Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-04-2006, 17:00   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Til Belfast City (BHD) med Star Alliance

Del 1: Utreisen (Dag1):

Ankom Gardermoen litt over 1,5 time før avreise og begikk meg til self-check inn skrankene til SAS utland for å sjekke inn OSL-FRA-LHR-BHD. Var begrensett med vindu seter igjen men valgte meg 10F fra OSL siden jeg trodde jeg skulle fly en 738. Fikk også skjekket inn FRA-LHR, men LHR-BHD gikk ikke og fikk beskjed at det ikke lot seg gjøre og fikk heller prøve i fra eller lhr ifølge damen i service skranken. Heldigvis som jeg fikk merke senere sendte jeg ikke bagasje.

SK4755 var satt opp fra gate 48 noe som for de lokal kjente betyr en litt "rar" og kronglete ankomst og boarding siden gaten egentlig ligger på non-schengen. Flyet var heller ikke en 738, men en 737 og da er ikke sete 10F det beste siden det ikke går ann å lene bakover pga nødutgangen er rad 11, men allikevel er det OK med plass selv for en på 190 ombord. Dessuten så selv om setene ikke er skinn og litt harde passer de langt bedre til min rygg og rumpe enn f.eks BA sine. Boarding var completed ca på tiden og ble så stående i 5 min får dagens 1. dårlige nyhet kom. Pga vindforholdene var det redusert kapasitet i fra og avgangen var utsatt en time og 10 min. Med tanke på at jeg kun hadde 50min i FRA (noe som er litt snaut) så måtte jeg da håpe at også flyet videre til LHR også var tilsvarende forsinket. Kapteinen kom også med ett lite sleivspark til sine Europeiske kollgaer...han sa følgene etter å ha gitt beskjeden: "Sett i forhold til norske forhold er det ikke noe å urolige seg for da vi er vant med langt værre innenriks i Norge". Av en eller annen grunn så ble ikke dette sagt da kapteinen hadde sin tyske og engelske presentasjon

Kapteinen valgte allikevel å få push-back å vente ved enden av 19L, noe som viste seg å være lurt siden vi fikk plutselig fremskyndten sloten vår med 15 min. For førte gang opplevde jeg å ta av paralellt på OSL for maks 10 sek "bak" oss på 19R tok en 757 med winglets fra Icelandair av og i 30 sek fløy vi paralellt før han bøyde av mot vest. Fra vognen ble en oppvarmet ciabatta og øl kjøpt som smakte veldig bra, bare synd man måtte betale.

Ankom FRA en time forsent men så LH maskinen som skulle ta meg til LHR også var forsinket, men hadde boarding og begikk meg i retning A61 gjennom pass og sikkerhetskontrol og trodde dette skulle gå. Men neida. Ved gate A59 er det enda en sikkerhetskontroll av uviss grunn og her var det kjempe kø. Jeg som alle andre som hadde dårlig tid forsøkte å få sneket oss foran, men ble høflig bedt om å gå "in zee bak of zee que" av sikkerhetsvaktene. Køen var full av mennesker og det var nesten tilløp til håndgemeng og etter å stått i kø i 45 min og blant annet måtte jeg be en uforskammet dansk dame som prøvde å snike og som bygynte å skjelle meg ut på dansk fordi jeg ikke ville slippe henne forbi om å holde holde kjeft og dra til helvete. Hun må ha trodd jeg ikke kunne dansk for hun ble svært overrasket da jeg svarte med noen gode norske gloser. Da jeg omsider kom jeg meg gjennom oppdaget at flyet hadde gått

Så bar det mot service desken UT gjennom samme sikkerhetskontroll for å få booket om billettene. Ved service desken var det ifølge "ekspertene" 2,5 time kø, noe som kan stemme siden de 3 bak skranken brukte ca 15min per person og og det var ihvertfall 35 før meg i køen. Så etter å ha stått der i 30 minutter uten å ha beveget meg fikk heldigvis "lov" til å gå rett til gaten gjennom for neste LH avgang til LHR og fikk nye boarding pass der. Måtte gjennom sikkerhetskontrollen igjen men nå hadde køen forsvunnet.

Dessverre var dette flyet til London 2,5 time fosinket og fikk beskjed om at jeg ikke ville rekke siste BMI flyet fra LHR til BHD (BA flyr ikke LHR- BHD (eller BFS)) Ombord i Airbus 300-600 som fraktet meg til LHR var det ca 2/3 fullt og hadde 42J og K for meg. Det er forsatt gratis servering hos LH og en ikke spesielt spennende Sandwich med ost ble servert, men høyde punktet var at de serverte øl på glassflaske

A300 er forrestem en komfortabelt fly og uten den vanlige Airbus knirken.

Pga trafikk inn til LHR måtte vi også fly "straffe" runder over London i 30min, før vi tok bakken. Begikk meg så til Lufthansa's billettkontor som holdt på å stenge og fikk hotel rekvisisjon etter å måtte vente i 20 min på shuttlebussen som skulle frakte meg til hotellet sjekket jeg på Park Inn (del av Rezidor) klokken 11.45. Oppholdet var inkludert middag, men restauranten var stengt så det ble en lasagne via room service før jeg tok kvelden.

__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2006, 17:13   #2
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Replying to Topic 'Til Belfast City (BHD) med Star Alliance'

Quote:
SK4755 var satt opp fra gate 48 noe som for de lokal kjente betyr en litt "rar" og kronglete ankomst og boarding siden gaten egentlig ligger på non-schengen.
Ser ikke helt problemet her, men det er nå så
Hvis du syntes 48/58 var kronglete skal du takke Herren for at du ikke fikk 37A - DA kan man snakke kronglete!


Quote:
Ankom LHR en time forsent men så LH maskinen som skulle ta meg til LHR også var forsinket
Her gikk det vel litt fort i svingene, eller?

Quote:
Begikk meg så til Lufthansa's billettkontor som holdt på å stenge og fikk hotel rekvisisjon og klokken 11:45 sjekket jeg ikke på Park Inn (del av Rezidor).
Denne var det værre med, du sjekket IKKE inn på hotellet?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2006, 17:17   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Til Belfast City (BHD) med Star Alliance'

Del 2: Utreisen, Dag 2:

Hadde fått booket meg om til BD084 som skulle gå 10.40 fra terminal 1 videre til BHD. Fikk skjekket inn og sikret meg nødutgang på en A321 som skulle ta meg til mitt endelige mål. Ble så sittende 1 time ved gate 8 som har utsikt over hele den nordlige rullebanen og se på flyene som tok av. Lot meg merke av at på LHR så dominerer Airbus single aisle, mens Boeing dominerer wide-body segmentet. Avstanden mellom flyene varierte mellom 40 sekunder og 2 minutter

Begikk meg så mot gate 2 som har BMI faste BHD gate for boarding. I motsetning til SK og LH som ikke veier håndbagsjen, men stort sett kun ser på størrelsen, må all håndbagasje over 7kg sendes med BMI og dette var de utrolig strenge på, så det innebar at min trillekoffert jeg hadde fått stappet 12kg i måtte leveres fra meg og merkes BHD.

Flyet, en 321 i gamle British Midland farget (kun på halen var BM merket byttet ut med BMI) tok av ca 40 min forsent pga franske flygeledere i streik forårsaket unormalt stor trafikk over britisk luftrom. Dessverre er det litt dårlig utsikt fra 23A og man pådrar seg omtrent kink i nakken, men benplassen er god siden det ikke er noe sete foran.

Etter avgang med en vanlig airbus knirk ble kursen satt nord vest over og 30 minutter etter oppsatt rutetid landet vi på Belfast City Harbour Airport som om noen måneder skal døpes om til George Best. På BHD er det FlyBe som er det største selskapet og de bruker DH8ere og Avro/BAe146 der. Itillegg er det litt trafikk fra BA Connect og BMI har sin LHR rute. Flyplassen blir kun brukt til innenriks trafikk og det er kun 1 air brigde som kun brukes av BMI. Etter en god stunds venting kom også bagasjen og jeg kunne begynne min helg i Belfast, 14 timer etter planlagt tid.


__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2006, 17:21   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Til Belfast City (BHD) med Star Alliance'

Quote:
Originally posted by Thomas

Quote:
Ankom LHR en time forsent men så LH maskinen som skulle ta meg til LHR også var forsinket
Her gikk det vel litt fort i svingene, eller?

Quote:
Begikk meg så til Lufthansa's billettkontor som holdt på å stenge og fikk hotel rekvisisjon og klokken 11:45 sjekket jeg ikke på Park Inn (del av Rezidor).
Denne var det værre med, du sjekket IKKE inn på hotellet?
Gikk litt fort i svingene der og noen ord snek seg inn mens andre ble byttet på
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2006, 18:08   #5
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 7,963
Default Replying to Topic 'Til Belfast City (BHD) med Star Alliance'

Fly er utrolig tidseffektivt å reise med dersom alt går som det skal. Skulle derimot fanden være løs blir det fort en utfordring istedet.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2006, 20:34   #6
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Til Belfast City (BHD) med Star Alliance'

Del 3: Hjemreisen dag 1:
.
Så var turen kommet til hjemreisen. Klokken 12 sjekket jeg inn for BMI 13.15 avgang fra BHD til LHR. Også her fikk jeg kun sjekket inn for 2 av 3 legs. Nok engang måtte kofferten sjekkes inn pga for mye vekt og det var ikke så lett for hun bak skranken å skjønne at jeg kun ville sjekke kofferten inn til LHR og ikke hele veien hjem til OSL vi DUS.

Hadde plass 23A på en Airbus 320 som skulle ta meg til LHR og BMI sine 320ere er trange, veldig trange for en person som er 1.90. Tok av i rute, men som man ofte blir så var det 25minutter med venting nord for London før vi fikk lov å lande. Landing på LHR var av det harde slaget. Var en del vind og det ble mye flaksing og noen halveis dempete hyl fra ett par med flyskrekk før maskinen ble resolutt satt i bakken. Hadde også en kraftig koreksjon av kursen like etter vi tok bakken. Ankom gate 2 og hentet så kofferten og beveget meg mot T2 som var ett lite stykke å gå fra T1 hvor all innenriks trafikken på LHR foregår.

Med mindre man har tilgang til Loungen som ikke jeg hadde er T2 en heller trist og kjedelig terminal og det finnes knapt noen vinduer, og de få som finnes er det ingen stoler ved. T2 er også utrolig rotete og man føles litt innestengt and jeg er litt usikker på om de hadde en planløsning og tegninger når de byggde T2 eller om den er byggd litt på måfå. På T2 fikk jeg også sjekket inn fra DUS til OSL og fikk utlevert boarding card.

LH maskinen videre til DUS en 733 ankom kun 20 min før oppsatt rute tid og med 35 min transfer tid i DUS så jeg for meg at dette også gikk i dass. LH hadde en rask turnaround og booking completed kom 5 minutter etter oppsatt tid, men hva hjalp det når vi ble sittende i nesten 45 min ved gate. Nok engang ble samme noe kjedelige sandwich som på FRA-LHR servert. Landet i DUS 20.30 som var oppsatt tid for SK819 til OSL og i det vi ankom gaten hadde SAS maskinen på nabogaten push back

Trodde det var veldig unormalt å fly LHR-DUS-LHR, men det visste seg at det ikke var hele 7 stykker ombord som skulle videre til Oslo og vi ble også møtt ved gaten av en norsk flyvertinne i LH som så vi måtte gå til billettskranken til LH og få booket om og hotel rekvisisjoner. Fikk valget mellom å fly via CPH eller FRA og valgte FRA siden jeg da ville ankomme 15 min før i OSL.

Tok så en taxi til Lindner Airport Hotel og fikk meg en god middag før telefon vekking ble bestilt til 4.15
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-04-2006, 21:02   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Replying to Topic 'Til Belfast City (BHD) med Star Alliance'

Del 4: Hjemreisen dag2:

Siden flyet skulle gå 6:35 og jeg trengte både en dusj og frokost ble jeg vekket at verdens mest irriterende lyd som noen gang må være innstalert på en fast telefon (finnes mye fælt på mobil). Fikk tak i en Taxi og 5.15 var jeg på DUS. Fikk skjekket inn og sikret meg vindu hele veien hjem. Fikk også kjøpt en ren skjorte som jeg forhåpentligvis får dekket gjennom reiseforsikring siden jeg har fått bekreftelse på at jeg mistet flyet og jeg måtte dra rett fra OSL til jobben når jeg kom hjem trengte jeg noen rene klær.

Når jeg ankom DUS skjønte jeg at jeg hadde gjort ett riktig valg å fly via FRA og ikke CPH som de andre norske skulle, siden SK avgangen til CPH var innstilt. Tipper pga sykt fly siden det stod en Q400 på en fjernoppstillingsplass på DUS. DUS er en veldig fin og praktisk flyplass og ved gaten hadde LH innstalert en kaffe/te maskin og det var aviser til alle og ALT var gratis. Ombord i en full 735 som skulle ta oss var hele 9 av 20 business og selv om LH definitivt ikke tjente noe penger på meg så skjønner jeg hvorfor de gjør det bra.

Hadde 1t og 10 min transfer tid i FRA men selvfølgelig ble vi også forsinket ut fra DUS pga vind i FRA og en evakuering av en syk passajer i en DeutcheBA fly som skapte litt rot og kaos. Og når vi landet i FRA var det allerede boarding på Oslo flyet og bare for å gjøre saken bedre skulle flyet gå fra B1 og jeg befant meg helt ytterst på A piren og for de som har vært på FRA vet at det ikke bare er langt men JÆVLIG langt. Begynner så å løpe og tar blant annet igjen en slik transfer bil som kjørte relativt fort er også heldig gjennom security og ankommer B1 som siste mann halveis avkledd med jakke og belte i hånden etter security.

Gir så fra meg Boarding passet og hun bak skranken stikker boarding passet inn i maskinen og får en error. Hun blir så stille i 5 sekunder får hun ser på meg og sier: "Hvordan i all verden kom du deg hit så fort. Vi hadde trodd du ikke skulle rekke flyet og du ble derfor satt av". Mitt svar var da: "Jeg har hatt en fin løpetur" Heldigvis er det en plass, selv om det blir ett B sete siden noen andre hadde fått min plass, men siden det var nødutgang vil jeg ikke klage. Så da var det bare å gå ombord i bussen som skulle ta oss til en A319 som skulle ta oss til OSL.

Pga missing pax måtte selvfølgelig noe bagasje finnes og fjernes og ble derfor 30 min forsinket, hvilket vil si at 1 av 7 fly på reisen min var i rute Og får å hjelpe på dagen var det en serdeles aktiv og bråkete 3 åring 2 rader bakissed

Tok igjen litt tid i luften og landet 10.40 i Oslo og så bar det rett til flytoget.


Konklusjon:
50 min i FRA er for lite og det var jeg egentlig klar over, men optimisten i meg tok litt vel overhånd når jeg bestilte, det samme gjelder 35min i DUS.
LH er er veldig bra selskap, når flyene først kommer seg opp i luften
Det er trangt ombord i BMI.
SKBU har bra mat, men den burde vært gratis.
LHRs T2 er definitvt den dårligste terminalen på LHR

Til mitt forsvar ble denne ruten valgt fordi den var billigst og turen til ikke tok noe særlig lengre tid (hadde ting vært i rute) enn osl-lhr-bhd. Samt jeg ville prøve ut T2 den eneste terminalen jeg manglet på LHR, samt DUS var en ny flyplass og jeg ville prøve A300 med LH (har kun prøvd den med Thai tidligere). Under overnattingen i både LHR og DUS brukte jeg totalt 0 kroner!
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Er Widerøe med i Star Alliance? Doll Reiseforum 15 21-07-2012 21:44
Ny basenedleggelse for Ryanair: Belfast City Someone Flyforum 1 31-08-2010 17:58
City Star med nytt fly? Sager Flyforum 5 21-06-2007 22:49
TAM nærmere Star Alliance - nye allianser med UA i tillegg til TAP Tommy777 Flyforum 0 18-05-2007 19:16
Er TAP med i star alliance ? TigerBlack Flyforum 6 22-03-2005 07:24


All times are GMT +2. The time now is 01:18.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.