Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2017, 15:52   #1
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Nyttårsquiz

Godt nytt år, folkens! Håper jule- og nyttårsfeiringen har gått bra og dere er klare for å bryne de små grå på nye oppgaver. Meget mulig vi kan få en diskusjon rundt enkelte av oppgavene og bringe ny informasjon frem til folket.

Jeg har jo mine svar, men det er bare å innse at noen av og til sitter på mer utfyllende informasjon og fasiten kanskje må endres. Vi får se, værsgo':

1) Verdens største stempelmotordrevne passasjerfly? (Lengde, vingespenn og maks startvekt)

2) Verdens første flyselskap som kun opererte jetfly? (First all jet airline)

3) Verdens første ikke-militære jetfly? (Ikke rakettfly, men med jetmotor)

4) Verdens største rullebane med fast dekke målt i areal? (Total lengde x total bredde av det faste dekket, inkludert skuldre.)

5) En nedlagt norsk flyplass hadde gjennom sin tid tre rullebaner. Hvilken flyplass?

6) 31 desember 1988 ble det noe ufrivillig satt en (stående) verdensrekord for fly. Hva var/er dette?

7) Flytype og flyplass? (Første bilde - propell)

8) Flytype, flyselskap og flyplass? (andre bilde - motor)

9) Flytype? Hva er spesielt med denne? (tredje bilde - hjul)

10) Flytype? (fjerde bilde - motor og hjul) For de mest nerdete: Hvor er bildet tatt, ICAO-kode?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	PfFg.jpg
Views:	158
Size:	41.9 KB
ID:	41637   Click image for larger version

Name:	FpGm.jpg
Views:	156
Size:	14.0 KB
ID:	41638  
Attached Images
  

Last edited by KnutW; 03-01-2017 at 16:24.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 16:22   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Nyttårsquiz

5) Fornebu
9) Airbus A330-200F. Siden A330 (og A340) peker nedover måtte de skjøte på forhjulet for at flyet skal stå i vater. En fordel når man skal laste en frakter


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 16:49   #3
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,545
Default Re: Nyttårsquiz

7. Jetstream (J41), Leirin
8. B717, Blue1, Helsonki
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 17:19   #4
Glean EBG
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,290
Default Re: Nyttårsquiz

2. Air India juni 1962?
3. De havilland comet var vel først i rutetraffikk.

Last edited by Glean EBG; 03-01-2017 at 17:24.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 18:00   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Nyttårsquiz

7. Fairchild Metro 23, noen av dem har vel 5-bladet propeller? Leirin ser det ut til å være, og det kan jo stemme med Air Norway/North Flying.
10. Baade 152, DDR's spede forsøk på å lage passasjerfly. De ble produsert i Dresden og testet ut derfra, så jeg regner med at det er Dresden vi snakker om. Dagens ICAO-kode er jo EDDC, men om den var noe annet på den tiden vet jeg ikke.

Last edited by Stone; 03-01-2017 at 18:18.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 19:47   #6
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Nyttårsquiz

G'aften, god respons så langt, og mye bra svar. Noe riktig, noe galt, men jeg venter litt med å gi svar/hint og ser om det dukker opp flere svar i løpet av kvelden.

For å avklare spørsmål 3): Det er her ikke snakk om hvilket passasjerfly som var først i rutetrafikk (Comet er jo forsåvidt riktig svar på dét spørsmålet), men hvilket sivilt jetfly som ble produsert først.

Last edited by KnutW; 03-01-2017 at 19:50.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 19:53   #7
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Nyttårsquiz

3. Heinkel He178 ble konstruert i største hemmelighet av Heinkel-fabrikken selv, så jeg satser på den. Verken Luftwaffe eller Reichluftfartsministerium var informert om flyets eksistens. Første tur var vel i august 1939 om jeg ikke tar feil.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 20:08   #8
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,546
Default Re: Nyttårsquiz

5. Holder meg til nabolaget: Forus.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 20:15   #9
TriStar
ScanFlyer Crusty
 
TriStar's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,273
Default Re: Nyttårsquiz

1. Bristol Brabazon. Om man da ikke regner med Spruce Goose?


Sent from my iPad using Tapatalk
TriStar is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 20:53   #10
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
Default Re: Nyttårsquiz

1: Det spørs hva du mener med "største"? Spruce Goose er vel det lengste (66,65 m) og har størst vingespenn (97,54 m), men med en max. startvekt på "bare" 180 000 kg, er det jo langt fra det tyngste.

6: Var det første gang An-225 "åpnet nesa" slik at cockpit'en stod oppreist?

2: Air Canada?

Last edited by TLS at OSL; 03-01-2017 at 21:02. Reason: Svart på et spørsmål til
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 21:34   #11
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Nyttårsquiz

1. Spruce Goose eller Hughes Hercules blir vel ikke sett på som passasjerfly?

6. Jeg tolket stående slik at den fortsatt ikke er slått. Mulig det er snakk om Tu-134 som visstnok landet med den høyeste landingshastigheten noensinne i Odessa. Vet ikke hvor offisiell denne "rekorden" er?
CFM is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 22:35   #12
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
SAS Re: Nyttårsquiz

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
1. Spruce Goose eller Hughes Hercules blir vel ikke sett på som passasjerfly?

6. Jeg tolket stående slik at den fortsatt ikke er slått. Mulig det er snakk om Tu-134 som visstnok landet med den høyeste landingshastigheten noensinne i Odessa. Vet ikke hvor offisiell denne "rekorden" er?
Når det gjelder spm. 6, har du nok rett. Jeg trodde først det var et fly som hadde tatt av med mange pax i en nødsituasjon, og at mange derfor måtte stå...

Uansett var denne quiz'en kjempefin og morsom. Vi tar gjerne fler!
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 02:29   #13
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Nyttårsquiz

Hva dere vet! Takk for positive tilbakemeldinger og gode svar, det ser jo også ut til at man stort sett er enige om de fleste svarene.

Det mangler fremdeles noen få svar, jeg gir ingen hint eller tips ennå, men venter til i morgen formiddag og ser om noen har tenkt, slått opp, googlet eller kommet på noe i løpet av natten.

Problemet med å stille spørsmål i slike forum er jo at kunnskapsnivået er så høyt at flere alternativer forsåvidt kan være riktige, og det er faktisk vanskelig å formulere spørsmålene detaljert nok på en kort og grei måte.

Nuvel, her er det vi har:

1) TriStar: Bristol Brabazon. Joda, Spruce Goose, eller Hughes H5 som vel var den formelle typebetegnelsen, var nok større, og det var såvidt XC-99 også. Dog var begge disse typene egentlig designet som militære transportfly. XC-99 var ment for troppetransport med opptil 400 soldater på to dekk 58 år før A380. Den var utviklet fra bombeflyet B-36 Peacemaker, og den påtenkte sivile utgaven, Convair 37, ble til tross for en ordre på 15 stykk fra Pan Am aldri noe av. Det kan diskuteres, men jeg sier Bristol Brabazon som rent sivilt passasjerfly.

2) Glean EBG: Air India er korrekt. De faset ut Constellation 8. juni 1962 og ble dermed verdens første "all jet airline".

3) Stone: Så rett, så rett. Både HE-178 og resten av historien også. 27 august 1939 var første tur. 1 september braket andre verdenskrig løs og dermed kom jomfruturen til verdens første jetfly litt i bakgrunnen.

4) KOG: Selv om alt du sier er riktig, gir du oss ikke riktig svar..? Nei, det er ikke Uljanovsk Vostochnyj (og hvorfor heter byen og flyplassen det? -bonusspørsmål), men den er nok en god nummer to.

5) Stone: Riktig på denne også, Forus (ENFO). Må jo innrømme at spørsmålet var formulert med tanke på alle de som ikke vet/husker at Fornebu hadde en fjerde rullebane 14/32. De fleste husker den gamle 05/23 fra Bobla til Busy Bee hangaren og tror derfor at Fornebu bare hadde tre rullebaner.

6) CFM og KOG har rett. Kortversjonen er at en TU-134 fra Kaliningrad til Odessa fxkka opp innflygingen pga. bytte av rullebane i bruk og kom alt for høyt og altfor fort inn mot banen. Skipperen skulle lande rett inn, go-around eller en 360 for å få ned fart og høyde kom ikke på tale, og resultatet var verdensrekorden i landingshastighet, 416 km/t eller 224 knop. Utrolig nok kom ingen til skade, hverken fly eller folk. Muligens med unntak av bremser og revers.

7) VC-10: Riktig sted, Fagernes Leirin, Stone: Riktig flytype og selskap. Metro 23 (OY-NPE), North Flying / Air Norway. Én annen passasjer og jeg steg av etter turen fra Gardermoen en fredag ettermiddag..!

8) VC-10: Korrekt type og selskap (imponerende!) B717, eller MD-95 på KOGsk, fra Blue 1 i Star Alliance fargeskjemaet. Men ikke i Helsinki.

9) Someone: Selvfølgelig, A330-200F. Siden dere er såpass gode; Flyselskap og flyplass?
Forøvrig: Jeg mener å ha hørt at grunnen til denne utbulingen ikke bare er oppretting og "i vater", men også at det pga forsterkningen av kabingulvet som er nødvendig på fraktversjonen ikke ble plass til nesehjulsleggen på vanlig måte og at det derfor måtte bygges en utbuling for dette. Noen som vet mer om denne detaljen? (ikke bonusspørsmål!)

10) Stone: Riktig, Baade 152 / VEB-152. KOG: VL-DDR 152 er en betegnelse jeg aldri har hørt brukt, men vi snakker jo om samme flytype. Ble denne betegnelsen brukt? Stone: Dresden (Klotzsche) er også riktig, såvidt jeg vet ble prototypen bare fløyet derfra. Og jada CFM/KOG, DDR hadde ETxx og ETDN ble brukt før 1995.

For å oppsummere:

Det er kun ett hovedspørsmål som mangler svar, nemlig 4): største bane i areal. Det er altså ikke Uljanovsk.
Litt på siden bonusspørsmål til KOG og andre som føler seg kallet: Hvorfor heter byen Uljanovsk og flyplassen Vostochnyj?

Videre trenger vi flyplassen i spørsmål 8)

Bonus på spørsmål 9): Flyselskap og flyplass?

Last edited by KnutW; 04-01-2017 at 02:41.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 21:49   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Nyttårsquiz

Her snakker vi! Dette var bra, KnutW

1) Hughes H-4 Hercules ellers kjent som Spruce Goose er litt for liten. Convair XC-99 som fløy i 1947 regnes vel for å være størst. Det var 55,64 m langt. Hadde et vingespenn på 70,12 m og sto 17,53 m høyt. Det veidt 61,469 kg tomt og hadde en MTOW på 145,455kg.

2) Air India i 1962 er jeg enig i

3) Denne er interessant. Stone har rett i at He 178 var privat, men var den sivil? DH Comet er det første purpose-built sivile jet passasjerflyet, men er det som er spørsmålet? 6. april 1948 fløy Vickers Viking G-AJPH med et par Rolls-Royce Nene i stedet for Bristol Hercules. Man kan velge og vrake...

4) Det er ikke gitt at det er verdens lengste. Det er vel heller gitt at det ikke er Changdu Bangda i Tibet. Uljanovsk Vostochnyj (ULY/ULW) er lang og bred (5,500 m og 105 m). Volga-Dnepr har base her og Aviastar bygger An-124 og Tu-204 her.

5) Dette er vel Forus som hadde 14/32, 04/22 og 11/29?

6) Rekorden det er snakk om er verdens høyeste landingshastighet for et vanlig fly. En Aeroflot Tu-134 landet i Odessa i hele 415 km/h, litt i overkant av vanlig landingshastighet for typen...

7) Det ser unektelig ut som en Fairchild Metro på Leirin.

8) Det er nok en Boeing 717 eller MD-95 om man vil, men flyplass og selskap var verre...

9) Battle of Bulge som Someone sa...

10) Dette er definitivt noe av det styggeste jeg vet om. Baade 152 også kjent som Dresden 152 eller VL-DDR 152 ble bygd i Dresden, men er bildet derfra? Og hadde DDR egen ICAO-serie eller var de en del av EDxx.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2017, 22:15   #15
CFM
ScanFlyer Crusty
 
CFM's Avatar
 
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,471
Default Re: Nyttårsquiz

Quote:
Originally Posted by LN-KOG View Post
Her snakker vi! Dette var bra, KnutW

10) Dette er definitivt noe av det styggeste jeg vet om. Baade 152 også kjent som Dresden 152 eller VL-DDR 152 ble bygd i Dresden, men er bildet derfra? Og hadde DDR egen ICAO-serie eller var de en del av EDxx.
Dresden var i sin tid ETDN.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 07:24   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,713
Default Re: Nyttårsquiz

4. Er det da Ramenskoye flyplassen i Moskva? (Eller Zhukovsky som den vel nå heter)

Last edited by Hickok; 04-01-2017 at 07:30.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 07:45   #17
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 62,631
Default Re: Nyttårsquiz

For å svare på bonusspørsmålet til 9. så er det Qatar Airways Cargo. Og skulle jeg tippe hvor det er tatt ville jeg gjette OSL


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
Upcoming flights - 2024 JUN: OSL-MAD-LIS (IB) JUL: LIS-CDG-OSL (AF) OCT: OSL-FRA-DEN-LAS-DEN-FRA-OSL (LH/UA)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 08:49   #18
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,136
Default Re: Nyttårsquiz

Interessante svar.

1) Note to self: Les hele spørsmålet. Så ikke passasjerfly...

2) Jeg tar dissens på He 178 som ikke-militært fly. Gloster Gladiator er definitivt et militært fly, men det ble også startet på privat basis på samme måte omtrent samtidig. Noe som sier mye om den rivende utvikling på den tida. Det er flere eksempler på det samme. Northrop gjorde vel noe lignende med F-5 som neppe kan sies å være noe annet enn militært.

4) For å ta bonusspørsmålet først: Uljanovsk ble grunnlagt som Simbirsk rundt 1650. Så ble to herrer ved navn Alexander F. Kerenskij og Vladimir I. Uljanov født i byen på 1800-tallet. Disse to havnet på hver sin side under revolusjonen. Kerenskij var en av lederne i den første revolusjonen i februar og satt med makta da Uljanov under navnet Lenin ledet bolsjevikene (som betyr flertallsmenn og ironisk nok var i mindretall, men hadde støtte i de rette kretser blant soldater o.l.) Oktober-revolusjonen. Byen fikk navnet Uljanovsk etter Lenins død i 1924. Flyplassen Uljanovsk-Vostochnij betyr Uljanovsk Øst og ligger pussig nok øst for byen, i motsetning til Uljanovsk-Baratajevka også kalt Uljanovsk-Jugo-zapadnij eller Uljanovsk Sørvest og den ligger, ja, sørvest for byen.
Når det så gjelder rullebanen ser jeg at Hickock har kommet fram til Ramenskoje/Zhukovskij. Den er 5 402 m x 120 m som gir 648 240 kvm og det er 70 740 kvm mer enn Uljanovsk Øst.

8) Flyplassen er vel OSL? Er det ikke deler av takkonstruksjonen til garasjeanlegget til plasstjenesten? Det ser ut som flyet lander på nordfra på østre bane (18L eller 19L avhengig av når bildet ble tatt).
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 10:25   #19
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Nyttårsquiz

God morgen, da er vi jo så til de grader i mål! Hickok, Someone og KOG har rett; Ramenskoye/Zhukovski 5402 x 120 meter, og KOG boltrer seg jo i bonusen! 717 med plasstjenestens karakteristiske sweeperhall i bakgrunnen, bildet er tatt fra haugen på østsiden, og A330-200F fra Qatar tatt fra samme sted.

Last edited by KnutW; 04-01-2017 at 13:32.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2017, 11:20   #20
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Location: Oslo
Posts: 5,054
Default Re: Nyttårsquiz

En ørliten attpåkladd og korrigering; Banen på Uljanovsk-øst er ikke 5500 meter lang, den er "bare" 5000. Pluss ca 70 meter overrun i hver ende, sånn for sikkerhets skyld hvis man sliter med å få stoppet på de første 5000...
Det vil si at banen på Zhukovsky/Ramenskoye er 108 540 kvadratmeter større.

Og hvis disse tallene ikke sier deg så mye kan det tilføyes at den lengste (vestre) banen på Gardermoen, inkludert skuldrene på siden, er 216 000.
KnutW is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nyttårsquiz LN-KOG Flyforum 39 04-01-2011 10:34


All times are GMT +2. The time now is 17:11.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.