Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 12-07-2008, 20:42   #1
S61N
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 94
Default Fritt fall i flyfag

Dette ser ikkje bra ut i det heile tatt.
Får håpe det blir bedre, at dette kun er bunnen av ein bølgedal.
Kva synst dykk andre som arbeider på teknisk?

http://www.aftenbladet.no/lokalt/article656661.ece
S61N is offline   Reply With Quote
Old 12-07-2008, 23:21   #2
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Fritt fall i flyfag

Det var ikke hyggelig lesing....
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 00:18   #3
Dag Johnsen
ScanFlyer Gold
 
Dag Johnsen's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Wheaton, IL
Posts: 1,557
Default Re: Fritt fall i flyfag

Heisann!

Da har jeg endelig hatt tid til aa skrive litt!

Dere fra tekninsk skal vel ikke see paa dette som et "problem" da dere sitter i en forhandlingsposisjon det er er stoerre etterspoersel enn tilgang...

Dette er det samme som skjer her i USA og selv om det er en nedgang i antall fly er vi faktisk fortsatt i mangel paa kvalifiserte flyteknisk personell.

Nei, fortsett utdannelsen dere som har startet paa dette og de/dere som allerede er innenfor dette omraadet skal ikke klage da dere sitter i en god posisjon... bare ikke start noen streiker...

Dag
__________________
Mel Brooks: If God wanted us to fly, he would have given us tickets!
Dag Johnsen is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 00:36   #4
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Dag Johnsen View Post
Heisann!

Da har jeg endelig hatt tid til aa skrive litt!

Dere fra tekninsk skal vel ikke see paa dette som et "problem" da dere sitter i en forhandlingsposisjon det er er stoerre etterspoersel enn tilgang...

Dette er det samme som skjer her i USA og selv om det er en nedgang i antall fly er vi faktisk fortsatt i mangel paa kvalifiserte flyteknisk personell.

Nei, fortsett utdannelsen dere som har startet paa dette og de/dere som allerede er innenfor dette omraadet skal ikke klage da dere sitter i en god posisjon... bare ikke start noen streiker...

Dag
Nei for teknisk personell så er ikke dette noe "problem", men heller for luftfarten generelt.

Håper NFO og de andre fagforeningene er så dumme at de går til streik. Det holder lenge med overtidsnekt og gå-sakte-aksjoner
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 01:47   #5
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Håper NFO og de andre fagforeningene er så dumme at de går til streik. Det holder lenge med overtidsnekt og gå-sakte-aksjoner
Denne tok jeg ikke helt, Olav - forklarer du nærmere?

Ellers er det jo leit på en side at flyfagene ikke er i den grad populær lenger,
men hvis jeg selv ser litt kynisk på dette er jo dette en kjempemulighet,
om få måneder har jeg fagbrev (hvis jeg står) og tekniker-sertifikat,
og da sitter jeg i en unik forhandlingsposisjon som flymekanikere ikke har vært i på mange år.

Det som er haken for tiden er jo stort sett lønnen, - som artikkelen nevner
er det enkelte bilmekanikere som tjener bedre enn oss,
og det blir jo litt feil - sett i lys av utdannelsen vår, kravene til oppfølging,
dokumentasjon på alt vi gjør og sikkerhetsjekk (av med sko, belte, jakke etc..) som vi går gjennom minst en gang for dagen..

Oljen betaler jo også godt, og de er jo veldig glad i flyteknikere..
..men for min del sliter jeg med kjærligheten til fly, så det er ikke så enkelt å gå etter det heller..
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 02:39   #6
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Denne tok jeg ikke helt, Olav - forklarer du nærmere?
Hvis det blir full streik så vil det sannsynligvis ikke ta lang tid før det blir tvungen lønnsnemd, og da vil jo ikke teknikkerne og mekanikerene få det de vil ha i samme grad som gjerne ellers.

Men hvis det blir overtidsnekt eller gå-sakte-aksjon så vil ikke ha den samme effekten mot de reisende som en streik vil ha. Og til å begynne med så vil kun selskapene merke det.

En ide er å gjerne begynne på SVG/BGO/TRD/BOO eller andre utestasjoner (som det ble gjort i Avinor) og holde seg unna OSL en stund. Men da vil kanskje selskapene omrokkere på nattstoppene slik at de maskinene som skal ha S-sjekk (eller lignende) blir sendt til f.eks OSL.

Den mest effektive metoden er vel kanskje overtidsnekt. For det er det vel endel av både i STS og andre steder.

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
...om få måneder har jeg fagbrev (hvis jeg står)...
Det trenger du ikke bekymre deg for. Den dagen DU ikke får fagbrev er det temmelig kaldt et visst sted...
__________________
"The human body can be drained of blood in 8.6 seconds given adequate vacuuming systems." - River Tam
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 02:51   #7
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Fritt fall i flyfag

1: Takk for tilliten vedrørende fagbrev!

2: Da forstår jeg hva du mener og er enig, og uansett tror ikke jeg flyselskapene i Norge tåler mer streik - om så det er piloter/kabinen/teknisk/flygeledere/etc..
..nå må vi få mer stabilitet i flybransjen her ... det er skjedd så enormt mye siden '01,
og jeg tror vi alle tjener på å få noen stabile år fremover.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 05:20   #8
steel
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2008
Location: BGO
Posts: 149
Default Re: Fritt fall i flyfag

Lag en TV-serie.. " lærlingene i flybransjen " eller noe slikt. Få opp interessen, og vis ungdommer rundt hvor kult vi har det på jobb, og hvorfor vi har valgt dette yrket.

Alt for få vet om yrkesgreina, og vi bør derfor gå ut å vise hva vi gjør.
Tror ikke dette hadde vært dumt. Så på NRK for noen mnd siden om en jente som var lærling i nordsjøen, der de fulgte henne på jobb. Noe slikt hadde vært fint hos oss.

Noe må hvertfall gjøres
steel is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 07:43   #9
Turbofan
ScanFlyer Blue
 
Turbofan's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Posts: 157
Default Re: Fritt fall i flyfag

Det største problemet slik som jeg ser det, er om denne negative trenden fortsetter så vil de forskjellige bedriftene bli nødt til å ta inn personell uten flyfagbakgrunn (les: P&W),
altså da med annen mekanisk utdannelse.

Jeg sier ikke at f.eks en kar som har jobbet 8 år som truckmekaniker i Scania ikke er en dyktig mekaniker, eller en fare for flysikkerheten sådan, hydraulikk er nå en gang hydraulikk.
Men det er noe særegent med den "oppdragelsen" du får på flyfag!

Man er så langt i fra ferdigutdannet med tanke på flysystemforståelse og 'mekking' når en er ferdig på flyfag,
men det er de grunnleggende holdingene ovenfor yrket samt den 'love of the game' følelsen de entusiastiske instruktørene klarer å skape på disse to årene som er så viktig,
og danner grunnlaget for å bli en dyktig mekaniker/tekniker!

Jeg syntes det blir feil at fagforeningene (Verkstedklubben/Parat/NFO) skal ta ansvar for å få opp rekruteringen. Ansvaret ligger hos flyselskapene.
__________________

Turbofan is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 11:29   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by steel View Post
Lag en TV-serie.. " lærlingene i flybransjen " eller noe slikt. Få opp interessen, og vis ungdommer rundt hvor kult vi har det på jobb, og hvorfor vi har valgt dette yrket.
Speedbird har jo prøvd seg i barnetimen for de minste, så da vil man evt. se resultatene om 10-12 år
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 12:12   #11
Wingnut
ScanFlyer Blue
 
Wingnut's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 131
Default Re: Fritt fall i flyfag

Jeg husker tilbake til da jeg begynte på flyfag (VKI flyelektronikk som det het den gang) i 93, var kravet et snitt på over 5. Tror det var 5.25 eller noe i nærheten.
Resultatet var at vi var en superengasjert gjeng som gikk på avionikklinja den gang.

I dag hører vi at søkningen er så lav at stort sett alle som vil kommer inn...
At dette over tid vil senke standarden i flybransjen er ikke vanskelig å se, dessverre.

Hos oss (LHK) har søkningen til lærlingeplassene gått jevnt og trutt nedover, og vi så oss i år nødt til å sette igang en sjarmoffensiv på skolene for å tiltrekke oss så mange søkere som mulig. Vi sliter jo litt ekstra med at forsvaret som arbeidsplass blir oppfattet som traust og kjedelig (det er feil....) Det er i manges øyne bare SAS som gjelder...




-
E
Wingnut is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 13:58   #12
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Wingnut View Post
Det er i manges øyne bare SAS som gjelder...
-
E
Vi har faktisk litt motsatt inntrykk, ikke i mot forsvaret (som faktisk jeg selv kunne vært interessert i),
men at de fleste trekkes mot CHC pga. lønn og diverse andre fordeler.

Ellers er det riktig at snittet for å komme inn på Flyfag er blitt lavere og lavere,
og jeg kjenner selv personer som har kommet inn med 3.1 i snitt,
vel og merke etter å ha vært på venteliste på 308 plass!
Det sier også litt om hvor mange som søker, men trekker seg til slutt.

Noen som har noen oversikt på hvor mange som går ut av Flyfag med basic i orden,
og evt. i snitt hvor mange hvert år som får AML?
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 15:34   #13
S61N
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 94
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Vi har faktisk litt motsatt inntrykk, ikke i mot forsvaret (som faktisk jeg selv kunne vært interessert i),
men at de fleste trekkes mot CHC pga. lønn og diverse andre fordeler.
Som du kanskje ser er det bra med lærlingar her hos oss
S61N is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 18:40   #14
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Wingnut View Post
I dag hører vi at søkningen er så lav at stort sett alle som vil kommer inn...
At dette over tid vil senke standarden i flybransjen er ikke vanskelig å se, dessverre.
Ja, gjør det nå egentlig det? Det stilles vel samme krav til eksamensresultater, så da vil man vel heller se en høyere strykprosent?
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 13-07-2008, 22:36   #15
Speedbird
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENBR / BGO
Posts: 2,430
Default Re: Fritt fall i flyfag

Fly high:
Delvis riktig, for å bli tekniker kreves det 75% i alle fag, men for å bli fagarbeider er kravet kun 2.
Store bedrifter som baserer største delen av vedlikeholdet på fagarbeidere får da færre
å velge mellom, og da er gjerne kvaliteten på kandidatene jevnt over lavere.

Selvsagt sier ikke en karakter alt om du er en super, dyktig og løsningsorientert mekaniker,
men hvis du har lavt snitt i fagene som materiallære, vedlikeholdsteknikk, aerodynamikk, etc..
..så sender det ut ett signal om at du gjerne ikke har den forståelsen for mekanikk som behøves for å være mekaniker.
Speedbird is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2008, 21:15   #16
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Store bedrifter som baserer største delen av vedlikeholdet på fagarbeidere får da færre
å velge mellom, og da er gjerne kvaliteten på kandidatene jevnt over lavere.
Joda, jeg ser klart det poenget. Vi får håpe nedgangen ikke drar seg over for lang periode. Dette pleier jo ofte å gå i bølgedaler.
Fly high is offline   Reply With Quote
Old 14-07-2008, 22:17   #17
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,672
Default Re: Fritt fall i flyfag

Når jeg begynte på Flyfag i 2005 så var snittet relativt høyt på første inntak men på andre inntak og utover dalte det ganske mye. Etter det har det jo bare gått nedover. Ikke en bra utvikling dette.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 00:17   #18
Kaysa
Newcomer
 
Join Date: Aug 2008
Location: Tromsø
Posts: 16
Default Re: Fritt fall i flyfag

Etter å ha lest dette gleder jeg meg til å begynne på Flyfag.
Håper jeg kommer inn, har et snitt på 4.2, og må innrømme at jeg blir litt bekymra når jeg hører folk som er på feks.305 plass på venteliste.
__________________
I Love Wings
Kaysa is offline   Reply With Quote
Old 27-08-2008, 17:49   #19
S61N
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 94
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by Speedbird View Post
Fly high:
Delvis riktig, for å bli tekniker kreves det 75% i alle fag, men for å bli fagarbeider er kravet kun 2.
Store bedrifter som baserer største delen av vedlikeholdet på fagarbeidere får da færre
å velge mellom, og da er gjerne kvaliteten på kandidatene jevnt over lavere.

Selvsagt sier ikke en karakter alt om du er en super, dyktig og løsningsorientert mekaniker,
men hvis du har lavt snitt i fagene som materiallære, vedlikeholdsteknikk, aerodynamikk, etc..
..så sender det ut ett signal om at du gjerne ikke har den forståelsen for mekanikk som behøves for å være mekaniker.

0 - 32.9 = 0
33 - 41.9 = 1
42 - 60.9 = 2 Her er karakteren for å få fagbrev.
61 - 74.9 = 3
75 - 85.9 = 4 Her er karakteren for å kunne bli tekniker.
86 - 95.9 = 5
96 - 100 = 6
S61N is offline   Reply With Quote
Old 05-09-2008, 14:46   #20
flyer88
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 103
Default Re: Fritt fall i flyfag

Quote:
Originally Posted by S61N View Post
0 - 32.9 = 0
33 - 41.9 = 1
42 - 60.9 = 2 Her er karakteren for å få fagbrev.
61 - 74.9 = 3
75 - 85.9 = 4 Her er karakteren for å kunne bli tekniker.
86 - 95.9 = 5
96 - 100 = 6

Det med å få fagbrev har vel ikke noe med part-eksamene å gjøre, men med fagkarakteren.? Er det ikke det da? Fagbrev er jo bare noe latterlig opplegg som Norge skal ha i en organisasjon med Europeiske/internasjonale regler!
flyer88 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Flyfag VG2? Havers Flyteknisk forum 29 19-08-2012 11:44
Business class i fritt fall jb1 Flyforum 21 26-05-2009 20:05
Coast ATR i fritt fall SK1399 Flyforum 7 28-01-2009 18:09


All times are GMT +2. The time now is 07:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.