Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2018, 11:00   #181
julenissen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 83
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Vorland uttalte til Nordlys lørdag at han snakket med Telle om rammene for luftambulansetjenesten, og at han ville vært mer varsom med hva han sa til Telle om han hadde visst om hennes forbindelse med Babcock.
En måned etter at selskapene leverte sine siste tilbud, vedtok styret i Helse Nord 23. mai 2017 å øke rammen til 2,6 milliarder kroner, det samme som Babcock har tilbudt.
Siden styret i Helse Nord i mai 2017 satte rammen til 2,6 milliarder kroner, sa de dermed nei til tilbudet fra Lufttransport på 2,9 milliarder kroner.

Luftambulansetjenesten fikk også gjort en juridisk vurdering av hvor lave krav til kvalitet man kunne godta fra selskapene uten å bryte kriteriene i anbudet. Advokatfirmaet Wikborg Rein skrev et notat om «det juridiske handlingsrommet» i anbudsprosessen. Notatet er fortsatt unntatt offentlighet.
https://www.dn.no/nyheter/2018/05/15...a-droppe-anbud
Såpass ja! Hvis man ikke tvilte på Telle til nå, så er det i alle fall gode grunner til å ha spørsmål om hun faktisk har hatt en finger med i spillet.

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
julenissen is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 11:03   #182
Polaris
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,012
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
«Gammelt» som i «ikke nytt»
Beklager, men jeg får i grunnen mest følelsen av at du bruker et såpass "feilaktig" begrep (i mine øyne) - "gammelt" - om et 8 år gammel nyinnkjøpt fly direkte til Lufttransport, at jeg føler det mer er din agenda enn det saklige som kommer fram. Hvis et fly som har vært hos én eier hele livet og er 8 år er gammelt, spør jeg meg hva det flyet jeg fløy med for litt siden som var 24 år med flere forskjellige eiere i historikken, er? Prehistorisk? Hva er dakota norway? Prekambrisk?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det er ikke verdt det for deg, men da er du klar over at pengene må tas fra et sted? Feks sykehuset nærmest deg? Si opp 20 leger? Kanskje på tide å se litt på at budsjettet skal gå i balanse, og ikke bare se på hvem man kjenner som jobber hvor.
Det falt deg ikke tilfeldigvis inn at jeg har flere venner og kjente på sykehuset også? Og kanskje enda viktigere: at hvis man mener a, så betyr det ikke y? Jeg mener a. Punktum. Og a skal ikke nås på noen annen måte enn at politikerene må revurdere sine valg. Det er mange andre, mindre livsviktige ting, de kunne hentet pengene fra. F.eks statens subsidiering av pelsdyr-oppdrett, som er ca. like unyttig som tyggegummi under skoen din.

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det nye tilbudet blir mye bedre enn dagens tilbud
På hvilket grunnlag kan du påstå dette?

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Toerflyet på OSL har vel Norges beste turnus.
Har ingen kunnskap om hvilken turnus pilotene hos Lufttransport har, hverken i Tromsø eller i Oslo. Du har tydeligvis kunnskap om det, og du har tydeligvis et eller annet problem med det (??) siden du framstiller det såpass negativt. Care to share with us, eller er dette en envegs diskusjon?
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 11:06   #183
TLS at OSL
Flyer
 
Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,460
SAS Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Det er umulig å si hva Babcocks lavere tilbudte kvalitet vil bety før de har begynt å fly, men i og med at jeg har jobbet i mange år som offentlig innkjøper, har jeg lang erfaring med problemet pris vs kvalitet.

Jeg har flere ganger måtte velge tilbudet med lavest pris fordi prisen "danket ut" kvaliteten. Noen ganger har dette gått bra. Andre ganger derimot, har dette overhodet ikke gått bra. Da har jeg måttet oppheve kontrakten fordi leverandøren rett og slett ikke klarte å oppfylle kontrakten fordi den tilbudte prisen var så lav at de ikke klarte å levere slik de hadde lovet i tilbudet sitt. Husk at en ting er å skrive et tilbudt og å si at kvalitene er bra, men det er noe helt annet å skulle oppfylle det de lover. Med en prisforskjell på 47 mill. kr. pr. år tror jeg dette kan skje her også. Jeg skjønner ikke hvordan Babcock skal kunne levere den samme gode tjenesten som LT har levert i flere år til en så mye lavere pris.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 11:09   #184
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Beklager, men jeg får i grunnen mest følelsen av at du bruker et såpass "feilaktig" begrep (i mine øyne) - "gammelt" - om et 8 år gammel nyinnkjøpt fly direkte til Lufttransport, at jeg føler det mer er din agenda enn det saklige som kommer fram. Hvis et fly som har vært hos én eier hele livet og er 8 år er gammelt, spør jeg meg hva det flyet jeg fløy med for litt siden som var 24 år med flere forskjellige eiere i historikken, er? Prehistorisk? Hva er dakota norway? Prekambrisk?





Det falt deg ikke tilfeldigvis inn at jeg har flere venner og kjente på sykehuset også? Og kanskje enda viktigere: at hvis man mener a, så betyr det ikke y? Jeg mener a. Punktum. Og a skal ikke nås på noen annen måte enn at politikerene må revurdere sine valg. Det er mange andre, mindre livsviktige ting, de kunne hentet pengene fra. F.eks statens subsidiering av pelsdyr-oppdrett, som er ca. like unyttig som tyggegummi under skoen din.





På hvilket grunnlag kan du påstå dette?





Har ingen kunnskap om hvilken turnus pilotene hos Lufttransport har, hverken i Tromsø eller i Oslo. Du har tydeligvis kunnskap om det, og du har tydeligvis et eller annet problem med det (??) siden du framstiller det såpass negativt. Care to share with us, eller er dette en envegs diskusjon?


Turnus 1-1-1-2

Dette vil sier 1 uke jobb, 1 uke fri, 1 uke jobb, 2 uker fri.

Så lufttransport piloter jobber 20,8 uker per år. Ikke verst for en lønn på mellom 500.000 og 1.100.000 pluss diett

Tror forresten at Babcock skal ha de samme turnus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 11:14   #185
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Som mange har fått med seg skulle Lt øke med ett bemannet fly. De hadde ikke tilgang på oppdatert inside info og misforsto sikkert.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 11:14   #186
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Det er umulig å si hva Babcocks lavere tilbudte kvalitet vil bety før de har begynt å fly, men i og med at jeg har jobbet i mange år som offentlig innkjøper, har jeg lang erfaring med problemet pris vs kvalitet.



Jeg har flere ganger måtte velge tilbudet med lavest pris fordi prisen "danket ut" kvaliteten. Noen ganger har dette gått bra. Andre ganger derimot, har dette overhodet ikke gått bra. Da har jeg måttet oppheve kontrakten fordi leverandøren rett og slett ikke klarte å oppfylle kontrakten fordi den tilbudte prisen var så lav at de ikke klarte å levere slik de hadde lovet i tilbudet sitt. Husk at en ting er å skrive et tilbudt og å si at kvalitene er bra, men det er noe helt annet å skulle oppfylle det de lover. Med en prisforskjell på 47 mill. kr. pr. år tror jeg dette kan skje her også. Jeg skjønner ikke hvordan Babcock skal kunne levere den samme gode tjenesten som LT har levert i flere år til en så mye lavere pris.


En grunn til prisforskjell kan være at Beech 250 er nytt og kommer mer 5 år garanti så alt som går i stykker i de første 5 år er dekket av Textron. Andre grunn kan være at at Legacy 450, jetten som LT hadde i tilbudet sitt er sirka 16 mil dyrere en Babcocks Citation Latitude. 450 er mere luksiøs en Latitude og har bedre rekkevidde men dette har for denne operasjon ingenting å sier


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK

Last edited by The Pilot; 16-05-2018 at 12:52.
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 12:50   #187
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Det er umulig å si hva Babcocks lavere tilbudte kvalitet vil bety før de har begynt å fly, men i og med at jeg har jobbet i mange år som offentlig innkjøper, har jeg lang erfaring med problemet pris vs kvalitet.

Jeg har flere ganger måtte velge tilbudet med lavest pris fordi prisen "danket ut" kvaliteten. Noen ganger har dette gått bra. Andre ganger derimot, har dette overhodet ikke gått bra. Da har jeg måttet oppheve kontrakten fordi leverandøren rett og slett ikke klarte å oppfylle kontrakten fordi den tilbudte prisen var så lav at de ikke klarte å levere slik de hadde lovet i tilbudet sitt. Husk at en ting er å skrive et tilbudt og å si at kvalitene er bra, men det er noe helt annet å skulle oppfylle det de lover. Med en prisforskjell på 47 mill. kr. pr. år tror jeg dette kan skje her også. Jeg skjønner ikke hvordan Babcock skal kunne levere den samme gode tjenesten som LT har levert i flere år til en så mye lavere pris.
Nå er ikke Babcock ukjent med hva denne typen virksomhet. Dette er faktisk noe de gjør i mange land. En av grunnene til at de klarer å gi en lavere pris kan utover f.eks valg av billigere jetfly også være stordriftsfordeler. De er mye større en LT og kan dermed lettere sjoglere med fly, personell og liggnende.

LT kan jo også ha valgt "rolls-royce" løsninger som gir kostandsutslag men ikke har praktisk betyning for tjenesten som skal leverers.
storg is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 13:07   #188
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

I sine best rangerte tilbud hadde begge selskap Cessna Latitude.

Siden Lufttransport ikke ble tipset om å droppe bedre beredskap og dermed hadde ett fly "for mye", og falt utenfor finansieringsrammen som passet nøyaktig til Babcock, så har Lufttransport likevel lavest pris per bemannet fly.

Problemet var at ønskelisten var større enn betalingsviljen, og kanskje noen fikk et hint om det.

Beskyldningen om å sjonglere med fly og personell fra forskjellige land i denne kontrakten må gjerne utdypes, det er egentlig veldig regulert.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 13:20   #189
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Ser i hvertfal ut at ikke alle i LT har snudd ryggen til babcock.

http://www.airamb.se/hem/flygesjef-v...ing-av-piloter


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 15:28   #190
THS
ScanFlyer Silver
 
THS's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 725
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by The Pilot View Post
Turnus 1-1-1-2

Dette vil sier 1 uke jobb, 1 uke fri, 1 uke jobb, 2 uker fri.

Så lufttransport piloter jobber 20,8 uker per år. Ikke verst for en lønn på mellom 500.000 og 1.100.000 pluss diett

Tror forresten at Babcock skal ha de samme turnus.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror ikke man skal se seg blind på antall dager eller uker på jobb. Såvidt meg bekjent jobber de stort sett 12-timersvakter og da har de like mange timer på jobb i løpet av året som de fleste andre i full stilling.
THS is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 15:42   #191
semmern
ScanFlyer Gold
 
Join Date: May 2011
Posts: 1,499
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Jeg jobbet 7-7 i et par år, med 12-timersdager. Det ga meg minst like mange timer på jobb som en som jobber mandag til fredag 8-16. 84 timer i uken blir 42 timer i uken fordelt på 14 dager, eller, mer realistisk siden man liker å sammenligne med de som jobber mandag til fredag, 8 timer og 24 minutter pr dag fordelt på ti dager.
semmern is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 16:04   #192
The Pilot
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 145
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by semmern View Post
Jeg jobbet 7-7 i et par år, med 12-timersdager. Det ga meg minst like mange timer på jobb som en som jobber mandag til fredag 8-16. 84 timer i uken blir 42 timer i uken fordelt på 14 dager, eller, mer realistisk siden man liker å sammenligne med de som jobber mandag til fredag, 8 timer og 24 minutter pr dag fordelt på ti dager.

Jeg jobber også 7-7, stortsett «Stby» 24 timer om dagen (selfølgelig ikke mer timer on duty en subpart Q tillater men «Stby» regnes som fri i forretnings luftfart) . Jeg har ikke den bonus uke fri i uke 5 så for å sier det sann, den 5 extra uker fri per år høres ut som herlig for meg. Lønn er foresten sammenlignbar


Sent from my iPhone using Tapatalk
__________________
As long as you can walk away, the landing was OK
The Pilot is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2018, 16:08   #193
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by The Pilot View Post

Tror forresten at Babcock skal ha de samme turnus.

Det krever i så fall en disp som kanskje ikke er klar på noen år.
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2018, 02:17   #194
Swashbuckler
ScanFlyer Blue
 
Swashbuckler's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Posts: 373
Default Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by Pilot1 View Post
Det krever i så fall en disp som kanskje ikke er klar på noen år.

Turnusen går fint innenfor dagens standard FTL. Effektiviteten blir kanskje ikke god nok. Hvor mange timer duty har disse pilotene per 7 dager i dag? Alt over 60 timer krever disp, og her er kravene fra EASA strenge. Det er en stor jobb å fremskaffe data og dokumentasjon på at ønsket disp er like sikker/sikrere enn standard FTL. Dette tar laaang tid, som du sier.
Swashbuckler is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 16:22   #195
Pilot1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 349
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

"Babcock scoret dårligst på beredskap, siden flyselskapet tilbød 15 færre flyvere og ett fly mindre enn konkurrenten Lufttransport. I mars 2017 fikk Babcock beskjed om at selskapets vaktordning for flyvere er «knapp» og at «omfattende bruk av fridagskjøp» er en sårbar løsning som kan svekke beredskapen. Lite vekt på beredskap
Selv om helsetoppene før og under anbudsrunden vektla styrket beredskap, gis kravet beredskap lite vekt i evalueringen av tilbudet. Kravet om økt beredskap vektes med 7,5 prosent betydning av de åtte kvalitetskravene. Kvalitet teller 60 prosent og pris 40 prosent, og dermed teller beredskapskravet bare fire prosent i den totale evalueringen."
https://www.dn.no/nyheter/2018/05/21...fridagene-sine
Pilot1 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2018, 22:14   #196
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 781
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Noen som har sett de enkeltfaktorene og vekting som er brukt for å komme frem til score på kvalitet og pris som ligger her:
http://www.luftambulanse.no/system/f...jenesten_0.pdf

Regner med de har gode enkeltfaktorer de har brukt for å komme frem til bolkscore på de to hovedmålene de har satt.
Glapp litt på hvordan man kom frem til at beredskap talte 7,5%

Last edited by Radiv; 22-05-2018 at 22:16.
Radiv is online now   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 10:10   #197
storg
ScanFlyer Molded
 
storg's Avatar
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 2,583
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Jeg synes følgende punkt fra dn.no, er et godt argument for at det ikke vil bli noen bedre hvis man flytter tjenesten til det offentlige:

I virkeligheten har beredskapen vært enda noe lavere på grunn av sykefravær i den medisinske betjeningen. Dette er ikke operatørselskapets Lufttransports ansvar, helsepersonellet som følger flyene er direkte ansatt i helseforetakene.
storg is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 23:07   #198
LN-HFH
ScanFlyer Gold
 
LN-HFH's Avatar
 
Join Date: Mar 2015
Location: Tromsø/Bærum
Posts: 1,333
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

debatt nå på NRK1:
https://tv.nrk.no/direkte/nrk1
LN-HFH is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 00:40   #199
YawDamper
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2012
Location: Oslo
Posts: 252
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Knut Ragnar rir igjen...
YawDamper is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 03:34   #200
BU9001/V2.0
ScanFlyer Silver
 
BU9001/V2.0's Avatar
 
Join Date: May 2005
Posts: 990
Default Re: Nytt anbud for Luftambulansen

Quote:
Originally Posted by YawDamper View Post
Knut Ragnar rir igjen...
Makan til inkompetent figur.
Hvor fant NRK han?
BU9001/V2.0 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Bodø - Evenes ut på nytt anbud Radiv Flyforum 35 03-10-2020 00:40
Nytt anbud ute for FOT-rutene THS Flyforum 187 06-11-2014 20:12
Oslo - Røros. Nytt anbud Twin Otter Flyforum 38 21-01-2014 03:20
Nytt anbud for Finnmark og Nord-Troms er ute TCAS Flyforum 50 27-02-2010 11:58


All times are GMT +2. The time now is 15:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.