Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-11-2019, 06:13   #541
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Jeg mener jeg har funnet et mulig "loophole" når det gjelder ESTA. Jeg ser at man ikke trenger det når man krysser fra Canada eller Mexico.(landegrense) Da er det vel ingen problem at man har vært i Nord korea? Da trenger jeg ikke Visum?
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2019, 13:41   #542
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,430
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Jeg mener jeg har funnet et mulig "loophole" når det gjelder ESTA. Jeg ser at man ikke trenger det når man krysser fra Canada eller Mexico.(landegrense) Da er det vel ingen problem at man har vært i Nord korea? Da trenger jeg ikke Visum?
Nei, det er ikke ESTA som setter begrensningen det er Visa Waiver Program.

Quote:

Travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
  • Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, North Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia and Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
  • Nationals of VWP countries who are also nationals of Iran, Iraq, North Korea, Sudan, or Syria.
https://www.cbp.gov/travel/internati...waiver-program
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 17-11-2019, 16:19   #543
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,274
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Antagelig samtidig som de begynte å ta inn tollskjema/automatprint i immigration og ikke ved utgangen.
Stussa på dette for ein mnd sidan, då fekk eg stempel på LAX. Men for to år sidan på SFO er eg rimeleg sikker på at eg ikkje fekk.
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2019, 21:12   #544
oy-viv
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Sep 2015
Location: Fyn, DK
Posts: 805
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Når sluttet CBP i USA å stemple passene ved entry? Ved entry i Miami på fredag så ble ikke passene våre stemplet?
Jeg fik stemplet passet ved indrejse SFO den 17. oktober, efter at
automatkvittering og tolddeklaration var afleveret.
(Jeg lagde mest mærke til, at CBP agenten mødte mig med
et smil og et ‘ welcome to San Francisco!! )
__________________
Flights 2024: CPH-KEF-CPH (SK)
oy-viv is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2019, 23:15   #545
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Nei, det er ikke ESTA som setter begrensningen det er Visa Waiver Program.
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-11-2019, 23:32   #546
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.
Når man ser hva som skjer der borte nærmest daglig, er det merkelig at jeg som har besøkt USA fem-seks ganger uten å komme i krangel med en drosjesjåfør engang, skal slite med å få komme, fordi jeg var nysgjerrig og tok en titt på DPRK.
Hva ville USA sagt, om vi krevde det samme av amerikanske turister som har bodd, vært innbygger eller besøkt en stat i USA, hvor det har vært en masseskyting utført av en annen amerikansk statsborger?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 19-11-2019, 00:11   #547
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
Hva ville USA sagt, om vi krevde det samme av amerikanske turister som har bodd, vært innbygger eller besøkt en stat i USA, hvor det har vært en masseskyting utført av en annen amerikansk statsborger?
Var det ikke Brazil som som en hevn innførte noen restriksjon og ekstra bilder og fingeravtrygg av turister fra USA?
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 13:27   #548
Sondbjo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Oct 2010
Location: Bærums Verk
Posts: 1,181
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Er det slik at om det er mer en 5 år siden man besøkte Nord Korea så kan jeg igjen bruke ESTA? Jeg reiste dit i 2015. Jeg har ikke lyst å søke visum om det bare er en 5 års block...

Leste noe om 5 års greie tidligere i tråden her...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 15:00   #549
espenlok
ScanFlyer Blue
 
espenlok's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 402
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Er det slik at om det er mer en 5 år siden man besøkte Nord Korea så kan jeg igjen bruke ESTA? Jeg reiste dit i 2015. Jeg har ikke lyst å søke visum om det bare er en 5 års block...

Leste noe om 5 års greie tidligere i tråden her...
Dersom noen har skrevet noe om 5 år grense, så må det nok være en misforståelse. Datoen som gjelder, er 01.03.2011, og den datoen har vel aldri blitt endret etter at de innførte en "svarteliste" med land for noen år siden. Nord-Korea var imidlertid ikke inkludert på lista før i fjor.

https://www.cbp.gov/travel/internati...waiver-program

Quote:
Travelers in the following categories are no longer eligible to travel or be admitted to the United States under the Visa Waiver Program (VWP):
- Nationals of VWP countries who have traveled to or been present in Iran, Iraq, North Korea, Sudan, Syria, Libya, Somalia and Yemen on or after March 1, 2011 (with limited exceptions for travel for diplomatic or military purposes in the service of a VWP country).
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 18:36   #550
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

5 år, 10 år eller nytt pass, det er mye rart folk innbiller seg vil hjelpe dem, men det eneste som kan hjelpe dem om de først faller utenfor ESTA er en ny policy fra USA.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2020, 20:27   #551
Fnate
ScanFlyer Ununoctium
 
Fnate's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: OSL
Posts: 11,141
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
5 år, 10 år eller nytt pass, det er mye rart folk innbiller seg vil hjelpe dem, men det eneste som kan hjelpe dem om de først faller utenfor ESTA er en ny policy fra USA.
Trodde man kunne søke på ambassaden om å komme inn i varmen igjen jeg?

Må man virkelig reise på visum resten av livet om man har besøkt noen av disse landene?
__________________
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2020, 00:37   #552
waytogo74
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2013
Location: Trondheim, Norway
Posts: 194
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Trodde man kunne søke på ambassaden om å komme inn i varmen igjen jeg?

Må man virkelig reise på visum resten av livet om man har besøkt noen av disse landene?
I følge amerikanske myndigheter kan det til og med være fordeler ("Visa Waiver Program Improvement...") med det ekstra bryderiet det er for å få et ordinært B-1 eller B-2-visum:

Quote:
If you are applying for a nonimmigrant visa after ESTA denial or revocation as a result of the Act and have imminent travel for business, medical, or humanitarian purposes to the United States, you may request an expedited visa appointment.

Visas have some advantages over the ESTA, including validity for up to 10 years versus a general two years validity for ESTA, and the option to stay in the United States for up to six months at a time, as opposed to up to 90 days under the VWP. Visa travelers generally may also extend their stay beyond six months or seek to change to a different visa class while in the United States, neither of which is allowed under the VWP.
https://www.cbp.gov/travel/internati...ention-act-faq

Men så spørs det hvordan det oppleves i praksis når man sitter der med Pyongyang-stempel på første side i passet. Hører gjerne fra noen som har vært gjennom dette løpet.
waytogo74 is offline   Reply With Quote
Old 13-01-2020, 02:23   #553
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Trodde man kunne søke på ambassaden om å komme inn i varmen igjen jeg?
Joda, men det man søker på heter visum.
Quote:
Må man virkelig reise på visum resten av livet om man har besøkt noen av disse landene?
Ifølge dagens regler så må man det.

I løpet av neste år så vil de første måtte søke visum for reiser gjort for over 10 år siden. Det vil da være rasjonelt å endre reglene fra "etter 01.03.2011" til "i løpet av de siste 10 årene", men det gjenstår å se om dette kommer. Dette kan imidlertid bli sett på som en oppmykning av reglene og å foreslå en oppmykning av reglene er ikkeno karrierefremmende tiltak hverken for politikkere eller for byråkrater i USA.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2020, 16:39   #554
Hypern
ScanFlyer Rusty
 
Hypern's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Location: Oslo, Norway
Posts: 5,682
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by waytogo74 View Post
I følge amerikanske myndigheter kan det til og med være fordeler ("Visa Waiver Program Improvement...") med det ekstra bryderiet det er for å få et ordinært B-1 eller B-2-visum:



https://www.cbp.gov/travel/internati...ention-act-faq

Men så spørs det hvordan det oppleves i praksis når man sitter der med Pyongyang-stempel på første side i passet. Hører gjerne fra noen som har vært gjennom dette løpet.
Jeg har vært i Nord Korea i 2017 og de stempler normalt ikke pass - man får i stedet et turistkort. Uansett jeg har vært i begge disse landa etter 2011 - men B1/B2 visum til USA har jeg nå. Mye styr og bryderi å få men når man først har fått det er det ikke no problem å reise dit (sett bort fra den ene gangen jeg fikk en strafferunde i secondary da - men det kan skje hvem som helst - slapp nå uansett inn i landet så er ihvertfall ikke svartelista på den måten). Gangen etter secondary så var jeg gjennom på null komma null - fryktet jo at jeg hadde blitt flagga for å få ekstra strafferunder. Men det hadde jeg tydeligvis ikke blitt heldigvis. Det som ofte gjør dette litt strevsomt er at man må innom skranka for at selskapet manuelt skal legge til visumet på bookinga di (måtte jo det da jeg dro til SFO i februar 2018). Fyren i skanka på Gardermoen fikk en del feilmeldinger og da frykta jeg at noe hadde skjedd, men han prøvde å legge til visumet på OSL-CPH leggen (var iallfall det han sa) og derfor fikk han feilmeldinger.

Last edited by Hypern; 18-01-2020 at 16:42.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 18-01-2020, 20:49   #555
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Det som ofte gjør dette litt strevsomt er at man må innom skranka for at selskapet manuelt skal legge til visumet på bookinga di (måtte jo det da jeg dro til SFO i februar 2018). Fyren i skanka på Gardermoen fikk en del feilmeldinger og da frykta jeg at noe hadde skjedd, men han prøvde å legge til visumet på OSL-CPH leggen (var iallfall det han sa) og derfor fikk han feilmeldinger.
Huh? Hva er dette? Har ikke opplevd noen forskjell på å reise med ESTA og visum.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 23:23   #556
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Jeg har vært i Nord Korea i 2017 og de stempler normalt ikke pass - man får i stedet et turistkort.
Spørsmålet er vel hvor mye USA i virkeligheten vet. Har de hacket Nord Korea sitt turistbyrå, så sitter de vel med fullt navn og personnummer på alle som har vært der. Og da hjelper det ikke med nye pass.

Men som en immigrasjonspoliti sa i Tyskland, de hadde ingen peiling på hvor folk hadde vært hvis det ikke stod i passet. Men med USA var han sannelig ikke sikker.

Selv reiste jeg til USA 1mnd etter Nord Korea turen, med fullt synlig visum i passet. Ikke et spørsmål om den reisen, eller alle de andre stemplene. Synd det ikke forble slik.
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 21-01-2020, 23:46   #557
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,460
Default Re: Visum/pass - hovedtråd (del 2)

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Man kan vel si at ESTA er en foreløpig tillatelse til å reise frem til grensepasseringen til USA. Reiser man via Canada trenger man ikke ESTA, men man vil trenge ETA for Canada. Når man først kommer til grensepassringen så gjelder de samme reglene for Visa Waiver overalt og har man vært innom svartelisten så skal man uansett ikke slippe inn uten visum.
Det du skriver er kun korrekt hvis du krysser inn i USA med bil, tog eller buss. Flyr du videre fra Canada trenger du ESTA også (selv i de aller fleste tilfeller er grensen inn i USA på den Kanadiske flyplassen. Forøvrig gjelder det samme om du reiser fra USA til Canada - Du må ha Kanadisk ETA om du flyr til Canada, men ikke hvis du kjører eller tar annen bakke transport.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 10:39   #558
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Men som en immigrasjonspoliti sa i Tyskland, de hadde ingen peiling på hvor folk hadde vært hvis det ikke stod i passet. Men med USA var han sannelig ikke sikker.
Engang jeg skulle inn til USA stod en av skjermene skjevt slik at jeg tilfeldigvis fikk se hva som kom opp om meg. Der kunne jeg se en liste av mine siste turer hvorav de fleste ikke var via USA eller med selskap fra USA.

USA har altså flere kilder enn sine egne grensepasseringer. Det kan fx være andre lands myndigheter, kredittkortselskaper, flyselskaper i andre land, hotellbookingselskaper, Google eller noen av de mange appene som folk har gitt tillatelse til å se lokasjon.

Jeg tror ikke at å prøve bløffe ovenfor myndighetene i USA er en særlig god taktikk.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 12:38   #559
A-380
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2009
Location: SVG
Posts: 748
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Engang jeg skulle inn til USA stod en av skjermene skjevt slik at jeg tilfeldigvis fikk se hva som kom opp om meg. Der kunne jeg se en liste av mine siste turer hvorav de fleste ikke var via USA eller med selskap fra USA.

USA har altså flere kilder enn sine egne grensepasseringer. Det kan fx være andre lands myndigheter, kredittkortselskaper, flyselskaper i andre land, hotellbookingselskaper, Google eller noen av de mange appene som folk har gitt tillatelse til å se lokasjon.

Jeg tror ikke at å prøve bløffe ovenfor myndighetene i USA er en særlig god taktikk.
Enig med deg. Jeg tror de har ganske god kontroll over folk.

Hvor mye stress er det å skaffe seg visum. Hører mange sier det er et ork. Siden jeg ikke bor i Oslo, så må jeg jo komme meg der på intervju, men papirarbeidet er vel grei skuring?
__________________
Upcomming... Tja, si det? Rundt omkring i Norge ?
Så langt i år: Rundt omkring i Norge
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 22-01-2020, 13:37   #560
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,740
Default Re: USA-visum, ESTA m.m.

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Hvor mye stress er det å skaffe seg visum. Hører mange sier det er et ork. Siden jeg ikke bor i Oslo, så må jeg jo komme meg der på intervju, men papirarbeidet er vel grei skuring?
Det kan ikke sammenlignes med å søke vssum til andre land som bare er en formalitet.

Prøv å forestille deg hvor omfattende det er å søke statsborgerskap i USA, gang det så med 2 så har du svaret.
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-SKG-FRA-OSL
OSL-LGW-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
ESTA-avgift for å "promotere" USA BSSW Flyforum 1 11-09-2009 20:03
ESTA-ved innreise USA SQ 777 Reiseforum 15 14-12-2008 11:23
Visum-kaos til USA efter oktober 2005 HenrHans Flyforum 6 10-05-2005 12:51


All times are GMT +2. The time now is 07:32.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2024 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.