Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-04-2006, 17:13   #1
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default En vårtur til Østen ( og midtøsten)

Da sitter jeg igjen på utenlandsavdelingen på Værnes og venter på Widerøes direktefly til København. Har funnet min faste lille plass her hvor det eneste strømuttaket finnes.

Dagen i dag startet flott med en stor familiefrokost, etterfulgt av en liten skitur med de største barna i et halvgodt vær.Som vanlig er jeg sen med pakking, men fikk slengt sammen en liten bag litt etter 12 i dag, og ble hentet av taxi kl 1300.
WF763 i dag med LN-WIL var helt fullbooket , og vel så det.
Innsjekkingen i Mosjøen gikk som vanlig smidig og greit, og etter en liten halvtime venting på flyplasskafeen var det bare å benke seg på bakerste rad og slå opp boken som blir lest på denne reisen.
Det var et lite spenningsmoment på om de skulle få med seg alle passasjerer og bagasje, da det var 39 passasjerer og 2 spedbarn og en ikke ubetydelig mengde bagasje. Jeg snakket litt med en av mine gamle ansatte som gjorde loadcontrol i dag, og "Underload " i dag var på kun 12 kg !! Da er det ikke mye å gå på, men i dag holdt det akkurat.
Avgang og landing i sylskarp rute på en grei flytur i god vær. Ikke så mye å si om service ombord, da det ikke er så mye å få servert, men ei opplagt flyvertinne som etter hva jeg så var i godt salgslune, slik at salgstralla nok var betydelig lettere ved landing enn ved takeoff. BRA !

Overraskende stille på Værnes i dag. Jeg hadde trodd at påsketrafikken skulle gjøre mer av seg, men den er vel ikke helt igang ennå. 2 hopp til i dag, med sete 3A på WF356 blir greit nok, men jeg ser faktisk fram til 4A på SK973 i kveld/natt. Jeg får bare håpe at teknikken er samarbeidsvillig og at WIFI virker .. Da blir nok dette nok en strålende SAS reise.
Edit
Endelig fikk jeg ordnet med ledning til kameraet .
Her er et lite bilde rett før jeg gikk ombord på Værnes, med 2 WF fly klare for avgang til Utlandet. Det ene til Stockholm og det andre som jeg skulle med til København.







__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2006, 20:31   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Skal du lese bok i natt? Skal du ikke holde oss oppdatert på forumet... God tur - gleder meg til å lese hva du synes om de nye stolene i forhold til de gamle...
EB is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2006, 20:41   #3
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Boken er allerede utlest etter de 2 første flightene..En liten artig en av Gert Nygårdshaug som heter "Honningkrukken"
Også flighten med WF356 forløp akkurat som forventet. Bra belegg og alt i rute. Dash8-Q400 er jo en lekker maskin for et par timers flytur, og bare det å komme seg direkte mellom Trondheim og København er jo en kjempefordel. Ikke det at jeg ikke liker flyplassopphold, men med den frekvens jeg er ute og flyr så vil jeg etterhvert komme meg så smertefritt fram som råd er.
Serveringen i dag bestod av kaffe med påfyll. Følte ikke noe særlig for den plastinnpakkete sandwich som ble budt fram, og jeg klarer nok å holde meg til et bedre flymåltid på neste flight.
Flyet parkerte som vanlig ute på remote, men med buss rett inn , opp rulletrappen og deretter 35 skritt til Loungen skal jeg vel ikke klage på smidigheten med busstransfer.
Nå har jeg satt meg godt til rette med et glass rød vin og en Egekilde kildevann. Om mindre enn 2 timer sitter jeg forhåpentligvis meget godt i en av nystolene, som jeg har store forhåpninger til. De gamle var jo ikke så ille heller.. noe harde kanskje, men bare det å kunne strekke ut mine 190 cm helt ser jeg fram til på en så lang flight.

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 16-04-2006, 23:52   #4
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Da var vi i lufta, og er vel en time avgårde allerede. Etter litt tasting og trykking har jeg knekket koden for de nye biz-stolene, og må bare si GLIMRENDE !!
Mykere sittepute en de gamle etter hva jeg mener å erindre, og helt slått ned så er den meget god å ligge i ! Om jeg skal klage på noe er det at fotstøtten er noen få centimeter for kort for meg.. men da er jeg i nærheten av å være flisespikker.
Men, fortsatt er dette langt unna de beste stolene jeg har prøvd så langt, nemlig Air NewZealand sine nye biz stoler..

Nå er serveringen i gang, og her vanker det reker med løjrom og salat til forrett. MMMmm
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 00:47   #5
mafiaboy
Newcomer
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 48
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Kommer det bilder etter hvert?

Fortsatt god tur!
mafiaboy is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 08:38   #6
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Virker alle stolene ombord? det var visst store problemer når jeg fløy hjem fra SEA...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 17:22   #7
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Ja EB, alle stolene virket, men det tror jeg nok var mye pga besetningens meget gode instruksjon til bruk av mekanismen. På disse er det jo slik at det er en liten forsinkelse fra du begynner å trykke på knappen til det skjer noe, slik at man må ha tålmodighet og holde knappen(e) nede en stund før det skjer noe. Problemene kom visst når passasjerer klikket og trykket i vilden sky, og elektronikken ikke helt klarte å følge med.
Jeg var i alle fall meget godt fornøyd, og det er sjelden jeg har landet så uthvilt etter denne reisen. Endelig en stol som passet relativt godt til en kropp som min. Og hadde fotstøtten bare vært noen cm lenger så ..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 17:26   #8
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

m.a.o. det er bare å spare opp EB-poeng slik at neste laaangtur kan bli laangt der fremme!
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 17:46   #9
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Men så litt tilbake til service og servering på denne turen. Fikk dessverre ikke tatt bilder da kameraet streiket.
Etter at vi var godt parkert i de nye stolene vanket det forfriskninger, og jeg kunne ikke motså et glass kald champagne. Vi rullet noen få minutter etter rute, men i følge skipperen var det kort flytid og han regnet med landing ca 25 før rutetid i BKK ( det ble 7 min før rute)
Etter takeoff ble det gjort en utførlig beksrivelse av bruk av de nye stolene, som jeg tror var hovedårsak til at alle virket hele reisen som de skulle.
Deretter kom de raskt i gang med servering, noe jeg synes er glimrende med tanke på at mange vil gjerne sove noen timer på denne nattflighten.
Først kom drikkevogna, hvor både alkoholholdige og alkoholfrie drikker var tilgjengelig. Til dette fulgte saltkringler ( kjeks) og et spyd med bresolaskinke, mozarella og soltørket tomat.

Deretter kom hovedmåltidet meget raskt.
Til forrett : Grønn salat med dressing og ferske reker med vichyossoisesaus med løjerogn.

Hovedretten jeg valgte var pannestekt hoki fiskefilet med persillesmør, servert med stekte poteter, purre og champignon samt friske tomater.

Det jeg valgte bort var Kylling Penagn, kyllingstrimler i karrisaus, server med Jasminris.
Jeg valgte også bort svinefilet servert med bønneragout, grillet squash, blandede pepperfrukter, chili og vitløksdip ..

Etter dette fulgte ost, i dag spansk manchegoost og italiensk tallegioost servert med plommechutney oh kjeks.

Desserten stod jeg over, da den bestod av sjokolademousse og krem.

Og til slutt var det en deilig kopp kaffe med cognac.

Maten var utsøkt den, men jeg må si at jeg savner en mer skandinavisk stil over mattilbudet ombord på SAS nå om dagen. Jeg tror det kunne ha vært en ypperlig mulighet til å markedsføre det Skandinaviske kjøkken på en flott måte. Hyr inn toppkokker som vinner matkonkurranser både her og der og lag mat basert på Norske, svenske og danske råvarer. DET er nå min lille nasjonalistiske mening her i dag.

Jo, og vin var det jo også. Jeg valgte en nydelig 2004 Jackson Estate Sauvignon Blanc fra New Zealand. Passet utmerket til fisken.


Deretter var jeg på nett et par timer før eg tok kvelden og sov meg nesten helt fram til Dehli. Da ble jeg vekket til bacon og kalvepølse, samt juice og kaffe. Perfekt start på dagen.
EN annen BRA sak som Sas har er den lille buffet de har satt fram i galleye, hvor det er fritt fram for å hente seg fersk frukt, drikke og ikke minst nykokt cappiccino. namnam.

Vi landet noen minutter før rute, og igjen leverer SAS varene foran i flyet.
Besetningen var meget bra, opplagt og med glimt i øyet. Wifi fungerte som forventet( og det var i bruk av 60-70 % av passasjerene etter hva jeg kunne se! ) og de nye stolene svarte godt til forventningene. Jeg har en billett med LH via FRA på hjemreisen, men jeg vurderer sterkt å bytte til SAS, da dette var MEGET BRA !
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 17-04-2006, 18:20   #10
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Hva skjedde med Scandinavian World Cooking? Helt enig med farmer at det kunne blitt spennende med litt mer skandinavisk vri på maten...i allefall på flyturer som starter ute og skal hjem... Ellers skal vi vel være glade for at de ser utenfor Skandinavia når det kommer til drikke...
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 16:42   #11
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Her kommer et lite bilde tatt fra "kaffebaren" på SK973 den 16/4.

Dette gir et lite inntrykk av hvordan det nå ser ut med de nye stolene.
Det ble litt kornete da kabinen var nesten mørklagt på dette tidspunktet.

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 17:17   #12
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Da er det lørdag kveld i Thailand, og jeg har nettopp fått levert billetten til Dubai, hvor jeg skal på en konferanse i neste uke.
Og det blir en spennende reise med et for meg helt nytt selskap. Nemlig Etihad, som ble startet for bare et par år siden av noen av kongelig ætt i Abu Dhabi. Selskapet har fått status som "National Carrier" i de Forente Arabiske Emirater, og satser meget tungt og ekspandere i en takt som vel også Ryanair har vansker med å følge. Det har både B777-300, A340-600 og A380 i bestilling. Har ikke antallet her, men det er vel noen på forumet som kan hjelpe med det.
Jeg kommer ikke direkte til Dubai, men flyr til Abu Dhabi, hvor det er satt opp Limo videre til Dubai, en kjøretid på 1t 15 minutter i følge reklamen. Dermed blir det egentlig bare marginalt lenger reisetid.
Valgte Etihad pga passende tidtabell og fordi jeg ikke har reist med dem tidligere, samt prisen var det halve av både Thai og Emirates til Dubai. Her satser de tydligvis stort på å "kjøpe" seg kunder i alle bookingklasser, og det er vel slik de må gjøre det for å komme i gang med et brak.
Og det siste som virkelig gjorde utslaget var at de har wifi ombord på sine nye 777-300 som flyr denne ruten. DA er jo jeg stort sett fornøyd.

Jeg fant dette bildet av deres stoler på nettsiden deres. Skal sikkert bli et hyggelig bekjentskap.


__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 21:45   #13
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Ser på bildet fra SAS sin A340 at det i allefall var en som var våken og brukte internett...:
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 02:54   #14
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

EY402/24apr BKK-AUH NY B777-300 Sete 6H

Ahhh , for et herlig førsteinntrykk jeg fikk av Etihad Airways. Det startet allerede ved innsjekk, hvor imøtekommenheten var stor. Ingen kø i det hele tatt på Pearl zone som de kaller sin Business Class. Da de så at jeg skulle til Dubai ble jeg spurt om til hvilket hotell, slik at transport skulle være klar ved landing i Abu Dhabi.En annen liten detalj som jeg ikke merket før jeg var fremme ved passkontrollen var at de hadde fylt ut de siste detaljer på mitt departure card. Enkle små saker som gir et godt inntrykk!
Jeg fikk også en invitasjon til Royal Orchid Loungen til Thai som de tydeligvis har kjøpt seg inn i. Etter min mening den beste Loungen jeg har prøvd i BKK.
Jeg slo ihjel en liten time der før jeg startet på en lang spasertur helt ut til Gate 52 hvor dagens maskin stod parkert.


En kliss ny B777-300 med 365 seter. Configurasjonen er på Business og økonomi. Første klasse har de ikke på denne flytypen.
Smekkfullt fly i dag, og igjen fikk jeg nyte privilegiet av å kunne gå rett ombord der det ikke var kø.
Allerede et stykke ut i broen kjente jeg lukten .... av nybil .. nei, NYFLY ! Herlig !
I flydøren stod det 3 britiske jenter i arabiskpreget uniform og jeg ble geleidet til nest forreste rad, hvor de av en eller annen mystisk grunn har plassert sete 6H. Mulig det er fordi de fortsatt har Første klasse på noen av de andre flytypene.
Setet var relativt likt de som Air New Zealand har, med fotskammel foran og et system hvor man sitter alene uten noen umiddelbare naboer. Spennende layout, som med den måten det hele er satt sammen på faktisk gir en 2-4-2 konfigurasjon, og da med skikkelig sete som kan legges helt flatt! En utrolig smakfull kabin, og ikke minst belysningen er lekker. Litt gulrød dempet belysning som gir det hele et varmt preg.


Legg merke til belysningen. Som leselys kan man velge mellom spot eller "lampett"

]

Her har de tydeligvis valgt å ikke kjøre med et rent arabisk, alkoholfritt konsept, da jeg omtrent før jeg hadde fått gitt fra meg jakken og lagt bagasjen opp i en meget romslig hattehylle, satt der med en lite glass kald, sprudlende Champagne av merket Champagne Gardet N.V. Nydelig!
Vi taxet ut noen minutter sent pga problemer med lastingen, men det var god informasjon fra kapteinen, som hadde en umiskjennelig Australsk aksent. I kabinbesetningen er det en god blanding av nasjonaliteter, men faktisk flest europeere etter hva jeg har sett så langt.

Vi var tydeligvis tunge i dag, da vi rullet vel nesten så langt det var rullebane før vi løftet og steg sakte mot nord før vi svingte på kurs mot Abu Dhabi.

Nå har vi vært i lufta i ca 45 minutter og en deilig matlukt kommer fra kjøkkenet rett foran meg her, slik at jeg må pakke bort PC`n litt og konsentrere meg om viktigere saker en stund.

Edit Lagt til noen bilder
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 06:46   #15
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Finnes det selskaper som kjører 100% alkoholfritt?
EB is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 13:18   #16
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,200
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Ja, både Saudi Arabian og Kuwait Airlineskjører helt alkofritt. Mulig flere!
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 25-04-2006, 19:56   #17
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 24,546
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Fargene ombord er ikke det stiligste jeg har sett...
EB is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2006, 19:45   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

EY402/24apr forts...
Etihad imponerer ! Med tanke på at dette vel er et av verdens yngste langdistanseselskap er dette utrolig bra! Hele pakken virker bunnsolid!

Før maten kom, kjørte de gjennom kabinen med drinketralle og småsnacks, som bestod av nøtteblanding pluss "Middle Eastern Mezze" ( det siste kan vel kanskje sammenlignes med Tapas.. ) Spennende vri, og godt.
Maten var også helt utsøkt, og meget delikat servert og tilrettelagt.
Her var det ikke snakk om plastbestikk og aluminiumsformer med mat i nei.
Skikkelig bestikk som var godt å holde i, og maten servert på fint porselen. Det ble faktisk lagt opp a la måten de gjør det på restaurant! DET har jeg ikke opplevd på andre business klasse reiser før faktisk.
Til hovedrett valgte jeg igjen fisk, "Broccoli Gratinated Halibut" Et utsøkt måltid.
Det var 3 andre valg i tillegg, Lamb Curry with vegetable Jalfrazi , Oriental mixed grill og Stuffed yellow capsicum with tomato rice. Etter hva jeg kunne se fikk alle passasjerer det de ønsket.
Desserten vle også lagt opp i dessertskålen av crewet, og bestod av en nydelig sjokolademousse, ostefat med frukt og jordbær med krem. Farlig godt.
Til slutt vanket det kaffe med konjakk som det seg hør og bør som avslutning på et slikt måltid.
Til maten ble en fortreffelig vitvin, en Mariner Vineyards Sauvignon Blanc 2003 valgt.
Vinlisten var forøvrig fyldig til fy å være, med 4 vite og 4 røde å velge fra.

Besetningen var nesten overivrige i å yte best mulig service og imøtekommenhet.I vår kabin var de 4 unge damer, alle under 30 år,hvorav 2 var britiske, en var dansk og en var fra Thailand. Den eneste av besetningen som jeg kunne se var arabisk, var en mannlig purser som heller ikke kunne være mye over 30 år gammel.
Hele besetningens entusiasme smittet over på oss passasjerer, og det var flott og lett stemning ombord, noe sim jo ikke er vanskelig med et så gjennomført bra produkt, helt nytt fly, ny organisasjon uten for mye gammel ballast og en tydelig stolthet for det de leverte.

Etter mat fikk jeg sett litt på IFE systemet. Over 100 filmtitler som kunne ses når det måtte passe, og dette tror jeg faktisk var tilfelle over hele flyet. Skjermen var den største jeg har sett i et fly så langt, og jeg lurer på om det ikke var 15 eller 17 tommers skjerm som var integrert foran i modulen jeg satt i. Også når det gjelder øretelefoner har de valg det beste som er å få. BOSE med aktiv antistøydemping. Dette har jeg kun sett hos Air New Zealand før...

Men noe filmtitting ble det ikke noe av, da det jo var wifi tilgjengelig. Jeg fikk koblet meg opp og ble sittende på nett resten av turen mens jeg lyttet på behagelig musikk.
Turen på 6,5 timer gikk veldig fort og vi landet i rute rett etter midnatt.
Liggestolen fikk jeg bare såvidt prøvd i flatstilling, og den var virkelig mulig å legge helt ned. Det blir nok den posisjonen på tilbakereisen..

Abu Dhabi Airport er meget spesiell, med en arkitektur som vel ikke ligner noen anne flyplass. Den er forholdsvis liten, med korte avstander. Fra jeg gikk ut av flyet, kom meg gjennom passkontroll, fikk ut bagasjen og kom meg gjennom tollen tok det ikke mer enn knapt 15 minutter ! Meget bra !
Jeg var litt spent på hvordan det skulle fungere med transport videre til Dbai, som ligger ca 125km unna, men her var det også et meget velfungerende opplegg.
Jeg fant en skranke rett etter tollen, viste billetten og ble sporenstreks tatt med ut, plassert i en ny Mercedes ( nå finnes det jo nesten bare nye biler her ..) og vi satte avgårde i 160-170 km timen på en meget bra motorvei som går mellom Abu Dhabi og Dubai. Her sitter de ikke og legger alle penger i fond, men bruker noe av dem på infrastruktur. Veien består av 3-5 filer i hver retning og har ikke plagsomt med svinger.
55 minutter senere stod jeg i resepsjonen på Dubai Grand Hyatt Hotell , etter nok en utrolig bra reise. Nå var det bare å se fram til noen timer på øyet før de neste 3 dagene skulle fylles med konfranseaktiviteter.

Etihad må i alle fall kunne beskrives som en meget positiv overraskelse !!

__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2006, 20:13   #19
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,964
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

Anbefaler en spasertur i Creek Park - rett på nedsiden av hotellet, pene og avslappende omgivelser.


Kom forresten over et bilde som illustrerer setene ganske bra:

http://www.airliners.net/open.file/1037921/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 01-05-2006, 16:58   #20
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'En vårtur til Østen ( og midtøsten)'

3 dager i Dubai var slettes ikke å forakte, selv om det var fryktelig varmt der. Normalt skal slutten april bety ca 30 grader, men de dagene jeg var der var det over 42 hele tiden, samt sterk vind fra syd, som også dro med seg store mengder sand og støv. Så på TV-nyhetene at det var under 1000 m sikt på flyplassen pga alt støv som kom inn.
Jeg var ute og gikk meg en tur på tirsdagmorgenen, og jeg tror jeg tok av et par kg på en times vandring, bare i vesketap.
Jeg fikk tid til litt sigthseeing og aktivitet i tillegg til konferansen. En av kveldene var det en stor "beduinmiddag" ute i ørkenen som stod på konferanseprogrammet. Ikke mye genuint bortsett fra mat og musikk .. da alle som serverte og var kledd i beduinerklær faktisk var fillipinere. ( Mon tro om det blir slik i Norge en gang også, når vi bare skal ha billig importert arbeidskraft vi også)
Jeg fikk også med meg en liten rundtur med taxi siste dagen jeg var der( BILLIG å kjøre taxi der). Også i Dubai er det store likheter med Norge på Taxifronten. De fleste som er taxisjåfører er fra Pakistan eller India.
Vi tenkte å ta en liten lunsj på Burj Al Arab , verdens eneste 7 stjerners hotell, men vi ble stoppet i porten da vi ikke hadde forhåndsreservert bord.Vi måtte davel skjønne at der kunne vi ikke komme uanmeldt. Og så hadde jeg t-shirt på, og det holdt da heller ikke i henhold til den Dress Code som er definert der .
Men, rådløse var vi da ikke, og på andre siden av motorveien kunne vi skue en mystisk bygning, formet som en blank og mettalisk tube. Her finner vi et helt utrolig konsept, hvor man kan stå på ski inne, selv om det er 42 varmegrader ute.
Ski Dubai .
Det var bygget sammen med en av Midtøstens største shoppingsentre, slik at her var det nok å finne på for hele familien.
For en fjellfinn som meg var det ikke verdens mest imponerende bakke, men utrolig fasinerende konsept, som de nok også tjener penger på. Mange arabere som stod riktig bra på ski også etter hva jeg kunne se.


Jeg tror nok at jeg kan tenke meg å ta meg en liten ukes ferietur til Dubai, bare det nå blir direkterute dit snart ..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Vårtur til Kiev AirbusTrond TripReports 13 20-05-2016 00:12
Vårtur til New York MD80 Reiseforum 7 25-10-2011 21:02
Billig til Midtøsten FlightDeck Reiseforum 0 27-04-2009 15:23
Årets vårtur til LV Hickok Reiseforum 14 24-12-2008 17:10
4+2 787-8 til Midtøsten Blubird Flyforum 1 21-05-2006 20:58


All times are GMT +2. The time now is 11:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.