Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 11-03-2014, 23:07   #1
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Smil På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia



Ja, da hadde man vært ute på tur igjen, og jeg velger igjen å skrive «noen» ord. Denne gangen gikk turen til Georgia, Abkhazia og Armenia. Hadde en god stund ønsket å reise til Georgia og ikke minst Abkhazia, så da ny tur skulle planlegges var det nesten gitt at dette ble neste reisemål. Armenia besøkte jeg i mai i fjor, og likte landet og menneskene veldig godt, så jeg fant ut at når jeg først var i området kunne jeg like godt ta en tur tilbake dit.

Satte meg ned og fant etter hvert flybilletter til en grei pris, dog var tidene alt annet enn greie. Det ble Lufthansa til Tbilisi via FRA og MUC og hjem fra Jerevan via VIE og OSL med henholdsvis Austrian og SAS. For at jeg skulle rekke alt jeg hadde på «programmet» ble det klart at jeg måtte sette av ti dager. Planen for de ti dagene ble omtrent slik: Først skulle jeg være tre netter i Tbilisi, og deretter skulle jeg ta natt-toget til Zugdidi som ligger rett ved grensen til Abkhazia. I Abkhazia jeg skulle tilbringe to netter. Så skulle jeg reise tilbake til Tbilisi og ligge over der en natt før jeg skulle fortsette til Jerevan hvor jeg ville bli tre netter.

Veldig kort om Abkhazia:
Republikken Abkhazia ligger ved Svartehavet og grenser til Russland og Georgia. Abkhazerne er en egen folkegruppe og de har sitt eget språk (dog snakker de fleste russisk til vanlig). Det fungerer i praksis som et eget land, men det er kun anerkjent av Russland, Venezuela, Nicaragua, Tuvalu og Nauru. Georgia mener at området hører til dem, og anser ikke Abkhazia som en egen stat.
Under sovjetunionen hørte Abkhazia til den georgiske sovjetrepublikken, men de var delvis selvstyrte og hadde eget flagg. I august 1992, ett drøyt år etter at Georgia hadde blitt selvstendig, brøt en grusom krig ut mellom de to. Da Abkhazia vant, og krigen tok slutt i septembe1993, hadde langt over 20.000 mennesker mistet livet. De fleste av dem var georgiske sivile.


Da jeg hadde booket fly og overnatting var det bare en ting igjen som måtte gjøres før jeg var klar for å reise; nemlig å få innreisetillatelse til Abkhazia. Man trenger visum for å reise til Abkhazia, men da de ikke er anerkjent som en selvstendig stat av mer enn fire land, kan man ikke bare sende en visumsøknad til nærmeste ambassade. Derfor får man ikke selve visumet før man kommer til Abkhazia. Men for å komme inn i landet må man ha en innreisetillatelse, eller et såkalt «clearance letter». Det får man ved å sende et utfylt søknadsskjema og en kopi av passet på mail til utenriksdepartementet i Sukhumi. Etter 5 dager får man en mail med dette «clearance» brevet. Dette må man skrive ut og ta med til grensen.


Slik ser innreisetillatelsen ut.

Kommer ellers til å gjøre slik jeg gjorde med forrige rapport, nemlig dele den opp i deler.


Del 1. – «Guten tag und auf wiedersehen!»


02.02.2014
SVG-FRA, LH879
E190, D-AECA
Avgang: 06:40


Klokken 04:00 var det på høy tid og stå opp. Tok en dusj og pakket ned siste rest før jeg gikk ut døra en drøy halvtime senere. Gikk ut av bilen på Sola nesten nøyaktig kl. 05.00, så jeg hadde som vanlig god tid. Det var litt kø i innsjekkingsskranken til SAS, men etter noen minutter ble det min tur. Bagasjen ble tagget helt frem til TBS og sendt avsted uten problemer.

Litt kø var det også i sikkerhetskontrollen, men som vanlig tok det ikke lang tid før man var igjennom. Tok en tur innom Narvesen for å kjøpe et pizzastykke og en flaske vann, før jeg satte meg ned for å vente på boarding. Kom etter hvert på at jeg skulle kjøpe noen melkesjokolader som jeg kunne ha med for å gi til folk, så det ble en kjapp tur innom tax-free’en (hadde også med meg en bunke med postkort fra Norge).

Boarding startet litt seint, men det var ikke all verdens med folk som skulle med denne morgenen. Sto langt framme i køa, så det tok ikke lang tid før man gikk om bord i en fresh og fin E190. Ble ønsket velkommen av ei smilende flyvertinne og fant plassen som var 20F. Tok på beltet og fant fram Lufthansa-magasinet, men i det jeg begynte å bla kom det en mann bort til meg og gjorde krav på setet mitt. Han hadde fått nytt sete-nr ved gaten som var det samme som jeg hadde. Etter hvert viste det seg at jeg også hadde fått nytt sete, nemlig 21F, men gatepersonalet hadde glemt å gi meg lappen med nytt nummer. Mange andre fikk også ny plass og grunnen var at det var så få passasjerer at man måtte flytte rundt på folk pga vekt og balanse. Det ble også opplyst på PA’en om at vi ville bli noen få minutter forsinket, da vi ikke hadde fått fylt ferskvann enda, men noen minutter senere var vi klare for push.

Gutta fremme i snuten startet opp og vi taxet til bane 18 hvor vi tok av noen minutter forsinket. Da vi kom et stykke på vei begynte serveringen som for oss monkey bestod av en croissant fylt med mandelmasse (smakte grusomt) samt valgfri drikke. Tok et glass appelsinjuice. Da juicen var drukket prøvde jeg å få litt søvn, men selv om nabosetet var ledig og jeg kunne «breiske» meg så mye jeg ville, så det ble ikke mange minuttene på øyet.
Tiden gikk ellers ganske fort, og vi startet etter hvert nedstigningen mot FRA. Fløy inn i noen skyer etter hvert og man kan si det slik, at når vi landet på 25R i FRA så hadde vi egentlig ikke fløyet ut av skyene enda, hvis du skjønner Ja, det var tåke så tjukk som grøt i bankbyen denne morgenen. Noen minutters taksetur etter at vi hadde svingt av rullebanen fant vi oss en parkeringsplass omtrent så langt borte fra terminalen som man kunne komme. Alt normalt med andre ord. Vi landet noen minutter etter rute, men jeg hadde over fire timer å slå ihjel før neste flight, så det var ikke noe stress.


Blir så glad hver gang jeg ser en tri-jet!


Parkerte ved siden av denne flotte fuglen. Har sansen for "Sunny Heart" fargene

Gikk ut bakdøra og hoppet inn i den ene bussen, og så snart alle hadde kommet seg inn satte vi kursen mot terminalen. Må nevne at det til tider var ganske hysterisk å høre på et par godt voksne menn som skulle «briefe» om sine flykunnskaper til konene sine. Ikke et eneste ord av det de sa om flyene vi kjørte forbi stemte, men konene var uansett mektig imponert

Da man omsider hadde kommet seg til terminalen var det bare å stålsette seg for fire timers venting på neste fly. Tiden gikk med til å få seg en matbit, se litt (ganske mye) på fly, surfe litt på nettet og kjede seg en del.


Vindusvisker-spotting. (UA 777)


Lufthansas dronning på tur ut fra gaten sin.


02.02.2014
FRA-MUC, LH106
A320, D-AIPS
Avgang: 13:00



Ventetiden gikk heldigvis forholdsvis fort og jeg beveget meg etter hvert bort til gaten hvor en 24 år gammel A320 stod og ventet. Boarding startet i god tid og det tok ikke lang tid før jeg kunne gå om bord. Denne gangen ble man ikke ønsket velkommen, da crewet i døren var mest opptatt med å prate med hverandre. Slo meg ned i sete 12F? og kunne etter hvert konstatere at jeg nok en gang fikk ledig nabosete. Herlig. «Der Flugkapitän» kom etter hvert på anlegget og informerte litt om flighten. For øvrig første gang jeg har hørt «have fun» fra flightdeck.

Pushet fra gaten noen få minutter før rute og snuten ble satt i retning RWY 25C . Take off thrust ble satt og et halvt minutt senere var vi i lufta og på vei mot München. Var ganske trøtt på dette tidspunktet, så jeg sovnet ganske fort og våknet ikke før vi var på vei ned mot MUC. Da lå det forresten en liten sjokoladekjeks-ting til meg på bordet ved siden av meg.

Kl. 13:55 landet man på nok en tåkefylt flyplass, 10 minutter foran skjema. En liten taksetur til gaten senere, sa man takk for seg og gikk inn i terminalen. Denne gangen var det sju og en halv time til dagens siste flight. Hadde selvfølgelig ikke planer om å tilbring dem på flyplassen, så jeg tok S-bahn til Marienplatz, midt i hjertet av München. Turen inn til byen tok ca 45 minutter.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:08   #2
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

I München ruslet jeg først rundt i et par timer på måfå og kikket litt på byen. Ganske fin by faktisk! Da jeg fant ut at jeg hadde sett nok, tok jeg metroen ut til olympiaparken. Kan nevne at Bayern München skulle spille hjemmekamp denne dagen, så det var ganske folksomt på metroen. Følte ellers at jeg var den eneste personen som ikke hadde Bayern München skjerf på meg. Da jeg kom fram til olympiaparken slo det meg at det var en dårlig ide å gå opp i tårnet siden det var ganske tåkete og det begynte å bli mørkt. Det ble isteden en tur innom BMW welt, som lå rett ved metroen. BMW welt er et enormt besøkssenter med bilutstillinger, butikker osv rett ved BMW fabrikken og hovedkontoret. Er egentlig ikke interessert i biler (bortsett fra alt med hjul som kommer fra øst-blokken), men det var jo moro å se seg rundt litt i hvert fall.


Rolls Royce Wraith - snasen sak, men tar heller en Lada eller en Zaporozhets
...

Da jeg var lei av biler tok jeg metroen tilbake til sentrum. Fant en restaurant og spiste en helt ok biff før jeg tok S-bahn ut til flyplassen igjen. Hadde drøyt 2 timer til flyet skulle gå, når jeg kom tilbake fra byen. Ikke noe kø i sikkerhetskontrollen, så jeg gikk omtrent rett igjennom. Telefonen var nå nesten tom for batteri, men laderen hadde jeg lagt i den innsjekkede bagasjen, så jeg var innom en butikk for å kjøpe en ny en. Da ny lader var kjøpt fant jeg meg en fin plass med støpsel og en god stol. Ellers veldig stille og rolig i terminalen. En stund før boarding tuslet jeg bort til gaten hvor det allerede hadde samlet seg en god del folk. De feste var georgiere, men det var også en god del franske forretningsreisende.


02.02.2014
MUC-TBS, LH2556
A319, D-AILX
Avgang: 21:30


Dagens siste boarding for min del startet etter litt venting og jeg gikk om bord som en av de første (av oss uten kort i edelt metall eller dyr billett). Denne gangen ble jeg ønsket velkommen av et meget hyggelig crew. Gikk bak og fant plassen min, som igjen var 20F. Ble positivt overrasket da jeg så at det lå puter og tepper i alle setene. Rene langdistanse-flighten. Det kom stadig folk nedover midtgangen og de fleste hadde ikke akkurat med seg lite bagasje for å si det slik. Med andre ord tok det ikke lang tid før det ble problemer med å finne plass til all bagasjen. Da boardingen var unnagjort og var det fremdeles stor aktivitet for å lage plass i hattehyllene og under stene. Var meget heldig og fikk nok en gang ledig nabosete, på tross av at flighten nesten var helt full. Dog ble gulvplassen ved nabosete godt utnyttet som bagasjeoppbevaring.


God plass.




Da vi til slutt pushet noen minutter etter rute, var det fremdels folk i midtgangen som stuet bagasje, men crewet fikk etter hvert kontroll på situasjonen og folk fant omsider plassene sine. Da vi takset til rullebanen informerte kapteinen om at vi måtte innom de-ice før vi kunne komme oss av sted, så vi ville bli litt forsinket. Flytiden ble ellers beregnet til å være ca 3 timer og 50 min. Avisingen gikk ganske kjapt, og snart var man i lufta og på vei østover.

Serveringen startet ganske så kjapt og jeg skjønte etter hvert at vi faktisk skulle få et ganske omfattende måltid. Man kunne velge mellom kylling eller pasta, og jeg valgte kylling. I etterpåklokskapen så skulle jeg ha valgt pastaen, men gjort er gjort. Når det gjeller drikke tok jeg til takke med bare vann.


Langdistansepreg over maten også. Hovedretten smakte heldigvis litt bedre enn den så ut, men det var ikke mye. Eplekaka var på den andre siden veldig god.

Da matbrettene var samlet inn igjen la jeg meg til for å sove. Var ganske så trøtt, så jeg sovnet ganske raskt. Da jeg våknet var vi et sted over Svartehavet. Duppet av igjen, men våknet i det vi vendte snuten nedover. En god stund senere plantet vi hjulene på rullebanen i Tbilisi. Klokken var nå rett over ca halv fem og det var 21 timer siden jeg gikk ut døra hjemme. Eller var vi drøye 15 minutter seine. Takset inn til terminalen og parkerte ved siden av en 747-400F fra KLM cargo.


Ble litt overrasket da jeg så denne nederlenderen.

Slapp etter hvert av flyet og man satte kursen for passkontrollen. Gikk forbi ganske mange, så jeg måtte ikke vente lenge før det var min tur. Det tok heller ikke lang tid før jeg fikk et nytt stempel i passet, og jeg kunne gå å hente bagasjen. Måtte vente en stund før bagasjen kom på båndet, og enda lengre før bagasjen min kom, men den dukket etter hvert opp. Da jeg jeg hadde fått bagasjen var det bare å gå til en minibank ved utgangsdøra hvor sjåføren skulle vente. Hadde booket et rom på et gjestehus og jeg fikk tilbud om å bli hentet på flyplassen, noe jeg takket ja til. Gjestehuset het noe så fint som «formula one guest house».

Sjåføren var ikke vanskelig å finne, og etter å ha hilst på han bar det ut i kulden (-10). Da vi gikk ut fortalte sjåføren at på grunn av vinterforholdene hadde han tatt Ladaen denne morgenen. Flott tenkte jeg! Riktig nok; transporten var en forholdsvis ny og fin Lada Niva. Ble fortalt at de hadde uvanlig mye snø, selv om det bare var snakk om ca 5 cm. Ikke så mye trafikk på George W Bush avenue inn til byen så etter ca 15 min var vi i sentrum. Før vi kunne kjøre til gjestehuset kjørte vi inn i en liten bakgate for å hente brød. Stoppet utenfor et bittelite kjellervindu som etter hvert åpnet seg, og to store brød kom ut Så snart brødene var hentet og frontruta vasket (vindusviskerne hadde frosset fast), kjørte vi til gjestehuset.

Gjestehuset befant seg meget sentralt, bare 5-10 minutter oppforbi Rustaveli Avenue (hovedgaten i Tbilisi), i et strøk som heter Mtatsminda. Sjåføren som nå var blitt resepsjonist, ga meg nøkkelen til rommet og viste meg hvor badet var. Hadde eget bad, men det lå på andre siden av gangen. Nå var klokken blitt seks, og jeg var trøtt som en mark, så jeg stupte i seng. Dog ville det ikke bli mye søvn, for jeg hadde en by å utforske noen timer seinere. Dermed ble vekkerklokka satt på 09:00.


Rommet mitt.

Del 2. – «Tbilisi loves you!»

Tre timer etter at jeg la meg, var det på tide å komme seg opp. En oppfriskende dusj senere senere gikk jeg ned for å spise frokost. Frokosten bestod av ferskt brød, syltetøy, pålegg og kaffe. Spiste opp maten, slang sekken over skuldra og gikk ut for å utforske byen.


Rett utenfor gjestehuset.


Flyplass-limoen

Gikk først ned til Rustaveli og så meg onkring der.


Et eller annet gymnas.


Det tidligere parlamentet. Her ble 20 nasjonalistiske demonstranter massakrert av sovjetiske spesialstyrker med spader den 9. april 1989. Ellers ble emblemet med hammeren og sigden fjernet for noen år siden. (Parlamentet ligger i dag i Kutaisi, vest i landet.)


Freedom Square.


En staselig bygning med merkebutikker ved Freedom Square.

Noen minutter fra Freedom Square kom jeg oven gammel, forlatt armensk kirke.


Man kan se at det er en armensk kirke ved å se på det lille tårnet nærmest meg.


Ikke mye spennende her inne...
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:09   #3
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


5 minutter fra storslagne Rustaveli.


Mother Georgia ses fra store deler av byen. Hun har et sverd og et beger med vin. Klar til å sloss mot fiender, eller feste med venner.


Bridge of Peace. Alle de nye glassbygningen rundt omkring i Georgia spratt opp under Sakhasvili.


Presidentpalasset og en ny konserthall som ikke er helt ferdig anda. Tbilisi er virkelig en by med mange kontraster. (Det ble flere av dem senere på turen).


Rike Park og Bridge of Peace. Det var vel egentlig flere sikkerhetsvakter i området her enn folk...


Treenighetskatedralen i Tbilisi. Et imponerende byggverk, som kan ses fra store deler av Tbilisi. Dog skal det nevnes at dette ikke er noen gammel katedral, den stod nemlig ferdig i 2004.




En ting jeg merket i Tbilisi var at det ikke var brukt mye tid og krefter på å fjerne isen fra fortauene, så man måtte konstant følge med når man gikk. Det samme gjaldt også rundt katedralen, og her var det glattere en noen andre steder. Blankpolerte fliser med snø og is på toppen var ingen god kombinasjon, og jeg holdt på å gå på trynet ved et par trynet ved et par anledninger for å si det slik.

Da jeg hadde sett nok i og rundt katedralen gikk jeg tilbake til Rike park for å ta den lille gondolbanen opp til Narikala-fortet. Ble litt overrasket da jeg kom frem til gondolbanen og fant ut at det ikke var noen andre der enn meg selv (bortsett fra de som jobbet der), men flott å slippe å stå i kø Siden man betaler med metro-kortet, og jeg ikke hadde kjøpt dette enda, ordnet jeg det nå.


Fin utsikt! Kirken ute på kanten er Metekhi Church.



Etter et par minutter var an fremme ved fortet. Klarte ikke helt å bestemme meg for om jeg skulle gå til fortet eller Mother Georgia først, men endte opp med fortet. (også her var det en del sikkerhetsvakter spredt rundt omkring).


Klatret opp til korset man kan se på toppen av ruinene.


Hun ser litt mer fredelig ut enn sin armenske søster i Jerevan.

Gikk etter hvert ned til svovelbadene og moskeen.


Svovelbadene og moskeen.


Dette er den eneste moskeen som er igjen i Tbilisi. Den brukes visst nok av både sunni og shia muslimer.


Flotte detaljer, både her og der..


Tbili beryr varm kilde, derav Tbilisi.




Så var man tilbake i den nye delen av byen.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:10   #4
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


Denne var artig!


Tbilisi public service hall. Moderne og fint skal det være, men det hang en del skumple istapper ned fra taket.


Krigsminnesmerke i en eller annen park.


En rød og fin shiguli, eller Lada (VAZ) 2101 om du vil.


Mye folk omkring..


Eee… ja, vel..


Mor’n!


Rustaveli Metrostasjon.


Academy of Science i typisk stalinistisk arkitektur.


Papp-plate i grillen var jo vanlig på vinteren her hjemme også en gang i tiden..
Tenkte nå å ta turen litt ut av sentrum for å finne hovedkvarteret til Bank of Georgia, som holder til i et ganske spesielt bygg for å si det mildt (ser ut som flere bygninger som er stablet oppå hverandre). Måtte først ta metroen til Medical University, for så å gå et godt stykke.


Dette er hva som skjer hvis man tar kameraet fra -10 og ned i metroen hvor temperaturen er godt over 20 grader. Ooops.

Da jeg kom opp i dagen igjen måtte jeg finne ut hvor jeg skulle gå. Hadde ikke noe kart, men har til vanlig en ganske god retningssans, så jeg tok beina fatt og gikk i den rettingen jeg trodde var rett. Gikk ganske så langt før jeg skjønte at jeg hadde gått i feil retning, og nå var godt på vei tilbake til sentrum (Rustaveli). Valgte å bare fortsette mot sentrum, siden tiden gikk.


Tbilisi tekniske universitet.


Ikke langt i fra sannheten. En ganske ukoselig undergang for å si det mildt!

Det den siste planen jeg hadde for dagen var å gå opp til St. David kirken hvor det skulle være fin utsikt over byen. Rundt kirken er dessuten mange av Georgias mest kjente nasjonale helter begravet.


Man kan se kirken midt i bildet. Gjestehuset jeg bodde på lå i samme området.




Selve kirken var ikke så imponerende, men utsikten var flott!

L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:11   #5
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia


En 737-700 fra Georgian Airways på vei ned.


Inngangen til kabelbanen som var stengt. (Dog ble det en tur et par dager senere)

Hadde ikke spist på en god stund nå, så det var på tide å få seg litt næring. Gikk ned til sentrum igjen for å finne et passende spisested. Kom etter hvert over en restaurant som passet meg perfekt.




Gikk inn og oppdaget at KGB av en eller annen grunn ikke var en veldig populær plass ( ), for bortsett fra hun som jobbet der, var det ellers tomt. Jaja, fant meg en plass og fikk utlevert menyen. Kom fram til at jeg skulle prøve «Religion is opium of the people», uten at det var videre forklart hva dette var for noe. (Har egentlig ikke for vane å velge ting på menyen jeg ikke vet hva er for noe, spesielt ikke etter at jeg greide å bestille rått kjøtt i Minsk).

Så snart hun som jobbet der hadde tatt bestillingen, gikk hun ut døra og forsvant. Ble sittende alene i restauranten helt til hun kom tilbake med maten min drøyt 20 minutter senere. Ellers viste matvalget mitt seg å være noe så spennende som biff..


Følte at noen så på meg mens jeg ventet på maten...


I taket hang flaggene fra alle sovjetrepublikkene. Her kan man se Hviterussland, Estland, Armenia, Aserbajdsjan og Kirgisistan.


Det hadde blitt lite søvn de siste to dagene, så da maten var fortært og man hadde gjort opp for seg, bar det tilbake til gjestehuset. Hadde litt problemer med å finn tilbake, siden området jeg bodde i var litt som en stor labyrint, men etter litt leting og hjelp fra noen veldig hyggelige lokale, fant jeg til slutt fram. Vel tilbake på rommet bar det rett i seng for å lade opp til morgendagen.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:13   #6
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Del. 3 – «Siss is how to treat Lada»

Dag to i Georgia stod for tur, og denne dagen tenkte jeg å ta turen opp til den lille byen Stepansminda, bedre kjent under sitt gamle navn; Kazbegi. Kazbegi er en liten by oppe i kaukasusfjellene, bare en noen kilometer fra grensen til Russland (Nord-Ossetia). Selve byen er ikke så spesiell, dog ligger den fantastisk til, omkranset av høye fjell. Det mest dominerende fjellet som kan ses fra byen er Georgias 3. høyeste fjell, Mt. Kazbek på 5071 moh. Den største attraksjonen, dog, er Gergeti Trinity Church. Kriken er en av georgias mest kjente attraksjonen, og ligger på 2170 moh, 400 meter oppe på en høyde rett ved Kazbegi.

Kazbegi ligger ca 2 timer fra Tbilisi, og er lett tilgjengelig med Marshrutka (minubuss). Er det en ting jeg liker veldig godt med disse tidligere sovjet-landene, så er det marshrukaene. Man kommer seg enkelt til nesten hvor som helst med dem, og de er billige. Dessuten kan man lett komme i kontakt med de lokale. Det enste minuset er at selv om de ofte har rutetider, så kjører de ofte ikke fra startstedet før de er fulle.

Marshrutkaene til Kazbegi går fra Didube buss-stasjon som ligger rett ved metrostasjonen med samme navn. Så da jeg hadde kastet i meg frokosten tok jeg metroen fra Freedom Square ut til Didube som ligger et stykke utenfor sentrum. Da jeg gikk av metroen (som gikk oppe i dagen i denne delen av byen), måtte jeg først gå igjennom et ganske stort marked før jeg kom til der marshrutkaene stod oppstillt. Det var ikke fullt så kaotisk som i Chisinau, men til gjengjeld var denne stasjonen 10 ganger større.

Hadde jo ikke anelse om hvor jeg skulle gå, så gikk bare bort til den første personen jeg så. Sa enkelt og greit «Kazbegi?», og mannen pekte mot et hav av minibusser. Gikk så i den retningen mannen hadde pekt og fant en til å spørre. «Kazbegi?» Nok en gang ble det pekt i noenlunde samme retning. Etter å ha gjentatt prosedyren et par ganger fant jeg endelig den rette Marshrutkaen. Dog var det ikke et enste menneske i nærheten av denne bussen, hverken passasjerer eller sjåføren. Trengte heldigvis ikke stå å fryse så lenge, for etter noen minutter kom sjåføren og slapp meg inn. Klokka var nå sånn sirkus 09.30. Først en drøy halvtime senere kom det et par andre som skulle være med. Det varte og rakk før det kom flere, og klokka ble nesten 11 før alle plassene var tatt, og vi kunne sette kursen ut av byen og opp i fjellene. Turen kostet forresten 10 Lari, eller omlag 35 kroner.

Veien opp til Kazbegi en turistattraksjon i seg selv. Veien går fra Tbilisi til Vladikavkaz (hovedstaden i den russiske republikken Nord-Ossetia) og heter noe så fint som den georgiske militærveien. Den ble bygget på 1800-tallet da Georgia hadde blitt en del av det russiske imperiet og ble laget for å flytte tropper og utstyr over fjellene. Den snor seg gjennom daler og opp og ned fjellsider og kjøreturen i seg selv er er nesten verdt turen. Ellers har det blitt gjort noen forbedringer de siste årene, så det er nå ganske sjeldent at den stenges over lengre perioder på vinteren.


Flott landskap, men det ble bedre! (Kan nevne at det til tider var utfordrerne å ta bilder, da det ristet ristet ganske godt, samt at det hele tiden dannet seg is på innsiden av vinduet.


Ananuri fortet.


Gudauri, et populært alpintområde. Det var en god del som gikk av her med masse skiutstyr.





https://www.youtube.com/watch?v=voAO...TOw6m9FWLs1uMA



Legg merke til semitraileren som blir tauet opp bakken. Ingen semitrailere kjørte opp bakkene for egen maskin, isteden ble de tauet av russiske KAMAZ-lastebiler. På andre siden av fjellet stod det 40-50 stykker som ventet på å bli tauet opp.


Nesten oppe på militærveiens høyeste punk på 2379 moh.


Legg merke til alle semitrailerne som står i kø nede i dalen.


Slike tårn ble bygget flere steder i kaukasusfjellene i middelalderen. De fungerte som vakt-tårn og ikke minst tilfluktssteder.



Etter tre timer ankom vi omsider Kazbegi. Planen var å komme meg opp til kirken på en eller annen måte, se meg litt om i Kazbegi og så vende tilbake til Tbilisi. De fleste tar som regel en natt her, men det hadde ikke jeg tid til.


Endelig framme i Kazbegi. Omtrent midt i bildet kan man se Mt. Kazbek og Gergeti Trinity Church.

For å komme seg opp til kirken som ligger 400 høydemeter over Kazbegi, må man enten ta beina fatt og gå i 1-2 timer, eller man kan bli kjørt opp i firehjulstrekkere. Hadde forberedt meg på at jeg måtte gå opp, siden det var vinter, men samtidig var jeg usikker på om jeg ville rekke det, siden siste Marshrutka tilbake til Tbilisi visst nok gikk kl. 17.00.

Ble derfor gledelig overrasket over at det stod en kar rett utenfor bussdøra og lurte på om jeg ville bli kjørt opp til kirken. Han ville ha 50 Lari for turen, noe jeg gikk med på. Ganske så dyrt i georgisk målestokk, men det står i Lonley Planet-boka at prisen er mellom 40-50 Lari. Knipset et par bilder og satte meg inn i bilen som selvfølgelig var en Lada Niva. Sjåføren kunne ikke mange ord på engelsk, men han fikk i hvert fall fortalt at “siss car is russian jeep!”

https://www.youtube.com/watch?v=3Kgc...TOw6m9FWLs1uMA


Turen opp tok ca 20 minutter og bortsett fra noen kuer som nektet å flytte seg, gikk alt smertefritt. Var ellers en utrolig morsom opplevelse å sitte på med en Niva der den hører hjemme, nemlig ute i terrenget!


Vedlig lite snø med tanke på at dette er på 2170 meters høyde. Det var maks 15 cm.




En fornøyd Niva
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:14   #7
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia




Mt. Kazbek

Ble sluppet av ved Kirka og fikk beskjed om at han ventet i 30 minutter. Kirka var flott den, men det mest imponerende er å tenke på at den ble bygget her oppe på 1300-tallet!




Utsikten over Kazbegi


Fantastisk!


Inegn anelse om hvor hunden kom fra..

Gikk rundt å kikket litt før jeg satte meg ned på en benk og bare nøt stilheten og utsikten. Ble sittende i ca 15 min før jeg gikk ned til bilen igjen. I det jeg kom ned til bilen kom det en japansk turist, men ellers var det ingen andre å se. Greit å være utenfor sesongen.
Startet opp og la i vei nedover. Denne gangen hadde kuene plassert seg slik at vi akkurat klarte å kjøre forbi dem

https://www.youtube.com/watch?v=R_ly...TOw6m9FWLs1uMA


Da vi kom ned til Kazbegi og jeg hadde betalt, fikk sjåføren fortalt med et par enkle ord på engelsk at marshrutkaen tilbake til Tbilisi gikk kl.16. Klokka var nå rundt tre, så da hadde jeg en liten time på meg til å se meg rundt.




Marshrutkaen til Tbilisi kan skimtes i enden av plassen, mot det hvite huset.

Ikke noe særlig spennende å se så, jeg gikk etter hvert tilbake til marshrutkaen. Det viste seg at det var den samme som jeg hadde kjørt opp med, og sjåføren var ganske overrasket over å seg meg igjen. Det kom stadig folk inn og satte seg, så vi klarte faktisk å komme oss avsted klokken fire. Turen tilbake til Tbilisi foregikk uten problemer og tok ca like lang tid som turen opp. Vel tilbake i storbyen tok jeg metroen tilbake til sentrum, før jeg fant meg et sted å spise.
Tilbake på rommet mitt ble jeg sittende å se litt på CNN, som bla hadde en reportasje om Abkhazia og at grensen mellom Russland og Abkhazia ville være stengt under OL. (Olympiaparken sør for Sochi ligger bare noen kilometer fra grensen til Abkhazia)

Sånn litt på siden legger jeg ved en link til det som som må være en av tidenes mest hysteriske bilreklamer:
https://www.youtube.com/watch?v=-IdCw4x3fNI

Last edited by L1011-500; 12-03-2014 at 13:24.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:17   #8
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Del.4 - «Enlightened Georgia»

Den siste dagen i Georgia for denne omgang var kommet. Denne dagen skulle jeg på en guidet tur til det som uten tvil er de største turistattraksjonene i Georgia, nemlig Mtskheta, inkludert Javari Church, Gori – byen der Stalin ble født og oldtids-hulebyen Uplistsikhe. På kvelden skulle jeg ta nattoget fra Tbilisi, vestover til Zugdidi som er en storby rett ved grensen til Abkhazia.

Turen jeg skulle på var i regi av Envoy Hostel som har hostell i Tbilisi og Jerevan. I tillegg tilbyr de også guidede turer. Brukte de en dag da jeg var i Armenia i fjor, og var strålende fornøyd med dem. Fant derfor ut at jeg skulle prøve dem i Georgia også. Mtskheta og Gori er egenltig enkle å komme seg til på egenhånd, da de ligger nærme Tbilisi, samt at det går marshrutkaer hver time. Dog er det greit med en guide også av og til, da man lærer litt mer enn hvis man hadde ravet rundt alene. I tillegg inkluderer turene til Envoy lunsj hjemme hos vanlige folk.

Turen skulle ikke begynne før 09:00, men siden jeg måtte ut og ta ut penger for å betale for oppholdet på gjestehuset (glemte det kvelden før og jeg hadde ikke nok kontanter på meg), måtte jeg stå opp litt tidligere enn jeg ellers hadde trengt. Gikk ut av rommet mitt rett før sju, og listet meg ned trappa. Ingen hadde stått opp enda, så det var bekmørkt i trappa og i gangen ved kjøkkenet/ resepsjonen. Låste opp ytterdøra og tuslet ned til Rustaveli for å finne en minibank. Ute var det fremdeles mørk og veldig stille og fredelig. Vel nede ved Rustaveli fant jeg fort en minibank. Skulle ta ut penger for å betale gjestehuset, samt turen og hadde kommet fram til at jeg skulle ta ut 250 Lari, eller drøyt 800 kr. Da jeg var ganske så trøtt, og hodet ikke fungerte helt 100% enda, greide jeg nå å gjøre en av turens to store tabber. Var så fokusert på at jeg skulle ta ut tilsvarende 800 kr, at jeg i et bevistløst gjærningsøyeblikk greide å ta ut 800 Lari isteden for 250,-. I det pengene kom ut av maskinen gikk det opp for meg hva jeg hadde gjort. Var nesten så jeg prøvde å trykke pengene inn i minibanken igjen Så der stod jeg med 2700 kr. Kan ikke fordra å gå rundt med mye kontanter på meg, og tanken på at jeg neste dag skulle reise gjennom et området som er beryktet for lovløshet var ikke så veldig oppløftende. Velvel, jeg fikk legge dem på et lurt sted.

Tuselet opp til gjestehuset igjen, og da jeg kom tilbake hadde værtskapet stått opp og til og med begynt å stelle i stand frokosten. Gikk opp på rommet og pakket ferdig. Deretter bar det ned igjen for å spise frokost. Så fort det var gjort sjekket jeg ut og betalte for meg. Det viste seg faktisk at det ble litt billigere enn det jeg hadde trodd. Betalte ca 550,- kr for 3 netter, inkludert transport fra flyplassen, frokost og internett. Satte igjen bagasjen og gikk ut igjen rundt halv 9. Kursen ble satt mot hostellet som lå rett ved gamlebyen.



Brukte litt lenger tid på å finne fram enn jeg hadde planlagt, men et par minutter på 9 fikk jeg tilfeldigvis øye på et skilt som sa Envoy Hostel. Vel inne i resepsjonen ble jeg møtt av Marine, dagens guide. Vi var to stykker som skulle på denne turen i dag, men siden andre mann ikke hadde kommet enda, måtte vi vente på ham før vi kunne dra. Heldigvis dukket han fort opp opp og vi kom oss avsted.

Kjørte ut av sentrum og la i vei mot dagens første stopp som var Jvari-klosteret rett utenfor Mtskheta. På vei ut av Tbilisi kjørte vi forbi Bank of Georgia hovedkvarteret, så om jeg ikke fikk tatt det i nærmere øyesyn på mandagen, så fikk jeg i hvert fall sett det nå.

Etter en liten halvtimes kjøring kom vi fram til Jvari-Klosteret. Klosteret ligger på toppen av en høyde, rett ved Mtskheta og det ble bygget helt på slutten av 500-tallet. Det havnet på UNESCOs verdensarvliste i 2004.




En ting jeg liker med de georgiske og armenske kirkene er at de er så enkle innvendig. Ikke masse unødvendig “bling - bling”.




Utsikten ned til Mtskheta, som var neste stopp på programmet. Legg merke til den grønne glassbyggningen litt til høyre i bildet. Dette er en politistasjon, og alle politistasjoner som ble bygget under Saakashvili er bygget i glass. Glasset skal være en metafor for åpenhet - ingen ting skal skje i det skjulte. (Politiet var en av de mest korrupte offentlige instutisjonene i Georgia før Saakashvili kom til makten, så selv om han var en snøsokk, så fikk han i hvert fall til en del bra også.)

Da vi hadde sett det som var av interesse var det på tide å rusle tilbake til bilen. Nå bar det ned til Mtskheta som er en ekstremt viktig by i georgia, både rent historisk og religiøst. Det er en av de eldste byene i landet, men det er også det religiøse midtpunktet i Georgia. Svetitskhovel-katedralen fra 1000-tallet dominerer sentrum av byen, og fungerer som sete for den georgisk ortodokse kirken.


Svetitskhovel-katedralen




Grei størrelse på katedralen. Den er i likhet med Jvari-klosteret også på verdensarvlisten.


Jvari-klosteret.


En BA 777 på vei mot LHR








En gang i tiden var araberne innom en tur og gjorde noen rampestreker. Som de fleste kjenner til, avbildes normalt ikke levende skapninger i Islam.

På vei tilbake til bilen ble det en liten stopp for å kjøpe med litt georgisk snacks. Hadde sett en del gamle damer i Tbilisi som solgte noe som så ut som pølser, uten at jeg fikk det til å stemme helt. Dette viste seg imidlertid å være noe som heter “churchkhela”, og er nøtter som er dekket med størknet durejuice. De blir laget ved at man trer nøtter på en tråd, for så å dyppe de flere ganger i druesirup, litt sånn som man dypper lys.


Churchkhela i ulike varianter. Kjøpte en som var laget med vanlig druejuice og fyllt med hasselnatter. For å spise dem måtte man brekke av en liten bit av toppen og så trekke ut tråden som nøttene var tredd på. Smakte veldig godt

Da man hadde kjøpt proviant kjørte vi avsted nok en gang. Nå ble kursen satt for Gori, byen der Stalin ble født og vokste opp. På vei til Gori benyttet Marine anledningen til å fortelle noen sovjet-vitser, og ellers gikk tiden med til å lære hverandre litt om henholdsvis Georgia, Norge og USA (den andre personen som var med på turen var en hyggelig og meget oppbegående amerikaner). Fikk også spørsmål om hvor lenge jeg skulle være i Georgia osv. Jeg visste godt at Abkhazia er et sårt tema i Georgia, men jeg fortalte uansett litt forsikitig at jeg skulle der. Forventet å høre masse propaganda om at det var farlig osv, men det eneste jeg ble fortalt var så lenge jeg ikke stolte på noen, så skulle det gå greit.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:18   #9
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Kjørte i rundt en time før vi kom fram til Gori og Stalin-museet. Det lå rett ved huset han ble født i, og jernbanevognen han reiste rundt i var plassert på utsiden. Da vi kom inn i foajeen gikk Marine for å ordne billettene våre. Da billetter var ordnet måtte vi vente på museumsguiden som skulle vise oss rundt. Det tok litt tid før hun kom, så i mellomtiden ble det en tur innom suvenirbutikken. Her kunne man kjøpe alt man kan tenke seg med et bilde av Stalin på. Hva med en fin tallerken med bilde av Stalin? Eller kanskje en lighter eller en flaskeåpner? Uansett, museumsguiden kom etter hvert og vi kunne starte på rundturen. Kan legge til at jeg til å begynne med hadde litt vanskeligheter med å holde fliret tilbake. For å si det slik: kombinasjonen av kroneksempelet på ei skikkelig babushka som sikker hadde drept minst fem bjørner med bare hendene, og at hun gikk rundt og lekset opp og ned om alt det Stalin hadde gjort (selvfølgelig uten å nevne at han var ansvarlig for at opp mot 20 millioner mennesker) ble bare for mye de første 5 minuttene.


Trappen fra foajeen og opp til utstillingen i andre etasje.




Rommet vi begynte i. Ikke akkurat veldig mye spennende å se eller høre.




Denne kunne jeg tenkt meg selv En lampe som ble gitt i gave til Stalin fra Kharkiv tanksfabrikk i Ukraina.


Museguiden i aksjon til venstre. Og ja, det var faktisk nødvendig å gå med lue, votter og skjerf inne, da det var like kaldt inne som ute!


Gaver gitt fra forskjellige land. “Dessverre” ingen gaver fra Norge. I dette rommet fikk jeg litt flashback fra Nord-Korea-turen


Dette pianoet hadde stått i Stalins sommerhus i Abkhazia. Guiden fortalte at han ikke kunne spille noen instrumenter, men at han hadde en flott sangstemme.

Etter at vi hadde hørt nok om Stalin sine bragder, gikk vi ned for å se på en liten utstilling som omhandlet alle de som ble fengslet og deportert til Sibir. Dette var en bitteliten utstilling som ble åpnet for noen år siden etter krav fra myndighetene. Brukte maks 5 minutter her.


Slik kunne et avhørsrom se ut.

Så var det tid for å se nærmer på huset Stalin ble født i. Det lå rett utenfor museet og man hadde bygd en bygning over det for å beskytte det mot elementene.


Huset han ble født i ligger inni bygningen man ser på bildet.




Ikke så mye spennende å se inni huset...

Josefs personlige jernbanevogn var det siste vi skulle se på før vi skulle spise lunsj. Han likte ikke å fly (for en tulling!), så han reiste som regel med tog.


Grønn og fin...


Soverom


Møterom


Aircondition



En time med stalinpropaganda tar på, så nå begynte vi å bli sultne alle sammen. Med andre ord var det bra at det var tid for lunsj. Som jeg nevnte tidligere inkluderer turene til Envoy lunsj hjemme hos vanlige folk, så vi hoppet inn i bilen og kjørte noen minutter til et nabolag rett utenfor Gori hvor vertene for anledningen bodde.

Da vi kom frem ble vi møtt av Lena som bodde i huset sammen med mannen sin, men han var på jobb da vi var innom. Hun hadde stelt i stand med mye spennende og god mat, så det siste vi trengte å bekymre oss for var at vi skulle sulte. Ellers var standarden basic, men de hadde det de trengte. Innlagt vann hadde de ikke, men datamaskin og Facebook derimot..


Noe av maten vi fikk, men det kom etter hvert flere retter på bordet. I tillegg fikk vi hjemmelaget vin som var veldig god og estragonbrus (bedre enn det høres ut).

Vi spiste og koste oss, men etter hvert måtte vi begynne å bevege på oss. Ga en melkesjokolade og et postkort fra Norge, noe som så ut til å falle i smak. Ellers kan jeg nevne at da vi skulle gå ble jeg og amerikaneren stående å prate litt utenfor, mens vi ventet på Marine som snakket med Lena. Da Marine kom ut og vi gikk tilbake til bilen fortalte hun at hun hadde nevnt for Leana at jeg skulle reise til Abkhazia, og da hadde Lena fortalt at hun faktik var fra Abkhazia, nærmere bestemt Sukhumi! Fikk ikke vite noe mer, men jeg regner med at hun og familien flyktet under krigen.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:20   #10
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Fulle av enrgi satte vi avsted mot dagens siste attraksjonen, nemlig oldtids-hulebyen Uplistsikhe som lå omtrent 20 minutter unna. Byen eksisterte fra ca 1000 år f.Kr til helt opp på 1200-tallet, og på det meste bodde det over 20.000 mennesker her. Det var lenge en av de aller viktigste byene i lamdet, men dette endret seg da Georgia ble et kristent land. Mye av byen ble ødelagt i et jordsjelv på 20-tallet.


Kirken ble bygget først på 900-tallet.











Da vi kom var det ingen andre turister å se, men etter hvert dukket det opp en gruppe med turister fra Sentral-Asia. En av dem kom bort til meg å begynte å snakke russisk, men han skjønte fort at jeg ikke forsod hva han sa, men han kunne noen ord på engelsk. Det viste seg at han bare lurte på hvor jeg var i fra. Svarte at jeg var fra Norge og da lyste han opp: “Aha.. Norway! You have big fish! Big salmon-fish, very good!”.

Da vi hadde gjort oss ferdige med å utforske Uplistsikhe hadde vi ikke noe mer på programmet og vi vendte snuten tilbake mot Tbilisi. Borsett fra at vi stoppet midt på motorveien for å hjelpe en som hadde motorproblemer, og som sjåføren tilfeldigvis kjente, var det en hendelsesløs tur. Kom fram til Tbilisi klokken fem, så jeg hadde rett over fire timer til toget mitt skulle gå. Etter at jeg hadde tatt farvel med de andre, fant jeg ut at siden jeg hadde så god tid på meg, så skulle jeg gå å se om kabelbanen opp til TV-tårnet var oppe denne dagen.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:22   #11
L1011-500
ScanFlyer Silver
 
L1011-500's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo
Posts: 644
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Det viste seg at den var oppe, så jeg kjøpte billett og gikk inn og satte meg i vognen. Ble sittende å vente i 5-10 minutter før det omsider bar oppover.




Kirken jeg gikk opp til på mandagen.

På toppen var det fantastisk utsikt over byen, og området rundt. Bortsett fra TV-tårnet, var det også en restaurant og en fornøyelsespark her oppe.






Flyplassen! Kunne nesten drive med flyspotting her oppe


Folksomt!




Haha! Måtte le litt for meg selv da jeg kom over en innhegning full av dinosaurer. De så litt kalde ut syns jeg

Vandret litt rundt en liten stund før jeg fant ut at det nok var på tide å komme seg ned til byen igjen.





Vel nede igjen gikk jeg og spiste middag, før jeg ruslet opp til gjestehuset for å hente bagasjen. Fikk også lånt et bad slik at jeg fikk skiftet klær, og da det var unnagjort var jeg klar for togturen. Tok farvel med de hyggelige folkene som drev gjestehuset og gikk ned til Rustaveli for å ta Metroen til togstasjonen.

Gikk på metroen ved Freedom Square og noen minutter senere steg jeg av ved togstasjonen. Det var nå rett under én time igjen til klokka ble 21:10 og tog 602 til Zugdidi skulle gå. Fant en kiosk og kjøpte med meg noe proviant for turen før jeg satte meg ned for å vente. Kan nevne at stasjonsbygningen i seg selv var veldig stor, men mesteparten av bygningen huset et kjøpesenter, mens det i 3 etasje var venteområde og billettkontor. Da klokka ble ca 10 over halv tok jeg med meg bagasjen og gikk ned på plattformen hvor toget stod og ventet. Var ikke sikker på at det var det rette toget, da jeg bare fulgte strømmen av mennesker, men det var ingen andre tog å se.


Det var et langt togsett med 12-15 vogner. Det ble trukket av to sovjetiske lokomotiver av typen VL11(VL står for øvrig for Vladimir Lenin og de ble bla. bygd i Georgia).


Legg merke til røyken som kommer ut av pipa. Kullfyrene gikk for fullt!

Fant veien til vogn nr. 3 hvor en konduktør stod med lommelykt og inspiserte billettene til de som skulle på. Da jeg rakte over min billet som jeg hadde skrevet ut før jeg reiste (bestillte billetten på nettet hjemme i Norge) så han litt overrasket ut med en gang, men jeg slapp i hvert fall om bord.


Gangen i vogn nr. 3.

Kupé nr. 5 ble raskt funnet, på tross av at det var meget dårlig lys i vogna. Hadde 2. klasse billett, noe som innebar at jeg skulle dele kupé med tre andre, men jeg var første mann.


Sovekupeen. Liiiiitt enklere standard enn sist gang, men til 42 kr kan man ikke klage. Dessuten er det jo artig å reise på denne måten syns jeg. (Blitsen gjør at det ser ut som om det var godt lys, men i realiteten var det veldig mørkt.)

Stuet den store ryggsekken min inn under den ene køya og tok meg til rette. Etter en stund fikk jeg selskap av to damer og ei lita tøtte på kanskje ett par år, og ikke lenge etter kom det to unge gutter som begynte å stue et par bagger inn under den andre køya. Disse to skulle dog bare oppbevare bagasjen sin i kupeen vår. Noen minutter senere kom det en godt voksen mann og deretter en ung gutt. Nå var vi fem voksne, ei lita jente og masse bagsje, og jeg så for meg at dette kunne bli interessant. Men rett før vi avgang viste det seg at hun som var moren til den lille jenta ikke skulle være med, så da ble det straks litt bedre plass.

Nøyaktig kl. 21.10 begynte vi å bevege oss vestover mot Zugdidi hvor vi ville ankomme om 9 timer og 15 minutter. Etter hvert som farten økte ble det bedre lys i kupeen, så plutselig gikk det faktisk an og se litt Den unge gutten klatret opp og la seg med en gang, mens jeg og de to andre ble sittende nede litt. Ingen av dem kunne et eneste ord engelsk, så det ble ikke noen dype samtaler akkurat, men de fikk et par postkort og melkesjokolade.

Da vi hadde kjørt i en liten time var det på tide å prøve å få seg noe søvn. Hadde egentlig køya nede til venstre, men jeg forsto på mannen at han gjerne ville ha den, så da gjorde jeg klar køya over. Man kunne betale for å få laken til madrassen (puta hadde allerede putetrekk), men jeg gadd ikke å styre med det. Klatret dermed enkelt og greit opp og inntok sovestilling. Det var ganske så varmt, men ellers lå jeg forholdsvis behagelig og etter en stund sovnet jeg faktisk. Mens jeg lå å drømte mer enn jeg har gjort på lenge (tyder vel på at jeg ikke sov så alt for godt) sneglet toget seg sagte men sikkert vestover. Våknet en del ganger i løpet av natten, men ellers sov jeg stort sett helt til jeg våknet av at de andre begynte å pakke sammen tingene sine.

Litt i ørska hoppet jeg ned fra køya, røsket med meg bagasjen, og stilte meg i køen som samlet seg ute i korridoren. Like etterpå begynte toget å bremse ned og vi ankom Zugdidi noen minutter før rute som var 06.25. Hoppet ut av vognen og gikk inn i stasjonsbygningen. Siden det var bekmørkt ute og den abkhaziske grenseposten ikke åpner før 08.00 fant jeg ut at jeg skulle vente til ca halv 8 med å ta en taxi til Ingruri som er navnet på grenseovergangen mellom Georgia og Abkhazia (navnet kommer fra Ingrui-elven).

Det det tok ikke lang tid før jeg ble oppsøkt av taxisjåfører som lurte om om jeg skulle til Mestia, men det skulle jeg jo ikke. (De aller fleste turistene som kommer til Zugdidi skal videre til Mestia, en by oppe i kaukasusfjellene). Kjøpte meg en flaske vann og noe å tygge på i en liten kiosk mens jeg ventet. Da klokken ble ca 07.40 fant jeg ut at tiden var moden for å komme seg videre. Gikk ut av stasjonen og ned til den første taxien jeg fikk øye på. Fortalte den eldre mannen som satt bak rattet at jeg ville til Inguri. Han så ganske forfjamset ut, men han skjønte hva jeg mente og gestikulerte at jeg skulle hoppe inn. Kjørte ut av sentrum og inn på en hovedvei. Det var fremdeles nesten helt mørkt ute, og det var ikke en eneste bil eller et menneske å se. Etter å ha kjørt i ca 15 minutter fikk jeg øye på en bom i distansen, samt noen biler som stod parkert. Skjønte med en gang at dette var den den georgiske grenseposten. Sjåføren stoppet ved bommet, og jeg betalte de 10 Lariene han skulle ha for turen.


Fortsettelsen kommer en gang...

Last edited by L1011-500; 11-03-2014 at 23:26.
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Old 11-03-2014, 23:44   #12
nime
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 865
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Fantastisk rapport så langt, ser frem til fortsettelsen!
nime is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 10:20   #13
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,233
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Veldig spennende!
__________________
Upcoming flights:
www.goodlifetravelling.com
MAR WAW-ARN LO E95, ARN-WAW LO 738, APR OSL-BGO SK 32N, BGO-CDG AF 320, CDG-NUE AF E90, NUE-AMS KL E90, AMS-WAW KL 738
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 12:58   #14
barca
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 577
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Spennende rapport til nå.
barca is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 13:45   #15
Yeager
ScanFlyer Blue
 
Yeager's Avatar
 
Join Date: Dec 2013
Location: Østfold
Posts: 296
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Utrolig spennende og interessant å lese. Dette er land som jeg ikke ville ha fantasi til å velge som reisemål, men desto mer spennende å lese om turen din! Flotte bilder!
Ser fram til fortsettelsen.
Yeager is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 14:19   #16
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 939
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Enestående bra så langt. Georgia står på planen i 2015, og dette er virkelig en appetittvekker.
__________________
Dag Chr. Halvorsen


DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 14:55   #17
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,952
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Bring it on. Vil ha mer
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 14:59   #18
Vegas73
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2010
Location: OSL/FMO
Posts: 98
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Fantastisk interessant rapport!
__________________
Untatt innland Norge og Tyskland (fra 2002, sist oppdatert 2015...):
Vegas73 is offline   Reply With Quote
Old 12-03-2014, 23:05   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Fantastisk rapport så langt, setter stor pris på at du deler hele reisen med oss.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-03-2014, 00:50   #20
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 621
Default Re: På tur i grenseland - Georgia, Abkhazia og Armenia

Topprapport. Jag tog själv nattåget från Tbilisi till Zugdidi 2010 för att sen åka upp till Mestia. Abkhazien var lite väl hardcore för mig. Ser fram mot din rapport.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nytt selskap: Armenia Airways Someone Flyforum 5 18-01-2021 15:15
Kaukasus (Armenia, Azerbajian, Georgia etc) Kashgar Reiseforum 38 04-10-2020 14:16
Delta, NRA og Georgia Someone Småprat 14 30-07-2018 23:30
Russerne skjøt ned egne fly i Georgia Falcon Flyforum 0 10-07-2009 14:47
Krasj i Armenia zico77 Flyforum 5 15-02-2008 10:49


All times are GMT +2. The time now is 16:00.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.