Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-11-2014, 13:24   #1
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Etter mye om og men så fikk jeg endelig fastsatt datoene for mitt besøk til Brasil. Møte i Sao Paulo, eller nærmere bestemt Santos 22. oktober, med påfølgende reise til Rio og retur hjem til Trondheim, 29. oktober. Jeg har de tre siste årene holdt meg til StarAlliance, etter tidligere å ha flydd mye KLM, men jeg synes KLM til tider har vært veldig lite fleksible og jeg hatt noen hendelser jeg ikke har satt pris på med de, som jeg ikke skal utdype her. Som sagt så gjort, følgende reiserute ble booket:

TUR:

TUE 21OCT 17:00 TUE 21OCT 17:55 Duration: 0:55

LH6145 TRONDHEIM - VAERNES OSLO - GARDERMOEN

TUE 21OCT 18:45 TUE 21OCT 20:50 Duration: 2:05

LH863 OSLO - GARDERMOEN FRANKFURT INTL

TUE 21OCT 21:55 WED 22OCT 05:55 Duration: 13:00

LH506 FRANKFURT INTL SAO PAULO - GUARULHOS INTL


RETUR:

WED 29OCT 23:55 THU 30OCT 14:20 Duration: 9:25

LH501 RIO DE JANEIRO - GALEAO A.C JOBIM INTL FRANKFURT INTL

THU 30OCT 17:15 THU 30OCT 19:15 Duration: 2:00

LH858 FRANKFURT INTL OSLO - GARDERMOEN

THU 30OCT 17:15 THU 30OCT 19:15 Duration: 2:00

LH858 FRANKFURT INTL OSLO - GARDERMOEN


Nedover skulle jeg få fly 747-8i, som jeg så frem til, med ny LH business. Spennende. Dette var også jobbtur, med innslag av fri siden jeg hadde en hel helg til rådighet i Rio. Jeg er så heldig at jeg får fly business i jobbsammenheng, noe som er genialt om man ønsker å unngå slappe dager ved ankomster på hhv destinasjon og hjemsted. Reiseruten med LH til Brazil er etter min mening den beste av alle, man har nattfly begge veier og siden tidsforskjellen mellom Norge og Brazil er akseptabel (faktisk bare 3 timer på vinteren), så er man nesten ikke ødelagt etter en uke på reise.

Søndag kveld, 19. Oktober dukket i midltertid følgende tekst melding opp fra normalt pålitelige tyskere: "We apologize that your flight LH863 OSL-FRA 21Oct 06:45 PM has been cancelled <...>". AI, gode råd er dyre, ringer VIA, de snakker om en mulig streik i LH og booker med om via MUC i stedet for FRA. Greit nok. I løpet av mandag 20. Oktober blir status rundt LH-streiken blir mer og mer uklar og jeg blir mer og mer usikker. Jeg blir opprigt av VIA hvor de forteller meg at de har booket den siste billetten på KLM til GRU fordi de ikke var sikker på om OSL - MUC - GRU ville gå grunnet streik. (Bra service av VIA) Jeg bruker dagen på å vurdere om jeg skal sjanse på om turen via MUC går, samt sjekker diverse alternativ (finner ingen gode), men feiger ut, for jeg må være i Santos onsdag morgen. Dermed blir reiseruten slik i stedet:

TUR:

TUE 21OCT 06:05 TUE 21OCT 08:25 Duration: 2:20

KL1172 TRONDHEIM - VAERNES AMSTERDAM - SCHIPHOL AIRPORT

TUE 21OCT 10:05 TUE 21OCT 18:05 Duration: 12:00

KL791 AMSTERDAM - SCHIPHOL AIRPORT SAO PAULO - GUARULHOS INTL


RETUR:

WED 29OCT 21:15 THU 30OCT 11:35 Duration: 10:20

AF445 RIO DE JANEIRO - GALEAO A.C JOBIM INTL PARIS - CHARLES DE GAULLE

THU 30OCT 14:25 THU 30OCT 15:40 Duration: 1:15

AF1584 PARIS - CHARLES DE GAULLE AMSTERDAM - SCHIPHOL AIRPORT

THU 30OCT 20:35 THU 30OCT 22:50 Duration: 2:15

AF8339 AMSTERDAM - SCHIPHOL AIRPORT TRONDHEIM - VAERNES

Rimelig skuffet pga følgende:

-Det er KLM, har ikke vært fornøyd tidligere
-Det er dagfly nedover, som betyr at jeg mister en dag i Norge
-Det er lengre reiserute hjem med AF (Dette skulle likevel bli den beste delen av turen)

Men, må man, så må man.

Oppstart klokken 0407 hjemme, dusj og klær på, ferdig pakket og ut døra. Flybussen ut til Værnes, på plass på utenlandsdelen ca klokka 0515. Bestemte meg for å kjøpe aviser da jeg ble usikker på om KLM delte ut aviser i det hele tatt. Viste seg å være et sjakktrekk, KLM deler kun ut mat og drikke, selv i C. Flytur helt på det jevne ned til AMS. Vi var noe forsinket ut fra TRD grunnet tåke i AMS, men tok inn dette på turen ned. Bussgate i AMS, kjapt gjennom elektronisk passkontroll, travet mot Crown lounge på non-schengen for å få noen minutter på PC og noen telefonsamtaler. Jeg synes KLM sine lounger greie, men veldig store.

Flyter gikk fra gate D-noen og førti såvidt jeg husker. Det var on-gate security check. Boarding var allerede i gang når jeg kom, så jeg måtte stå i kø før jeg fant mitt sete, 5K, bakerst i business kabinen. Det var en 777-200 ved navn "Old Rauma" som skulle fly oss til GRU i dag. Fullt på business i 2-3-2 konfig. Nitrist kabin etter min mening, gråttoner mixet med KLM blått gjorde hele mørkt og litt nedtrykkende. Slitte seter av den typen hvor man legger ned setet i fanget på han bak gav heller ikke noe bra inntrykk.

Etter å ha kommet opp i luften ble menyer delt ut og og drikke ble servert. Etterpå gikk en av stewardene rundt og tok i mot matbestilling, som han noterte på en stooor blokk. Ikke særlig elegant, purser kommer rundt med drikke og hadde en kort prat med alle såvidt jeg kunne se, noe som rettet opp noe av inntrykket. Mat og service helt på det jenve etter min mening, godt under LH og SAS slik jeg ser det.

12 timer gikk etterhvert og jeg var glad når vi parkerte på Terminal 3 på GRU. Terminal 3 er helt ny og jeg fikk et veldig bra inntrykk av ankomst delen. Kom meg ut av terminalen og fant shuttle til Marriot ved flyplassen. Ålreit hotel, fikk tilgang til executive floor og lounge, noe som gjorde det enda litt bedre.

Neste dag var i Santos, som er ca 1-1,5 time sør-øst for Sao Paulo med bil. På ettermiddagen bar det tilbake til Sao Paulo, men denne gang til Congonhas-São Paulo Airport som stort sett bare har innelandsflygninger, vi skulle fly til Rio de Janeiro Santos Dumont Airport (anbefales å fly hit på dagtid, fantastisk approach, sjekk youtube) som er tilsvarende flyplass i Rio. Turen ble betjent av Avianca Brasil, som har en flåte med meget fine A320 fly, men full IFE og servering i en-klasse layout. Veldig bra. Uken i Rio ble tilbragt på Sofitel Copacabana, som jeg er ganske fornøyd med, selv om det begynner å bli litt slitent.

Etter en uke på jobb, og litt sightseeing i helga, så bar det til Rio de Janeiro–Galeão International Airport, som er den internasjonale flyplassen. Det må være en av de tristene internasjonale flyplassene jeg vet om av en viss størrelse. Jeg flyr normalt fra Terminal 2 siden det er der *Alliance er, men denne gangen ble det Terminal 1, med AF. Jeg ble enda mer skeptisk da jeg hørte at T1 er verre enn T2... Problemet i Rio er at selv om du har kveldsavgang så må du være der tidlig nok til at du unngår trafikken på ettermiddagene (spesielt torsdag og fredag), da køene den veien kan være laaaaaaange. Det er en tur som under normale forhold tar ca 30 min, men kan i rushtid ta flere timer. Har selv sittet i taxi i 2,5 timer en gang, glad jeg ikke måtte på toalettet.

AF har to avganger fra Rio, en klokken ca 1700 som går med 777-300 og en 2105 som går med A330. Den siste er med god margin den beste, da man får sovet best. Jeg skjønner ikke de som ønsker å reise tidligere, og derav skjønner jeg heller ikke disponeringen av setene (777 vs 330). Til sammenligning har LH en avgang, klokke 2355 i vinterhalvåret som går med 747, igjen, LH har best tider til/fra Brasil med nattfly begge veier og flyet stående hele dagen på hhv GRU og GIG.

Terminal 1 var faktisk verre enn T2, så jeg var lykkelig når jeg fant AF loungen, som både var ren og pen og hadde bra servering, t.o.m champagne som seg hør og bør om man er fransk. Det eneste som irriterte meg var at etterhvert som det ble fullt, så ble Wifi tregt. Og fullt ble det med en KLM avgang også utpå kvelden.

Jeg gikk etter 4 (!) timer på loungen ned til gaten, og hadde senket forventningene endel etter KLM og hadde nesten bestemt meg bare for å sove. Kom inn i kabinen, som var lys og fin. Godt fargevalg av AF. Meget hyggelig betjening, ingen franske "nykker" som folk forteller om når man snakker engelsk. Setene minnet meg om SAS sine, bortsett fra at fotskammelen var integret i rommet under stolen foran, slik at når man la ned setet, så fluktet "knedelen" av setet med denne. Min opplevelse var at dette var en bedre løsning enn den SAS har da det ble mindre "motorikk" som stakk opp i setet når man la det ned. Man kunne også bruke fotskammelen under taxi, take-off, landing som er komfortabelt.

Servicen var over enhver forventning, veldig hyggelig og imøtekommende. Purser hadde en prat med alle og alle ble tiltalt med etternavn i denne anledning. Maten var noe av det beste jeg har fått i C, langt over KLM, LH eller SAS slik jeg opplevde det. Vinene var av veldig god fransk kvalitet og man hadde gjort seg flid i alle aspekter, eksempelvis ved å ha en liten amuse-bouche ifm drink og peanøtter hvor vi fikk reker og mango salat servert på en liten skje. Dette krever ikke mye av flyselskapet, men gir et meget bra inntrykk. Kort sagt veldig fornøyd og AF står igjen som det som redder turen for min del ift AF/KLM gruppen. Faktisk så langt at jeg vurderer å fly via AMS og CDG igjen ved en senere anledning.

Transfer gjennom CDG fra bedre enn forventet, selv om jeg er overrasket over at de klarer å legge beslag på så store landarealer, men det virker likevel trangt overalt på de terminalene, ankom på 2E og reiste videre fra 2F.

Turen CHG-AMS-TRD var grei intraeuro C, men KLM skuffet igjen på siste leg, hvor de verken tilbudet kaffe eller noe ekstra å drikke etter måltidet.

Takk for meg.

Last edited by jufix; 03-11-2014 at 22:33.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 15:57   #2
Insomnia4u
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2012
Location: Norway
Posts: 856
Default Re: Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Interessant lesning, virker i mange tilfeller som AF leverer bedre enn KLM, iallefall om en skal dømme etter de ulike rapportene. Jeg foretrekker også *A i mange tilfeller, forstår ikke poenget med de dagflightene (som f.eks KLM har frem/tilbake til Asia)
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 16:35   #3
Strominho
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Østlandet
Posts: 241
Default Re: Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Takk for en fin rapport.

Fløy med Air France A380 til LAX tidligere i år (økonomi, vel og merke). Lett den beste flyopplevelsen jeg har hatt i økonomi. Topp service, topp mat (!) og etter min mening veldig bra IFE.

Leser ofte mye negativt om AF, ofte som følge av CDG, men ting gikk veldig bra for vår del, også på flyplassen.
__________________
Strominho is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 19:04   #4
OttoL
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,008
Default Re: Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Takk for fin rapport, antar at du mener CDG helt på slutten men det er nå bare litt pirk

Jeg er enig i hva du skriver om KL, biz-produktet er ganske så kjedelig. Vet ikke hvordan det har blitt etter at de rullet ut nye kabiner men får håpe at det er blitt noenlunde bedre.

CDG er en grei flyplass, har aldri forstått hvorfor folk har aversjoner med det stedet men siden AF ikke har kommet seg til BGO enda blir det veldig sjelden en stopp der.
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 03-11-2014, 22:34   #5
jufix
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: TRD
Posts: 292
Default Re: Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Quote:
Originally Posted by OttoL View Post
Takk for fin rapport, antar at du mener CDG helt på slutten men det er nå bare litt pirk

Jeg er enig i hva du skriver om KL, biz-produktet er ganske så kjedelig. Vet ikke hvordan det har blitt etter at de rullet ut nye kabiner men får håpe at det er blitt noenlunde bedre.

CDG er en grei flyplass, har aldri forstått hvorfor folk har aversjoner med det stedet men siden AF ikke har kommet seg til BGO enda blir det veldig sjelden en stopp der.
Fixet CHG/CDG, rett skal være rett :-)

Ja, vi får håpe nytt produkt hjelper, det var likevel soft produktet sammen med mat/drikke som var overlegent på AF.
jufix is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2014, 01:00   #6
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Fin rapport dette!
Interessant at vi har helt motsatte opplevelser av service/softprodukt. Er stort sett utrolig fornøyd med KL i C, men bare måtelig med AF. Nå skal det nevnes at AF på flightene jeg har reist i C også har hatt F, noe som kanskje kan spille inn da C ikke er topproduktet. Syns jeg har opplevd det samme hos BA.
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 06-11-2014, 10:23   #7
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,232
Default Re: Jobbtur til Sao Paulo og Rio via Frankfurt med LH, eller nei....

Jeg synes AF er bedre enn LH ombord, men det varierer, Og kan lett fly med begge. De har begge kjipe billettregler I økonomi. CDG er blitt betydelig bedre de siste årene, men avstandene er ofte laange ja, men så er det kontinental-Europas største flyplass. KLM er veldig ymse, men jeg har sans for deres Eco comfort, men de bør oppgradere maten der.
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Virgin Atlantic med rute til Sao Paulo Someone Flyforum 1 02-09-2023 08:05
Billige flyreise til Rio/Sao Paulo i sommer! -Sindre Reiseforum 1 26-05-2012 10:12
Rio / Sao Paulo AirbusTrond Reiseforum 14 14-12-2011 10:49
BA med ny rute til Tokyo Haneda, pluss nonstop til Sao Paulo og Buenos Aires Stian Flyforum 8 21-09-2010 15:18
Ny rute til Sao Paulo og Rio De Janeiro MD11 Flyforum 13 19-01-2006 18:52


All times are GMT +2. The time now is 11:39.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.