Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-07-2014, 15:34   #21
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
På den andre side, den kan kanskje fortone seg som en skikkelig kulinarisk opplevelse i forhold til valg du kan få deep South.
Ikke kødd med Sørstatene. Ingen steder i verden du får bedre stekt kylling enn her. Ta en tur på Wifesaver eller Bojangle's.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-07-2014, 22:57   #22
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Den kyllingen minner meg på hvordan de ser ut etter en dag i ferskvare disken på Mega
På den andre side, den kan kanskje fortone seg som en skikkelig kulinarisk opplevelse i forhold til valg du kan få deep South.
God tur videre
LOL soul food
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2014, 16:10   #23
krølle
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,684
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ikke kødd med Sørstatene. Ingen steder i verden du får bedre stekt kylling enn her. Ta en tur på Wifesaver eller Bojangle's.
Kunne aldri tenke meg å k.... med noe fra U S OF A
Iallefall ikke når det gjelder mat..
Men ja deep south burde vært byttet ut av meg med lengre sør enn der du landa
med TP
krølle is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2014, 00:41   #24
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

AKWABA Ghana!
For 2 dager siden så landet jeg i Accra med TAP fra Lisboa. Flyvningen var bedre når det gjelder mat og servicenivå en den fra OSL. På denne flyvningen valgte jeg en biff pai som faktisk smakte overaskende godt.



Til dessert falt valget på en mokka-sjokolademousse som også smakte godt.



Jeg så at drikkevare utvalget var noe begrenset men jeg ville likevel smake på en av de portugisiske vinene de hadde ombord. Valget falt på en Douro hvitvin da det ble sagt at denne ikke var så «tøff».

Det er kanskje en av de bitreste vinene jeg har smakt så den ble raskt erstattet med Pepsi… Ved innflygningen til ACC så var det noe turbulens men selve landingen var stabil likevel. Etter passkontroll og tollen så ble jeg hentet av hotellets bil. Jeg valgte Hotell Mövenpick selv om det i utgangspunktet var noe overpriset. To dager kostet 3156 kr og det var sommersalget. Jeg tok dette valget da prisen var ganske så lik på de store hotellene i byen.




Dagen etter bestilte jeg en heldagstur til Kakum nasjonalpark hvor hoved attraksjonen var en «canopy walk»



En canopy walk er et sammenhengende nettverk av taubroer som går i en runde. Denne runden var lagt høyt oppi trærne i regnskogen så det var ganske langt ned til bakken fra taubroen…





For å komme til Kakum så måtte jeg kjøre i litt over tre timer hver veg. Jeg er glad for at jeg leide sjåfør da trafikken i Ghana er ganske så uoversiktlig. Det mye folk og dyr i gatene i tillegg til at en del av vegnettet er veldig overbelastet.


Det ble ganske sent når jeg kom tilbake til hotellet så jeg tok meg litt mat og forberedet meg på neste dags flyvning med EK til ABJ.


ACC-ABJ
16.07.14
EK 787 (Emirates)
B777-300
Økonomi klasse




Etter utsjekk så dro jeg til flyplassen hvor jeg plutselig fikk øye La Tanta DC-10 Restaurant. Jeg turte ikke å spise der men jeg fikk i hvert fall et bilde av den.



Dette flyet var tidligere i Ghana Airways eierskap men etter konkursen ble det solgt og pusset opp til restaurant. I Ghana så er det noe som kalles for chopp bar og La Tanta er et slikt sted. Chopp bar er nesten som gate mat å kalle det så derfor ble det med bilde…

Jeg kom til flyplassen litt for tidlig da hotellbussen kun gikk vær time. Etter en halv time så åpnet sjekk inn. Dette er første gang jeg skal prøve Emirates så jeg var ganske spent på om det levde opp til forventningene.
Jeg ble først veldig overasket av hvor rotete det var ombord. Det lå mye søppel på gulvet. Dette flyet hadde kommet fra Dubai og skulle bare hente flere passasjerer så de hadde nok ikke tid å rydde på det korte stoppet.

På tross av rotet så må jeg si at Emirates imponerer over komfort i økonomi. Jeg har aldri før sett en så stor personlig skjerm på økonomi klasse. Utvalget over filmer var meget bra og på mange forskjellig språk. Jeg regnet ikke med å få servering på den korte turen. Men jeg fikk likevel et kaldt måltid bestående av bolle med kyllingsalat i tillegg var det en liten fruktsalat med i pakken. Totalt var dette en 40 minutters flyvning men alle som kom på i ACC fikk mat og det er imponerende i et så stort fly og i turbulens samtidig.
Nå sitter jeg på Novotel i Abidjan som ikke er noe særlig å skrive hjem om. I morgen skal jeg fly med ASKY som er et datterselskap til Ethiopian Airlines fra Togo.
Fortsettelse følger!
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2014, 23:13   #25
LN-WIC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 211
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Gleder meg til fortsettelsen. Eksotisk reise!
LN-WIC is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2014, 23:59   #26
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Finfin lesning dette her!
God tur videre
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2014, 04:10   #27
Kanon
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,262
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Følger med i spenning god tur videre.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 01:28   #28
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Jeg vil nå svare litt på spørsmål som har kommet underveis.

Turen varer i 16 dager så det er relativt korte stopp per land. Dette er fordi Afrika er et meget dyrt kontinent å reise i. Spesielt den regionen jeg har valgt. Gjenomsnitts priser på hotell er ca. 1100+-. Noen litt dyrre en andre. Jeg syns det er best om prisen holder seg under 800 kr per natt men, det er ikke mulig om man vil ha bra sikkerhet rundt seg. I og med at jeg reiser alene, så er sikkerhet en meget viktig faktor å ta inn. Jeg er nå i Kamerun og vil fortsette til Ethiopia med ET den 21 juli. Kamerun er litt skummelt syns jeg så angrer faktisk litt på at jeg valgte to dager her... Jeg har blitt utpresset for penger og det skjedde ikke i de andre stedene. Mer om det kommer i morgen. Da blir det raport fra ASKY og Equatorial Congo Airlines
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 20:14   #29
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Etter at mitt opphold på Novotel Abidjan var over, så dro jeg til flyplassen med litt knappere tid en hva jeg liker selv. Når jeg kom fram på ABJ så var det en stillestående kø som møtte meg. Selvfølgelig så hadde de klart å overbooke flyet så det var noe uklart om jeg kom med på flyet i det hele tatt. Når jeg kom fram til skranken så var det kanskje 40 minutter igjen til flyets avgangstid. De sa de hadde tekniske problemer og at de måtte vente med å gi meg billetter. På dette tidspunktet så begynte jeg å bli noe stresset på mine videre forbindelser. Det var kun 20 minutter igjen når de fikk sendt bagasjen min. Det var heldigvis ikke kø i passkontrollen som overaskende var meget moderne, med automatisk køsystem. Flyplassen i seg selv framsto som ny og moderne i forhold til de andre i regionen. Jeg turte ikke å ta bilder da det kan være forbud. Det var mye politi der og jeg ville derfor ikke risikere noe. Frankrikes president: François Hollande skulle komme samme dag som jeg dro så ekstra sikkerhetstiltak var iverksatt.

ABJ-LFW (via ACC)
17.07.14
KP.023 ASKY Airlines
Økonomi (Det finnes faktiks business ombord)
Bombardier Dash 8-400Q Next Generation

Når jeg kom til gaten så ble frykten min forsterket når jeg så et ASKY fly på vei til rullebanen… Det satt fremdeles en del mennesker på gaten så håpet var enda ikke ute. Etter litt venting så fant jeg ut at de hadde fått et annet fly i lufta til å hente oss som var igjen. Det er service! Det hadde ikke skjedd i Norge… Flyet var helt fullt hele veien. Det stoppet i Accra for å hente/levere ekstra passasjerer. Det hele ble forsinket i Ca.3 timer men det er bedre det en ikke å dra i det hele tatt. ASKY har jeg ikke bilder av men det ligner veldig på Widerøe bare at de har guloransje seter. Drikke er normalt inkludert men jeg fikk litt å spise fordi jeg spurt om det. De fleste av passasjerene skulle vist videre til Nigeria så det ble heldigvis ingen kø i passkontrollen i Lome.(Togo).

Jeg forsøkte å finne en representant fra hotellet men flere mennesker samlet seg rundt meg og sa hotellet mitt var stengt. Mitt instinkt sa at jeg var i ferd med å bli lurt så jeg stolte ikke helt hundre prosent på det som ble sagt. Jeg insisterte på å bli kjørt til Mercure Hotel Sakarawa som jeg hadde bestilt, men alle sa det var stengt så jeg ble kjørt til IBIS i stedet. De sa også at det var plutselig blitt stengt så jeg sjekket inn der. Jeg ville det egentlig ikke for dette er kanskje ett av de styggeste hotellene jeg noen gang har brukt. Bygningen bar preg av slitasje over lang tid. All maling var flasset av og utstyret ellers var i behov for en skikkelig oppusning. Under ser man utsikten mot stranden og havet som var det eneste positivet med dette hotellet.



18.07.14
Lome,Togo-Cotonou,Benin
Med bil
Mercedes av en eldre variant

Denne kjøreturen var et av høydepunktene på turen fordi jeg fikk se noe jeg ellers ikke får ved flyturer. Sjåføren hadde jeg fått via det hotellet som hadde gått konkurs rett før jeg kom til Togo. Turen varte i nesten 4 timer inkludert grense overgang. Veiene fra Lome til grensen var av en meget bra standard og mange kjørte 120 km/h. Veiene etter grensen er noe det verste jeg har sett. De hadde tatt bort den gamle veien så det var gjørme veg helt til Cotonou. De holdt på med å lage ny veg så det var derfor var vegen dårlig. Jeg hadde frivillig valgt IBIS denne gangen da jeg viste at den var ny. Jeg angret ikke på valget. Man kan se bilder på ibis.com.





19.07.14
09.00
Cotonou-Douala
Equatorial Congo Airlines
Økonomi
LC 302
B737-752





Siden flyet denne dagen gikk så tidlig på morgenen så måtte jeg stå opp klokken 06.00 for å hat litt god tid. Jeg sjekket ut av hotellet kl. 07.15 da hotellet lå like ved flyplassen. Når jeg kom til flyplassen så ble jeg fortalt at jeg hadde kommet for sent. Jeg ble meget overasket siden det var en og en halv time igjen til flyet skulle gå så jeg trodde jeg ble lurt. Heldigvis så kom sjefen for innsjekk der å slapp meg inn. Han lurte også på hvorfor jeg kom for sent. Så fikk jeg vite at tiden jeg hadde var en time feil. Normalt så har mobilen min alltid riktig tid men denne gangen hadde den lagret feil tid inne. Derfor hadde jeg kommet til flyplassen 8.30 i stedet for 7.30 som jeg trodde. Denne gangen var jeg ekstremt heldig som fikk sjekket inn. Passkontroll køen var lang så dette ble en litt for spennende morgen. Jeg rakk heldigvis flyet og det var faktisk flere bak meg som skulle på samme fly.

Denne flyvningen ble operert av Privat Air som er sveitsisk. Grunnen til det er at de ikke ønsker at flyene skal bli svartelistet i EU. Personalet om bord var hovedsakelig fra Kongo-Brazzaville men hoved flyvertinnen var sveitsisk.
Flyvningen gikk som normalt og landet noe forsinket grunnet den trege passkontrollen i COO.

Flyplassen i Douala er ikke noe vakkert syn. Den er slitt og er delvis uten vegger. Passkontrollen tok 30 minutter og bagasjen var alt kommet på båndet. Etter tollen så lette jeg etter Le Meridiens hotellbuss. Jeg skikket litt rundt uten å finne den. Så kom det noen å spurte om jeg skulle dit og han ringte etter sjåføren som skulle komme og hente meg. Etter det så begynte den litt skumle utpressingen for penger! :O Jeg burde kanskje gått til politiet men jeg stoler ikke helt på politiet i denne delen av verden. Han var veldig «pushy» og begynte med «small change me, no good» etc. Det ble til at han fikk 150 kr selv om jeg sa nei. Han begynte å oppføre seg truende, så jeg fant ut at det var best å betale litt for å komme seg unna. 150 er ikke så mye uansett.

Nå sitter jeg på Hotel le Merdien Douala som kanskje best kan kalles Le merdien Museum… Her har de heller ikke vert flinke nokk med å ta vare på utstyret, men det er bedre en Ibisen i Lome. Internett fungerer godt men koster 115 per dag. Det er litt i overkant når rommet koster 2500 for 2 dager. Maten på hotellet er ikke helt bra. For eksempel så ble hamburgerbrødet levert helt svart og burgeren smakte brent.







I morgen så drar jeg mot Sør Afrika med Ethiopian Airlines med en natts stopp i ADD. Hotell mat og visum inngår i billetten.

Fortsettelse følger

Last edited by Sondbjo; 20-07-2014 at 20:34.
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 20:29   #30
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
19.07.14
09.00
Cotonou-Douala
Equatorial Congo Airlines
Økonomi
LC 302
B737-700(?)
Ja, 737-752 HB-JJH.

Fresk tur .....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 20:33   #31
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ja, 737-752 HB-JJH.

Fresk tur .....
OK nesten riktig da Jeg tror faktisk jeg så en Lockhed Tristar I COO. Som spøkelsesfly Malingen var flasset av så så ikke hvilket selskap den tilhørte. Er det noen selskap som opperer denne typen enda?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 20:48   #32
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Det er sannsynligvis denne:

http://www.airfleets.net/ficheapp/plane-l10-1156.htm
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 21:25   #33
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
http://en.wikipedia.org/wiki/Air_Rum

Der er det bilde av den den så penere ut malt...

Air rums slogan: Air Rum where the rum flow freely
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 21:30   #34
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGVL
Posts: 56,918
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Her er et nyere bilde ... (nederst)

http://www.eucomairlines.de/produkti...156/index.html
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGVL
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 22:11   #35
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Dette er jo en av de mer eksotiske vi har hatt her inne... Liker veldig godt å lese.

Keep it up og god tur videre
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 22:13   #36
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Her er et nyere bilde ... (nederst)

http://www.eucomairlines.de/produkti...156/index.html
Ja den så akkuratt ut som det nederste bilde. Trist. Fine fly...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 22:43   #37
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Oooo...dette var spennende. Jeg må si du har gitt deg ut på en halsbrekkende øvelse det står respekt av på en eller annen måte
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 22:43   #38
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Maten på hotellet er ikke helt bra. For eksempel så ble hamburgerbrødet levert helt svart og burgeren smakte brent.
Godt reisetips fra en som har jobbet av og på i Afrika i over 10 år nå: godt svidd mat er alltid bedre enn det som ofte er alternativet: noe lunde rævva mat.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2014, 23:12   #39
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
Godt reisetips fra en som har jobbet av og på i Afrika i over 10 år nå: godt svidd mat er alltid bedre enn det som ofte er alternativet: noe lunde rævva mat.

-A
HAHA Du har ikke vært i Kamerun da? Kanskje også bod på Le merdien?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 21-07-2014, 05:13   #40
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: En megareise til det afrikanske kontinent

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
HAHA Du har ikke vært i Kamerun da? Kanskje også bod på Le merdien?
Stort sett bare øst-Afrika her, med et par kjappe unntak. Men porselen er porselen. Godt svidd mat er ofte tryggest.

En kunde jeg jobber for hadde en gang en fornem forsamling på besøk fra et sted i Afrika. De var ute i en by i Norge og skulle skåle og drikke for at butikken gikk bra. Ut på fint sted som serverer bra kjøtt endte det, og til stedets kokk sin enorme fortvilelse var det ikke en eneste person i det afrikanske følge som tok sitt stykke glimrende kjøtt til noe mindre enn graden "well done, plus".

Tanken på å spise noe som ikke var grundig stekt slo de tilreisende som helt utenkelig...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
En flyreise paa mindre afrikanske flyplasser jb1 TripReports 4 14-08-2014 10:39
Dine ønsker for et nytt kontinent å reise til? robertaas Småprat 10 13-05-2014 01:26
Sendt til feil kontinent LN-WIC Småprat 12 21-05-2013 22:45
Aftenposten: Afrikanske selskaper, flygende lik-kister The Ticketor Flyforum 6 19-01-2006 16:14
Continental til nytt kontinent LN-MOW Flyforum 5 15-12-2004 00:35


All times are GMT +2. The time now is 00:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.