Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-10-2009, 15:33   #1
Polaris
Free Luigi

Default Forbud mot "lavtflyvning" over øya

Dette pryder forsiden av Nordlys i dag:

Quote:
Arnt Ryvold er en av mange som har henvendt seg direkte til flyplassjef Hans Børre Joakimsen for å klage på lavtgående fly.

Han bor på Strandveien rett ved Telegrafbukta.

– Jeg har bodd her i snart 20 år, og i det siste har det virkelig økt på med fly som flyr i lav høyde over bebyggelsen, sa han til Bladet Tromsø tidligere i år.

Nå arbeides det med å få på plass lokale restriksjoner, slik at flyene unngår innflyvninger over Tromsøya, med mindre det er absolutt nødvendig, melder Nordlys tirsdag.

Flyplassjef Joakimsen bekrefter overfor avisa at det er de mange klagene som nå fører til at flytrafikken over Tromsøya skal reguleres.
http://www.itromso.no/nyheter/article297977.ece

Det har i lengre tid pågått en debatt på "kort sagt" sidene til Nordlys, en side hvor man kan sende inn korte SMS'er / mail om ting som opptar en. Her har folk klaget på sikkerheten i forhold til fly som flyr "over" bebyggelsen, støyen, og så videre.

Dette må da gjelde Widerøe, jeg har til dags dato ikke sett noen 737 fly OVER tromsøya. Ja, de har innflyvning i nærheten av Telegrafbukta, men de flyr ikke over bebyggelsen på noen som helst måte. Noen ganger hiver -100'erene til Widerøe seg i trehøyde over øya og slenger ræva i 45graders vinkel ned fra sør på rullebanen, men utover det er det ikke mye LAVTflyvning som pågår?

Skjønner ikke helt det der. Personlig synes jeg ikke innflygningene er noe bråkete - og jeg bor enda nærmere flyplassen. Ti ganger verre med lufttransportflyene som står på sørlig ende og ruser propellene 02.30 om natta i flere titalls minutter....
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 15:52   #2
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Default Re: Forbud mot "lavtflyvning" over øya

Det er nok i hovedsak visuell inn- og utflyging fra/mot øst som skaper noe trafikk over øya. Og WF står jo for brorparten av disse.
Det dreier seg vel forøvrig aller mest om "visuell flystøy" ettersom en Dash-8 ikke bråker spesielt mye. Jeg har selv vært vitne til hissig klaging på flystøy fra et seilfly...

Last edited by F35Landing; 06-10-2009 at 16:03.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 16:40   #3
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Stilig! Hvis jeg bor på Tromsøya og blir irritert på biler, trenger jeg bare å skrive til avisen, så blir det slutt på dem også?
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 16:47   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Dette er jo bare tullball. Vi får av og til helikoptre fra UNN over takene, og det høres godt. Klager jeg....? Nei, selvsagt ikke. Jeg er jo bare glad til....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 17:09   #5
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Stilig! Hvis jeg bor på Tromsøya og blir irritert på biler, trenger jeg bare å skrive til avisen, så blir det slutt på dem også?
Skal ikke se bort i fra det...

Da har Nordlys lagt ut sin versjon av saken:
http://www.nordlys.no/nyheter/article4627011.ece

Quote:
Ryvold gir honnør til flyplassjefen, for at han har tatt tak i problemet. Ryvold forteller at støyen ikke har vært så ille at den ikke har vært til å leve med, men at det til tider har vært veldig sjenerende.
Jeg må bare le.
Old 06-10-2009, 17:12   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Man kan jo legge flyplassen i Tromsø 5-6 mil utenfor byen for å unngå støyen? Da får nok pipa til tromsøværingene en heeeelt annen lyd :P
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 19:02   #7
Isbamse
ScanFlyer Molded

Det er som Polaris sier bare små grønne som noen ganger tar en snarvei over øya hvis de kommer fra nord og skal lande fra sør. Jeg har ikke bodd under den innflyvninigen, så jeg vet ikke sikkert hvor mye støy det lager, men tviler på at det er et stort problem. Jetfly går alltid i en god bue utenom og inn fra Bukta - og de flyene bråker såpass at jeg ville være skeptisk til å bo nær flyplassen (fx Workinnmarka).
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 19:13   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
Jetfly går alltid i en god bue utenom og inn fra Bukta - og de flyene bråker såpass at jeg ville være skeptisk til å bo nær flyplassen (fx Workinnmarka).
Jeg bor ikke akkurat i Workinnmarka men veldig nærme, og har bodd så nært flyplassen hele tiden jeg har bodd i Tromsø. Ikke noe problem med støy her.
Old 06-10-2009, 21:20   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Man kan jo legge flyplassen i Tromsø 5-6 mil utenfor byen for å unngå støyen? Da får nok pipa til tromsøværingene en heeeelt annen lyd :P
Man kan jo bruke Bardufoss hvis det blir for ille...!
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 21:47   #10
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Isbamse View Post
og de flyene bråker såpass at jeg ville være skeptisk til å bo nær flyplassen (fx Workinnmarka).
Pffft, dårlig unnskyldning for å slippe å kjøpe hus i et av de dyrere områdene i Tromsø Her e det fint å bo!
Old 06-10-2009, 22:02   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Man kan jo bruke Bardufoss hvis det blir for ille...!
Det er vel en tanke lengre enn 5-6 mil dit..... Det går vel nesten 2 timer.
Old 06-10-2009, 22:06   #12
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er vel en tanke lengre enn 5-6 mil dit..... Det går vel nesten 2 timer.
Da slipper man jo det helsikes bråket fra flyplassen
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 22:12   #13
Gunnar
ScanFlyer Gold

Eller de kan flytte til et sted med en flyforbudssone
Old 06-10-2009, 22:16   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Da slipper man jo det helsikes bråket fra flyplassen
Det er sant.
Jeg er immun mot flystøy (jeg blir vel egentlig litt bekymret når jeg ikke hører morgenflyene ta av like før jeg står opp....), og det ser ut til at iallefall minstejenta har en viss interesse for fly. Hun kommenterte i dag at hun syntes det var litt rart at alle flyene på kvelden var Norwegian og ikke SAS (på kvelden er halene opplyste og da kan hun se bokstavene, og hun kunne ikke se SAS på halene....).
Old 07-10-2009, 09:15   #15
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Man kan jo spørre seg hvordan de klarer seg i Bodø da? Der ligger jo rullebanen i gågata
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2009, 11:49   #16
Isbamse
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Pffft, dårlig unnskyldning for å slippe å kjøpe hus i et av de dyrere områdene i Tromsø Her e det fint å bo!
Pga jobb har jeg flyttet til Harstad, men har jo bodd der i fem år. Som TOS sier, man blir vel litt immun etterhvert; da jeg studerte i Oslo hadde jeg vindu rett ut mot Sognsveien; det bråkte i en uke og deretter ble jeg immun.

(Om noen av dere trenger en ettroms midt i sentrum av Tromsø har jeg en til salgs)
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 07-10-2009, 11:52   #17
M609
ScanFlyer Silver

M609's Avatar

Quote:
Man kan jo spørre seg hvordan de klarer seg i Bodø da? Der ligger jo rullebanen i gågata
Nå skal det sies at de ikke får lov til å svinge over byen i i Bodø, centerline alle the way osv.
Old 07-10-2009, 13:26   #18
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Men det støter visst. Noe j... likevel i bodø i alle fall når blåselampene er i gang
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules