Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-12-2016, 10:06   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
SAS SAS sier opp tredjeparts lounger

Som endel av kostnadskutt så kutter SAS nå ut bruken av 3. parts lounger og fast track på flyplasser hvor ikke enten tilbyr det selv eller det er muligheter for dette gjennom Star Alliance

https://www.sas.se/upload/pdf/Lounge...Track-2017.pdf

Ser ut som følgene steder vil loungemuligheter forsvinne:
AAL, DBV, DUB, NCE, RIX, SPU, VCE, VNO, BLL, ABZ, AGP, ALC, BCN, BHX, BLQ, BUD, EDI, FCO, FAO, GDN, KEF, KRK, LED,


Noen av dem er et tap, selv om jeg har vært på et par av disse som er listet, hvor det faktisk er ganske stusselige og bedre andre steder på flyplssen
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006

Last edited by Someone; 16-12-2016 at 10:16.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 10:06   #2
RedLine
ScanFlyer Silver
 
RedLine's Avatar
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 851
Default SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Quote:
SAS is ongoing strengthening our offer in the air as well as on ground, where we are investing in SAS Lounges and SAS Fast track at our main airports and our destinations with the largest number of travelers. SAS is investing in digital solutions, new upgraded cabins, new aircraft, high-speed WiFi on all aircraft and have recently launched news in food & beverage onboard. On ground, to be able to continue and invest, expand and improve SAS Lounges and Fast Track offer, SAS will end our collaboration with some of our contracted lounges operated by third-parties. The result will be a continued improvement of SAS own offer where it benefits most of our Plus/Business travelers, members and 29 million yearly passengers. To mention a few examples SAS will invest in new and bigger domestic lounges at Arlanda and Oslo Gardemoen as well as upgrading our international SAS Lounges in New York, Paris and Chicago.

http://www.sas.no/upload/pdf/Lounges...Track-2017.pdf
Alle 3-parts lounger kuttes til fordel for "investeringer" i egne lounger i Skandinavia.

Personlig tror jeg at dette kan gi en voldsom backfire der de rett og slett tråkker 250.000 av sine best betalende kunder skikkelig på tærene. Jeg tror konsekvensene kan bli langt større enn hva SAS egentlig har tenkt over.

De sier at de ønsker å prioritere reisende mellom de største byene i europa, men hva hindrer de best betalende å velge:

British Airways til London
Lufthansa til Munchen og Frankfurt
Swiss til Zurich
Brüssels Airlines til Brüssels
KLM til Amsterdam
Air France til Paris

Alle nevnte selskaper leverer et tilsvarende eller bedre produkt både på bakken og i luften.
RedLine is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 10:09   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Nei nei. Du må lese bedre. Dette blir en forbedring...

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 10:10   #4
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

De sier vel noen av tredjepartsloungene. Det vil jo helt sikkert være lounge til plus f.eks i London. I tillegg vil jo alle med gullkort ha tilgang der det er Star lounger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 10:11   #5
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Det vil jo helt sikkert være lounge til plus f.eks i London.
Fortsatt lounge for plus på LHR
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 10:17   #6
Chriscross
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 5,637
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
De sier vel noen av tredjepartsloungene. Det vil jo helt sikkert være lounge til plus f.eks i London. I tillegg vil jo alle med gullkort ha tilgang der det er Star lounger.


Sent from my iPhone using Tapatalk


Så ikke før nå at lounger faktisk var listet i linken.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 10:46   #7
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Idiotisk.

Det vil si: Jeg forstår godt at de kutter kontraktslounger for Plus-kunder, for med de Plus-prisene SAS har operert med i det siste, så kan det ikke betale seg.

Men å kutte lounge- og FT-tilgang på en rekke destinasjoner for EBG/D/P er et mildt sagt idiotisk steg å ta. Som EBG ville jeg da mye heller fly med andre *A-partnere som gir meg lounge på flyplasser som Bologna eller Malaga. Jeg reiser uansett nok til å sikre meg EBG hvert år, og kan da heller ta feriereisene på annet *A-metal.
Sundet81 is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 12:25   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Det er vel mest feriedestinasjoner de kutter på? Altså at det følger litt den gamle tankegangen om at man solgte C-billetter til f.eks Roma, men faktisk bare leverte Extra om bord. Mens til en typisk business destinasjon fikk du et C-produkt.

Jeg synes ikke det er en forbedring da. Det må jeg jo si.

Men vil man ha lounger og sånt så er det jo så enkelt som å fly noen andre.

Synes dog det var rart at ikke LPA står på listen over destinasjoner som kuttes?

EDIT: Ser at LPA også kanselleres noen dager før jeg har hjemreisen min derfra i PLUS
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 16-12-2016 at 12:59.
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 12:34   #9
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Gode gud, kan noen lære SAS den virkelige betydningen av "å forbedre" ? Eller er dette det klassiske "ting som betyr noe annerledes på svensk/dansk/norsk" á la "rolig", "bøsse" og "glas" ?
__________________
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 13:04   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Wow... leste hele PDF'en nå. Dette er jo massiv oppsigelse av lounger over hele fjøla.

For PLUS er det jo full shave.
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 13:43   #11
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Det er vel mest feriedestinasjoner de kutter på? Altså at det følger litt den gamle tankegangen om at man solgte C-billetter til f.eks Roma, men faktisk bare leverte Extra om bord. Mens til en typisk business destinasjon fikk du et C-produkt.

Jeg synes ikke det er en forbedring da. Det må jeg jo si.

Men vil man ha lounger og sånt så er det jo så enkelt som å fly noen andre.

Synes dog det var rart at ikke LPA står på listen over destinasjoner som kuttes?

EDIT: Ser at LPA også kanselleres noen dager før jeg har hjemreisen min derfra i PLUS

Loungen i LPA har du uansett tilgang til med priority pass eller et forbruk på over 10.000kr/året med Diners Club. Jeg har vært der, og la meg bekrefte det umiddelbart: dette er så dårlig at det i grunnen ikke burde ha lov å kalles lounge. Om du kaller first-price-sjokolade, chips og noen tørre plastic-wrapped "grevlingsandwicher" (for å snakke på et språk som fnate forstår) for "worth the value" så er det kanskje et gigantisk tap, endog. Noe brus og vannflasker var der, sammen med ekle skitne stoler og et helhetsinntrykk fra 90tallet. Om kuttet av den kan gi bedre mat på hjemmebase vil jeg faktisk gå så langt som å si at det er en forbedring for SAS-kunder, men hva vet vel jeg.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 13:48   #12
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,140
Default Re: SAS forbedrer Plus - sier opp tredjeparts lounger

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Loungen i LPA har du uansett tilgang til med priority pass eller et forbruk på over 10.000kr/året med Diners Club. Jeg har vært der, og la meg bekrefte det umiddelbart: dette er så dårlig at det i grunnen ikke burde ha lov å kalles lounge. Om du kaller first-price-sjokolade, chips og noen tørre plastic-wrapped "grevlingsandwicher" (for å snakke på et språk som fnate forstår) for "worth the value" så er det kanskje et gigantisk tap, endog. Noe brus og vannflasker var der, sammen med ekle skitne stoler og et helhetsinntrykk fra 90tallet. Om kuttet av den kan gi bedre mat på hjemmebase vil jeg faktisk gå så langt som å si at det er en forbedring for SAS-kunder, men hva vet vel jeg.
Ha ha ha... Du synes det er en forbedring å kutte loungene...
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 14:04   #13
jjessen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: OSL
Posts: 471
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

Loungene er vel ikke noe stort tap (bortsett fra USA kanskje). Som Polaris skrriver så er det triste greier på mange av destinasjonene i Spania.

Men fasttrack blir et savn for min del. I Malaga i Oktober var køen på innsjekk laaang og faktisk lengre for PLUS / GOLD enn for GO så vi stilte oss i den køen til slutt. Køen ved security var like ille og hadde vi ikke hatt fasttreack så hadde vi nok slitt med å rekke flyet med 2 små på slep...
jjessen is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 14:12   #14
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,139
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

Det er jo greit og ikke overraskende at flere her inne vil mene at dette ikke har noe å si og der kan folk sikkert være enige om å være uenige..

Det jeg ofte stusser over er hvordan SAS ofte legger frem forandringer (noen til noe annet med samme effekt og noen til et dårligere produkt) som at det er en markant forbedring.. Det er jo bare å snu seg rundt og se bakover i tid og man ser jo at det har jo få markante forbedringer som har skjedd med SAS som produkt (tenker ikke da på fornyelse av flåte som er en selvfølge)

Kundene forstår jo også at med en ny massiv spareplan så er det vel få gode overraskelser som kommer de nærmeste årene..

Likte godt artikkelen til Tommy777 som på en reflektert måte forklarte hvordan selskaper som Ryanairs osv. i realiteten har gått forbi BA (som var vel det som var igjen av ærverdige selskaper i Europa)(Og jeg tenker som vanlig fra kundenes ståsted)
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming: OSL-LHR-OSL, OSL-ZRH-MIA-MUC-OSL, OSL-CPH-LAX-CPH-OSL, OSL-LHR-OSL, OSL-ZHR-OSL, OSL-CPH-ATL-CPH-OSL, OSL-AGP-OSL
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 14:33   #15
Tjab
Upgrade me....
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,044
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

Nr. 1 - Dette er teit
Nr. 2 - Dette er ikke en forbedring, og blir heller aldri det.

Anyhow, SAS har vel sett de alle har sett. Det har gått inflasjon i "Statuskundene".

Sånn avslutningsvis så ville jeg anbefale SAS til å ha en litt mer aktiv dialog med sine kunder.
__________________


Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 15:32   #16
hlorange
Flyjunkie
 
Join Date: Sep 2009
Location: Bergen/Oslo, Norway
Posts: 248
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

Enig med Sunde81 at det neppe kan betale seg med de prisene SAS opererer med i Plus i Europa. Dessverre er loungetilgang i Europa virkelig en av de tingene som har gjort at jeg har hatt stor betalingsvillighet for SAS.

At loungene i Spania er elendige mtp mat og severingstilbud kan jeg skrive under på, men de har i hvert fall basisting som kaffe og drikkevarer, wifi, strømuttak, gode stoler, rene toaletter (renere i hvert fall) og det er forholdsvis stille der. Jeg sitter ikke og trøkker ved gaten på en typisk Sydendestinasjon med hordene av fordrukne, høylytte engelskmenn og deres hyperaktive unger, da er jeg sliten allerede før jeg går om bord.

Tror Boseklokkene skal få kjørt seg det neste året, gitt... og hva med oss som har bestilt masse billetter allerede, der dette skal være inkludert? Hmfr.
hlorange is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 15:34   #17
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,411
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

Den som tycker detta är en förbättring måste vara full!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 15:45   #18
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

WOW, Hva skjedde med at SAS plutselig skal fjerne en av de eneste fordelene å reise med dem?
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 16:14   #19
Cecilie
ScanFlyer Crusty
 
Cecilie's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,749
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

Nok en julebordsavgjørelse fra Frösundavik
Cecilie is offline   Reply With Quote
Old 16-12-2016, 16:26   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: SAS sier opp tredjeparts lounger

En annen massiv feilvurdering er om de mener at en oppgradert innenlands lounge på to flyplasser mer enn skal veie opp for 20-30 kontrsktslounger så sier de samtidig at en stor prosentandel av deres reisende ikke er noe verdt. Altså de som ikke jevnlig drar innom disse to innenlandsloungene, men har nytte av lounge og fast track ute i Europa. Det er ganske mange av de, også i storbyene.

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
- SAS-direktør sier opp i protest LN-TIB Flyforum 4 24-09-2010 00:45
SAS sier opp 100 i Norge Utflyttet Flyforum 18 04-09-2010 18:22
SAS sier opp 100 piloter XPilot Flyforum 1 30-11-2009 19:25
SAS sier opp 100 piloter spitfire Flyforum 3 06-07-2006 11:03
SAS sier opp 70 DY Flyforum 7 06-03-2005 13:12


All times are GMT +2. The time now is 21:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.