
Noen som har reist dit fra Nice? Går det direkte buss f.eks fra flyplassen til Nice?
Noen som som har bodd på Radisson Blu, det får god omtale på Trip advisor og er nytt?
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 16:39   #2
Brandal
ScanFlyer Blue
 
Brandal's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Location: Oslo
Posts: 430
Default Re: Marseille?

Det enkleste er å ta toget. Det tar i overkant av to timer og togene går ofte.
Jeg tilbragte 3 dager der i fjor, og syntes byen var koselig.
Gamlebyen heter Panier, en bydel med trange smug og mange gode restauranter og små butikker. Anbefales.
Det kryr av gode restauranter i Marseilles, mye god sjømat bl.a.
Fiskesuppen Bouillabaisse anbefales. Og selvsagt massevis av god fransk vin.
Raddisson har jeg ikke bodd på, så kan ikke si noe om det.
Kriminalitet merket vi ikke noe til. Følte ikke at det var utrygt noen steder.
Byen har visst blitt kvitt mye av den småkriminaliteten den tidligere var belastet med.
Brandal is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 16:41   #3
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Marseille?

Marseille er annerledes enn Nice, byen er mye stoerre og befolkningen er etnisk klart mer sammensatt. Det er en stund siden jeg var der, men kriminalitet kan vaere et problem, men sunn fornuft bringer deg langt, pass godt paa lommeboken. Den gamle havnen (le Vieux port) kirken Notre Dame de la Garde er verdt aa faa med seg. Den tidligere straffekolonien Chateau d'If, bl.a. kjent fra "Greven av Monte Cristo" er ogsaa spennende.

Det tar ca. 3 timer til Nice og den oestligste delen av Rivieraen. Steder naermere Marseille som er bra aa besoeke er Cassis, Hyère og Aix-en-Provence.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2010, 19:24   #4
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: Marseille?

Marseille er en fin by med sine fordeler, men har også forstått at det er en by med en del kriminalitet. Vi har et kontor der hvor en av de ansatte faktisk har blitt car-jacked to ganger.

Jeg kjørte dit fra Cannes, tror det tok ca. 90 minutter med søreuropeisk kjøring
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2010, 00:49   #5
KrisFlyer
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 185
Default Re: Marseille?

Jeg og kona var i Marseille senest i mai, og storkoste oss! Radisson Blu ligger sentralt. Vi opplevde absolutt ingen kriminalitet, heller ingen fransk arroganse. Vieux Port sydet imidlertid av liv og hadde mange kafeer og restauranter. Absolutt verdt et besøk til en by som har ufortjent rufsete rykte. Byen er ikke så pretensiøs som Nice, og shopping er ikke noe som er det du drar til Marseille for (i motsetning til mote-mekkaet Paris).

Last edited by KrisFlyer; 14-07-2010 at 00:52.
KrisFlyer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Marseille som reisemål Bergern Reiseforum 3 10-01-2015 08:26
Marseille anyone ? SQ 777 Reiseforum 3 14-06-2013 13:30
Kort rapport fra tur til Marseille med AF jb1 TripReports 2 28-03-2012 03:52
Demonstranter blokkerer flyplassen i Marseille. Mchansern Flyforum 0 21-10-2010 11:02


All times are GMT +2. The time now is 01:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.